Permalänk
Medlem

Be-Quiet Pure Rock passar inte am3

hej
jo jag monterade en Be-Quiet Pure Rock på ett am3 moderkort men fasen den går inte att dra åt när man skruvat åt skruvarna som sitter på armen som grepper tag i cpu kylar fästena på moderkortet kan jag ändå röra kylsaren kur lätt som hälse i alla led...

nån som har en lösning?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av bjonss13:

hej
jo jag monterade en Be-Quiet Pure Rock på ett am3 moderkort men fasen den går inte att dra åt när man skruvat åt skruvarna som sitter på armen som grepper tag i cpu kylar fästena på moderkortet kan jag ändå röra kylsaren kur lätt som hälse i alla led...

nån som har en lösning?

ta lite bilder..?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Säker på att du har satt allt åt rätt håll? Hade lite problem när jag skulle montera min, dock åt andra hållet, fick knappt på den

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk

Du ska ha skårorna uppåt

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem

har inte datorn här men det är som om am3 orginalkylarfästet behöver vara längre ner allt är åstskuvat monterade in samma kylare i en annan dator för några månader sen och det funkade.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

http://www.bequiet.com/en/cpucooler/532
Pure Rock är kompatibel med AM3. Är du säker på att du monterar den korrekt?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Skrivet av bjonss13:

har inte datorn här men det är som om am3 orginalkylarfästet behöver vara längre ner allt är åstskuvat monterade in samma kylare i en annan dator för några månader sen och det funkade.

inser du hur svårt det är att hjälpa nån som för det första inte sitter vid datorn och för det andra inte har några bilder på hur det ser ut..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

inser att det inte är så lätt för vissa att inte kunna förstå men ska se om jag kan leta upp en bild

ni ser den infästningen till bygelarmen som spänner ner kylaren mot cpu´n när den är i spänt läge på bägge sidorna du kan ändå lyfta kylaren upp från cpun kanske 0,5-1,0mm och då ligger den rätt i spåret på kylarn
http://www.comptoir-hardware.com/images/popup/?Espace_pour_la...

Visa signatur
Permalänk

Lägg upp en bild, kan va nåt litet du missat!

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem

det är precis som att man behöver lägga ett shims på 0,5-1,0mm på cpun för att den ska spännas

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av bjonss13:

det är precis som att man behöver lägga ett shims på 0,5-1,0mm på cpun för att den ska spännas

dina bilder...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

min bild kommer se exakt lika dan ut fast min sitter inte fast! men jag ska skicka upp en bild i eftermiddag!

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@bjonss13:

Be Quiet Pure Rock sitter riktigt dåligt på AM3+. Har testat två helt nya kylare på AM3+ och de spänns inte fast ordentligt.
Tror det har med att Be Quiet inte har designat en tillräckligt tajt montering för AM3+.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Stötte på samma sak precis, AM3+ moderkort MSI MS-7640 ver 3.1.
Har byggt drygt 5 datorer med pure rock och Intel, men nu var det sämre.

Satte dit som man ska, men allt glappade gärnet, även med skruvar i botten, avstånden stämde inte alls.
byggde "distans" med 2 lager toapapper, väl placerat, mellan tvärgående "pinne" och själva kylaren, lät ena "fästsidan" vara avskruvad, och fick i skruven i fästet när allt var på plats, för tight för att trä över

kortfattat, Purerock verkar inte vara optimalt för AM3+

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

@bjonss13:
jag märkte det nu idag. =(

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Stötte på samma sak precis, AM3+ moderkort MSI MS-7640 ver 3.1.
Har byggt drygt 5 datorer med pure rock och Intel, men nu var det sämre.

Satte dit som man ska, men allt glappade gärnet, även med skruvar i botten, avstånden stämde inte alls.
byggde "distans" med 2 lager toapapper, väl placerat, mellan tvärgående "pinne" och själva kylaren, lät ena "fästsidan" vara avskruvad, och fick i skruven i fästet när allt var på plats, för tight för att trä över

kortfattat, Purerock verkar inte vara optimalt för AM3+

Ja gettomod here i come. Toa pappaer får det bli.Jag har desutom slipat ner min phenom 2 någon gång så det fattas nog en mm där också.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

@Bellerefon
Det funka vart hushållspapper 2-3 lager. Nu sitter den men tor inte att kylpastan är bra applicerad längre.
1 och ett haft år har gått sen ni skrev i tråden och det ser ut att ha hjälpt mig.
Inte snyggt men ja. Imgur gillade inte på bilden så
https://www.dropbox.com/s/giyp9l9cnk46348/2018-08-30%2016.09....

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@hACmAn: Det som är märkligt är att det verkar variera rätt friskt. Min Pure rock sitter rätt bra på mina AMD-moderkort här hemma. Jag vet inte om det handlar om att bygeln är lite för hög på vissa moderkort och således ger dålig kontakt eller om det är pga kylaren som har för tajta toleranser.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom:

Känns som det. Sen har jag slipat cpun då den inte var plan. Men glappet var alldeles för stort för det. Men det blev ju inte bättre av det. Men nu har jag idle temp på 35c med pappersfixen. Är ett 790FXA-UD5 med beta biosen som gör att 1055t stöds. Men den andra biosen stöder den inte så har en sempron till hands i förådet ifall den får för sig att använda backup biosen.

Haft systemet sedan 2010 så man får nog säja att jag för vara nöjd även om det skulle visa sig att den räknar fel nu efter mer än 8år samt vatten från en trasig Antek 620 tror det var v3 jag hade. Kan ju säja att vattenblocket inte såg kul ut då jag tog isär den för att kolla var den hade börjat läcka. Syre, läckage och att en gå torr är nog inte världens bästa tips för en dator.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

Även jag hade problem fast med en 3930k. Jag följde eran gheto-mod och kontakten mot CPUn är nu betydligt starkare. Jag tappade även 10C genom denna metod.
Finns det någon risk att det börjar brinna?

Permalänk
Medlem

@ChrisMANEY:
Nej. Det fungerar inte som med sågspån och vatten där nedbrytningen orsakar vissa områden att självantända.
Enligt https://sv.wikipedia.org/wiki/Sj%C3%A4lvant%C3%A4ndning är temperaturen för papper (218 - 246 °C).
Om du har det så har du nog andra problem i datorn.
Så svaret är helt enkelt nej. Även om man normalt sätt inte vill ha papper i en dator.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

man kan också klippa till plåtremsor om man har den möjligheten eller vika alminiumfolie

Visa signatur