Permalänk
Medlem

Defekt Asus RTX 2070

Tjena!

Jag köpte precis ett ASUS GeForce RTX 2070 8GB DUAL OC som jag har fått problem med. Det är så att efter jag har spelat spel och stänger ned det så kan skärmen börja "flickera", blinka och ha sig.

https://www.youtube.com/watch?v=Ts6vA6KxBqQ&fbclid=IwAR2gyIFi...

Videon visar problemet.

Jag kan få bort detta genom att gå in i Nvidia kontrollpanel, byta frekvens på skärmen och sedan byta tillbaka. Trots detta kommer flickeringet tillbaka då och då. Lite varierande hur ofta det händer. Ibland flera gånger per dag ibland bara en gång per dag.

Jag vet ju att det har varit problem med dessa korten men vad jag nu undrar är om det finns någon fix eller om det är hårdvarurelaterat. I så fall skickar jag tillbaka kortet på måndag. Är det någon där ute som vet något, eller om Nvidia har gjort något uttalande, skriv gärna det här då.

//Pontus.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Beställde nyligen också ett RTX 2070, mitt krånglade också, inte samma som dig utan skärmen dog efter korttid. Så lämnade tillbaka det och väntar nu förhoppningsvis på nytt.

Har läst en hel del olika problem som folk har haft med sina 2070 så kan mycket väl vara hårdvarufel på ditt med. Verkar inte som Nvidia har lyckats särskilt bra med något av RTX korten....

Visa signatur

| i7 8700K | Asus Z370-F |32 GB @ 3000Mhz | Asus RTX 4070 TI | Kingston NV1 1TB M.2 | Corsair RMx 850w | EK 360 AIO | LG 34GL750-B |

Permalänk
Medlem

@Rylle: Nix. Ser så ut. Vad menar du med väntar på att förhoppningsvis få ett nytt? Lämnade du tillbaka så att du fick pengarna tillbaka eller gjorde du det till ett garantiärende?

Om jag inte läser något positivt/om mjukvarufixar så skickar jag tillbaka det på måndag via garantin.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Har du en annan skärm att testa med? Bara nyfiken. Gamersnexus tester med "trasiga" RTX kort visade ju att vissa skärmar vägra samarbete med dom. Hade varit intressant att veta vad som händer. Annars är det bara välja RMA eller åberopa distansköplagen o lämna tillbaka (om du köpt på distans dvs, eller måste bråka med nån butik).

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

@Rylle: Nix. Ser så ut. Vad menar du med väntar på att förhoppningsvis få ett nytt? Lämnade du tillbaka så att du fick pengarna tillbaka eller gjorde du det till ett garantiärende?

Om jag inte läser något positivt/om mjukvarufixar så skickar jag tillbaka det på måndag via garantin.

Lämnade in det som garantiärende och har inte fått svar ännu av dem. Så med förhoppningsvis menade jag att jag hoppas de ser att det är fel på det och skickar ett nytt till mig. Annars blir det återköp och beställa något annat istället.

Visa signatur

| i7 8700K | Asus Z370-F |32 GB @ 3000Mhz | Asus RTX 4070 TI | Kingston NV1 1TB M.2 | Corsair RMx 850w | EK 360 AIO | LG 34GL750-B |

Permalänk

Mitt 2070 från gigabyte funkar...
Dock endast med 60fps i bf5 med DXR på.
Detta tillsammans med en 7700k i 4.8ghz och 16gb 2666 ram
Lite besviken är jag nog eftersom jag pungar ut 7k för ett grafikkort..
Funkar, men är det tillräckligt för dessa pengar?

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Mitt 2070 från gigabyte funkar...
Dock endast med 60fps i bf5 med DXR på.
Detta tillsammans med en 7700k i 4.8ghz och 16gb 2666 ram
Lite besviken är jag nog eftersom jag pungar ut 7k för ett grafikkort..
Funkar, men är det tillräckligt för dessa pengar?

Troligen visste du redan på förhand hur den skulle prestera? Om du inte menar att den presterar sämre för att den är defekt eller liknande.
Det är klart och tydligt att den är ca 8-12% bättre än 1080 och ca 5-20% sämre än 1080 TI t.e.x.

Ett 2070 för 7000 kommer inte prestera särskilt mycket bättre än en 2070 5600KR. Ifall ditt fokus var prestanda för pengarna skulle du köpt en 1080 TI Asus turbo från Elgiganten för 7,000 eller annan 1080 ti för ca 7.5 eller 2070 Palit/Armor/Gainward för under 5800.

Permalänk
Skrivet av CrepSek69:

Troligen visste du redan på förhand hur den skulle prestera? Om du inte menar att den presterar sämre för att den är defekt eller liknande.
Det är klart och tydligt att den är ca 8-12% bättre än 1080 och ca 5-20% sämre än 1080 TI t.e.x.

