Permalänk
Medlem

Sonos Beam

Någon som provlyssnat/testat nya Sonos Beam ännu? Är sugen på en soundbar och är väl medveten om att Sonosen troligtvis inte är värt sitt pris men designmässigt vet jag ingen som kommer passa in bättre i mitt vardagsrum.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av D.West:

Någon som provlyssnat/testat nya Sonos Beam ännu? Är sugen på en soundbar och är väl medveten om att Sonosen troligtvis inte är värt sitt pris men designmässigt vet jag ingen som kommer passa in bättre i mitt vardagsrum.

Har provlyssnat på Sonos Beam och ljudet är helt klart godkänt för en soundbar. Som alltid med soundbars är dem begränsade när det kommer till ljudkvalité och en reciever + ett 2.0 system är överlägsen alla soundbars på marknaden. Med det sagt tar en soundbar mycket mindre plats, och Beam är nog en av de mindre som finns men som ändå levererar ett relativt stort ljud. Dock ska man medveten om att Sonos är begränsat till Dolby Digital och inga bättre format som DTS, Atmos etc.

Kör på tycker jag. Försök få tag i en Sonos Sub också, den kompletterar soundbaren markant och ger det där lilla extra. Förutsatt att du sitter på en liten förmögenhet då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259415:

Har provlyssnat på Sonos Beam och ljudet är helt klart godkänt för en soundbar. Som alltid med soundbars är dem begränsade när det kommer till ljudkvalité och en reciever + ett 2.0 system är överlägsen alla soundbars på marknaden. Med det sagt tar en soundbar mycket mindre plats, och Beam är nog en av de mindre som finns men som ändå levererar ett relativt stort ljud. Dock ska man medveten om att Sonos är begränsat till Dolby Digital och inga bättre format som DTS, Atmos etc.

Kör på tycker jag. Försök få tag i en Sonos Sub också, den kompletterar soundbaren markant och ger det där lilla extra. Förutsatt att du sitter på en liten förmögenhet då.

Tackar för svaret! Inte köpt ännu men troligtvis blir det Beam snart. Månadens teknikbudget gick till en Xiaomi Roborock 2 istället. (sjuuukt nöjd med)

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.West:

Tackar för svaret! Inte köpt ännu men troligtvis blir det Beam snart. Månadens teknikbudget gick till en Xiaomi Roborock 2 istället. (sjuuukt nöjd med)

Jag ljög för mig själv gällande ekonomi och köpte Beamen för dryga två månader sedan. Ljudet är helt klart godkänt för storleken och priset men vad som verkligen är Sonos usp är nog smidigheten. Så otroligt lätt att installera och använda. Den bara är där och sköter allt utan någon som helst ansträngning från mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259415:

Har provlyssnat på Sonos Beam och ljudet är helt klart godkänt för en soundbar. Som alltid med soundbars är dem begränsade när det kommer till ljudkvalité och en reciever + ett 2.0 system är överlägsen alla soundbars på marknaden. Med det sagt tar en soundbar mycket mindre plats, och Beam är nog en av de mindre som finns men som ändå levererar ett relativt stort ljud. Dock ska man medveten om att Sonos är begränsat till Dolby Digital och inga bättre format som DTS, Atmos etc.

Kör på tycker jag. Försök få tag i en Sonos Sub också, den kompletterar soundbaren markant och ger det där lilla extra. Förutsatt att du sitter på en liten förmögenhet då.

Funderar också på att köpa en Sonos Beam, eller en receiver + 2.0 högtalare. Älskar att lyssna på musik men vill även ha en anläggning som kan spela upp filmljud bra. Så jag står nu och velar mellan två olika system och har lite funderingar.
Borde inte Sonos Beam ha en ljudteknik som är bättre på att spela upp filmljud men är sämre på musik, och om man köper ett 2.0 system så är det bättre för musik och sämre för film istället?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av slkcobra:

Funderar också på att köpa en Sonos Beam, eller en receiver + 2.0 högtalare. Älskar att lyssna på musik men vill även ha en anläggning som kan spela upp filmljud bra. Så jag står nu och velar mellan två olika system och har lite funderingar.
Borde inte Sonos Beam ha en ljudteknik som är bättre på att spela upp filmljud men är sämre på musik, och om man köper ett 2.0 system så är det bättre för musik och sämre för film istället?

Nej, Sonos-system är begränsade till ljudformatet Dolby Digital och kan med andra ord inte spela upp bättre ljudformat som DTS och Dolby Atmos exempelvis. Om du har Blu-Ray som källa kommer Sonos begränsa ljudkvalitén till Dolby Digital och därmed får du inte ut den fulla potentialen som finns från källan.

Musik är gjort för att lyssnas på i Stereo och ett 2.0 system med reciever kommer vara överlägsen en Sonos Beam både när det kommer till film och musik. Båda systemen går att utöka senare, med Sonos kan du utöka till ett 5.1 system med deras Beam + 2st Play:1/One + Sub. Med en reciever + valfria högtalare så är "the sky is the limit", typ. Där kan du ha ett fullfjädrat Dolby Atmos system om du vill (t.ex. 9.2.4).

