Permalänk

Dyker bara upp 8gb RAM

Hej precis klar med mitt bygge, står att jag bara har 8gb ram men borde ha 16. Någon bios-inställning eller måste jag öppna lådan igen?

Asus z390-f moderkort, installerat RAM i A2 och B2 slotten enligt manualen.

Permalänk
Medlem

@agdraömn: Hur mycket ram ser du i bios?
Ser du bara 8GB där också får du öppna lådan och se så dom sitter ordentligt.

Permalänk
Medlem

@agdraömn: Skicka gärna modellnummer också, kan vara så att du har läst fel

Visa signatur

If it works, it works.

Permalänk

https://www.asus.com/Motherboards/ROG-STRIX-Z390-F-GAMING/spe...

Åh nu bytte jag plats på dem och nu lyser istället DRAM lampan gult på moderkortet och får no signal på skärmen...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Någon? Nu lyser bara dram lampan oavsett vad jag gör eller sticka jag använder.. vad fan hände?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk
Medlem

@agdraömn: Om ingen av ram-stickorna fungerar har du nog dödat dom. Du har inga andra att testa med?

Visa signatur

If it works, it works.

Permalänk

Hur kan jag ha dödat dom, förstår inte haha.. nej har inga andra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av morronrost:

@agdraömn: Om ingen av ram-stickorna fungerar har du nog dödat dom. Du har inga andra att testa med?

Fick låna ett par av grannen, fungerade inte heller.. jahopp vad är då felet..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Då hade jag misstänkt moderkortet, har haft samma problem och då var det moderkortet som var defekt.

Permalänk

Bara så konstigt att det fungerade första gången men då var det bara 8gb ram, så då bytte jag plats på dem och nu så har jag bara en gul DRAM lampa lysande och får ingen signal på skärmen. Ska testa rensa CMOS nu

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@agdraömn: Har du provat båda stickorna en åt gången?

Permalänk

@MacAllan yes testat alla ram-minnen både tillsammans och ensamma i alla slots. Både min grannes 2666 minnen och mina egna 3200. Tror problemet ligger någon annanstans. Läst på i en timme nu om detta men svårt att veta exakt vad som är felet tyvärr.. CPU eller moderkort troligtvis. Men det som irriterar mig är att den funkade när jag satte på den första gången, kom in i BIOS - temperaturer såg fina ut, allt flöt på bra i säkert 30 minuter men sen ville jag titta på RAM-minnena för att få 16Gb, då stängde jag av direkt på nätagget (slarvigt) kanske det som orsakat något problem? Sen dess har jag iaf inte kommit åt BIOS igen, när jag startar datorn så flashar DRAM gult, sedan flashar CPU rött sen blir det ett konstant gult ljus på DRAM och skärmen får inte kontakt, testat hdmi & DP i både moderkortet och grafikkortet.

Hade varit skönare om det inte hade funkat alls från början faktiskt, för det stör mig riktigt mycket, att jag inte ens kan få det att fungera med bios.

När jag vaknar pigg imorgon så ska jag montera isär datorn och kolla CPU-pinsen och sedan montera bort hårdisk/GPU och testa igen.

Här hade man sett fram emot en gaminghelg när tjejen är borta så får man istället arbeta som tekniker hela helgen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@agdraömn: Nollställa bios (CMOS) kan ibland fixa konstiga fel. Gör antingen som i moderkortsmanualen eller ta bort batteriet en stund som ser ut som ett mynt. Strömkabeln ska vara utdragen.

Ibland måste något mer tas bort men vad varierar rejält. I ditt fall skulle jag ta bort minnena eftersom det är dom du haft problem med och nollställa igen om det inte löste felet första gången.

Ta bort och sätta tillbaka alla delar OCH kablar för det kan ofta lösa problem trots att man aldrig såg eller kände något fel.

Permalänk

@panpo98 tack! En dum fråga, kan datorn starta utan ram-minnen? Är det fysiskt möjligt att komma in i bios utan dem?

Jag håller på och monterar av delar för att testa starta med moderkortet utanför chassit, tyvärr sitter den här jävla 24-pins kontakten hårdare än berget, förstår inte hur den fortfarande är standard 2018, helt makalöst att det inte kommit nya kontakter för det ändamålet.

