Testpilot: Arctic Z2 Pro Monitor Arm – skärmstativ med inbyggd USB-hubb

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Arctic Z2 Pro Monitor Arm – skärmstativ med inbyggd USB-hubb

Ibland har skärmar fel höjd. Testpiloten David "DavidtheDoom" Kvist testar om Arctic Z2 Pro, ett skärmstativ med USB-hubb, kan axla ansvaret.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Det jag saknade i artikeln är bra bilder som visar hur mycket bättre ens arbetsyta blir, gärna bild före och efter, så man ser att oj vad mycket yta man sparar genom att ha detta stativ. Det fanns en bild på när 2 st skärmar var upptäckta, men det jag tänkte på var, oj vad små skärmar och vilket titthål där nere. Sitter ej skärmarna väldigt högt?

Jag har länge funderat på skärm-armstativ. Huvudorsaken till varför inte är att det har ingått bordsstativ i alla datorskärmar som jag har köpt, det blir alltså mer pengar för något som redan fungerar. Sedan ha en skärmstativ som håller t.ex 3st 32" skärmar från ett ben i mitten så ser jag inte enbart problemet att stativet ska hålla utan det blir ett rejäl påfrestning på bordet. Vilket gör att de inte står lika stadigt som bordsstativet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Sitter ej skärmarna väldigt högt?

Det där är en smaksak, jag själv föredrar att ha skärmarna högt för att undvika problem med att konstant ha huvudet framåtlutat.

Permalänk
Medlem

Är nog en stor OEM som tillverkar dessa stativ. Har nästan identiskt stativ, men ett annat märke och jag upplever precis samma problem som testaren. Justerar man ena skärmen så blir den andra också med utan att det skall behövas. Man måste hålla i den andra skärmen för att den inte skall bli med och råka ut för fingeravtryck på skärmarna. Men för priset (tror jag betalade 500 kronor eller nått) är den utmärkt, bara man inte justerar hela tiden.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Discokungen

Jag kan helt klart rekommendera den andra varianten Arctic har som också har gasarmar. Köpte den för ett halvår sedan och den är helt fantastisk. I övrigt är det samma grundkomponenter och problemet med att den andra skärmen hänger med när den första justeras är där också.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4642729

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det där är en smaksak, jag själv föredrar att ha skärmarna högt för att undvika problem med att konstant ha huvudet framåtlutat.

Jo visst är det är en smaksak.

Men....

Jag har genom åren provat mig fram.

Måste hålla med om att bästa ergonomisk skärmplacering är när övre kanten på bildskärmen ska vara i ögonhöjd så att blicken riktas lite nedåt.
Så man rör på ögonen inte på själva skallen.

Varför är då alla ergonomiska expertinställningar bäst då? Det är det säkert inte för alla, som du skrev, en smaksak.

Men..... om man känner att det börjar "brinna" i nacken. Sitter oftast skärmen för högt.
Inte tvärtom.

Saxat:
Du ska varken titta upp eller ner på skärmen – du behöver kunna titta rakt på den. Om du inte gör det löper du risken att överanstränga nacken eftersom du kommer att sitta i en onaturlig position större delen av dagen.
En bra riktlinje är att skärmens överdel ska vara i samma linje som dina ögon när du sitter i din stol.
På så vis kan du ta in allt du ser med ögonen utan att böja och sträcka på nacken
"

Och på mig hade dom helt rätt.

Har 3st skärmar utan skärmfot, 4ledat skärmfäste till alla tre, skärmens överdel i samma linje som ögonen.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

För ~1000kr förväntar jag mig nog ett stativ med gascylindrar. Detta stativ som recenserades skulle jag nog inte ge mer än ~500kr.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem

Har en sånt liggandes. Funkat helt okej. Men om man har större än 2st 24 tum bli vinkel i mellan begränsade. Och som såg att flytta en flytta den andra. Inte riktigt nåt att de funkar inte bara att man justera saker 2 gånger mera. Om jag hade råd skulle jag köpa 2 gas armar varianter men funkar ganska bra med 2 st manuellt armar där man är fri att placera de på olika avstånd. ✌️

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!

Permalänk

Ja gascyliderarmar kommer vara ett krav den dagen jag köper ett stativ.
Eller jag har redan köpt ett men insåg direkt att det inte kommer fungera för mig utan så jag har aldrig använt den.. XD

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Är nog en stor OEM som tillverkar dessa stativ. Har nästan identiskt stativ, men ett annat märke och jag upplever precis samma problem som testaren. Justerar man ena skärmen så blir den andra också med utan att det skall behövas. Man måste hålla i den andra skärmen för att den inte skall bli med och råka ut för fingeravtryck på skärmarna. Men för priset (tror jag betalade 500 kronor eller nått) är den utmärkt, bara man inte justerar hela tiden.

Bara att titta runt nu, alla större försäljare som har skärmstativ har en variant av samma stativ.. Ungefär samma sak som chassit till den där datorn från Wallmart som är så omtyckt som diskussionsämne i de större techkanalerna från USA just nu. (Det chassit har ju t.ex Netonnet som standard sedan tidigare, det ser ivarjefall hart när identiskt ut.)

För att citera herr Peter Stormare i Armageddon. "American components, Russian components. All made in Taiwan!!!" Fast nu är det Kina som gäller.

Visa signatur

Teknik är en drog..
Förövrigt anser jag att Carthago borde ödeläggas.

Permalänk
Skrivet av Flamso:

Jag kan helt klart rekommendera den andra varianten Arctic har som också har gasarmar. Köpte den för ett halvår sedan och den är helt fantastisk. I övrigt är det samma grundkomponenter och problemet med att den andra skärmen hänger med när den första justeras är där också.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4642729

Måste ju vara bättre med en sådan konstruktion så man inte får problemet med att de påverkar varandra..

https://www.maxgaming.se/skarmstativ/monitorarm-gasdriven-och...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@StuntmanMike: Hur höjer man skärmarna med den där? 6kg per skärm är lite väl tunt. Tror en brukbar 27" IPS väger en del mer.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Skrivet av marcusOCZ:

@StuntmanMike: Hur höjer man skärmarna med den där? 6kg per skärm är lite väl tunt. Tror en brukbar 27" IPS väger en del mer.

Det är just det grejen med gasarmar är, tänk dig den klassiska skrivbordslampan som du kan justera som du vill, men att den stannar där där du lämnar den.

Vikterna kan jag inte kommentera om just nu, men min kompis har sina 27"are på sånana stativ(ej denna modell).
Men som med det mesta inom denne branschen så får man ju kolla upp att saker är kompatibla.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@StuntmanMike: Jodå, men primärt känns det som det första kravet på ett skärmstativ att jag kan justera det i höjden.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk

@dlq84: Väldigt true.

Permalänk
Skrivet av marcusOCZ:

@StuntmanMike: Jodå, men primärt känns det som det första kravet på ett skärmstativ att jag kan justera det i höjden.

Ja och det kan du göra med gasarm med ett finger och utan att behöva skruva åt något..
Vet inte om vi missförstår varandra, men jag får uppfattningen om att du inte förstår hur den fungerar, så googla fram en Youtube...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Discokungen
Skrivet av StuntmanMike:

Du har en bra poäng! Jag har aldrig sett den där innan. Snyggt fynd!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld