Hörlurar 3000-3500 klassen. Musik och spel

Permalänk
Medlem

Hörlurar 3000-3500 klassen. Musik och spel

Sitter på ett stycker ATH 50 nu. De börjar bli riktigt obekväma. För mig är det mer on-ear lurar. Får inte plats med örat där i och gör jag det så gör det ont och trycker. Likaså om de sitter på örat. Ush.
Bra ljud för pengen men vill ha BT lurar nu som sitter som en smäck.

Tittat mycket på Bose QC35 II och Sony MX3. En kompis har BOSE och satan vad de sitter bra på örat. Mycket tack care att kåpan i är ljupare. Viktigt att de är snygga och rena i stilen. Ska inte ha massor med färger på osv. Vill kunna använda de ute på stan utan att se ut som jag glömt ta av dom efter att ha spelat dator i 30 timmar.

Bose QC35 II
Sony MX3
Är båda NC-lurar. Säg att jag vill ha hörlurar utan AC då i samma prisklass. Kan man få bättre ljud då? Reser egentligen inte mycket och har alltid tyckt att mina ATH 50 stänger ute tillräkligt bra ljud egentligen men som sagt. BT är ett krav. Avskyr sladd

Tack

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Lurar utan ANC (active nose cancellation) har i regel bättre ljud om man ser till samma prisklass. De har också, ganska självförklarande, i regel även bättre batteritid samt lägre vikt och mindre storlek storlek. Oklart dock hur mycket de senare två märks i praktiken.

Jag kan inte ge så många andra tips annat än att när det kommer till lurar med ANC i den klasses anser jag att Sennheisers momentum wireless har bäst ljud, är bekvämast och har ett väldigt bra ANC. Bose är lite sämre jämfört med Sennheiser bortsett från deras ANC som är aningen bättre.

Men det finns mycket annat du måste bestämma dig för också, t.ex:
-Ljudkaraktär, är det t.ex. viktigt med kraftig bas?
-Surround? Jag skulle aldrig vilja ha det men jag förstår att andra vill ifall man t.ex. spelar väldigt mycket med de.
-Ska den ha mikrofon?
-Ska det finnas knappar att styra musik och/eller volym?
-Ska de vara lättdrivna eller planerar du att köpa hörlursförstärkare?

Permalänk

Testade genomgående lurar innan jag köpte mina Sony MX2.

Till slut stod valet mellan just MX2 och QC35 II. Jag tyckte Sony lurarna hade bättre ljud för den musik jag lyssnar på och en helt otrolig batteritid men Bose lurarna var något bekvämare kändes mer "fluffiga" och mjuka på huvudet.

Det som till sist gjorde att valet föll på Sony lurarna var att de då jag köpte kändes väldigt jämbördiga där varje lur hade de fördelar jag nämnde ovan (min subjektiva bedömning), men just vid köpetillfället var sony lurarna 1000 spänn billigare. Nu förutsätter jag att MX3 är bättre på det mesta än de MX2 jag har. Oavsett vad du väljer får du riktigt grymma lurar. Nu tittade jag enbart på lurar med NC, är inte detta ett måste kan du nog hitta mer prisvärda grejor.

Jag köpte mina lurar på Elgiganten och där tyckte t.om. säljaren att eftersom jag hade svårt att bestämma mig att jag kunde köpa ett par och testa dem i upp till 30 dagar för att sedan lämna tillbaka och prova den andra sorten och om jag föredrog den första luren göra samma sak igen. Nu gjorde jag inte så men möjligheten finns.

Permalänk
Medlem

Med MX3 så är Sony marknadsledande när det kommer till ANC, men det är inte några jättestora skillnader. Ljud beror ju lite på vad du föredrar, men jag skulle tro att de flesta håller med om Sennheiser > Sony > Bose. Men det är samma sak där, de är ganska likvärdiga.

Gå å kläm å känn om du har möjliget, spelar ju rätt stor roll det också!

Permalänk
Medlem

Tackar. Jag såg en bra review på youtube där han spelade ljudet från QC35 II och Sonys MX3. Tyckte SONYs hade mer bas men rösten hos sångaren var väldigt ''ljus''. inget djup liksom.

Om det inte är sån överdriven skillnad i slutet, så kanske jag ska köra comfort över allt annat och tycker BOSE vinner på det.

Till ljudkaraktär, så håller jag mig gärna till vad som är menat för låten. Inget ska vara överdrivet, tex bas ''bara för att''.

Man ska kunna ändra volymen på lurarna på något sätt. knapp eller touch kvittar.

microfon är + för samtal.

I princip bara plug and play egentligen. Har ingen utrustning speciell för musik

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Om du inte bryr dig om brusreducering så är detta ett jäkligt bra köp och pris!
Bowers & Wilkins P7 Wireless

Har själv bara lyssnat på Sonys lurar men skulle säga att ovan utklassar båda i ren ljudkvalitét.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Om du inte bryr dig om brusreducering så är detta ett jäkligt bra köp och pris!
Bowers & Wilkins P7 Wireless

Har själv bara lyssnat på Sonys lurar men skulle säga att ovan utklassar båda i ren ljudkvalitét.

Tack tack men de ser så små ut? Verkar väga en bra del också D:

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk

KEF Space One W
B&O Beoplay H8
PSB M4U8
JBL Duet NC
Sennheiser PXC 550

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Tack tack men de ser så små ut? Verkar väga en bra del också D:

Nej, de är fullstora i min mening. Samma storlek som Sony och kanske något större än Bose.
Väger 323g enligt specs, Sony 254 så B&W är något tyngre ja. Bose är lättast i gänget med cirka 235-240g.

Permalänk
Medlem

Väcker liv igen. Skulle vilja ha fler exempel på hörlurar runt 3000 för musik utan ANC. Man förlorar tydligen mycket ljud med ANC lurar. Måste vara over-ear

Tack

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Om du inte bryr dig om brusreducering så är detta ett jäkligt bra köp och pris!
Bowers & Wilkins P7 Wireless

Har själv bara lyssnat på Sonys lurar men skulle säga att ovan utklassar båda i ren ljudkvalitét.

Haft mina I snart två år och är sjukt nöjd fortfarande. Riktigt bra lurar och ett kap för det priset.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan gå i god föf P7, äger inga själv men en bekant äger ett par. 2000:- är ett kap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

Haft mina I snart två år och är sjukt nöjd fortfarande. Riktigt bra lurar och ett kap för det priset.

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm kanske måste beställa hem ett par och prova. Hur är de till spel?
Har de BT LDAC codec?

OBS ifall fler kommer länka, de måste vara BT lurar

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Hmm kanske måste beställa hem ett par och prova. Hur är de till spel?
Har de BT LDAC codec?

OBS ifall fler kommer länka, de måste vara BT lurar

Nej de har inte LDAC. Är LDAC ett krav eller bara ett önskemål?

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nyllet83:

Nej de har inte LDAC. Är LDAC ett krav eller bara ett önskemål?

Vet inte hehe. Har bara sett på ett diagram att LDAC ger 3x så bättre ljud över BT men x3 på papper är nog inte x3 bättre ljud i verkligheten antar jag? Har inte hört skilnaden. Har mobil som stödjer det

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Vet inte hehe. Har bara sett på ett diagram att LDAC ger 3x så bättre ljud över BT men x3 på papper är nog inte x3 bättre ljud i verkligheten antar jag? Har inte hört skilnaden. Har mobil som stödjer det

LDAC låter bättre om ljudet du spelar upp är i bra kvalitet tex från Tidal HiFi eller lokalt lagrade musikfiler på telefonen i CD-kvalitet. Lyssnar du enbart på tex Spotify eller Apple Music tror jag inte du kommer höra någon skillnad.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk

@KlyfftPotatis:
Jag har inte lyssnat på LDAC-lurar, men eftersom Bluetooth-anslutningar generellt lider av att ljudet komprimeras för att dess bitrate inte är särskilt hög skulle jag tro att det gör stor skillnad. Som du säger har LDAC ca 2-3x bättre bitrate. Jag har själv ett par Philips med Apt-X som ska vara lite bättre än "vanlig" Bluetooth, men det är enorm skillnad mellan att köra Bluetooth och att köra med sladd på dom. Med sladd får du ut den kvalitén som du spelar upp från källan, och slipper dubbel komprimering av ljudet som du får om du spelar upp Spotify i 320 kbit/s (högsta kvalitén de har) över BT.

Såg att du skrev att du hade mobil med stöd nu
Permalänk
Medlem
Skrivet av nyllet83:

LDAC låter bättre om ljudet du spelar upp är i bra kvalitet tex från Tidal HiFi eller lokalt lagrade musikfiler på telefonen i CD-kvalitet. Lyssnar du enbart på tex Spotify eller Apple Music tror jag inte du kommer höra någon skillnad.

Har du testat skillmaden eller chansar du? Kör all musik via Spotify

Skrivet av prtscreen:

@KlyfftPotatis:
Jag har inte lyssnat på LDAC-lurar, men eftersom Bluetooth-anslutningar generellt lider av att ljudet komprimeras för att dess bitrate inte är särskilt hög skulle jag tro att det gör stor skillnad. Som du säger har LDAC ca 2-3x bättre bitrate. Jag har själv ett par Philips med Apt-X som ska vara lite bättre än "vanlig" Bluetooth, men det är enorm skillnad mellan att köra Bluetooth och att köra med sladd på dom. Med sladd får du ut den kvalitén som du spelar upp från källan, och slipper dubbel komprimering av ljudet som du får om du spelar upp Spotify i 320 kbit/s (högsta kvalitén de har) över BT.

Okej! Svårt detta. Sony mx3 har LDAC och ANC men det vore ännu bättre med LDAC utan ANC eftersom vad jag läst är det hely onödigt att skaffa ANC lurar om du jagar ljudkvalite över brusreducerande.

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Vet inte hehe. Har bara sett på ett diagram att LDAC ger 3x så bättre ljud över BT men x3 på papper är nog inte x3 bättre ljud i verkligheten antar jag? Har inte hört skilnaden. Har mobil som stödjer det

P7 wireless låter kanon med Aptx och även AAC. Jag kör Tidal Hifi kan jag tillägga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@KlyfftPotatis: Nej jag har själv inte haft förmånen att jämföra skillnaden mellan tex LDAC, AptX, SBC och AAC. Jag har dock läst på andra forum där vissa inte hör någon skillnad och andra hör skillnad men väldigt lite. Många verkar dock tycka att SBC skall undvikas.
Jag har dock jämfört Tidal HiFi mot Spotify i högsta kvalitet skickat via LDAC och där hört skillnad i ljudkvalitet.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nyllet83:

@KlyfftPotatis: Nej jag har själv inte haft förmånen att jämföra skillnaden mellan tex LDAC, AptX, SBC och AAC. Jag har dock läst på andra forum där vissa inte hör någon skillnad och andra hör skillnad men väldigt lite. Många verkar dock tycka att SBC skall undvikas.
Jag har dock jämfört Tidal HiFi mot Spotify i högsta kvalitet skickat via LDAC och där hört skillnad i ljudkvalitet.

Jo precis. Har du en BT hörlur som klarar att skicka max typ 340 kbits så kvittar ju Tidal HIFIs dyraste versions som stödjer 1400 kbits stream eftersom din enhet ändå inte kan nyttja allt.