Testar CMOS så återkommer jag med hur det går

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tagit bort grafikkortet och SSD:n (m.2 nvme). Även tagit bort kylaren om det skulle vara så att den tryckte mot processorn och orsakade några sådana problem. Även kollat på CPU:n och den ser helt perfekt ut. Även startat med och utan ram samt i olika platser. Fortfarande samma problem.

Jag tror det kan vara RAM ändå för både mina och min grannes är Corsair LPX. När jag googlat detta problem så har alla haft corsair som har haft problem när DRAM lampan lyser konstant. Jag har mycket svårt att tro att alla fyra ram-platser skulle vara trasiga..

Jag tror att det kan vara så att samsung chip i minnena är det enda som fungerar (inte sett några med 4.XX version som har haft problem med detta)

Mina ram är version 5.31 (SK.Hynix) och min grannes är version 3.21 (Micron). Låter ju helt osannolikt att det kan vara så känsligt men vem vet.. Jag får undersöka vidare och sen pallra mig iväg till Inet och byta minnena.

Annars får det blir en RMA på moderkortet men då kommer jag få vara utan dator minst 1 vecka till.. Moderkotet är köpt på Komplett så då måste jag skicka fram och tillbaka det..

Permalänk
Medlem

@agdraömn:
Det är tyvärr nackdelen när man köper saker på nätet. Alternativet är att köpa lokalt isf. Eftersom det är ett DOA så brukar det gå snabbare. Du kanske t o m har tur att de kan skicka nytt innan du skickar in det gamla.

Visa signatur

.

Permalänk

@fragwolf: Japp, lätt att vara efterklok.. Först blir det dock en tur till Inet så får jag testa andra minnen (tur att man köpt några komponenter lokalt åtminstone)..

Jag väntar hoppfullt på att det här problemet ska dyka upp för flera personer snart så kanske någon har en lösning, eftersom att Z390-F var på BF-rea på minst 3 butiker samt att många generellt inte har det här moderkortet eftersom 9:e generationen intel släpptes för inte så länge sedan.

Edit: insåg att det lät lite fel att hoppas på att fler ska DOA på sina Z390-F, det menade jag inte, vill bara ha en lösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av agdraömn:

@panpo98 tack! En dum fråga, kan datorn starta utan ram-minnen? Är det fysiskt möjligt att komma in i bios utan dem?

Jag håller på och monterar av delar för att testa starta med moderkortet utanför chassit, tyvärr sitter den här jävla 24-pins kontakten hårdare än berget, förstår inte hur den fortfarande är standard 2018, helt makalöst att det inte kommit nya kontakter för det ändamålet.

Testar CMOS så återkommer jag med hur det går

Skickades från m.sweclockers.com

Man bruka behöva minnen för att datorn ska kunna starta eller få bild. Hur noga det var och vad som hände har varierar genom åren med olika generationer av moderkort mm. Vissa krävde att det satt ett minne på en viss plats.

Såg nyligen 2 fall där dom inte satt i minnena ordentligt så kontrollera det också.

Permalänk

Japp jag har satt dit dom tillräckligt, kanske t.om. för hårt nu senaste gångerna jag försökt få det att fungera..

Hur som helst. Kan stänga denna tråd (https://www.sweclockers.com/forum/trad/1538383-har-nagon-rog-...) för kände att ursprungsproblemet är inte riktigt det samma som problemet jag har nu tyvärr. Skapade en ny tråd i Moderkorts-sektionen istället så kan stänga denna

Permalänk

@panpo98:
Så nu har jag varit hos Inet och helt magiskt så har jag löst det.
Det kan vara så att mitt moderkort inte fungerar med CL16, låter helt osannolikt men det var min första tanke, eftersom att båda minnena jag testat var CL16, både 2666mhz och 3200mhz.

Jag bytte till 3000mhz CL15 minnen och nu bootar den perfekt, i alla slots, både när jag kör en i taget eller två. Så jag kan inte för mitt liv förstå hur dålig kompatibilitet ASUS har gjort med sina Z390-F moderkort. Men men nu är det löst och det känns jävligt skönt.