Permalänk

Vilken ubuntu skall jag ha ?

Tjo,

Var några år sedan jag körde ubuntu, tänkte prova det nu igen. Var inne på ubuntu sverige men nu fanns det många olika skrivbordsversioner. Och min fråga är vilken skall jag ladda ner ?

Jag tänkte köra ubuntu på en externhårddisk som jag har inkopplat ibland och ibland inte. Användningsområdet kommer bli surfa, redigera bilder vardagliga saker. Backa up på min androidtelefon m.m.

Vill gärna ha hårddisken krypterad men det löser man i ubuntu installationen väll ?

/Force

Permalänk
Medlem

@forcevision: Vilken du ska ha är omöjligt att svara på, men du har flera att välja på. Kolla och jämför på Youtube, för att få en uppfattning om vilken/vilka som skulle kunna passa dig.

Ubuntu - GNOME
Kubuntu - KDE Plasma
Xubuntu - XFCE
Ubuntu MATE - MATE
Lubuntu - LXDE, är på väg mot LXQt
Ubuntu Budgie - Budgie

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk

Okej, men alla har väll olika syften? Tror det var denna Ubuntu - GNOME jag använde förr. Finns väll en för hemma bruk ?
Förr fanns det en för server och en skrivbordsversion.

Permalänk
Medlem

@forcevision: Alla versioner som Lembritt nämnde är skrivbordsversioner. Bara att välja fritt. Jag rekommenderar Ubuntu MATE.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Skrivet av CyberNerd:

@forcevision: Alla versioner som Lembritt nämnde är skrivbordsversioner. Bara att välja fritt. Jag rekommenderar Ubuntu MATE.

Okej, varför just Mate ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Okej, varför just Mate ?

Använder det själv och tycker det är bra. Resurssnålt och snabbare än vanliga Ubuntu. Kan konfigureras på olika sätt så det kan se ut lite hur som helst beroende på vad man föredrar. Men de andra versionerna är inte dåliga heller. Är väl personligt vad man föredrar.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Vill du ha en upplevelse som är närmare Windows kan du kolla in KDE-versionen. Vet inte hur snabb dator du har men vill du ha en lätt version är nog Lubuntu det bästa valet medan KDE är en av de tyngre. Bäst är väl att köra live-versioner på en usb-sticka först och kolla vilken du gillar mest.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Vill du ha en upplevelse som är närmare Windows kan du kolla in KDE-versionen. Vet inte hur snabb dator du har men vill du ha en lätt version är nog Lubuntu det bästa valet medan KDE är en av de tyngre. Bäst är väl att köra live-versioner på en usb-sticka först och kolla vilken du gillar mest.

KDE har lyckats slimma ner Plasma riktigt ordentligt med version 5. Nu är det snarare en av dom lättare att köra.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

KDE har lyckats slimma ner Plasma riktigt ordentligt med version 5. Nu är det snarare en av dom lättare att köra.

Jo, jag kör en gammal Debian 8.1 med KDE 4.14 så det kan ju ha hänt en del i nästa generation av KDE. Jag har aldrig upplevt KDE som långsamt med någon version, men många installera Linux på en gammal gammal dator och vill då ha en lättare DE.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk

Okej, tänkte ha någon dis av ubuntu på en extern disk jag skall använda endast till surfa på och kunna hantera lite bild redigering ? Vilken dis tror ni då ?

Permalänk
Medlem

@forcevision: Då tycker jag du ska köra en LTS version. "Long Time Support".

Vilken skrivbordsmiljö som passar dig, kan nog bara du svara på. Som sagt tidigare, kolla på Youtube, testa i virtualbox.
Jag har fastnat för KDE Plasma, men det kanske inte passar för dig.

Du kan även testa Linux Mint, baseras på Ubuntu LTS och är väldigt populär.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

För att förvirra dig ännu mer lägger jag min röst på Xubuntu. Jag tycker att Xubuntu med sitt Xfce är det som påminner en klassiskt skrivbord mest av de alternativ som tillhör Ubuntu-familjen.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Du kan börja med vanliga Gnome Ubuntu. Och sedan lägga till de skrivbordsmiljöerna du vill testa. Du väljer sedan skrivbordsmiljö när du loggar in. Det finns ingen anledning att bara ha en enda skrivbordsmiljö installerad. Om något skulle krångla är det bra om du installerat Timeshift innan du börjar testa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Linux och Android