Julklappstips: RPi0W+SanDiskUltraA1+Volumio+pHatDac+AudoProT10mk2

Permalänk
Medlem

Julklappstips: RPi0W+SanDiskUltraA1+Volumio+pHatDac+AudoProT10mk2

Min syster har en sommarstuga där det inte finns någon ljiudanläggning. När hon fyllde år i helgen rättade jag till det.

Hon fick en Audio Pro T10 mk 2 blåtandshögtalare. Till den var det ansluten en liten Raspberry Pi Zero W med en pHat DAC som kör Volumio.

Det innebär att man kan spela över blåtand direkt till högtalaren. Eller från mp3-filer från ett 128 GB SD-kort. Funkade fantastiskt! Enda kruxet var att hon inte ville ha burken i sommarstugan utan hemma...

Orsaken till att jag valde en Audiio Pro T10 mk 2 var TT det dels är en väldigt bra blåtandsögtalare och dels att den har ett USB-uttag som kan användas för att driva en Raspberry Pi Zero W. Jag satte på en liten koppar-kylfläns och lödde fast en pHat Dac direkt på pinnarna, så det inte byggde för högt. Och trädde över en bit cykelslang. Cykelslangen fungerar lite som ett rör vilket kanske hjälper lite med kylningen. Med en vass kniv var det enkelt att skära upp hål för kontakterna. Självhäftande kardborre runt om gör att man kan fästa smidigt mot högtalaren. Kablarna är 0,5 meter långa. Lite onödigt långa. Kanske jag kan hitta 10 cm kablar någonstans?

Volumio har ett webb-gränssnitt och körs över WIFI så att en mobiltelefon eller tablet kan fungera som fjärrkontroll. Det finns tillägg till Volumio så att det går att spela Spotify eller ansluta till en Logitech Media Server för att göra om högtalaren till en multi-rum högtalare som kan spela synkroniserat med andra högtalare i huset. Jag har dock inte testat dessa tillägg. Ännu.

Tyvärr har priset på Audio Pro T10 mk 2 höjts till 1990:-. Jag köpte för 1490:- för någon vecka sedan. Jag gissar att priset kommer att gå ner efter jul... Jag köpte resten från Biltema, Elektrokit och Pimorino i UK.

Detta var väldigt enkelt att göra och resultatet blev fantastiskt. Jag kommer att göra en, minst, åt mig själv också. Det som var jobbigast var att välja ut musik att lägga på SD-kortet. Vid kontinuerlig uppspelning ryms det ca en månads musik i mp3-format på kortet.

Visa signatur

Linux och Android

Permalänk
Medlem

Hmm, bra idé! Märker du att ljudnivån blir bättre med RPi än med högtalarens egna ljudkrets?

Jag sitter själv på två RPIs med ljudkortshattar (hifiberry dac+ och justboom zero) så det kanske är läge att prova multiroom. Bra helgprojekt!

Permalänk
Medlem

Jag kan inte säga att jag märker någon stor skillnad. Men överföring över BT borde inte göra ljudet bättre...

Det jag spelar från rpi är flac konverterat till mp3 med ”insane" preset.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Linux och Android

Permalänk
Medlem

Jag har noterat att det åter går att köpa Audio Pro T10.2 för 1490:- enligt prisjakt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Linux och Android

Permalänk
Medlem

Kampanj på ICA Maxi där jag bor. Köpte en Audio Pro Addon T10.2 för 1290:-.

Visa signatur

Linux och Android