3930k + Asus Swift 165 hz = vilken gpu?

Permalänk
Medlem

3930k + Asus Swift 165 hz = vilken gpu?

tja boys,

Behöver akut ny gpu, mitt GTX 780 Ti börjar snart ge upp helt efter många år och massa klock.

Köpte idag Asus Swift PG279Q (grym skärm som fortfarande lider av backlight bleed men stör mig inte så mycket och orkar ej byta fram och tillbaka) , stor skillnad från 1080p 60hz skärm . Fick lite snabb horisontala streck inne i Dota 2 några gånger men tror det är gpu som gör det.

Men inte ens Dota 2 som jag spelar mest klarar av att hålla jämn 144 fps .

Nu till min fråga , vilket grafikkort funkar till min cpu utan att processorn flaskhalsar?

nya RTX funkar till den? eller måste jag ha lite äldre model?

Visa signatur

9900k @ 5.0ghz | MSI 3090 Suprim X | G-Skill 32GB @ 4133mhz C16 | Gigabyte Z390 Aorus Master | Seasonic 1000W 80+ Titanium | Samsung 970 Evo 500GB | Phanteks Evolv X | Asus Swift PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Canson:

tja boys,

Behöver akut ny gpu, mitt GTX 780 Ti börjar snart ge upp helt efter många år och massa klock.

Köpte idag Asus Swift PG279Q (grym skärm som fortfarande lider av backlight bleed men stör mig inte så mycket och orkar ej byta fram och tillbaka) , stor skillnad från 1080p 60hz skärm . Fick lite snabb horisontala streck inne i Dota 2 några gånger men tror det är gpu som gör det.

Men inte ens Dota 2 som jag spelar mest klarar av att hålla jämn 144 fps .

Nu till min fråga , vilket grafikkort funkar till min cpu utan att processorn flaskhalsar?

nya RTX funkar till den? eller måste jag ha lite äldre model?

med ditt 780ti lyckades du hålla 144fps ?
om inte CPU'n flaskhalsar så är det väl grafikkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcalibur:

med ditt 780ti lyckades du hålla 144fps ?
om inte CPU'n flaskhalsar så är det väl grafikkortet?

Menade mest att dota 2 som inte är så krävande spel funkade inte ens bra för min GTX 780 Ti, Får mellan 110-120 fps och sen dippar den direkt ner vid fights och sånt.

Cpu'n ligger på 50% ungefär. Så det är grafikkortet som inte orkar med.

Skulle RTX 2080 funka bra med min cpu?

Visa signatur

9900k @ 5.0ghz | MSI 3090 Suprim X | G-Skill 32GB @ 4133mhz C16 | Gigabyte Z390 Aorus Master | Seasonic 1000W 80+ Titanium | Samsung 970 Evo 500GB | Phanteks Evolv X | Asus Swift PG279Q

Permalänk
Medlem

Körde ett 1080ti med min 3930k överklockad till 4.5ghz och gick tillen 7820x och fick ca 20-30% mer frames beroende på spel så den borde klara av ett 2080 ganska bra.

1080ti och 2080 är snarlika i prestanda.

Kör du någon OC på processorn?

Kom och tänka på att det kan vara vettigt att veta resten av datorn spec

Visa signatur

Dator: CPU:INTEL 12700KF , RAM: 32GB 4800 MHZ, MB: ASUS Prime Z690-P, Samsung 980 PRO, CPU-kylare: Custom Loop 360mm, GPU: Gigabyte 1080TI

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcliteRX:

Körde ett 1080ti med min 3930k överklockad till 4.5ghz och gick tillen 7820x och fick ca 20-30% mer frames beroende på spel så den borde klara av ett 2080 ganska bra.

1080ti och 2080 är snarlika i prestanda.

Kör du någon OC på processorn?

Kom och tänka på att det kan vara vettigt att veta resten av datorn spec

kör just nu i standard klock, men kan OC till 4,2ghz .har kört det förr. mer är så kräver för mycket volt och blir aldrig stabil.

resten av datorn spec finns i min signatur.

Visa signatur

9900k @ 5.0ghz | MSI 3090 Suprim X | G-Skill 32GB @ 4133mhz C16 | Gigabyte Z390 Aorus Master | Seasonic 1000W 80+ Titanium | Samsung 970 Evo 500GB | Phanteks Evolv X | Asus Swift PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Canson:

kör just nu i standard klock, men kan OC till 4,2ghz .har kört det förr. mer är så kräver för mycket volt och blir aldrig stabil.

resten av datorn spec finns i min signatur.

