SweClockers guide till TV-modeller från 2018

Permalänk
Medlem

Har en gammal Panasonic G15, finns det någon intressant OLED idag med samma sköna rörelse som dom gamla plasma? Har hittills inte sett någon som som lever upp till vad jag är van vid, förvisso endast i butiksmiljö...

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem

Enligt guiden så har inte Samsung Q8 one-connect boxen men den som såldes på elgiganten verkar ha det?
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/QE65Q8FNATXXC/sa...
Hos elgiganten står det även att den har PQI 3100 men om man tittar på Q7 hos t.ex netonnet så har Q7:an PQI 3200.
Har svårt att tro att Q7 har högre PQI än Q8 så blir lite förvirrad.
Har elgiganten helt enkelt fel beskrivning av Q8:an eller är det någon som vet varför?

Permalänk
Skrivet av Monaco33:

Enligt guiden så har inte Samsung Q8 one-connect boxen men den som såldes på elgiganten verkar ha det?
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/QE65Q8FNATXXC/sa...
Hos elgiganten står det även att den har PQI 3100 men om man tittar på Q7 hos t.ex netonnet så har Q7:an PQI 3200.
Har svårt att tro att Q7 har högre PQI än Q8 så blir lite förvirrad.
Har elgiganten helt enkelt fel beskrivning av Q8:an eller är det någon som vet varför?

q8 har inte one-connect, men återkommer hos q7, står i guiden.

Visa signatur

Strix 1080 ti
Intel i7 7700k
DDR4 16GB 3200mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av rockstone:

q8 har inte one-connect, men återkommer hos q7, står i guiden.

Enligt Samsung så har Q8:an one-connect
https://www.samsung.com/se/tvs/qledtv-q8fn/QE65Q8FNATXXC/

Permalänk
Medlem

Kom på en sak med Samsung, bla Q9FN, om man nu köper sin TV för FreeSync och har en ATMOS kapabel förstärka och tänkt både använda FreeSync till spel och ATMOS på Netflix genom sin Xbox One.

Jag tror inte det fungerar med bägge. Antingen kör du Xbox direkt i receivern/ljudlimpan för ATMOS och ingen FreeSync eller så genom TV:n för FreeSync och ingen ATMOS. Tyvärr är det bara Sony Och LG OLED som kan ge ATMOS genom sina Netflix-appar.

https://eu.community.samsung.com/t5/TV-Audio-Video/Q9-2018-TV...

HDMI ARC (Audio Return Channel) and eARC explained

Sony A9F and Z9F are the first TVs to support HDMI eARC

Skrivet av flatpanelshd.com:

The new eARC standard promises to fix all of that by increasing audio bandwidth from 2-3 Mb/s, which is best case for ARC, to a 37 Mb/s. That is enough to push through high bitrate and lossless audio (24-bit, Dolby TrueHD etc.). ..
Sony has confirmed to FlatpanelsHD that the new Master series of TVs, comprising A9F (AF9) OLED and Z9F (ZF9) LCD, will support HDMI eARC, making them the first TV models to do so as far as we are aware.

Tror att jag hoppar att byta till OLED ett tag tills Sony Bravia KD-55AF9 kanske dyker under 20 000 i vår/sommar 2019-

la till några länkar längst ner och ett konstaterande
Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Bildexpert 📺

@Monaco33: Jag kollade igen och kom fram till följande:

Q8FN (europeisk) och Q8CN har one connect-boxen. Men inte Q8DN (den som heter Q8FN i nordamerika) då den har kontakterna direkt på baksidan. Eftersom alla tester refererar till antingen Q8DN (europeisk) eller Q8FN (nordamerikansk) så var konsensus att Q8xN-serien för 2018 hoppade över One Connect, eftersom det är den modellen med FALD som alla testat och fokuserat på.

Uppdaterade texten kring detta. Tror inte det är sista gången jag måste komplettera med information runt Samsungs utbud.

Permalänk
Medlem

Det bidde en Samsung 75Q6FN från samsung.com/se.
19.990kr inkl frakt & inbärning. Installation ingår också om man så vill

Permalänk
Medlem

Blev en Samsung QE75Q9FN 35000kr men frågan är om det skulle funkat lika bra med Samsung QE75Q6FN? 20000kr 15000 extra Vet i F om jag inte valde fel vad tycker ni?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

@sesese: Massa fler zoner som släcks och tänds i QE75Q9FN så vette katten om du inte gjorde rätt om pengarna fanns. Kan läsa mig till det men gissar ändå på att det är 10 ggr fler zoner. Sedan om vi lekmän märker skillnaden är en annan historia.