Sen har vi frågan om bekvämlighet. Sonos är "trådlöst" (alla högtalare behöver en strömkälla dock), samt att du får tillgång till Sonos egna app med Spotify m.m. Dessutom kan du ha flera högtalare i olika rum som spelar samma sak över internet. Väldigt enkelt och smidigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259415:

Nej, Sonos-system är begränsade till ljudformatet Dolby Digital och kan med andra ord inte spela upp bättre ljudformat som DTS och Dolby Atmos exempelvis. Om du har Blu-Ray som källa kommer Sonos begränsa ljudkvalitén till Dolby Digital och därmed får du inte ut den fulla potentialen som finns från källan.

Musik är gjort för att lyssnas på i Stereo och ett 2.0 system med reciever kommer vara överlägsen en Sonos Beam både när det kommer till film och musik. Båda systemen går att utöka senare, med Sonos kan du utöka till ett 5.1 system med deras Beam + 2st Play:1/One + Sub. Med en reciever + valfria högtalare så är "the sky is the limit", typ. Där kan du ha ett fullfjädrat Dolby Atmos system om du vill (t.ex. 9.2.4).

Sen har vi frågan om bekvämlighet. Sonos är "trådlöst" (alla högtalare behöver en strömkälla dock), samt att du får tillgång till Sonos egna app med Spotify m.m. Dessutom kan du ha flera högtalare i olika rum som spelar samma sak över internet. Väldigt enkelt och smidigt!

Tack för superbra svar!

Jag antar att man betalar mest för smidigheten och design i en Sonos. Synd. Jag hittar dock inte riktigt samma prisklass om jag ska få ihopa en receiver med 2 högtalare.
Om du har bra tips på receiver + 2.0 för ungefär samma prisklass så tar jag tacksamt emot detta !
Måste det vara två högtalare med en receiver, eller kan man köpa endast ett par aktiva högtalare med blåtand och få ut bra tv ljud och musik ljud?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av slkcobra:

Tack för superbra svar!

Jag antar att man betalar mest för smidigheten och design i en Sonos. Synd. Jag hittar dock inte riktigt samma prisklass om jag ska få ihopa en receiver med 2 högtalare.
Om du har bra tips på receiver + 2.0 för ungefär samma prisklass så tar jag tacksamt emot detta !
Måste det vara två högtalare med en receiver, eller kan man köpa endast ett par aktiva högtalare med blåtand och få ut bra tv ljud och musik ljud?

Jag hade kikat på dessa Q Acoustics 3020 + Yamaha RX-V385, alternativt Denon X550BT. Sen behöver du kablar till, men de kostar inte många kronor.

Tyvärr överstiger priset en Sonos Beam. Men du får betydligt bättre ljud och uppgraderingsmöjligheter i gengäld.
Det finns aktiva högtalare också, t.ex Audio Pro Addon T14. Dessa har en inbyggd förstärkare och ger, enligt mig, ett bättre ljud än Sonos Beam. Återigen går du dock miste om de bättre ljudformaten samt att uppgraderingsmöjligheterna inte är lika breda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259415:

Jag hade kikat på dessa Q Acoustics 3020 + Yamaha RX-V385, alternativt Denon X550BT. Sen behöver du kablar till, men de kostar inte många kronor.

Tyvärr överstiger priset en Sonos Beam. Men du får betydligt bättre ljud och uppgraderingsmöjligheter i gengäld.
Det finns aktiva högtalare också, t.ex Audio Pro Addon T14. Dessa har en inbyggd förstärkare och ger, enligt mig, ett bättre ljud än Sonos Beam. Återigen går du dock miste om de bättre ljudformaten samt att uppgraderingsmöjligheterna inte är lika breda.

Jag har för lite kunskap i hur de olika ljudformaten fungerar..
Så ett par aktiva högtalare kan spela upp de olika ljudformaten bättre? Trodde de bara förstärkte signalerna men gjorde inget åt själva surround ljudet.
Jag som endaste trodde att de "förstärkte" signalerna, men att en sonos beam kan tolka ljudformaten och "simulera" surround känsla.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av slkcobra:

Jag har för lite kunskap i hur de olika ljudformaten fungerar..
Så ett par aktiva högtalare kan spela upp de olika ljudformaten bättre? Trodde de bara förstärkte signalerna men gjorde inget åt själva surround ljudet.
Jag som endaste trodde att de "förstärkte" signalerna, men att en sonos beam kan tolka ljudformaten och "simulera" surround känsla.

Det beror helt och hållet på vilken förstärkare som sitter i högtalarna. Många upplever aktiva högtalare som "tråkiga" då de oftast levererar ett väldigt neutralt ljud (som det lät när man spelade in musiken i studion). Detta varierar dock från tillverkare. Nackdelen är att du blir låst med den förstärkare som sitter i högtalarna också. Se det lite som att köpa en bärbar dator (aktiva högtalare) gentemot att bygga en egen dator (passiva högtalare).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259415:

Många upplever aktiva högtalare som "tråkiga" då de oftast levererar ett väldigt neutralt ljud (som det lät när man spelade in musiken i studion).

