Nvidia bekräftar tillverkningsproblem för Geforce RTX 2080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Vad händer om man har ett defekt kort, men det börjar strula efter ett år när garantin har gått ut?

Da få du vel trekke Nvidia innfor domstol, dersom du i hele tatt skal kunne få noen kompensasjon.
Alle rede etter 6 måneder er det forbrukeren som må kunne sannsynliggjøre at feilet lå hos tilvirkeren og ikke gjennom å handtere kortet feil. Etter 3 år (for kjøp i Sverige: for kjøp innenfor EU er det kun 2 år - se link) forsvinner retten til å reklamere en vare.

https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-r...

https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-r...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweezy:

Men lägg av.. Vadå enkelt grafikkort? Det är en krets med 18.6miljarder transistorer.. Och det räcker att EN av dem fallerar.. Dessutom så har de helt ny design på större delen av chippet vilket också kan leda till problem..

Shit happens oavsett prisklass.. Hur många bilmodeller har inte blivit återkallade genom åren? (både dyra och billigare), Boeing har haft QC problem med både sina 787 dreamliners och nu senast sina 737 MAX flygplan.. Och då är det flygplan för typ en miljard kronor styck... Alla exemplen (inklusive RTX korten) är extremt komplicerade system och ibland så kommer produkter igenom QC utan att vara 100% perfekta.. Det finns ingen kvalitetskontroll i världen som är helt 100% tillförlitlig.. Lyckas du hitta en sådan för t.ex grafikkort så är det bara att sälja metodiken till Nvidia och AMD o så är du ekonomiskt oberoende resten av livet sen antagligen!

Med enkelt så syftade jag på att man betalar för endast ett grafikkort och inte en komplett pc.

Jo, jag vet att kvalitétskontrollerna och kvalitén överlag har blivit sämre. Ska vi bara acceptera det? Tydligen.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Pantsoff:

Vad händer om man har ett defekt kort, men det börjar strula efter ett år när garantin har gått ut?

Har du ett defekt kort, kommer det med största sannolikhet strula långt innan garantin gått ut.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

Du har väl aldrig ägt en bil hör jag. Det är inte direkt ovanligt med återkallelser där och värdet ligger på flera hundra tusen. Saker händer även för Nvidia och ibland även för AMD.

När det gäller bilar så är det främst de första årsmodellerna som kan vara felaktiga. Dessa åtgärdas inför nästa årsmodell.

En bilmodell som funnits under flera år brukar i regel vara bekymmersfri bortsett från det vanliga när det gäller bilar.

Detta gäller såklart de flesta produkterna. Så man undviker att vara "försökskanin". Speciellt när det rör sig om större summor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Nu mår du väl rätt bra, när du får sitta och spy galla över företaget som du hatar mest av alla. Köp en boxboll så slipper du skriva.

Det här är inget jag mår bra av. Jag lider med de drabbade. Det måste svida extra att veta att man fått ett defekt kort som är defekt därför att Nvidia har slarvat. Sedan detta uppdagades har jag hela tiden sagt att jag hoppas att det är något som går att åtgärda med en drivrutinsuppdatering eller firmware-uppdatering, men det är klart att defekt hårdvara inte går att åtgärda på det sättet.

Jag sitter inte och tycker att detta är kul överhuvudtaget, men det är klart att jag tar chansen att ta ner folk på jorden som lever i villfarelsen att Nvidia är världens perfektaste företag som aldrig gör fel.

Med det sagt så tycker jag dock att det är bra att Nvidia nu har gått ut och öppet sagt att de har så att säga skitit i det blå skåpet, och inte beter sig som t. ex apple som så gott som alltid skyfflar över sina fel på användaren. "You're holding it wrong".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"Konkret betyder detta att kretskort sluppit igenom kvalitetskontrollen trots att de inte höll måttet,"

HA! Vad var det jag sa?? f r a m s t r e s s a d lansering!

Vilka tramsiga inlägg, alla teknikprodukter kan ha tillverkningsfel oavsett när de tillverkas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Vilka tramsiga inlägg, alla teknikprodukter kan ha tillverkningsfel oavsett när de tillverkas.

Skickades från m.sweclockers.com

Vilka sedan normalt sett stoppas vid kvalitétskontrollen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Med enkelt så syftade jag på att man betalar för endast ett grafikkort och inte en komplett pc.

Jo, jag vet att kvalitétskontrollerna och kvalitén överlag har blivit sämre. Ska vi bara acceptera det? Tydligen.