Prisjakt nere för stunden igen. Möter detta roliga meddelande

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@sesese: Massa fler zoner som släcks och tänds i QE75Q9FN så vette katten om du inte gjorde rätt om pengarna fanns. Kan läsa mig till det men gissar ändå på att det är 10 ggr fler zoner. Sedan om vi lekmän märker skillnaden är en annan historia.

Prisjakt nere för stunden igen. Möter detta roliga meddelande

https://i.imgur.com/EThfV4u.png

Bara det att jag köpt tv 35000 bärbar 11000 och torktumlare 4500 men behöver även en UHD Blueray som ej är inhandlad ännu. det är ändå en del pengar. (vill köpa en TR4 till mig men det får troligen vänta ett år till nu då tv blev så dyr)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Blev en Samsung QE75Q9FN 35000kr

Antagligen för sent nu men...
Minns inte vilken tråd var jag läste det i nu, men Benify hade samma TV för 30k under rean. (Ingen aning om den är kvar?)
https://imgur.com/VpZ4Gi3
Direkt från Samsung? Minns inte
(om du nu kan komma åt Benify:s rabatter via din arbetsgivare)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monaco33:

Enligt guiden så har inte Samsung Q8 one-connect boxen men den som såldes på elgiganten verkar ha det?
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/QE65Q8FNATXXC/sa...
Hos elgiganten står det även att den har PQI 3100 men om man tittar på Q7 hos t.ex netonnet så har Q7:an PQI 3200.
Har svårt att tro att Q7 har högre PQI än Q8 så blir lite förvirrad.
Har elgiganten helt enkelt fel beskrivning av Q8:an eller är det någon som vet varför?

Vad spelar det för roll? PQI och liknande är hitte-på termer och det enda folk behöver veta om dem är att de inte behöver bry sig om dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Vad spelar det för roll? PQI och liknande är hitte-på termer och det enda folk behöver veta om dem är att de inte behöver bry sig om dem.

Japp, verkar som trams från Samsung.

https://www.avforums.com/threads/i-found-out-difference-of-pq...

Skrivet av andy1249 -AV forum:

Samsung PQI är marknadsföringstrunt och unik för Samsung. Har inga riktiga ekvivalenter i världen.
När en tillverkare ställer sig till detta i stället för de vanliga verkliga specifikationerna som används av sina konkurrenter beror det på att de inte vill tävla på lika villkor. Det är därför Samsung är permanent borta från mina shoppinglistor när jag jämför TV.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Fast den där Andy är bra korkad.

Dels för att övriga tillverkare oxå har hitte-på-siffror och dels för att det är patetiskt att "bojkotta" ett företag för den struntsaken och framförallt för att man shoppar inte tv genom att jämföra specar, det är nybörjarfel 1A.

(varför översätta till svenska? )

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om det är någon där ute som går och är förbannad över att ha missat 65" Q6FN för 9,990;- på Elgiganten så har jag en reserverad i Enköping som jag inte kommer hämta ut, då jag till slut lyckades lägga en reservation i Arninge/Täby istället. Ska iväg och fiska upp den alldeles strax.

Så om någon är riktigt desperat (och villig att ta sig till Enköping under dagen) så går det säkert att ta över min reservation, bara PM;a för detaljer. Fördel om man utgår från Stockholm, eller kanske till och med ännu närmare Enköping.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slabb^:

Om det är någon där ute som går och är förbannad över att ha missat 65" Q6FN för 9,990;- på Elgiganten så har jag en reserverad i Enköping som jag inte kommer hämta ut, då jag till slut lyckades lägga en reservation i Arninge/Täby istället. Ska iväg och fiska upp den alldeles strax.

Så om någon är riktigt desperat (och villig att ta sig till Enköping under dagen) så går det säkert att ta över min reservation, bara PM;a för detaljer. Fördel om man utgår från Stockholm, eller kanske till och med ännu närmare Enköping.

Låter ju väldigt lockande! Jag försökte pma dig, men vet
Inte om de kom fram?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Fast den där Andy är bra korkad.

Dels för att övriga tillverkare oxå har hitte-på-siffror och dels för att det är patetiskt att "bojkotta" ett företag för den struntsaken och framförallt för att man shoppar inte tv genom att jämföra specar, det är nybörjarfel 1A.