Eller tänker jag fel nu? Det var därför jag tänkte mig ifall det fanns lurar som stödjer LDAC också sen kanske man skaffar Tidal HIFIs dyraste premie på det :

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Jo precis. Har du en BT hörlur som klarar att skicka max typ 340 kbits så kvittar ju Tidal HIFIs dyraste versions som stödjer 1400 kbits stream eftersom din enhet ändå inte kan nyttja allt.

Eller tänker jag fel nu? Det var därför jag tänkte mig ifall det fanns lurar som stödjer LDAC också sen kanske man skaffar Tidal HIFIs dyraste premie på det :

Du tänker helt rätt. Om du kommer skaffa Tidal HiFi skulle jag rekommendera att titta runt bland de som stöder LDAC. I ditt prisintervall ser det ut som om att det bara finns Sony och Panasonic här i Sverige enligt prisjakt.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nyllet83:

Du tänker helt rätt. Om du kommer skaffa Tidal HiFi skulle jag rekommendera att titta runt bland de som stöder LDAC. I ditt prisintervall ser det ut som om att det bara finns Sony och Panasonic här i Sverige enligt prisjakt.

Skulle du kunna vara snäll och länka dom du tänker på?

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Skulle du kunna vara snäll och länka dom du tänker på?

De jag tänker på har dock alla ANC men det torde gå att stänga av.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=4912200,4462410,3889377,4936134

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nyllet83:

De jag tänker på har dock alla ANC men det torde gå att stänga av.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=4912200,4462410,3889377,4936134

inget farligt med ANC. Ville bara ha bäst ljud för runt ungefär 3000-3500kr priset och läste att ANC hörlurar inte var det men ändå är det dom som har LDAC. Har själv aldrig testat skillnaden mellan de olika BT codecs:en. Det är därför det är svårt att bestämma sig för t.ex. B&W P7 vs säg Sony MX3 / QC 35 II

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

inget farligt med ANC. Ville bara ha bäst ljud för runt ungefär 3000-3500kr priset och läste att ANC hörlurar inte var det men ändå är det dom som har LDAC. Har själv aldrig testat skillnaden mellan de olika BT codecs:en. Det är därför det är svårt att bestämma sig för t.ex. B&W P7 vs säg Sony MX3 / QC 35 II

Jag var faktiskt till Hifiklubben idag och jämförde B&W PX mot Sony 1000MX3. Jag hade dock inte möjlighet att testa LDAC utan det blev AAC med musik från Apple Music. Mitt val föll på Sony. Dock kostar MX3 4000kr idag. Kanske för högt för din budget? PX har nedsatt pris just nu från 4300kr till 3800kr.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk

Jag funderar mellan sony x2 eller sony 900n, var på elgiganten och tyckte ljudet var bättre på 900n och den kostar bara 1500 kr? medans x2 kostade 2300 kr.

Noise cancelling var lite bättre på x2 men ljudet var ändå rätt mycket bättre på 900n, vette fan asså, jag är lite missnäjd på ljudet på x2 var inställd p åden, nu vet jag inte vad jag ska välja xD

Permalänk
Medlem

@pannkakaa: Inställningarna påverkar ljudet en del så det beror lite på hur de är inställda. Kortfattat så bör du ju köpa de lurar du tycker låter bäst.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Skrivet av nyllet83:

@pannkakaa: Inställningarna påverkar ljudet en del så det beror lite på hur de är inställda. Kortfattat så bör du ju köpa de lurar du tycker låter bäst.

900n låter bättre och kostar 1500 kronor istället för 2300 kronor, men Noise cancelling är bättre på x1000

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pannkakaa:

900n låter bättre och kostar 1500 kronor istället för 2300 kronor, men Noise cancelling är bättre på x1000

Skickades från m.sweclockers.com

Hur ofta kommer du använda brusreduseringen? Om det bara är ibland skulle jag köpa 900N eftersom du tycker de låter bättre. Om det är dagligen kanske du i längden kommer föredra XM2?

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.