Hur viktigt är det med bakre högtalare i en 5:1 setup för musik?

Permalänk
Medlem

Hur viktigt är det med bakre högtalare i en 5:1 setup för musik?

Hur viktigt är det med bakre högtalare 5:1 för musik? Jag undrar om jag behöver/är nödvändigt att köpa 2st extra högtalare och långa sladdar till dessa, jag kommer använda det mest för musik, film blir lite av en sidogrej. Kan jag köra på en reciever, baslåda, centerhögtalare och 2st högtalare bredvid tv? Eller är skillnaden så pass stor om man lägger till dem sista 2x bakom soffan också?

Mvh Adam

Permalänk

Vad har du för ljudanläggning?

Jag skulle aldrig köpa ett surroundsystem för endast musik. 5.1-signalen använder ju kanalerna på rätt sätt och skickar ljudet till korrekt högtalare (Om filmen såklart stödjer det).
Med musik så är det oftast inspelat i Stereo. Dvs 2.0.

Så om du skall lyssna på musik på surroundanläggningen får du en fejkad 5.1 vilket låter dåligt på min xtz-anläggning iaf. Eller så får du kanalisera ljudet till samtliga högtalare "All channel" och då skall de mindre högtalarna (bakhögtalarna te.x) försöka hänga med frontarna som förhoppningsvis är de större högtalarna i anläggningen.

Permalänk
Medlem

https://www.hifiklubben.se/tv-och-hemmabio/hemmabio-anlaggnin...

men funderar på att då ta bort 2x högtalare som skulle sitta bakom soffan, jag tänkte använda dem till 80% musik 20% film.

Permalänk
Medlem

Om musik är prio ska du satsa på riktigt sjysst 2.0.
Sen kan du bygga ut det allt eftersom.
För musik gör bakhögtalare inte ett skit mer än få det att låta sämre

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Medlem

Okej då skippar jag dem bakre högtalarna, men bör jag spara resten? Vill ju ha lite "filmljud" också så att säga. Skulle ni rekommendera att köra på det jag hade men skippa dem 2x bakre högtalarna om jag vill ha en bra mix mellan bra musik och bra film?

Permalänk
Medlem

Om du redan har alla högtalare så anslut de du vill ansluta. Det viktiga blir ju köra 2.0 eller 2.1 om du saknar bas på i musik.
Jag växlar alltid mellan 2.1 och 5.1 beroende på om jag lyssnar på musik eller ser på film/serie.

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Medlem

Okej jag pratade med HI-FI klubbens kundservice dem verkar tycka exakt som er så tack för hjälpen, jag kör på det jag hade men tar bort dem bakre 2x.

Mvh Adam