Permalänk

Bootar inte efter uppdatering

Vet inte om detta är korrekt tråd, isf. kanske någon kan korrigera detta?

Fick meddelande att Windows 10 uppdaterats men kräver omstart. Jag startade om den stationära datorn och den startade, jobbade, startade om ett par gånger. Sedan slutade datorn jobba, kändes som uppdateringen kanske skulle vara klar. Men nu bootar datorn inte. Är detta ett vanligt fel vid uppdateringar av Win10? Någon som har någon ide om hur man avhjälper detta problem?
Kan man ladda ber bootfiler via laptopen som jag skriver på nu och lägga på sticka? Kan man koppla ihop laptopen med den stationära och på så sätt tvinga igång den stationära?

Permalänk
Medlem

@stuckinsnow:
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Verktyget laddar ned Win 10 och låter dig välja mellan DVD, USB mm som du startar datorn från när du installerar om. Bara att läsa instruktionerna och välja. Har hört att man också får med uppdateringar. En riktigt ren installation bruka funka bättre.

Låt säga att jag inte är förvånad om någon får problem efter en uppdatering. Antagligen är det den här som du fått.
https://www.sweclockers.com/nyhet/26589-microsoft-aterlansera...

Permalänk

@panpo98: Jag har nu tillverkat USB-stickan efter konstens regler. Den innehåller Win10 .iso-filen också. Jag har stoppat in stickan i min PC och startat om och klickat F12 för att komma till startordnings-menyn. Men här finns också olika alternativ: Legacy samt UEFI. Vilken skall jag välja? Så här ser menyn ut:

Startup Device Menu

SATA 1: WDC WD10EZEX-08M2NAO
- Legacy: WDC WD10EZEX-08M2NAO
- UEFI: Windows Boot Manager

SATA 3: PLDS DVD-RW DH16AESH
- Legacy: PLDS DVD-RW DH16AESH
- UEFI: PLDS DVD-RW DH16AESH

USB HDD: General UDisk 5.00
- Legacy: General UDisk 5.00
- UEFI: General UDisk 5.00

Enter Setup

Permalänk
Medlem
Skrivet av stuckinsnow:

@panpo98: Jag har nu tillverkat USB-stickan efter konstens regler. Den innehåller Win10 .iso-filen också. Jag har stoppat in stickan i min PC och startat om och klickat F12 för att komma till startordnings-menyn. Men här finns också olika alternativ: Legacy samt UEFI. Vilken skall jag välja? Så här ser menyn ut:

Startup Device Menu

SATA 1: WDC WD10EZEX-08M2NAO
- Legacy: WDC WD10EZEX-08M2NAO
- UEFI: Windows Boot Manager

SATA 3: PLDS DVD-RW DH16AESH
- Legacy: PLDS DVD-RW DH16AESH
- UEFI: PLDS DVD-RW DH16AESH

USB HDD: General UDisk 5.00
- Legacy: General UDisk 5.00
- UEFI: General UDisk 5.00

Enter Setup

Om du verkligen har Win 10 iso fil på USB stickan så har du gjort fel när du använde verktyget från Microsoft. Du ska välja att du har USB sticka (USB flash drive) och välja den i listan.

Vad är General UDisk 5.00?
Försvinner den om du stänger av datorn och tar bort USB stickan innan du kollar igen?

Om UEFI alternativet funkar väljer du den.

Många datorer räknar USB stickor som intern disk. Bruka ofta finnas en separat lista som man ska välja vilken som ska synas i stora listan som om man hade kopplat in tex 2st diskar, 2st USB stickor osv. USB stickan borde synas med ett konstigt namn precis som din DVD på SATA 3 och din disk på SATA 1.