Billigaste hårdvaran för att kunna redigera 4K 60fps.

Permalänk
Medlem

Billigaste hårdvaran för att kunna redigera 4K 60fps.

Hej

Jag har en gammal men på den tiden hyfsat vass bärbar dator, en Fujitsu med en i7-3632QM, 8GB minne och ett integrerat Geforce GT 620M med en 1GB minne, har en Samsung 860 evo SSD i den.

Jag har köpt en drönare och filmat lite i 4K 60fps, testat att redigera i några olika program, DaVinci resolve, OpenShot och VideoPad.
Det enda programmet som går att köra hjälpligt är OpenShot då det cachar previewfönstret, alltså man får spela en snutt som laggar enormt, tar kanske 4ggr tiden att spela upp, pausa och börja spela snutten igen och då flyter det på det lilla den cachat.
Resolve går inte alls att använda, man får inget begrepp alls hur slutresultatet kommer att se ut när den laggar hela tiden.

Vad krävs för maskinvara att köra OpenShot eller Resolve relativt smärtfritt i 4K 60fps?, jag har bara en 1080p skärm att redigera med om det skulle ha någon betydelse.

Funderar på att slänga ihop en dator för detta ändamål men vill inte köra värsta Ryzen och ett GTX2080ti om det inte skulle behövas.

Alternativet är att köpa en i7-3770K och 32GB DDR3-minne och ett lämpligt grafikkort och försöka skrämma upp en HP jag har som filserver det som går men den blir högst marginellt snabbare än den bärbara.

/Tommy

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Jobba i lägre upplösning?

Svarar inte på din hårdvarufråga men ger dig ett tips att titta på alternativ.

Olika programvaror ger dig möjlighet att rendera ut en lägre upplöst film, så redigerar du i den. Sedan när man är klar så kan man rendera ut samma inställningar på orginal 4K-filmen. Kanske bra för dig som kör 1080p också?

https://www.youtube.com/watch?v=uTE6EYOlVPY

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kokaren:

Svarar inte på din hårdvarufråga men ger dig ett tips att titta på alternativ.

Olika programvaror ger dig möjlighet att rendera ut en lägre upplöst film, så redigerar du i den. Sedan när man är klar så kan man rendera ut samma inställningar på orginal 4K-filmen. Kanske bra för dig som kör 1080p också?

https://www.youtube.com/watch?v=uTE6EYOlVPY

Ja det vore ju ett alternativ, jag ska kolla lite på det, OpenShot kan inte det men Resolve kan tänkas stödja det.

Tackar för svar.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Googlade lite och funktionen finns i Resolve, ska testa.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Väcker liv i denna tråd igen, har inte filmat eller redigerat något, har testat Shortcut och Openshot på betydligt vassare maskiner än min gamla bärbara, det funkar inte speciellt bra.
Att låta resolve skapa proxyfiler med lägre upplösning att jobba med blev blev inte heller bra.
LTT byggde en dator med relativt låg budget för 4K redigering med följande delar i stora drag som funkade bra med Adobe Premier.
AMD Ryzen 5 3600
MSI B450-A PRO
ASUS Geforce GTX 1650
NVME 512 GB
16 GB DDR4-3200

Jag hade nog tänkt en AMD Ryzen 5 3800, 32GB ram och ett nVidia GTX1660 istället för ovanstående.

Är det någon som har möjlighet att testa eller har testat att redigera lite 4K 60fps klipp med Openshot, Shortcut och Resolve på liknande hårdvara?
Står i begrepp att köpa en ny dator i sommar och då vill jag gärna att den ska klara av att redigera film utan att behöva lägga onödigt mycket pengar på den.

Mvh Tommy

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Inaktiv

Det heter optimized media i Resolve och från version 14 ska resolve vara mera lättdrivet.

Jag har en ett par år äldre hackmac med en i7 och ett 1080 grafikkort och den fixar i alla fall mp4 4k att redigera och mecka färger med men att exportera går i typ 15 fps så allt som är nyare och bättre än det borde funka.

Permalänk
Medlem

I menyraden finns "Playback", och i den menyn hittar du "Proxy Mode", och i den undermenyn finns "Off", "Half Resolution" och "Quarter Resolution". Jag vet faktiskt inte om halv upplösning innebär hälften så många pixlar (dvs från 3840x2160 till 2560x1440) eller halverad höjd (från 3840x2160 till 1920x1080). Men testa med halv först, och hackar det fortfarande är det ju bara att sänka ett steg till.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S