Blanda inte ihop koncepten aktiv högtalare och monitor. Monitor är det som används i studios och som (helst) ska vara väldigt neutrala medan en aktiv högtalare är vilken högtalare som helst med inbyggt slutsteg. Finns väldigt många aktiva högtalare idag som verkligen inte låter som en monitor, t.ex. Dali, Dynaudio, Audio pro etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kapar tråden lite. Har ett rum i källaren som jag ska kitta upp med ny tv och surround. Använder mig av ett mesh för wifi. Läste någonstans om att det inte gick att ansluta Sonos mot accesspunkt. Är mesh en accesspunkt?

Det jag hade tänkt köpa är playbar, sub och två play 1. Någon som har den uppsättningen? Nöjd?

Om inte Sonos. Finns det något annat billigare alt som är lika smidigt på marknaden?

Hade fint.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag funderar på Sonos Beam och ett par Sonos One. Fungerar de till allt eller finns de någon typ av begränsningar? Tanken är att jag ska koppla Xbox one x och en PC (Intel NUC) till TV:n. Kommer Sonos vara kompatibelt med dessa?

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony Clifton:

Jag funderar på Sonos Beam och ett par Sonos One. Fungerar de till allt eller finns de någon typ av begränsningar? Tanken är att jag ska koppla Xbox one x och en PC (Intel NUC) till TV:n. Kommer Sonos vara kompatibelt med dessa?

Tacksam för svar.

Funderar själv på denna setup (1x Beam, 2x One) och skulle gärna höra vad du tycker. Skaffade du något annat får du gärna berätta om det!
Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Vandroy:

Funderar själv på denna setup (1x Beam, 2x One) och skulle gärna höra vad du tycker. Skaffade du något annat får du gärna berätta om det!
Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, jag köpte precis dessa tre; Beam + 2 Sonos: One och är jättenöjd. Allt har funkat hur smidigt som helst och ljudet är kanon. Så jag rekommenderar dem starkt. Plus att hemmet blir så mycket luftigare och mer stilrent jämfört med stora golvhögtalare och ett ormbo av sladdar.

Permalänk
Medlem

Beam och Alexa

Har någon av er testat Alexa funktionaliteten i Beam?
Man ska ju kunna styra TVn med hjälp av rösten via ARC ingången

Permalänk
Skrivet av Tony Clifton:

Jag funderar på Sonos Beam och ett par Sonos One. Fungerar de till allt eller finns de någon typ av begränsningar? Tanken är att jag ska koppla Xbox one x och en PC (Intel NUC) till TV:n. Kommer Sonos vara kompatibelt med dessa?

Tacksam för svar.

Jag kör med denna setup just nu, och i praktiken ska det gå utan problem att ha flertal enheter då man kopplar Beam:en till ARC. Det blir alltså tvns mainhögtalare, oavsett källa.

Jag tycker att setupen är helt okej, tror att en sub skulle göra en mycket stor skillnad och funderar på att införskaffa en. Men Sonos har brutala ockerpriser på alla deras produkter och subben är garanterat inget undantag. Jag tror att ju mindre rum du har, desto nöjdare blir man med Beamen.

Ljudet låter nice om man låter tvn bara göra passthrough i PCM men funkar då bara med 2.1. Orkar inte direkt ej byta ljudkälla mellan tex, film, spel, eller Youtube tittande. Så har låst TVs output till Dolby Digital 5.1 och även mitt PS4.

Värt att nämna är att detta ger stora problem då många Blu-rays är i DTS, och även många filmer jag tittar på i Plex använder ljudformat som ej stöds av Beamen, vilket resulterar i total tystnad vid playback. Det här är totalt värdelöst egentligen. Kan bli att uppdatera till något från Sony eller Heos by Denon. Eller bara göra om göra rätt och skaffa ett riktigt ljudsystem.

Sonos gör bra ljud, mest för musik, och har stilrena produkter och busenkel installation. Känns rätt så Svensson på dom punkterna. Vet inte om det är värt att betala så mycket extra för det, då jag heller skulle prioritera något som har bra anslutningsmöjligheter, stöder fler ljudformat, även om designen var svinful. (Funktion över form)

Lite andra nackdelar:

* Volym stegen när man höjer volymen på soundbaren är väldigt starka, med starka menar jag att den höjer väldigt mycket per steg. Från inget ljud till första steget kan vara tillräcklig för att väcka en känslig person.

* När jag sätter man startar klipp på Youtube kommer ett högpitchat skarpt distat ljud i 1 sekund nästan varje gång innan klippet.

* Man kan ej skapa ett rum med Play:1s som endast spelar 2.0/2.1, utan att Beamen är igång. Beamen spelar alltid ljud samtidigt om du har ett 5.1 konfigurerat rum, vilket gör att du ej får ett bra frontstage stereoljud till musik. Detta bör vara en enkel feature för Sonos att lägga till i appen men det är antigen Beam till TV utan 5.1 eller 2st Play:1 utan Beam till Stereo.

Visa signatur

Citera för svar!