Permalänk

RTX 2070 fråga

Jag ska köpa en dator nu på BF men undra en sak. jag ser visa rtx2070 som kostar 5.7k (Asus GeForce RTX 2070 Turbo HDMI 2xDP ) sen finns det vissa som kosta 7.5k (Asus GeForce RTX 2070 Strix Gaming OC HDMI 3xDP 8GB)

är det något skillnad mellan de? Är det bättre att lägga några tusen lappar mer för de som kosta lite extra?

Tack så mycket!

Permalänk
Medlem

De dyrare kan ha mer påkostad kylning, och garanterat är de överklockade en del från fabrik. Överklockning är strunt samma egentligen, det kan du lätt göra själv om du vill, så det är mest kylaren du betalar för. Men att lägga flera tusen extra är nästan aldrig värt det, även de billigare korten brukar ha rätt kompetenta kylare.

Permalänk

@perost: Ok, Tack så mycket för svaren!

Permalänk
Medlem

@spinymartin: Hej kolla tester på guru3d.com det skiljer väldigt lite i fps, temp och ljud mellan dom olika modellerna.

Visa signatur

MK Gigabyte Z68AP-D3, PSU Corsair HX 650W 80+, Corsair 16GB DDR3 1600MHz, CPU Core i5 2500K@4,2
Noctua NH-U12P , MSI GeForce GTX 780 , OCZ Agility 3 120gb, asus xonar D1, Fractal Design Arc Chassie

Permalänk
Medlem

Har också undrat detta, Tack för svaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av pat®ik:

@spinymartin: Hej kolla tester på guru3d.com det skiljer väldigt lite i fps, temp och ljud mellan dom olika modellerna.

I dessa två fall så skiljer det rätt så bra mycket. Strix är har en highend fläns med 3 fläktar som enligt de flesta reviews är en av det svalaste och tystaste som finns att få tag på. Turbo har en lågprofil (nåja, 2 slots) radial fläkt som enligt reviews är bland det mest högljuda och varmaste som finns att få tag på. Dessutom så skulle jag gissa att boost clocks och power limits skiljer, dock så är fläktarna det mest tydliga. Därav skillnaden i pris.

Tom MSI 2070 armor modellen är totalt överlägsen turbo kortet i det guru3d testet jag antar du avser, och det är det mest budget man kan få i princip.

Permalänk
Medlem

har undrat samma sak.

om det nu är Strix man ska köpa, vad är skillnaden på:
OC Gaming och Advanced Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av deew.xc:

har undrat samma sak.

om det nu är Strix man ska köpa, vad är skillnaden på:
OC Gaming och Advanced Gaming

Från vad jag har kunnat sett, så är korten identiska förutom boost clock (samma storlek på korten indikerar exakt samma kylare, annars brukar det skilja som tex EVGA XC och XC Ultra där XC Ultra är dubbelt så tjock).
2070 har 3 varianter:
8G, basic Strix (1620mhz)
A8G, "Advanced" (1650mhz) <- detta är förmodligen bara en överklockad 8G
O8G, "OC" (1815mhz) <- detta är förmodligen bara ett cherry pickat chip

Vad du ska köpa beror på pris skillnaden. De flesta kort verkar ju kunna boosta till ~1900mhz ändå, men vi har ju sett de bra chippen upp i 2050mhz+. Mellan 8G och A8G skiljer inte mycket men O8G kanske är värd några hundralappar mer.

Permalänk
Medlem

Jag har fått upp mitt gigabyte windfotce 3 2070 till 2050mhz, stabilt och endast 70-75 grader under load. Var inte alderles för dyrt heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900x
RTX 2070
96 GB DDR4
1TB SSD 6TB HDD