Permalänk
Medlem

Ny PSU, datorn startar ej

Hej,

Har hjälpt till med att byta en PSU i en väns dator. Den vill nu bara starta om jag drar ur ström till hårddiskar/cdläsare. Alltså, när jag bara har CPU och GPU sladd inkopplade så startar datorn till BIOS.

Så fort jag försöker koppla på SSD, HDD eller cdläsare så dör datorn. Det är som att det blir en kortslutning.

Nya PSUn är en Corsair CS450M, delarna i datorn är så pass gamla att det ska räcka och bli över. Datorn används till webbläsaren och spotify i princip.

Tack på förhand!

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Om det gamla nätagget var modulärt, har ni då bytt alla kablar som går till nätagget? Man ska aldrig återanvända modulära kablar om man inte är helt säker på att de är kompatibla med nätagget.

Permalänk
Medlem

@perost: Alla kablar hör inte till det nya nätagget. Hade ingen aning om att en ström kabel för SATA/mekanisk HDD kunde ha olika utföranden. Trodde det fanns en standard där som alla tillverkare följde. Då får man kanske anta att det var problemet :/ Finns det något sätt för att veta om kablar till ett EVGA G3 nätagg fungerar till ett Corsair CS450M?

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Medlem

@LURKOVIC: SATA-kontakter och liknande är standard, men inte kontakterna som går in i nätagget. Det enda sättet att med säkerhet veta om kablar från ett nätagg är kompatibelt med ett annat är att mäta med en multimeter, men utgå alltid ifrån att de inte är det (inte ens om det är samma tillverkare).

Så se till att byta ut alla kablar till de som följde med det nya nätagget, och så får ni hålla tummarna för att hårddiskarna har klarat sig.

Permalänk
Medlem

@perost: Okej, mycket tacksam för svar. Vi ska få de tillhörande kablarna här till helgen så får vi se om det fungerar.

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850