Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Har samma "problem" med vår leksak på kontoret(en craftbot). Jag brukar låta det rinna sen rycker jag bort det précis när jag startar programmet. Vår slicer-mjukvara gör alltid så att den printar en kontur utanför den riktiga I starten vilket gör att det har ordnat till sig innan den printar det den ska.

Okej. Problemet är att det rinner så pass "snabbt" så att även om jag torkar bort det precis innan printen startar så blir den ändå en massa klet ivägen. Om printen har en kontur utanför den riktiga printen innan start så hjälper det inte, då strängen hinner torka och lägger sig oftast rätt över utskriftområdet diagonalt så att allt bara kladdar sig när den väl börjar skriva på "riktigt".

Om någon vet en lösning på detta så tar jag tacksamt emot hjälp.

Permalänk
Medlem

@Tokas:

Testa med att dra tillbaka filamentet med typ 3mm innan utskrift.
Cura har detta som default om jag inte minss fel, att den dra tillbaka filamentet efter utskrift å extrudera den mängd som dras tillbaka i början av varje print.

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem

Nu fick jag äntligen ut min första "färdiga" print:
https://goo.gl/photos/f3ndAzteMeGpsMhC7

Svårt att se detaljer på svart plast märkte jag, men utifrån vad som ni kan se, vad tycker ni om kvalitén? Var det ett förväntat resultat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokas:

Nu fick jag äntligen ut min första "färdiga" print:
https://goo.gl/photos/f3ndAzteMeGpsMhC7

Svårt att se detaljer på svart plast märkte jag, men utifrån vad som ni kan se, vad tycker ni om kvalitén? Var det ett förväntat resultat?

Kul med första printen ute!

Det ser ut som att den underextrudar, ev bör tempen höjas något. Precisionen ser bra ut. Vad kör du för plast? ABS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridder:

Kul med första printen ute!

Det ser ut som att den underextrudar, ev bör tempen höjas något. Precisionen ser bra ut. Vad kör du för plast? ABS?

Det är PLA. Jag kör 200/50 grader. Det var det som var standard. Jag ska försöka spänna remmarna och ska försöka montera en extra fläkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokas:

Det är PLA. Jag kör 200/50 grader. Det var det som var standard. Jag ska försöka spänna remmarna och ska försöka montera en extra fläkt.

Prova höja tempen under tiden du printar med 1 grad per gång. Jag hade direkt kört på 5C sen finjusterat upp till 210-isch. Du får experimentera dig fram. Själv kör jag alltid runt 70C på plattan för första två-tre lagren. Därefter så stänger jag av värmen helt. För mig var det värmen 40-50C som gav mig mycket warping under långa prints.

Permalänk
Medlem

Vad hände med denna tråd??

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem

Bra fråga, finns det ingen dedikerad 3D skrivare sektion här?

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Medlem

Är nog dåligt med det.

Små sugen på en Tevo själv men får se om de kommer ut på BF rea till vettig slant.

EDIT. Är ju lite en ett brytpunk där SLS börjar bli billiga. Såg en kickstarter för 8000kr/unit. Vore väldigt nice att ha

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Är nog dåligt med det.

Små sugen på en Tevo själv men får se om de kommer ut på BF rea till vettig slant.

EDIT. Är ju lite en ett brytpunk där SLS börjar bli billiga. Såg en kickstarter för 8000kr/unit. Vore väldigt nice att ha

Ja SLS är ju spännande. Men rätt mycket jobb vid sidan. Men jäklar vilka prints man får ut!
Kompisen köpte annars en Anycubic i3 Mega för 2500. Rätt bra maskin för det priset!

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Är nog dåligt med det.

Små sugen på en Tevo själv men får se om de kommer ut på BF rea till vettig slant.

EDIT. Är ju lite en ett brytpunk där SLS börjar bli billiga. Såg en kickstarter för 8000kr/unit. Vore väldigt nice att ha

Javisst man får bra prints med SLS maskin.
Men sett till priset och arbete som krävs är det fortfarande långt ifrån FDM maskinerna.

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem

För att hålla lite liv i tråden så kan jag bidra med en bild på mitt senaste större ingrepp i min skrivare.

Det är en konvertering till remote-direct-drive, dvs motorn sitter ej på extrudern, men man slipper den fjärderverkan som en bowden-setup kan införa. Visst, det kommer med lite glapp med min överföring med, men det har inte inverkat på utskriftskvaliteten nämnvärt. Har tro't eller ej till och med fått beröm från en säljare av mer professionella skrivare för min utskriftskvalitet..

Bilden är tagen den första september i år, och många print-timmar har det blivit sedan dess, även om jag är i färd med ytterligare förbättringar av just denna del nu. Skall sätta extrudermotorn på en släde eftersom min expanderbara axel tenderar att nypa ibland, vilket får hela sidan med motorfästet att tryckas ut lite (och det påverkar såklart även X-axeln). Fick hem delar i slutet av förre veckan, skall bara skriva ut fästen. Sedan bilden är tagen så har även fäst-ringarna i mässing bytts ut mot riktiga stoppringar i stål.

Att det är mycket rosa är för att jag inte vill ta bort skyddsplasten från mina plastskivor ännu, vill bli mer eller mindre klar med lådan först.

Många förändringar är planerade på denna skrivare, som i grund och botten är en MendelMax 1.5 (gammal nu..). Det första jag gjorde när jag fick den var att med en annan skrivare byta ut alla plastdetaljer som då var i PLA mot ABS. Sedan har den ställts med gummifötter i fastskruvade hållare på ett hyllplan, så att vibrationer dämpas bort en del (hållarna är svarta på bilden ovan). På hyllplanet sitter en bur av Openbeam-profiler skruvad, som i sin tur håller plastskivorna och annat.

Det är tänkt att bli två kammare, en för byggvolymen och en för elektronik och matningsdon (samt Extrudermotorn). Byggkammaren kommer ej att vara aktivt uppvärmd förutom den värme som kommer från byggplattformen och extrudern, men det hjälper enormt för att hålla formen hos de utskrivna objekten redan nu med skivorna ej fastskruvade. Coldend kyls i nuläget med luft som tas från elektronikkammaren och sedan leds ut. Fläkten sitter utanför kammaren och skapar ett undertryck i kylslingan, för att på så vis minimera risken att läckor kyler ned det utskrivna objektet. Till-luftsslangen är dock ej monterad ännu på denna bild. Extrudern i sig är en Hexagon, med egen bulkig box runtom för att leda luften.

En Raspberry Pi 3 med Octoprint agerar skrivarserver. Mycket trevligt att bara ansluta el och nätverk, och att kunna styra och övervaka från vilken nätverksansluten enhet med webbläsare som helst i hushållet. T.ex telefonen..

Ytterligare ett projekt som är på gång är att göra en egen extruder med delar från E3D v6 och vattenkyla coldend. Just denna bit är färdig, men jag måste också designa om trådmatningen för att kunna få ut vattenslangarna på något lämpligt vis. Tanken var att byta ut de utskrivna kugghjulen mot remhjul och en rem. Väntar bara på att remmen skall dimpa ned i brevlådan så jag kan gå vidare med designen. Modeller i all ära, men jo, det underlättar att göra 3D-utskrifter och testa fysiskt.. Rapid prototyping!

Men visst har jag planer på att bygga en helt ny skrivare! Jag har dock satt som mål att bli klar med denna först. I alla fall lådan och eventuellt den vattenkylda extrudern. Därefter kan jag bygga en ny med alla idéer och lärdomar från denna och andra skrivare (har turen att få jobba lite med riktigt stora Stratasysmaskiner).

Nåväl, detta var min wall of text.. Frågor kanske kan besvaras om jag inte fick med allt

Permalänk
Medlem

@Mizcak:

Oj vad lite saker du har att göra
Själv har jag byt ut nästan alla delar till MK2S förutom utskriftsplattan, extruder och Y-hörn fästerna på min clone maskin.
Tycker att den blev bättre och stadigare jämfört med tidigare delar jag fick med vid köp av kitet.

En fråga, varför körde du inte direkt med bowden?

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zuru1:

@Mizcak:

Oj vad lite saker du har att göra
Själv har jag byt ut nästan alla delar till MK2S förutom utskriftsplattan, extruder och Y-hörn fästerna på min clone maskin.
Tycker att den blev bättre och stadigare jämfört med tidigare delar jag fick med vid köp av kitet.

En fråga, varför körde du inte direkt med bowden?

Med lite saker att göra, menar du att jag spenderar mycket tid med skrivaren? Så är i alla fall inte fallet, hade gärna gjort mer och blivit "klar" någon gång.. Men orken finns inte alltid efter jobb och andra aktiviteter. Om du menade att det blev mycket text.. ..så, ja, det bara blev så..

Har inte byggt om skrivaren delvis för att jag tycker att den fungerar bra, delvis för att jag inte vill stå utan en fungerande skrivare.
Vad var det för material i de delar som fanns i ditt kit? För jag måste säga att jag tyckte det blev väldigt stabilt och styvt med mina ABS-delar.

Men visst är MM1.5's design lite klumpig om man vill ha den i en kammare. Helst så skall ju motorerna lämnas utanför, något som skall åtgärdas i mitt framtida bygge. På denna nuvarande så har jag tänkt sätta små vattenblock om det behövs. (en varmare motor tappar moment)

Varför jag inte körde Bowden är delvis för att jag ville testa detta, delvis då jag förstått att det kan bli lite problem med "exaktheten" i utskrifterna pga. den extra distansen mellan drivhjul och nozzel, samt innerdiametern på slangen. Men visst, det går väl att optimera bort det också med lämplig slang och inställningar. Det har ju experimenterats lite med remote-direct av andra aktörer, och ville testa på en egen design som jag inte sett någon annan stans.