Ett 2070 för 7000 kommer inte prestera särskilt mycket bättre än en 2070 5600KR. Ifall ditt fokus var prestanda för pengarna skulle du köpt en 1080 TI Asus turbo från Elgiganten för 7,000 eller annan 1080 ti för ca 7.5 eller 2070 Palit/Armor/Gainward för under 5800.

Jag var medveten om vilken grafikprestanda jag kunde förvänta mig efter att ha jämför endel grafer innan köp.
Gick från 980 så visst gjorde jag ett prestandalyft utan DXR aktiverad. Kör endast 1080p skärm och kommer göra det en lång tid framöver så att lägga mig på high-end gpu ribban kändes för mig orimligt.
Problemet jag har med hela den här serien är att Nvidia släpper 2070, 2080 och 2080ti med stöd för DXR
För att BF5 (som i dagsläget är det enda spelet med stöd för funktionen) ska vara spelbart så måste jag stänga av funktionen annars dippar jag ner till 40 fps vid regn och många spelare...
Fortsätter fundera på varför nvidia skriver att 2070 ska kunna köra DXR när man måste ha det avstängt.

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Har du en annan skärm att testa med? Bara nyfiken. Gamersnexus tester med "trasiga" RTX kort visade ju att vissa skärmar vägra samarbete med dom. Hade varit intressant att veta vad som händer. Annars är det bara välja RMA eller åberopa distansköplagen o lämna tillbaka (om du köpt på distans dvs, eller måste bråka med nån butik).

Ah, det är från Inet. Inte orolig att jag får ett nytt. Det spelar ingen roll vilken skärm jag kör på när det väl har satt igång men, som du säger, dessa kort har ju haft problem med just G-sync skärmar med hög uppdateringsfrekvens, precis en sådan jag sitter på.

Skrivet av Rylle:

Lämnade in det som garantiärende och har inte fått svar ännu av dem. Så med förhoppningsvis menade jag att jag hoppas de ser att det är fel på det och skickar ett nytt till mig. Annars blir det återköp och beställa något annat istället.

Ah, okej! Jag håller tummarna för dig. Som tur är så är det ju 3 års garanti på dessa korten. Inte hela världen om det havererar om 1 till 2 år.

Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Mitt 2070 från gigabyte funkar...
Dock endast med 60fps i bf5 med DXR på.
Detta tillsammans med en 7700k i 4.8ghz och 16gb 2666 ram
Lite besviken är jag nog eftersom jag pungar ut 7k för ett grafikkort..
Funkar, men är det tillräckligt för dessa pengar?

Jag har lirat snart 15 timmar Battlefield 5 de senaste 3 dagarna. Jag har testat alla kartor flera gånger om vid det här laget. Battlefield 5 är ett OERHÖRT vackert och krävande spel som inte ens ett 2080 klarar att driva runt i 2560x1440 över 60 FPS i alla lägen på Ultra. Speciellt kartor med mycket hus och skit som går sönder, det tankar FPS. Jag kör min 3770k i 4,5 Ghz och den går på 100% på till exempel Rotterdam.

För att gå tillbaka till grafikkortet. Sen jag bytte uppdateringsfrekvens till 144 hz på min G-sync skärm har det fungerat och inte kommit tillbaka. Även när jag går upp på 165HZ. Det får mig att tro att detta kan vara ett problem med mjukvaran. Men vi får se. Jag sitter lugnt i båten ett par dagar till.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

För att gå tillbaka till grafikkortet. Sen jag bytte uppdateringsfrekvens till 144 hz på min G-sync skärm har det fungerat och inte kommit tillbaka. Även när jag går upp på 165HZ. Det får mig att tro att detta kan vara ett problem med mjukvaran. Men vi får se. Jag sitter lugnt i båten ett par dagar till.

Tekniskt sett så är ju panelen också 144hz - 165hz är överklockat... Jag har en 165hz predator också men kan bara välja 144hz för att jag inte orkat enabla overdrive. Sällan jag når såna fps och jag märker ingen skillnad på det ändå, testade för länge sen.

Permalänk
Medlem

Tänkte uppdatera er såhär inför Cyber Monday. Jag har fortfarande inte märkt av mina artefakter igen. Lite oklart vad de berodde på.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk

Måste bara flika in o fråga nu när det verkar som det funkar för dig, presterar kortet bra annars?

Permalänk
Medlem

@itsmeCapz: Jo det tycker jag. Sitter ju på en 3770k som jag nu kör i 4,4 Ghz. I just Battlefield, (som jag spelar mycket), flaskhalsar den CPU'n dock en del. Tappar typ 5-10% prestanda på det.

Annars är det ett ruskigt snabbt kort. Jag tror att i all negativitet om 2xxx serien har man glömt av hur snabba grafikkorten faktiskt är.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync