Windows bootar inte från cd som det ska!

Permalänk
Medlem

Windows bootar inte från cd som det ska!

Byggt ny dator och när jag ska boota från windows cd i bios så går det först, loading windows files säger den. Sen efter cirka 30 sekunder går den till starting windows där den omedelbart startar om maskinen.

Känns som jag testat varje jävla setting som finns och googlat runt in flera timmar men sitter helt fast.

Någon som haft liknande problem?

Permalänk
Medlem

Möjliga fel:
1/ Kolla om CD-skiva är felfri och ren
2/ Dålig dvd-läsare prova med en annan

Permalänk
Medlem

Var en väldigt konstig bios inställninga kombination som orsakade det, MEN efter ett löst problem kommer alltid ett annat

I windows installern funkar inte med tangentbord eller mus. Har testat alla usb slots, dom funkar finfint i bios och jag har testat ändra legacy samt xhci i bios. Vad kan man mer testa?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Att verifiera den brända optomedian är viktigt, det är inte första gången man hållit på att leta under lång ting på helt andra saker men som i slutändan visat sig beror på att skivan inte är bränd korrekt.

i bootläge och innan OS startat ordentligt så ignoreras läsfel och liknande allt för ofta i boot-processen och det kan bli hur konstigt som helst när inte de vanliga IO och läsfelsrutorna dyker upp.

Optomedia är inte alls dålig som lagring - men, man _måste_ verifiera skivan efter bränningen, helst i annan dator och annan läsare, när det är gjort så håller det med stor sannolikhet minst 10 år, förmodligen över 20 år, mer än vad de flesta av dagens moderna SSD inslängda i en bordslåda eller hylla kan stoltsera med...

Skall man ha riktigt bra hållbarhet över tiden, DVD+RW-skivor, de åldras knappt synligt räknat i biterror vid läsning, de är på samma låga nivå i BER som nyköpta pressade skivor idag fast det typ 12-15 år gamla... vart fall på DVD+RW av Traxdatas tillverkning (Ritek:s egna vaumärke) som såldes på mitten av 2000-talet.

Hade man vetat det då så hade alla mina DVD+/-R -skivor jag bränt under åren varit på sådana skivor...

När det gäller brännbara bluray så är jag inte alls lika säker på att de är så tåliga över tiden som DVD+R och framförallt DVD+RW bevisligen gör, tycker se mig tendenser till problem med kraftigt ökad BER redan efter ett par år (har diskkopior av iso-imagena)...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Onezz:

Var en väldigt konstig bios inställninga kombination som orsakade det, MEN efter ett löst problem kommer alltid ett annat

I windows installern funkar inte med tangentbord eller mus. Har testat alla usb slots, dom funkar finfint i bios och jag har testat ändra legacy samt xhci i bios. Vad kan man mer testa?

Skickades från m.sweclockers.com

Är det Windows 7 du försöker installera?

xhci? är det ahci du menar kanske, låt den vara på ahci

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Onezz:

Var en väldigt konstig bios inställninga kombination som orsakade det, MEN efter ett löst problem kommer alltid ett annat

I windows installern funkar inte med tangentbord eller mus. Har testat alla usb slots, dom funkar finfint i bios och jag har testat ändra legacy samt xhci i bios. Vad kan man mer testa?

Skickades från m.sweclockers.com

Förmodligen en icke USB tangentbord och mus... - dvs. den modellen med grön och rosa färg på kontakten (man är dum och binder ris åt sin egen rygg om man slänger en sådan tgb och mus , oavsett hur skitig och äckligt den är, då det finns situationer där inget annat fungerar som vid tex. installationer av OS på en dator... - därför har man också något ex av de riktigt gamla med DIN-kontakt i någon gömma ifall man stöter på riktigt gammal relik)

Jag har dock inte mha google kollat om det finns alternativa vägar, men när USB krånglar i samband med OS-installation så är det den enklaste vägen för att komma vidare är att just ansluta 'riktiga' tangentbord/mus - många USB-tangenbord och möss kan emulera 'riktig' tangentbord/mus med hjälp av en kontaktadapter med rätt stiftning för tangentbord respektive för mus-intag på moderkortet (adaptrarna är olika och byta plats går inte) tidigare så följde det ofta med sådana adaptrar med USB-tangentborden/mus, men det var nog ganska länge sedan jag såg sådan när jag tänker efter...

Att det fungerar i BIOS eller vid installation med andra OS har inte med saken att göra...

Permalänk
Medlem

Håller med "xxargs" det är drivers för USB-tagenbord/mus som saknas, det enklaste är att avnända bord och mus med kabel. Stödet finns i bioas men inte i Windows.

Permalänk
Medlem

Jag använder mus och tangentbord med kabel. Problemet är att intels processorer, skylake och uppåt, har inte windows 7 installations support. Ska gå bränna windows 10 på cd och testa senare idag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Funkade fin fint med windows 10 installation!

Skickades från m.sweclockers.com