Ahh, missförstod nog dig lite, my bad!

Men oavsett, med såna komplexa saker så händer sånt här ibland, oavsett hur mycket pengar du lägger på prylarna, och det handlar mer om att komplexiteten går upp och inte att företagen slarvar.. att kvalitetstesta en trästol är något lättare än att kvalitetstesta ett grafikkort eller ett flygplan t.ex..

Och vad har du för bevis för att kvalitén och kvalitetskontrollerna skulle ha blivit sämre med åren? De har snarare med allra största sannolikhet blivit bättre, då felande produkter kostar fruktansvärt mycket pengar för tillverkarna att ta tillbaka och byta ut / reparera..

Här har du en intressant video om ämnet hur Nvidia kontrollerar och felsöker sina kretsar: https://youtu.be/pRz_CG3DZb4?t=70

Rekommenderar dig starkt att kika på den.

Visa signatur

|Chassi: Phanteks P400S | CPU: i9 9900k, Corsair H90 | GPU: 2x GTX 980 @ 1450/8000MHz | RAM: 16GB Corsair LPX @ 2400mhz | PSU: Corsair AX850 med MDPC-X sleeve | Mobo: Asus Z390-F | SSD: Samsung 840 Pro 256GB, Samsung 860 EVO 500GB| HDD: Samsung F1 640GB, WD Blue 1TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Hur ofta hör man inte om återkallning pg.a. fel i nyare bilar t.ex. ?
Ganska ofta dyrare bilar. Annat exempel är Samsungs telefoner som började brinna osv.

Som nämnts, det viktiga i frågan är hur dom sköter RMA processen. Fel kan alltid hända men det viktiga är att kunden i slutändan blir nöjd.
Dock riktigt trist att få defekt kort, hade blivit grymt besviken själv också såklart !

Skall man ha en bil som startar i ur och skur för tex. transport till jobbet och det blir konsekvenser om man kommer försent för ofta, så köper man inte en premiumbil utan en bil med god driftsäkerhets-rykte som tex. toyota.

Har bytt en O-ring efter 27000 mil på Corollan utöver vanlig service och byte av slitagedelar - alla planerbara aktiviteter och inte något som plötsligt bara händer och bli stående när man en tidig morron skall med fakir-flyget och snävt om tid.

Närmaste premiumbilen med liknande siffror som Toyota är Porsche i så fall. men annars är nyckelfrågan - är produkten i stora serier och har det pågått produktion en tid innan inköpet - är man precis i början på ny produkt eller bara i små (dyra) serier [1] så är det alltid risk för produktionsbaserade barnsjukdomar och är driftsäkerhet viktigaste och vara säker på att produkten fungerar även för det exemplaret man nyss fått i handen så kanske man få avstå från att vara 'early adaptor' och få var lite mer 'tråkig' för att få grejor som fungerar redan från dag 1 utan RMA-strul etc. förutom frånfall av tänkt produktion (skall man till vinterlan och nyköpta grafikkorten inte gör som det skall och strular istället för att spela så är det definitivt produktionsbortfall!!)

[1]
små serier av även väldigt dyra produkter kan aldrig uppnå samma kvalitet som volymserier från 100000 exemplar och uppåt då det går åt typ hundratusen producerade exemplar innan kedjan är intrimmad i produktionen hela vägen från supply-sidan och genom produktionen för väldigt låg felutfall...

Permalänk
Medlem

Nvidia ville helt enkelt vara först med raytracing och rushade ut något som hade behövt komma 2019. De är helt enkelt rädda för AMD.s 7mm teknik och vill sälja av dessa ASAP.

Iaf en teori!

Permalänk
Avstängd

Det är inte bara 2080TI korten som har problem

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

@Trigger: Kommer inte ihåg vad du svarade på. Du får citera!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Två av tre 2080 Ti FE som Hard OCP köpt har dött.
https://www.hardocp.com/article/2018/11/21/rtx_2080_ti_fe_esc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Såhär ska det skötas! Rak och tydlig kommunikation, och inget hymlande om vems fel det är. "Vi gjorde fel och här är vår lösning". Alla nöjda!

Jaha? En dåres ursäkt rättar inte ett så gravt misstag. Sen har de hymlat ett bra tag innan de klämde fram orsaken.
Men jag tror inte något annat företag skulle varit rakare eller ärligare, men det är irrelevant.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F