Asus RT-AC68U. Hur/kan man öka wifispeeden på den?

Permalänk
Medlem

Asus RT-AC68U. Hur/kan man öka wifispeeden på den?

Jag sitter med en Asus RT-AC68U. Har den trådad till spelburken och bryr mig egentligen inte så mycket om hastigheten på det trådlösa men en vän funderar på att införskaffa samma router som jag, han kör mycket via wifi. Han har idag en Netgearrouter som snittar samma hastighet som jag har på det trådlösa idag, runt 50 till/från routern.

Jag nöjer mig med det men vännen undrar om det finns något sätt för mig att på Asusen öka den hastigheten och jag står mig slätt för jag kan zippiedejdoodaingenting om routers. Därav min fråga här, kan man antingen i routern ändra inställningar eller kan man använda andra program av någon sort för att få upp hastigheten?

Jag har den hastigheten på både bärbara och mobilen även om jag har apparaterna någon decimeter från routern.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Kör på 5 GHz ist för 2,4. Ändra kanal till ngn annan default (kolla vilka kanaler som andra routers kör och välj en annan som inte krockar).