Stänga av dator över nätverk.

Permalänk
Medlem

Stänga av dator över nätverk.

Halloj, jag har hand om ett system i en skjuthall, där det finns flertalet maskiner. Främst en huvuddator som styr allt och sedan ett flertalet visningsdatorer.
Jag har detta enkla skript på test för att starta programmet, vänta tills det avslutas, kontrollera om en av de andra datorerna är igång och sedan stänga av den "monitor"-datorn + sig själv.

Men psshutdown är varken snabbt eller smidigt, och fungerar inte alltid utan det bara står där och inget händer.
Har testat Stop-Computer -Computer "dator" men det fungerar inte, jag tog naturligtvis inte bild på felet.

Vad kan jag göra för att hyfsat snabbt och smidigt stänga av en dator i samma nätverk?
Det är ej i en domän eller arbetsgrupp.

cd C:\SIUS\SiusData Start-Process "SiusData.exe" -Wait $ping = new-object System.Net.NetworkInformation.Ping -ea 0 $computername = "monitor" $Reply = $ping.send($computername, 10) if ($Reply.status -ne "Success"){ } else{ cd C:\Users\Marcus\Downloads\PSTools .\psshutdown.exe \\monitor -u shutdown -p Start123 -t 0 } Stop-Computer

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Hej
Jag gör samma som du dvs hanterar ett antal datorer under skyttetävlingar Tavelstyrning, Kontors och Visningsdatorer (vi använder oss av Megalink).
Jag använder mig av RealVNC som fjärrstyningsprogram där jag från kontorsdatorn startar upp/stänger ner programmet på visningsdatorerna och stänger av visningsdatorerna efter avslutad tävling
Val av fjärrstyningsprogram är naturligtvis enligt "tycke och smak" men RealVNC fungerar för mig.
/ Kennet

Permalänk
Medlem

@tennek: Trevligt, som du ser kör vi Sius.
Tanken är att den som sitter vid huvudmaskinen ska slippa pilla runt, och det är nog inte lönt att försöka lära dem detta.
I värsta fall får man bara trycka på startknappen på maskinen, men hade varit smidigt med automatisering.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått Stop-Computer att fungera:

$securePass = ConvertTo-SecureString "Start123" -AsPlainText -Force $cred = New-Object System.Management.Automation.PSCredential ("monitor\shutdown", $securePass) Stop-Computer -ComputerName monitor -Credential $cred -Force

Samt gå in på secpol och ändra "Force shutdown from remote system"
Jag la till "Alla"
Sedan går kommandot och nedstängning på någon sekund.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan dessutom lägga in att datorn stänger av sig eller hiberneras efter en viss tid i energiprofilen så har du både hängslen och livrem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.