(varför översätta till svenska? )

Tack för din åsikt!
Hade med hans originalinlägg som länk så testade att översätta till svenska )
Nja, korkad eller inte om man går på spec det är frågan. Själv bojkottar jag vissa saker hos Samsung pga spotta ut mjukvarumässigt halvfärdiga produkter, förstöra dem ännu mer med FW uppdateringar och sedan överge dem. Verkar vara ett lönsamt sätt. Har dock inte råkat ut för detta gällande TV och SSD.

Blir i alla fall nog ingen ny TV för mig. Lidit förr av shoppingmissbruk så handlar jag inte är det en seger.
Fast Suget efter antingen en 55 tum LG C8 eller Samsung Q9FN är kvar. Hade LG C7 droppat till 10 000 hade jag nog inte kunnat stå emot.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Tack för din åsikt!
Hade med hans originalinlägg som länk så testade att översätta till svenska )
Nja, korkad eller inte om man går på spec det är frågan. Själv bojkottar jag vissa saker hos Samsung pga spotta ut mjukvarumässigt halvfärdiga produkter, förstöra dem ännu mer med FW uppdateringar och sedan överge dem. Verkar vara ett lönsamt sätt. Har dock inte råkat ut för detta gällande TV och SSD.

Blir i alla fall nog ingen ny TV för mig. Lidit förr av shoppingmissbruk så handlar jag inte är det en seger.
Fast Suget efter antingen en 55 tum LG C8 eller Samsung Q9FN är kvar. Hade LG C7 droppat till 10 000 hade jag nog inte kunnat stå emot.

Att bojkotta nån som slarvar med faktisk prestanda och/eller funktion är inget konstigt.

Att bojkotta nån för nått som inte spelar nån roll är bara korkat. Låt säga att man nu under BF var ute efter de egenskaper LCD ger: Detta BF hade Samsung flera av de mest prisvärda LCD-produkterna, då skjuter man sig själv i foten rätt duktigt om man då väljer en sämre produkt för pengarna.

Låter bra att Du inte handla nått. Det är bara prylar, absolut inte värt att hamna i knipa för. Kämpa på!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Roger W:
tyvärr inte

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Broog: Jag kollade igen och kom fram till följande:

Q8FN (europeisk) och Q8CN har one connect-boxen. Men inte Q8DN (den som heter Q8FN i nordamerika) då den har kontakterna direkt på baksidan. Eftersom alla tester refererar till antingen Q8DN (europeisk) eller Q8FN (nordamerikansk) så var konsensus att Q8xN-serien för 2018 hoppade över One Connect, eftersom det är den modellen med FALD som alla testat och fokuserat på.

Uppdaterade texten kring detta. Tror inte det är sista gången jag måste komplettera med information runt Samsungs utbud.

@Laxpudding Aha ok då hänger jag med Tack för att du kollade upp det!
Att använda samma modellbeteckningar på olika modeller beroende på region är ju som gjort för att skapa förvirring.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Monaco33: Det blir inte lättare av att Samsung hänvisar till "Q8F-series" och därmed också gör det svårare att avgöra om informationen rör 2017 eller 2018-modellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Broog: Det blir inte lättare av att Samsung hänvisar till "Q8F-series" och därmed också gör det svårare att avgöra om informationen rör 2017 eller 2018-modellen.

Jag fattar inte Samsung eller övriga tillverkare som slutat ange ljusstyrka för deras "vanliga modeller". Så fort något blir ett säljargument som "1000 nits" så väljer man istället att inte specificera alls på modeller som inte når dit? Man borde lagstadga om vad som måste specificeras för att få säljas på den svenska marknaden kan jag tycka, likt livsmedelsverkets regler. Visst, att angiven ljusstyrka kanske inte alltid stämmer fullt ut är en sak, men man skulle åtminstone få fingervisning om vad man kan vänta sig. Åtminstone om en och samma tillverkare använder samma mätmetoder för samtliga modeller. Den instegsmodell som nu Elgiganten börjat sälja för 5555:- är så pass ny att den först inte gick att hitta hos samsung. Nu finns manual att hitta men inga specifikationer, åtminstone inte vad jag kunnat hitta? Modellen påstås tillhöra NU7000 serien men av de specifikationer som går att utläsa så tycks den inte skilja sig överhuvudtaget från NU6000-serien? Eller missar jag något här? Är det här en trend vi kommer behöva att vänja oss vid? Att inte ha en blekaste om vad man faktiskt köper om man nu inte köper toppmodellerna?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Bildexpert 📺

@Chris_Kadaver: Det brukar skämtas om Specifikationspolisen, ja, var är dom?

För det är samma problem med andra typer av displayprodukter. Datorskärmarna har inte mycket relevans i sina specifikationer heller. Projektorer har rövdragna siffror för lumens och ren gojja runt kontrastsiffror.

