Permalänk
Medlem

Startkit för att börja klocka?

Funderar på att börja experimentera med klockning, har inte gjort förut.

Men jag kör en i7 8700K oklockad och redan nu ligger temperaturen på gränsen med en relativt standard CPU-fläkt. Processorn lägger sig runt 90 grader om man belastar den nära 100% i 1 minut eller mer. I idle läge (~10% belastning) så ligger den runt 45-50 grader.

Antar jag behöver uppgradera kylningen om man ska leka med klockning. Men vill helst inte börja i djupa änden på en gång. Jag är inte mecktypen som gillar att fippla mest för kul skull. Jag antar det är vätskekylning som gäller? Det har sagts mig att det är både tystare och effektivare.

Kan man få höra tips att börja med, och gärna rekommendationer om bra kylsystem för standard mid tower låda?
Att läsa på och titta på instruktioner har jag redan börjat med. Men går man in på t.ex. Komplett eller Dustin så hittar man massor med t.ex. vätskekylningsystem med 120mm fläkt som ser i princip likadana ut men kostar väldigt olika. Har svårt att göra bedömningen om vilket som är lämpligt för mig och inte.

Tack
/D

Permalänk
Medlem

@Dooley: Vad har du för kylare idag? Är den verkligen korrekt monterad?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Det är nog standard klockningen för att den ska upp till 4.7Ghz som trycker ut för hög Volt.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

@Dooley: Vad har du för kylare idag? Är den verkligen korrekt monterad?

Jag har Cooler Master hyper tx3 evo. bild
Den ska vara korrekt monterad, jag gjorde det själv och allt gick som avsett. Men det medföljde lite extra mycket kylpasta på kylblocket så det skulle kunna vara lite taskig kontakt där. Jag orkade inte bry mig i att fixa det när jag satte ihop den.

Plus att jag kör intellisense eller vad det kallas? dvs fläktarnas varvtal styrs av temperaturen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dooley:

Jag har Cooler Master hyper tx3 evo. bild
Den ska vara korrekt monterad, jag gjorde det själv och allt gick som avsett. Men det medföljde lite extra mycket kylpasta på kylblocket så det skulle kunna vara lite taskig kontakt där. Jag orkade inte bry mig i att fixa det när jag satte ihop den.

Plus att jag kör intellisense eller vad det kallas? dvs fläktarnas varvtal styrs av temperaturen.

@Dooley: För mycket kylpasta kan aldrig påverka temperaturen negativt. Däremot får du sämre temps med för lite. Däeemot ser jag att kylaren använder push-pins vilka kan ge dåliga temps om exempelvis tre av fyra sitter ordentligt och en inte gör det. Dom är lite meckiga att lista ut hur dom ska vara vridna när man trycker i dom i hålen. Dom ska inte vara "öppna" och sen dras åt efter montering utan det är viktigt att de är "slutna" när de trycks i. Med automatisk fläktstyrning kommer fläkten oavsett gå på 100% med så höga temps som du får. i7 8700K kam gå väldigt varmt, därför har delidding blivit populärt. Det kan ockaå vara så att din kylare är i minsta laget, men jag tycker spontant att den borde klara en mild överklockning, men ligger du redan på 90c så är det uteslutet.

Den här borde du komma långt med: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=960281

Jag har själv aldrig ägt en sluten vattenkylare för cpun. Spontant tror jag du får mer för pengarna med en vanlig luftkylare.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

@Dooley: För mycket kylpasta kan aldrig påverka temperaturen negativt. Däremot får du sämre temps med för lite. Däeemot ser jag att kylaren använder push-pins vilka kan ge dåliga temps om exempelvis tre av fyra sitter ordentligt och en inte gör det. Dom är lite meckiga att lista ut hur dom ska vara vridna när man trycker i dom i hålen. Dom ska inte vara "öppna" och sen dras åt efter montering utan det är viktigt att de är "slutna" när de trycks i. Med automatisk fläktstyrning kommer fläkten oavsett gå på 100% med så höga temps som du får. i7 8700K kam gå väldigt varmt, därför har delidding blivit populärt. Det kan ockaå vara så att din kylare är i minsta laget, men jag tycker spontant att den borde klara en mild överklockning, men ligger du redan på 90c så är det uteslutet.

Ja dom där push-pinsen är rena mardrömmen tycker jag. Jag har en core i3a som fastnade i moderkortet för 1 pushpin gick sönder och låste sig i stängt läge. Nu går det inte få bort kylaren utan att ha sönder moderkortet, typ. Jag skulle kunna öppna min nuvarande låda och ta en extra koll på pinsen.

Men jag tänker nog fixa en mer seriös kylning i vilket fall, så man kan gå direkt över på den konversationen ändå. Luft eller vätska spelar nog ingen roll. Men tyst dator spelar stor roll för mig. Det var därför jag tog Cooler Master fläkten, för den var den tystaste i det prisområdet.

Delidding ska jag eventuellt våga mig på. Är som sagt ingen hårdvaru-nerd, och man kan sabba CPUn om man inte är försiktig. Jag har sökt efter vart gränsvärdet för en i7a ligger när det gäller höga temperaturer. Men det verkar inte stå nånstans. Dock tycker jag 90 grader borde vara i mesta laget. Troligen inte farligt om man inte kör den på 90 grader flera timnmar om dagen, men ändå.

Tackar för tipset om Phanteks PH-TC14PE fläkten. Jäklars va stor den ser ut.

Men det kan nog gå i min låda.
Vad gör att du rekommenderar just den?
Och om man vill gå upp till ännu nästa effektivitetsnivå, för typ drygt dubbla priset, vad kan man tänka sig för produkter då?

Permalänk
Medlem

Kommer Phanteks PH-TC14PE med AM4 fäste?

också nyfiken på hur den presterar i jämförelse med Noctua D15 och be quiet dark pro 4 men det kanske går att finna i någon test på nätet...

Permalänk

Vad har du temps på ditt Grafikkort? Har du dåliga temps på den också kan det innebära att luftlödet i din burk är dålig, kolla så att du har också tillräckligt med fläktar som pushar in och ut när det blir värmt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dooley:

Funderar på att börja experimentera med klockning, har inte gjort förut.

Men jag kör en i7 8700K oklockad och redan nu ligger temperaturen på gränsen med en relativt standard CPU-fläkt. Processorn lägger sig runt 90 grader om man belastar den nära 100% i 1 minut eller mer. I idle läge (~10% belastning) så ligger den runt 45-50 grader.

Antar jag behöver uppgradera kylningen om man ska leka med klockning. Men vill helst inte börja i djupa änden på en gång. Jag är inte mecktypen som gillar att fippla mest för kul skull. Jag antar det är vätskekylning som gäller? Det har sagts mig att det är både tystare och effektivare.

Kan man få höra tips att börja med, och gärna rekommendationer om bra kylsystem för standard mid tower låda?
Att läsa på och titta på instruktioner har jag redan börjat med. Men går man in på t.ex. Komplett eller Dustin så hittar man massor med t.ex. vätskekylningsystem med 120mm fläkt som ser i princip likadana ut men kostar väldigt olika. Har svårt att göra bedömningen om vilket som är lämpligt för mig och inte.

Tack
/D

Har du ett lika dåligt ex av 8700K som jag.
Är det till att börja med delidd,innan det går att överklocka.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dooley:

Ja dom där push-pinsen är rena mardrömmen tycker jag. Jag har en core i3a som fastnade i moderkortet för 1 pushpin gick sönder och låste sig i stängt läge. Nu går det inte få bort kylaren utan att ha sönder moderkortet, typ. Jag skulle kunna öppna min nuvarande låda och ta en extra koll på pinsen.

Men jag tänker nog fixa en mer seriös kylning i vilket fall, så man kan gå direkt över på den konversationen ändå. Luft eller vätska spelar nog ingen roll. Men tyst dator spelar stor roll för mig. Det var därför jag tog Cooler Master fläkten, för den var den tystaste i det prisområdet.

Delidding ska jag eventuellt våga mig på. Är som sagt ingen hårdvaru-nerd, och man kan sabba CPUn om man inte är försiktig. Jag har sökt efter vart gränsvärdet för en i7a ligger när det gäller höga temperaturer. Men det verkar inte stå nånstans. Dock tycker jag 90 grader borde vara i mesta laget. Troligen inte farligt om man inte kör den på 90 grader flera timnmar om dagen, men ändå.

Tackar för tipset om Phanteks PH-TC14PE fläkten. Jäklars va stor den ser ut.
http://www.watercooled.ch/wp-content/uploads/2015/06/13-PH-TC14PE_BL.jpg

Men det kan nog gå i min låda.
Vad gör att du rekommenderar just den?
Och om man vill gå upp till ännu nästa effektivitetsnivå, för typ drygt dubbla priset, vad kan man tänka sig för produkter då?

Du... Jag tar tillbaka det jag sa. Kylaren passar inte din sockel. Utgick från att den hade uppdaterats sen den kom ut, men icke. Det är samma bollpark som de biffigaste luftkylarna på marknaden, men eftersom den var billigare så tänkte jag att den hade gett mer för pengarna. Skulle dra mig för att köpa en cpukylare för mer än 600 kr-ish. Kör själv en 212 evo på min 2600K som jag haft uppe i 4.8Ghz. Nu är i7 8700K varmare över lag så jag rekommenderar något lite biffigare än 212 evo eller pure rock om det ska bli någon större uppgradering än den du redan har.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Har du ett lika dåligt ex av 8700K som jag.
Är det till att börja med delidd,innan det går att överklocka.

Kan det var så pass?
Finns det någon metod eller referentabell eller nåt sånt som man kan avgöra om man har ett Måndags-ex av 8700an?

Skrivet av ChineseClocker:

Vad har du temps på ditt Grafikkort? Har du dåliga temps på den också kan det innebära att luftlödet i din burk är dålig, kolla så att du har också tillräckligt med fläktar som pushar in och ut när det blir värmt.

Kör lowfi på grafiken, spelar inte alls, kör bara nytto, så det är bara ett GT710, fläktfritt. Brukar ligga mellan 45-50 grader.
I lådan har jag 1st 120mm som suger in luft framtill, och 1st 120mm plus PSU fläkten som blåser ut luft ur lådan bakåt o nedåt. Moderkortet brukar ligga på typ 35-40 grader med. Så jag har utgått ifrån att det är okej temperaturer.