Datorn ser bra ut från vad jag kan se, använder 2 eller 4 stickor ram?

Men ett 2080 borde fungera, men räckna inte med att kunna använda dess full potential som med en nyare cpu.

Mkt av detta beror på att en nyare cpu har mer ipc, snabbare pci-e och säkerligen en massa mer jag inte har koll på.

vet att jag gick i total passmark score från 13000 till 16000 på nuvarande system med ett 1080ti.
Men skulle inte anse att resten av dator behöver en uppgradering

Visa signatur

Dator: CPU:INTEL 12700KF , RAM: 32GB 4800 MHZ, MB: ASUS Prime Z690-P, Samsung 980 PRO, CPU-kylare: Custom Loop 360mm, GPU: Gigabyte 1080TI

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Canson:

Cpu'n ligger på 50% ungefär. Så det är grafikkortet som inte orkar med.

Detta är en överförenkling. Det räcker att din CPU är maximalt belastad på en kärna/tråd för att den ska vara flaskhals. Eftersom din CPU är sexkärnig är det inte alls osannolikt att 50 % belastning tyder på en CPU-flaskhals i spel som DotA 2.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Detta är en överförenkling. Det räcker att din CPU är maximalt belastad på en kärna/tråd för att den ska vara flaskhals. Eftersom din CPU är sexkärnig är det inte alls osannolikt att 50 % belastning tyder på en CPU-flaskhals i spel som DotA 2.

borde vara lätt testa med HWinfo man kan ju få exakt antal % som använts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Detta är en överförenkling. Det räcker att din CPU är maximalt belastad på en kärna/tråd för att den ska vara flaskhals. Eftersom din CPU är sexkärnig är det inte alls osannolikt att 50 % belastning tyder på en CPU-flaskhals i spel som DotA 2.

så ser det ut efter 1-2 games dota 2

Visa signatur

9900k @ 5.0ghz | MSI 3090 Suprim X | G-Skill 32GB @ 4133mhz C16 | Gigabyte Z390 Aorus Master | Seasonic 1000W 80+ Titanium | Samsung 970 Evo 500GB | Phanteks Evolv X | Asus Swift PG279Q

Permalänk
Medlem

@Canson

har du turbo aktiverat?

Kollade intel snabbt och det ser ut som att din cpu inte turboboostar up i 3800 mhz som är standard turbo

Sur ut som dota cappar ut en 2 kärnor för dig.

Tror klocken på cpu blir för lite som du har den just nu, prova att höja den till vad du klarar i oc och titta igen

Du skulle kunna använda msi afterburner för kontrollera hur mkt gpu används.

Visa signatur

Dator: CPU:INTEL 12700KF , RAM: 32GB 4800 MHZ, MB: ASUS Prime Z690-P, Samsung 980 PRO, CPU-kylare: Custom Loop 360mm, GPU: Gigabyte 1080TI

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcliteRX:

@Canson

har du turbo aktiverat?

Kollade intel snabbt och det ser ut som att din cpu inte turboboostar up i 3800 mhz som är standard turbo

Sur ut som dota cappar ut en 2 kärnor för dig.

Tror klocken på cpu blir för lite som du har den just nu, prova att höja den till vad du klarar i oc och titta igen

Du skulle kunna använda msi afterburner för kontrollera hur mkt gpu används.

ska prova göra som du säger och klocka upp den till 4,2 ghz och se hur det ser ut i HW Monitor

Tyvärr kan jag ej installera alla gpu program som msi afterburner eller evga precision och sånt eftersom dem gör att datorn fryser jätte mycket och musen flyter på sig lite var 10 sec. omöjligt att kunna göra nått.

Har avinstallerat programmen och verifierat att det är dem som gör så att datorn fryser som fan. Så jag tror nog att min gpu lever sina sista veckor.

Visa signatur

9900k @ 5.0ghz | MSI 3090 Suprim X | G-Skill 32GB @ 4133mhz C16 | Gigabyte Z390 Aorus Master | Seasonic 1000W 80+ Titanium | Samsung 970 Evo 500GB | Phanteks Evolv X | Asus Swift PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Canson:

ska prova göra som du säger och klocka upp den till 4,2 ghz och se hur det ser ut i HW Monitor

Tyvärr kan jag ej installera alla gpu program som msi afterburner eller evga precision och sånt eftersom dem gör att datorn fryser jätte mycket och musen flyter på sig lite var 10 sec. omöjligt att kunna göra nått.

Har avinstallerat programmen och verifierat att det är dem som gör så att datorn fryser som fan. Så jag tror nog att min gpu lever sina sista veckor.

Kan ju vara därför som det är så pass tungt att köra dota2 med, om gpu håller på att ge sig.

Men som sagt just för tillfället har du vad jag kan se så har du ingen turboboost aktiverat på processorn.
Men som sagt 4.2 ghz borde ge en ordengtlig boost i prestanda, håll dig under 1.35 i volt bara för 24/7.
De klarar upp till 1.4 men inget som rekomenders hellre närmre 1.3 än 1.4 i volt.

Visa signatur

Dator: CPU:INTEL 12700KF , RAM: 32GB 4800 MHZ, MB: ASUS Prime Z690-P, Samsung 980 PRO, CPU-kylare: Custom Loop 360mm, GPU: Gigabyte 1080TI

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcliteRX:

Kan ju vara därför som det är så pass tungt att köra dota2 med, om gpu håller på att ge sig.

Men som sagt just för tillfället har du vad jag kan se så har du ingen turboboost aktiverat på processorn.
Men som sagt 4.2 ghz borde ge en ordengtlig boost i prestanda, håll dig under 1.35 i volt bara för 24/7.
De klarar upp till 1.4 men inget som rekomenders hellre närmre 1.3 än 1.4 i volt.

så här blev resultatet med efter ett game med Dota 2

Tycker du jag ska satsa på nya RTX serien eller gamla GTX serien med min cpu som jag har nu klockat till 4,2 ghz?

Visa signatur

9900k @ 5.0ghz | MSI 3090 Suprim X | G-Skill 32GB @ 4133mhz C16 | Gigabyte Z390 Aorus Master | Seasonic 1000W 80+ Titanium | Samsung 970 Evo 500GB | Phanteks Evolv X | Asus Swift PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Canson:

http://i68.tinypic.com/igc74i.png

så här blev resultatet med efter ett game med Dota 2

Tycker du jag ska satsa på nya RTX serien eller gamla GTX serien med min cpu som jag har nu klockat till 4,2 ghz?

gör en röstning, det kommer ju dröja flera år innan raytraceing fungerar skapligt utan att man behöver ha allt på low settings för att få minst 60fps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Canson:

http://i68.tinypic.com/igc74i.png

så här blev resultatet med efter ett game med Dota 2

Tycker du jag ska satsa på nya RTX serien eller gamla GTX serien med min cpu som jag har nu klockat till 4,2 ghz?

Skrivet av Xcalibur:

gör en röstning, det kommer ju dröja flera år innan raytraceing fungerar skapligt utan att man behöver ha allt på low settings för att få minst 60fps

Som jag sade ovan så ett RTX 2080 är likvärdigt med ett GTX 1080Ti.
Så kan vara värt att inskaffe ett beg 1080ti om du hittar ett med bra garanti och pris.
Det verkar även som att RTX-serien lider av en hel del kvalitets problem, kan vara värt att ta i beaktning

Visa signatur

Dator: CPU:INTEL 12700KF , RAM: 32GB 4800 MHZ, MB: ASUS Prime Z690-P, Samsung 980 PRO, CPU-kylare: Custom Loop 360mm, GPU: Gigabyte 1080TI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcalibur:

gör en röstning, det kommer ju dröja flera år innan raytraceing fungerar skapligt utan att man behöver ha allt på low settings för att få minst 60fps

raytracing är jag faktiskt inte så intresserad av. viktigast för mig är att vara så nära 144 fps som möjligt vid 1440p upplösning och höga settings på spel

Skrivet av ArcliteRX:

Som jag sade ovan så ett RTX 2080 är likvärdigt med ett GTX 1080Ti.
Så kan vara värt att inskaffe ett beg 1080ti om du hittar ett med bra garanti och pris.
Det verkar även som att RTX-serien lider av en hel del kvalitets problem, kan vara värt att ta i beaktning

ska kolla runt lite och se om jag hittar nån bra 1080 ti annars tror jag kör på 2080 och hoppas att cpu'n inte flaskhalsar

Visa signatur

9900k @ 5.0ghz | MSI 3090 Suprim X | G-Skill 32GB @ 4133mhz C16 | Gigabyte Z390 Aorus Master | Seasonic 1000W 80+ Titanium | Samsung 970 Evo 500GB | Phanteks Evolv X | Asus Swift PG279Q