Finns många förklaringar som att tillverkarna inte vill ha objektivt jämförbara värden som direkt säger om något är bättre och sämre. Men också att de inte kan garantera vissa nivåer, särskilt på budgetmodeller.

Men det är också tekniskt komplicerade ämnen. Ljusstyrka på en TV och särskilt med HDR är främst en fråga om hur och i vilka situationer man mäter. Då måste man enas om metod för detta. Ligger inte högt på någons prioriteringslista.

Permalänk
Medlem

Skulle ni säga att skillnaden är extrem mellan en tv för 8k och en för 18k?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av obara23:

Skulle ni säga att skillnaden är extrem mellan en tv för 8k och en för 18k?

Den frågan landar i kategorin mellan "Hur djupt är ett dike?" och "Vad där det för skillnad på två elefanter?"

Svaret är att från "Ja, extrem skillnad" till "Nej, ingen skillnad alls". Helt beroende på vad du frågor om. TV-apparater är komplexa produkter och då måste man utgå från användningsområdet, men också de krav du ställer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av obara23:

Skulle ni säga att skillnaden är extrem mellan en tv för 8k och en för 18k?

Skickades från m.sweclockers.com

Beror på vad du menar? Skillnaden är 10000 kr, vilket är ganska mycket, skulle jag säga.

Tycker 8000 kr är på tok för mycket för en tv egentligen.

Speciellt med tanke på att en tv idag absolut INTE är tänkt att hålla i ens 10 år.

Permalänk
Medlem

Jag känner att jag verkligen inte använder min TV så mycket som man kanske borde med tanke på hur mycket man lagt på den, det blir lätt att man ändå slänger sig vid datorn för att se någon film.

Planen är dock att införskaffa en vettig soffa, min är väldigt insutten, men trots det, så är man väl, efter cirka 20 år framför datorn, väldigt van att sitta framför den xD

Permalänk

När jag köpte min nuvarande TV, vilket nån gång mellan 2011-2013 , då spelade uppskalning av lägre upplöst video en avgörande roll. Jag köpte först en Samsung LCD (LED-upplyst) för cirka 10000kr men lämnade tillbaka den direkt efter jag testat den. Uppskalningen va hemsk, det va t.o.m. släpningar i bilden om den va något lägre än 1080p. Sedan köpte jag en Panasonic plasmatv för drygt 9000 och den håller än idag, om man nöjer sig med 1080p.

Är inte bra uppskalning fortfarande relevant? Säg att jag pluggar in en Switch som ger en video på 1080p och kopplar in den i en 4K-tv, finns ingen risk för dålig uppskalning där? Eller om jag vill se en 720p-stream från Twitch (inte alla streamar i 1080p) på min TV medan jag degar i soffan?

Permalänk
Medlem

@Galadhnen: Kan bara svara för mig själv men tycker 720p från SVT i Samsung TV-appen ser helt okej ut på en 4K TV. Från min PC och Google Chrome är det dock SVT Play pixligt. TV i signaturen.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Bildexpert 📺

@Galadhnen: "Uppskalning" som det diskuterades framför allt förut har länge varit ett räknande av pixlar hit och dit. Situationen är som alltid mer komplicerat, nyanserad och mer svårgreppad än så. Fast vi tenderar att prata 720p vs 1080p och liknande istället i alla fall.

Eftersläpen du såg handlar om hur TV:n/Samsung i fråga applicerar olika typer av brusfilter och interpolering, som ett av många led i den process som kallas "uppskalning". Men skulle också kunna vara lika stora portioner av hur just du upplever olikheterna med olika tekniker som LCD och PWM-flimmret från en plasma. Plus att VA-paneler, särskilt om vi backar ett några år, har just eftersläpstendenser i mörka nyanser.

Idag är diskussionen mer nyanserad och man vet mycket mer om TV-apparaters problem. Det är ändlösa diskussioner om vilka fel som går att leva med eller inte. Men det börjar också, så sakteliga, tränga igenom att mycket av det man jämför inte är olika paneltekniker, olika upplösningar eller olika sorters lysdioder. Det börjar greppas att det man egentligen såg vid jämförelsen var två olika produkter som är godtyckligt inställda.

Det vill säga att ifall du ser bilden släpa på TV:n i butiken är det troligtvis för att TV:n var inställd på att släpa. Finns de som tycker det ger "mjukare flyt" och att detta flyt är det bästa som finns.

Men det är alltså en inställningsfråga.