Dör datorn om jag plockar ur grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Dör datorn om jag plockar ur grafikkortet?

Dör datorn om jag plockar ur grafikkortet?
..och inte sätter in något nytt. Kan den funka för word och internet utan grafikkort?

Mvh

Permalänk
Medlem

Beror helt på vilka andra delar som sitter i...

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tert:

Dör datorn om jag plockar ur grafikkortet?
..och inte sätter in något nytt. Kan den funka för word och internet utan grafikkort?

Mvh

beror på vad du har för processor, om den har inbyggd grafik eller ej.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Du menar medan datorn är igång? Datorn kommer nog att krascha, grafikkort är inget som man kan stoppa in och ut som ett USB minne.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Att montera ur grafikkortet i sig förstör inget om du slagit av datorn, men moderkortet själv måste isf ha någon form av video out och CPUn måste stödja det. Om du visar hur det ser ut på baksidan eller länkar vad det är för dator så kan man lättare ge svar.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tert:

Dör datorn om jag plockar ur grafikkortet?
..och inte sätter in något nytt. Kan den funka för word och internet utan grafikkort?

Mvh

Det beror på om du har en grafikdel i cpun. Har du någon skärmutgång där bak vid moderkortsingångarna så kan du testa.

Annars är det enklast om du berättar vad du har för moderkort och processor så kan vi lättare hjälpa.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar!

Processor Intel core i5-2500 cpu @ 3.30GHz
Hmm moderkort.. Är det något av detta?
OptiPlex 990
x64-based PC
Dell Inc. A16, 2012-08-21
SMBIOS 2.6

Gpu gtx 970

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

i5 2500 har inbyggd grafik så flytar du skärmens kontakt till det som sitter på moderkortet och tar bort ditt 970 så ska datorn fungera men inte speciellt bra att spela med.

Permalänk
Medlem

Toppen, tack för din hjälp!
Vet du förresten var/vilken hemsida jag kan se vilka moderkort som är kompatibla med GTX 970? Tack igen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tert:

Toppen, tack för din hjälp!
Vet du förresten var/vilken hemsida jag kan se vilka moderkort som är kompatibla med GTX 970? Tack igen!

Skickades från m.sweclockers.com

om det är nyare än 2007 typ..

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Avstängd

Kan man inte bara köra windows i software rendering mode på något sätt? Skulle visserligen vara i princip obrukbart och inte alls ett acceptabelt alternativ för OP, men undrar bara lite om det faktiskt går.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Haptic:

om det är nyare än 2007 typ..

Tyvärr är det inte så enkelt. För några år sedan på DreamHack var det en kompis till mig som försökte uppgradera sin Acer Predator till just ett GTX 970, men vi lyckades inte ens få bild. Efter en del felsökande kom supporten fram till att hennes moderkort inte stödde någonting nyare än GTX 600-serien, och så var det med det.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Tyvärr är det inte så enkelt. För några år sedan på DreamHack var det en kompis till mig som försökte uppgradera sin Acer Predator till just ett GTX 970, men vi lyckades inte ens få bild. Efter en del felsökande kom supporten fram till att hennes moderkort inte stödde någonting nyare än GTX 600-serien, och så var det med det.

Det låter spännande, vet du vad hon hade för moderkort och varför det inte funkade?

I teorin ska alla grafikkort fungera med PCI-Express, och PCI-Express ska vara bakåtkompatibelt till version 1.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

@Alling @Haptic: Äldre moderkort, från runt 2011 och bakåt, kräver ofta en BIOS-updatering för att vara kompatibla med NVIDIAs 700-serie, AMDs 200-serie, och nyare. Det har att göra med att nyare kort kräver vissa UEFI-funktioner som äldre moderkort inte har stöd för.

För "lösa" moderkort finns oftast en BIOS-uppdatering man kan ladda ner för att fixa det om de inte är allt för gamla, men för märkesdatorer saknas denna uppdatering oftast. Men det är inte alla grafikkort som kräver det även om de är från samma serie o.s.v., hela situationen är rätt förvirrad och det enda säkra är att faktiskt testa.

Men ska man köpa ett nytt moderkort så fungerar GTX 970 till vilket som helst så länge som det har en PCIe-port (vilket i stort sett alla har, utom möjligtvis några speciella mITX-moderkort).

Permalänk

Jag har på skoj ryckt ur och stoppat i PCI kort i dator under drift. Den krashade inte utan tuggade på. Borde vara samma med PCIe också. Sen kanske det är kännsligare med just grafikkort.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FattarNiInte:

Jag har på skoj ryckt ur och stoppat i PCI kort i dator under drift. Den krashade inte utan tuggade på. Borde vara samma med PCIe också. Sen kanske det är kännsligare med just grafikkort.

Chansen att du kortsluter nått just när du rubbar kortet är enormt stor, chansen att du bränner kontakterna om de kopplas under belastning är enormt stor om det är ett kort som drar mer än nån bråkdels watt.

Låt bli att koppla något alls som inte är specifikt designat för det om kontakterna har spänning för risken är enormt stor att nått går sönder.
Du bör inte ens koppla en skarvsladd som har inkopplad last pga att det uppstår ljusbågar som kan orsaka brand.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Datorn är urkopplad när jag kopplar loss!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av FattarNiInte:

Jag har på skoj ryckt ur och stoppat i PCI kort i dator under drift. Den krashade inte utan tuggade på. Borde vara samma med PCIe också. Sen kanske det är kännsligare med just grafikkort.

Detta var ett lite skämtsamt inlägg eftersom jag uppfattade rubriken som att trädstartarn skulle rycka ur kortet under drift.

Permalänk
Medlem

Att PC behöver grafikkort har varit så sedan annu datzumal - billigaste tänkbar cirruskort slängde man in, med suddig bild och ghostning i bilden - men den måste finnas för att boota - och länge var det också att en tangentbord måste också vara anslutet... det var inga som tänkte på head less-datorer på den tiden...

Många av dagens CPU har inbyggd grafikdel, vilket är lätt idag när det inte finns någon analog del längre och därmed ingen DAC, utan data-lanes med HDMI på samma sätt som PCIe-lanes men skakar tass med ett annat protokoll mot skärmen...