Permalänk
Medlem

Flussmedel - var köpa?

Jag har tagit upp lödning som en bi-hobby - tycker det är kul men det är målet som helgar medlen, inte tvärt om.

Jag har efter mycket om och men konstaterat att jag inte klarar mig utan flussmedel längre men har svårt att hitta något som
1. Säljs i fysisk butik
2. Inte kostar skjortan
3. Lämpar sig för elektronik

Har någon av er något tips? Första "kravet" är inte jätteviktigt, är mest att det är skönt att slippa vänta på frakt som spelar in.
Helst ska eventuell butik finnas i/i närheten av Jönköping.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk

Har du någon kjell butik i närheten? https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/verktyg/lodning...

Jag kör med penn versionen fast köpte den på elfa.se så kanske inte är exakt samma innehåll. Men tycker den fungerar bra.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Har du någon kjell butik i närheten? https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/verktyg/lodning...

Jag kör med penn versionen fast köpte den på elfa.se så kanske inte är exakt samma innehåll. Men tycker den fungerar bra.

Tack för förslaget! Jag har sneglat lite på den men den är i dyraste laget och med tanke på att det står explicit på de andra varianterna de säljer att de inte lämpar sig för lödning i elektronik så känner jag mig inte övertygad att den bryter mönstret?
Efter att ha sneglat på elfas utbud så verkar det finnas lika många typer av flusspennor som det finns lösgodissorter - hög risk att den inte lämpar sig tänker jag.
Har någon erfarenhet av just den pennan?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Skrivet av Dracc:

Tack för förslaget! Jag har sneglat lite på den men den är i dyraste laget och med tanke på att det står explicit på de andra varianterna de säljer att de inte lämpar sig för lödning i elektronik så känner jag mig inte övertygad att den bryter mönstret?
Efter att ha sneglat på elfas utbud så verkar det finnas lika många typer av flusspennor som det finns lösgodissorter - hög risk att den inte lämpar sig tänker jag.
Har någon erfarenhet av just den pennan?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är inte insatt i detta egentligen gick elektronik på gymnasiet men la aldrig någon tanke på att det fanns flussmedel som var dåligt för elektronik. Antingen har jag haft tur med mina val eller så är det inte så farligt att köra med fel medel. Du kan ju alltid dra iväg ett mail eller prata med dom i butiken. Man kan ju tycka att de bör ha något fluss till elektronik i sitt sortiment på kjell.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb