Skärmen konstig efter viloläge (efter byte till 1080)

Permalänk
Medlem

Skärmen konstig efter viloläge (efter byte till 1080)

Halloj!

Se min signatur för specs.
Bytte ut mitt 1060 mot ett Gigabyte 1080 Gaming G1 och har fått ett par märkliga fenomen sen dess.
Har temporärt en gammal HP-skärm (e241l) 24” som jag kopplat in med DP.

När skärmen går ner i viloläge efter ett par timmar och väcks blir upplösningen suddig och texten pixlig. Efter det går den ner i viloläge igen efter några minuter och kan då inte väckas igen pga att den inte får någon inputsignal.

Innan dess funkar det klockrent i spel etc. Inga bekymmer med montering eller installation i Windows.

Funkar bra igen efter omstart av datorn men det är störande att det blir såhär när man köpt nya grejer. Ska testa att koppla skärmen till DVI-porten och se om det gör nån skillnad, men jag undrar också om nån råkat ut för nåt liknande? Är det kortet som är kasst eller den gamla skärmen som spökar?

Visa signatur

Serenity now

Permalänk

Intressant, samma sak har hänt mig några gånger också.
Jag sitter med ett 1070 kopplad med DP och några gånger har det hänt att allt blir oskarpt, pixligt är bra beskrivning.

De två-tre ggr det hänt har det bara vart att starta om. Har även vart med om det du skrev att skärmen blivit helsvart. Det händer alltså inte varje gång skärmen hamnar i skärmsläckare eller viloläge.

Tror jag sitter med senaste drivarna men kan kolla ifall det kommit nåt nyare..

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus Prime Z690-A, Gigabyte RTX 3070 Gaming OC, Corsair 32GB DDR5 5600Mhz, Noctua NH-D15 Chromax, Samsung 980 Pro M.2 NVMe 256 GB-OS, be quiet! Dark Base 900, Corsair RM 850X V2, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorgeous-George:

Intressant, samma sak har hänt mig några gånger också.
Jag sitter med ett 1070 kopplad med DP och några gånger har det hänt att allt blir oskarpt, pixligt är bra beskrivning.

De två-tre ggr det hänt har det bara vart att starta om. Har även vart med om det du skrev att skärmen blivit helsvart. Det händer alltså inte varje gång skärmen hamnar i skärmsläckare eller viloläge.

Tror jag sitter med senaste drivarna men kan kolla ifall det kommit nåt nyare..

Tack för svar!

Avinstallerade drivisarna via enhetshanteraren och startade om. Desktop ser normalt ut, men drog igång XCOM2 för att testa och det ser verkligen förjävligt ut, ser ut att vara typ 320x200 i upplösning och muspekarn är enorm fastän grafikinställningarna är satta på max. Ihoptryckt och pixligt.

Bjuder på lite sköna bilder nedan. Ska testa att avinstallera drivarna i safemode med Guru 3Ds tool DDU.

Visa signatur

Serenity now

Permalänk

I release notes för senaste drivrutinen, 417.01 finns detta,
Windows 10 issues, Display corruption may occur on higher refresh rate DisplayPort monitors upon
resume from sleep mode. [2438988]

Nu har jag ingen "higher refresh rate" monitor utan 2560*1440 @60Hz IPS men det kanske är nåt ändå.

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus Prime Z690-A, Gigabyte RTX 3070 Gaming OC, Corsair 32GB DDR5 5600Mhz, Noctua NH-D15 Chromax, Samsung 980 Pro M.2 NVMe 256 GB-OS, be quiet! Dark Base 900, Corsair RM 850X V2, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

@Gorgeous-George:

Tack för tipset! Har beställt en Asus 27" 144 hz, får se om det blir liknande fenomen med den.

Ang. felet i XCOM2 var det bara jag som var trög. Säger inte mer än så

Visa signatur

Serenity now

Permalänk
Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus Prime Z690-A, Gigabyte RTX 3070 Gaming OC, Corsair 32GB DDR5 5600Mhz, Noctua NH-D15 Chromax, Samsung 980 Pro M.2 NVMe 256 GB-OS, be quiet! Dark Base 900, Corsair RM 850X V2, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Där har vi det ja, skönt att det var drivers som var konstiga och inte kortet som ballat ur.

Visa signatur

Serenity now

Permalänk
Medlem

@dibban: verkar som att ni löst problemet, men hade ett "liknande" problem med mitt 980 Gtx Strix kort, dock så gick det inte att få bild i skärmen om man satte den i viloläge xD, funkade att rycka strömkabeln till skärmen tills den var helt urladdad, sen ansluta strömkabeln igen, dock så fortsatte problemet, samma visa efter varje uppstart/viloläge men efter en del sökande så jag hittade senare en länk till GeForce sida där det fanns en Firmware updatering för problem med DP, efter den var klar så har jag inte haft något strul med mitt kort

Även värt att notera, kolla så att du har RÄTT DP kabel... finns vissa kablar som kan skada grafikkortet, hittar dock inte länken till det, men vill minnas att det fanns en rätt omfattande tråd på forumet om det.
ps: Här är länken

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W