Prisvärt? Vega 56 - 1070

Permalänk

Prisvärt? Vega 56 - 1070

Ligger just nu ett MSI Radeon RX VEGA 56 AIR BOOST OC - 8GB HBM2 med ett tangentbord för ca 4500kr på Proshop. Är detta mer värt än ett 1070 för ca 3990kr?

Permalänk
Avstängd

beror på ifall du har freesync eller gsync skärm.
freesync vega 56
gsync 1070.

Om det spelar ingen roll, 1070 pga bättre pris om du nu inte spelar BFV

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Avstängd

RX 56 är värt 500:- mer ja.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk

Har en free sync skärm! Och jag spelar battlefield & va 2.6 endast haha! Då kör jag väl på den. Men det ser ut att vara ett reference card. Spelar det stor roll?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag beställde det vega kortet hos proshop och vattenblock ☺️ får be till gudarna att man får samsung minne och inte hynix..

Visa signatur

CPU: 9700K 4,9Ghz Kylning:Custom Vatten MB: Gigabyte Z390 Elite GFX: RX6900 XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Darkreaver:

Jag beställde det vega kortet hos proshop och vattenblock ☺️ får be till gudarna att man får samsung minne och inte hynix..

Mitt msi air boost har samsung.
så hoppas

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Skrivet av Darkreaver:

Jag beställde det vega kortet hos proshop och vattenblock ☺️ får be till gudarna att man får samsung minne och inte hynix..

Men va? Spelar det stor roll och varför skulle man få det ena eller det andra för?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Darkreaver:

Jag beställde det vega kortet hos proshop och vattenblock ☺️ får be till gudarna att man får samsung minne och inte hynix..

Hynix och Samsung är ju kung på RAM.

Det är Micron du ska akta dig för. Fast Micron kanske ej gör HBM?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SalvatioN:

Men va? Spelar det stor roll och varför skulle man få det ena eller det andra för?

Skickades från m.sweclockers.com

Man kan ha större chans till bättre OC-exemplar på olika tillverkare.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om alternativet att köpa ett icke referens (bättre fläktar?) Vega 56 från utlandet för ca 4200:- med frakt istället? Jobbigare vid garantiärende men antagligen bättre kort till bättre pris.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Micke323:

Vad tror ni om alternativet att köpa ett icke referens (bättre fläktar?) Vega 56 från utlandet för ca 4200:- med frakt istället? Jobbigare vid garantiärende men antagligen bättre kort till bättre pris.

referens om man ska vattenkyla då fläkten har en del mer ljud som en del finner jobbigt.
4200 med bättre kyl/fläkt är att föredra

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

Men är det stor skillnad på vilket minne man får och om man köper ett referens eller after market fläkt mässigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SalvatioN:

Men är det stor skillnad på vilket minne man får och om man köper ett referens eller after market fläkt mässigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Minnet samsung eller hynix spelar ingen roll i normal användning.
samsung varianten kan man flasha med ett vega 64 bios för att höja volten till HBm minnet med samsung dvs överklocka.
men ska man inte flasha är det ingen skillnad.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Jag har personligen aldrig haft ett grafikkort med "blower kylare" men dom jag kommit i kontakt med har aldrig varit speciellt trevliga, och jag har sällan läst något positivt om dom.
I mitt fall är vattenkylning inte aktuell så frågan är om man ska spara 700:- jämfört med att handla i Sverige med risken för större problem vid garantiärende, något jag inte är speciellt orolig för då jag sällan upplever problem med ny hårdvara.

Permalänk

Finns det fler inputs på vad andra tycker om dessa kort som är typ refrence, aldrig haft ett sånt kort.

Permalänk
Medlem

Jag har ett Radeon Vega 56 med referenskylare som jag är nöjd med. Har flashat bios till Vega 64 och lämnade allt annat på stock. Visst låter kylaren en del, men jag spelar alltid med headset i alla fall. I idle så är kortet knäpptyst så jag har inget att klaga på!

Permalänk
Skrivet av evirob:

Jag har ett Radeon Vega 56 med referenskylare som jag är nöjd med. Har flashat bios till Vega 64 och lämnade allt annat på stock. Visst låter kylaren en del, men jag spelar alltid med headset i alla fall. I idle så är kortet knäpptyst så jag har inget att klaga på!

Har du samsung minnen ? Någon som vet om det går att flasha hynix ?

Visa signatur

CPU: 9700K 4,9Ghz Kylning:Custom Vatten MB: Gigabyte Z390 Elite GFX: RX6900 XT

Permalänk
Medlem

Hade ett 1080 FE, som då är blower. Fungerade väldigt bra, tystare än mitt med aftermarketkylare faktiskt...

Permalänk
Medlem

@Darkreaver: yes, har Samsungminnen.