Enhetshanteraren hittar inte PCI-enhet och SM-busstyrenhet

Permalänk
Medlem

Enhetshanteraren hittar inte PCI-enhet och SM-busstyrenhet

Nyss köpt och installerat en färdigbyggd dator, (för specifikationer se nedan). Den enda ändringen jag gjorde var att byta ut den mekaniska hårddisken med en 1TB SSD som jag använder som lagringsenhet. (Windows och Samsung Magician rapporterar inga fel med installationen). Annars så gjorde jag en ren installation och alla drivrutiner installerade som de skulle förutom en vilket är IntelGFX drivern då datorn har ett GTX 1080Ti installerat. Kan det vara Intel grafiken Enhetshanteraren hakat sig upp på? Hade ett liknande problem med en äldre dator där Enhetshanteraren fick knas när ett grafikkort var installerat och jag blev tvungen att gå in i BIOS och inaktivera moderkortets grafik. Allt annat fungerar som det ska i både arbete och spelande. Provade också att installera en nyare version av BIOS vilket inte löste problemet.

Windows 10 64-bit
Intel Core i7-8700 4.6GHz
Kingston HyperX 16GB DDR4 2666MHz
ASUS ROG Strix B360-F Gaming
Gigabyte GeForce GTX 1080Ti 11GB
Samsung 850 EVO 1TB (Lagringsenhet)
Kingston A1000 M.2 480GB (Windows och programenhet)

Visa signatur

Operativsystem: Windows 11
Moderkort: ASUS PRIME Z390-A
System: i5-9600K 3.7GHz, 16GB DDR4, ASUS RTX 2060 6GB, Corsair RM750X V2
Lagring: Samsung 850 EVO 1TB SSD
Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Vila i frid

Gå in i enhetshanteraren och kika på hårdvaru-id, gör "copy" på rad nummer två och så googlar du på den strängen för dina bråkiga enheter. Förmodligen usb3, tpm och/eller ahci.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Gå in i enhetshanteraren och kika på hårdvaru-id, gör "copy" på rad nummer två och så googlar du på den strängen för dina bråkiga enheter. Förmodligen usb3, tpm och/eller ahci.

För PCI-enheten:
PCI\VEN_8086&DEV_A324&SUBSYS_86941043&REV_10
PCI\VEN_8086&DEV_A324&SUBSYS_86941043
PCI\VEN_8086&DEV_A324&CC_0C8000
PCI\VEN_8086&DEV_A324&CC_0C80

För SM-busstyrenheten är det exakt samma.

Visa signatur

Operativsystem: Windows 11
Moderkort: ASUS PRIME Z390-A
System: i5-9600K 3.7GHz, 16GB DDR4, ASUS RTX 2060 6GB, Corsair RM750X V2
Lagring: Samsung 850 EVO 1TB SSD
Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk

du måste ladda ner intel ME och chipset driver,

Permalänk

@Puttish123: gå in på ASUS ROG Strix B360-F Gaming asus sida och ladda ner där gå in på support och scrolla ner och leta efter
chiåset och MEI

Permalänk
Medlem

Vad löjlig jag är. Asus hade gömt Chipset drivrutinen under ME drivern så man inte såg den direkt. Inte konstigt att det inte ser bra ut. Ska köra den direkt.

Gällande MEUpdateTool, behöver man endast köra den en gång eller ska den köras vid varje ren installation?

Visa signatur

Operativsystem: Windows 11
Moderkort: ASUS PRIME Z390-A
System: i5-9600K 3.7GHz, 16GB DDR4, ASUS RTX 2060 6GB, Corsair RM750X V2
Lagring: Samsung 850 EVO 1TB SSD
Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk

@freddiebox: jag vet! hade samma problem med asus xi code z390

Permalänk

@freddiebox: angånde ME så vet jag inte

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av freddiebox:

Gällande MEUpdateTool, behöver man endast köra den en gång eller ska den köras vid varje ren installation?

Intel Management Engine, spionernas våta dröm. Själv brukar jag disabla ME både i bios och enhetshanteraren. Man kan bara gör så mycket... annat än att hacka ihop ett eget bios.

Permalänk
Medlem

Får i alla fall tacka så mycket för det lilla. Nu fungerar allt som det ska!

Man får kontakta Asus och be att de lägger Chipset drivrutinen högst upp och gör senaste ME drivrutinen synlig också då det är lätt att man missuppfattar och tar ner fel.

Visa signatur

Operativsystem: Windows 11
Moderkort: ASUS PRIME Z390-A
System: i5-9600K 3.7GHz, 16GB DDR4, ASUS RTX 2060 6GB, Corsair RM750X V2
Lagring: Samsung 850 EVO 1TB SSD
Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk

Hej,
Jag ser om jag kan väcka liv i denna tråden. Har byggt ihop min första dator med ett Z390-F-moderkort från ASUS. Jag har samma problem som ni verkat haft, dvs att PCI-enhet och SM-busstyrenhet inte är installerade.
Jag laddade ned Chipset från Asus hemsida och installerade och körde även Windows update.
Dock löste det inte problemet.
Jag förstår inte riktigt i tråden hur ni gick tillväga. Det står

"Asus hade gömt Chipset drivrutinen under ME drivern så man inte såg den direkt. Inte konstigt att det inte ser bra ut. Ska köra den direkt.

Gällande MEUpdateTool, behöver man endast köra den en gång eller ska den köras vid varje ren installation?"

* Hur hittar jag Chipset drivrutinen under ME-drivern och hur kör jag den? Och vad är MEupdateTool?

Tacksam för hjälp!
VH
Anna

Permalänk

Hej igen,
Letade vidare lite och många föreslår att ladda ned drivrutiner direkt från Intel. Är det helt galet, eller behöver jag ladda ned från ASUS hemsida?

https://downloadcenter.intel.com/download/28503?v=t

Vh
Anna

Permalänk

Dom är alltså inte installerade i enhetshanteraren. Vad händer om du högerklickar på dom och väljer att "uppdatera drivrutin"?.
Om du använder windows 10 så brukar det själv hitta lämpliga drivrutiner till pci-enheten och sm-busstyrenheten.

Permalänk
Medlem

Hej! Jag har samma problem som ovan. Har provat laddat ner chipset och me men enhetshanteraren säger fortfarande att det saknar drivare. Nån som har en plan på vad jag kan göra? Byggde datorn i helgen och det uppstår en annan bugg när jag stänger av datorn så startar den sig själv igen. Misstänker det är drivarna?
Kan något datorproffs hjälp mig?
Asus maximus xii hero Wi-Fi

Permalänk
Skrivet av Raaz92:

Hej! Jag har samma problem som ovan. Har provat laddat ner chipset och me men enhetshanteraren säger fortfarande att det saknar drivare. Nån som har en plan på vad jag kan göra? Byggde datorn i helgen och det uppstår en annan bugg när jag stänger av datorn så startar den sig själv igen. Misstänker det är drivarna?
Kan något datorproffs hjälp mig?
Asus maximus xii hero Wi-Fi

Bumpat tråden lite då jag har samma problem med både Z390-F och Hero Maximus XI wifi.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Har lika problem
MB NZXT n5 z 690
Intel driver & support as inst och hittar ej drivrutiner
ev finns det ej drivrutiner för detta chipset för w 11 ?
Ev inst i bios för diskar men alla diskar hittas i bios och fungerar så troligen allt ok där på AHCI

Permalänk
Skrivet av hsp:

Har lika problem
MB NZXT n5 z 690
Intel driver & support as inst och hittar ej drivrutiner
ev finns det ej drivrutiner för detta chipset för w 11 ?
Ev inst i bios för diskar men alla diskar hittas i bios och fungerar så troligen allt ok där på AHCI

Du fick inte med en skiva eller USB med drivrutiner. Jag fick med ett USB med alla drivrutinerna till med Z690 Apex.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Nej ej som asus då var nog det mesta löst denna ZXXT var i övrigt ok men långsam support ca 10 D samt chattrobot

Permalänk
Medlem

nu ok körde filen 2 gång nu fixat

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Gå in i enhetshanteraren och kika på hårdvaru-id, gör "copy" på rad nummer två och så googlar du på den strängen för dina bråkiga enheter. Förmodligen usb3, tpm och/eller ahci.

Tackar, du är kung!