Här kommer ett axplock av länkar med olika designer:

http://garyhodgson.com/reprap/2012/01/experimental-off-carriage-extruder-motor/
En relativt elegant lösning, även om det ökar vikten för Z-drivningen.
Nackdel: Jag har inte så mycket plats vid änden på X-axeln, har hellre kvar den rörelsemån i Z-led som denna tar upp.

https://www.thingiverse.com/thing:6653
Nackdel: En fjäder överför inte små precisa rörelser lika bra. I verktyg som t.ex. Dremel så används de ja, men där är det stora varvtal och inte så höga krav på precision.

https://flex3drive.com/flex3drive/
http://diy3dprinting.blogspot.se/2015/02/flex3drive-is-flexible-driveshaft-based.html
Också en variant med flexibel axel

https://ultimaker.com/en/community/7987-flexible-shaft-the-best-of-both-worlds
Och en till..

http://www.sublimelayers.com/2017/05/everything-you-wanted-to-know-about.html
Liten och nätt sak..

Dold text
Permalänk
Medlem

@Mizcak:

Jag menade att du har en lista på uppgraderingar/förbättringar att göra med din skrivare.
Jag vet hur det är när skrivaren inte är fungerande skick, försäka att köra alla delar som ska bytas ut samtidigt så att den kan användas.
Oja tid är en brist vara med tanke på andra aktiviteter som måste åxå göras, men när jag kan så kör jag på.

Original kitet var i PLA så dum som jag var och beställde det, men nu vet man bättre och har skrivit ut alla delar i ABS.
Fick tag på PETG från conrad och cdon till ett bra pris och ska börja köra med den då ABS är mer krävande just nu (har inget kontor/arbetsrum med möjlighet att kontrollera temperaturen) just nu, det är på G.

Tack för länkarna ska undersöka detta.

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk

@smerkele:

Vill du verkligen ha små detaljer skulle jag rekommendera en SLA-skrivare, dyrare än FDM-maskiner och lite meckigare men har mycket bättre upplösning. Wanhao i7 kan vara värt att titta på.

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

@zuru1:

Aha, det var så du menade. Ja listan har en tendens att fyllas på snabbare än jag hinner beta av den dock..

Jag skaffade en rulle PETG tidigare också, men har inte öppnat den ännu. Osannolikt att jag gör det förrän jag har en till skrivare också, då det går så bra med ABS för mig nu. Särskilt som jag nu får slattar av ABS att köra med från jobbets skrivare.

Du kan ju testa att ställa en flyttkartong över skrivaren, om du vill ha en tillfällig byggkammare. Kanske ett fönster i någon genomskinlig plast och en lampa kan vara bra också..

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNewsV2:

Tusen tack!
Ser precis ut som något jag vill använda när jag har suttit och kodat Java och andra programspråk en lång dag och vill skriva ut något lite snabbt utan ytligare felsökning och framför allt testning.
Föresten har du något tips på förvaring av fillament? Jag vet att plasten suger åt sig fukt Ect och blir dålig så jag vill undvika detta så bra som möjligt. Just nu så har jag plasten i en plastlåda med lock från clasohlson där jag har plasten liggande tillsammans med sillika gel påsar. Är detta en hållbar lösning? ☺
Mvh /David

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av kvack!:

@TheNewsV2: Du är redan mer ambitiös än vad jag varit med min filamentsamling, jag har slängt ner allihopa i en byrålåda under skrivaren för snabb åtkomst. Du klarar dig nog finfint med din lösning.

Köper mitt filament från add:north, där får man filamentet i återslutningsbara påsar
(https://www.addnorth.com/)

Jag köpte min första därifrån för att det var kul med en svensk tillverkare. Kvalitén verkar hitils vara hög.
Köpt från kina & lite andra leverantörer som fastnar och krånglar, add:north har hitils aldrig fastnat/kloggat igen munstycket på min Prusa MK2S

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Skrivet av Mordin:

Köper mitt filament från add:north, där får man filamentet i återslutningsbara påsar
(https://www.addnorth.com/)

Jag köpte min första därifrån för att det var kul med en svensk tillverkare. Kvalitén verkar hitils vara hög.
Köpt från kina & lite andra leverantörer som fastnar och krånglar, add:north har hitils aldrig fastnat/kloggat igen munstycket på min Prusa MK2S

Nice!
Får kika mer på detta.
För att vara helt ärlig så var det
ett tag sen jag lekte med skrivaren.
Jag har pillat säkert 30 Timmar med att försöka
få plasten att fastna på plattan (glas) så är lagom trött på
den . Misstänker att jag använder för lite lim eller för mycket vatten när jag blandar ut det.

Sen är man lite nojjig för man har ju hört att Wanhao i3 V2 ska vara lite av en brandfara när det kommer till deras komponentval.. Någon mer som hört något om detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk
Medlem

@TheNewsV2:
Använd lim stift istället så får du bättre fäste vid utskrift.
Jag brukar köra på ett lager varje vecka om jag skriver ut PLA och ett nytt vid varje utskrift med ABS.

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Skrivet av zuru1:

@TheNewsV2:
Använd lim stift istället så får du bättre fäste vid utskrift.
Jag brukar köra på ett lager varje vecka om jag skriver ut PLA och ett nytt vid varje utskrift med ABS.

Det är det jag gör , men såg någon Youtube Video där snubben också har på lite vatten..
Får prova utan vatten då 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNewsV2:

Nice!
Får kika mer på detta.
För att vara helt ärlig så var det
ett tag sen jag lekte med skrivaren.
Jag har pillat säkert 30 Timmar med att försöka
få plasten att fastna på plattan (glas) så är lagom trött på
den . Misstänker att jag använder för lite lim eller för mycket vatten när jag blandar ut det.

Sen är man lite nojjig för man har ju hört att Wanhao i3 V2 ska vara lite av en brandfara när det kommer till deras komponentval.. Någon mer som hört något om detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av zuru1:

@TheNewsV2:
Använd lim stift istället så får du bättre fäste vid utskrift.
Jag brukar köra på ett lager varje vecka om jag skriver ut PLA och ett nytt vid varje utskrift med ABS.

I och med att jag har en Prusa så kör jag ju direkt på min värmeplatta, dvs inget glas - därmed kör jag med hårspray för bästa jämna yta
(Vanligt limstift blev ojämt och det var ett helvete och ställa in höjden VARJE gång man smetade på för mycket/lite)

Torka bort med vatten, spraya ny hårspray emellanåt.

Ett tips kan ju vara maskeringstejp (typ?) direkt på glaset, det fungerade SJUKT bra på glas innan jag bytte upp mig, och man slipper lim/spray eller kladd...
Exempel: https://www.clasohlson.com/se/Build-sheet-till-3D-skrivare-Fl...

Finns säkerligen billigare att hitta, köpte typ 10-pack på AliExpress/eBay typ gratis
Exempel: https://www.ebay.com/itm/30-Meters-3D-Printer-Blue-Tape-48mm-...

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Medlem

Ni 3d-gossar kan ju hjälpa mig med att försöka hitta en stålskiva på typ 1mm som är så plan som möjligt. Någon som har nå tips på vart man får tag i sådant?:) Ex biltema har ju vanlig bilplåt men ja vettetusan hur rak den är.

Ah btw, BUMP somfan

Permalänk
Medlem

@Wasp:

Kolla på bauhaus, brukar köpa därifrån då man kan hitta stålplåt på 0,75mm till bra pris.

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem

Hej
Är det värt att köpa en 3d skrivare för att göra miniatyrer till när man kör rollspel? Typ till Dungeons and dragons. Eller måste man betala massa pengar för att få en skrivare som klarar av att få alla detaljer på en sådan liten figur?

Permalänk

Har en Ender 3 och skulle vilja ha en glasskiva till som är ca 25x25cm, någon som har tips på något ställe man kan köpa en färdig eller är det att gå till glasmästaren?

Permalänk
Medlem

@jimmyvilen:

Man kan gå till glass mästare om man inte hitta något billig fotoram i den storleken man vill ha.
Ett annat alternativ är att köra på en spegel, finns en fyrpack på Ikea för under 100kr, men måste förstås skäras till skrivplattans storlek. Glassskärare finns på biltema lr jula för en billig peng.

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av zuru1:

@jimmyvilen:

Man kan gå till glass mästare om man inte hitta något billig fotoram i den storleken man vill ha.
Ett annat alternativ är att köra på en spegel, finns en fyrpack på Ikea för under 100kr, men måste förstås skäras till skrivplattans storlek. Glassskärare finns på biltema lr jula för en billig peng.

Skrivet av Xerbee:

Tack så hemskt mycket

Förslaget med spegel och en skärare lät ju intressant. Kjells platta lät också bra om man inte får till skärningen.

Några tips på klips eller vad är bästa sättet att få skivan att sitta bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimmyvilen:

Tack så hemskt mycket

Förslaget med spegel och en skärare lät ju intressant. Kjells platta lät också bra om man inte får till skärningen.

Några tips på klips eller vad är bästa sättet att få skivan att sitta bra?

Du använder sånna där klämmor som kommer med pei sheet buildplaten med ender 3an, jag beställde även en glasbädd när kaf beställde min, hae inte använt den dock

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)