Noctua D15 vs Corsair Hydro H150i Pro: Fördelar/nackdelar?

Permalänk
Medlem

Noctua D15 vs Corsair Hydro H150i Pro: Fördelar/nackdelar?

Funderar på att dumpa min billiga be quiet pure rock slim kylare till förmån för något bättre.

Visst duger den men det skulle vara trevligt med lägre temperaturer under hård belastning samt att systemet även då klarar lite högre överklockning jämfört med i dag (dock ingen maxklockning alls som jag siktar på).

Om det är något jag äntligen fattat sista tiden så är det att lägre temperaturer under hård belastning är oerhört viktigt för ett helt stabilt system. Jag har självklart vetat om detta tidigare men jag har tidigare fått för mig att smärtgränsen för temperatur (och risk för ostabilitet) varit högre. Nu har jag förstått att lägre temperaturer ger en lång rad fördelar. Syns exceptionellt tydligt även om man roar sig med att klocka en gpu, högre temps ger tydliga diverse problem (har dock ingen plan på att fixa bättre kylning för den nu men jag förstår sannerligen fördelen).

Ett exempel: För Ryzen 5 1600X så har jag nu förstått att ostabilitet kan inträffa redan vid temperaturer över 75 (enligt vad jag läst mig till på google). För att pressa ner en 1600X under 75 grader i exemplvis en prime 95 körning så behövs det lite bättre grejor har jag märkt. Möjligtvis kan den hålla 75 och under utan överklockning men det blir verkligen på gränsen.

Funderar lite på en Noctua D15 alternativt en Corsair Hydro H150i Pro och jag skulle uppskatta era tips och kommentarer, fördelar, nackdelar etc.

Som jag fått för mig:

Noctua D15 är så sjukt stor att den självklart försämrar luftflödet i hela chassit däremot kyler den processorn bra och har bra ljudnivå förutom om man kör fläktarna stenhårt.

Nackdel med vatten är väl tex att det dels är ca dubbelt så dyrt samt att det kan få dramatiska effekter när den fallerar. Fördelen bör vara lägre temperaturer vid riktigt hård cpu belastning. Samt också sannolikt lägre ljudnivå vid hård belastning vs D15 med fläktar som går hårt.

Vid lägre/vanliga belastningar bör en D15 duga helt perfekt, det är jag med på.

Hmm: Om man stänger av sin dator ofta, dvs många bootningar, kan detta påverka om man bör välja vatten framför luft? Är det dåligt för ett vattensystem om man bootar om eller stängar av datorn ofta, luft är stabilare ur den aspekten?

Permalänk
Medlem

https://www.tweaktown.com/reviews/8540/corsair-h150i-pro-rgb-...

Enligt detta test så presterar D15 bättre än H150i, för att inte nämna också är betydligt tystare.
Det var enbart H150i i standardutförande på "performance" läge som hade bättre temperaturer, men då låter den också mycket mer än D15.
I quiet läge ligger den hand i hand med D15, men då presterar den också inge vidare.

Så i detta fall finns det enbart positiva saker med D15
Billigare
Tystare
Svalare
"mindre risk" (ingen risk för vattenläckage mm.)

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

https://www.tweaktown.com/reviews/8540/corsair-h150i-pro-rgb-...

Enligt detta test så presterar D15 bättre än H150i, för att inte nämna också är betydligt tystare.
Det var enbart H150i i standardutförande på "performance" läge som hade bättre temperaturer, men då låter den också mycket mer än D15.
I quiet läge ligger den hand i hand med D15, men då presterar den också inge vidare.

Så i detta fall finns det enbart positiva saker med D15
Billigare
Tystare
Svalare
"mindre risk" (ingen risk för vattenläckage mm.)

Sammantaget slår väl ändå Corsair H150i Noctua D15 under riktigt tuff/hård CPU belastning, eller hur? Frågan är dock ungefär med hur mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Sammantaget slår väl ändå Corsair H150i Noctua D15 under riktigt tuff/hård CPU belastning, eller hur? Frågan är dock ungefär med hur mycket.

Inte enligt deras tester, nej.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Inte enligt deras tester, nej.

Intressant, ytterst imponerande av Noctua D15 i så fall.

@tellus82 har du några kommentarer att ge som väl ägt båda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Inte enligt deras tester, nej.

Det här att Noctua D15 är stor som ett hus är inget större nackdel under förutsättning att den får plats i chassit?

Kan ju tycka att den borde påverka hela jäkla luftflödet i chassit.

Det är ju också intressant att den väger ca 1,3kg med tanke på att det redan hänger ett ca 1,45kg tungt Aorus 1080 ti på moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Det här att Noctua D15 är stor som ett hus är inget större nackdel under förutsättning att den får plats i chassit?

Kan ju tycka att den borde påverka hela jäkla luftflödet i chassit förutom.

Det är ju också intressant att den väger ca 1,3kg med tanke på att det redan hänger ett ca 1,45kg tungt Aorus 1080 ti på moderkortet.

Du glömmer att den har fläktar på sig som hjälper till med luftflödet.

Problemet med tunga kylare och grafikkort är frakten då det är rekommenderat att ta av dom, t.ex om du skall ta dig till ett LAN. För Grafikkort är det inte hela världen men med kylarna behöver du även rengöra och applicera ny kylpasta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Intressant, ytterst imponerande av Noctua D15 i så fall.
@tellus82 har du några kommentarer att ge som väl ägt båda?

Skrivet av Elghinnarisa:

Inte enligt deras tester, nej.

Vid mycket kraftig effekt kommer h150i kliva ifrån rätt duktigt, speciellt med pumpen ställd på maxfart, då kommer D15 inte i närheten temp mässigt. Byter du sedan ut fläktarna på h150i till de nya noctua 120 så kommer den kyla än bättre.

Enda gången som D15 hänger med är med lägre tdp upp till runt 150w

Min 1800x på över 1.425vcore orkade varken d15 eller cryorig ultimate med, h150i däremot klarar det.

Edit: Att påstå att h150i väsnas är rent hittepå förresten, det är en av de tystaste AIO du kan gräva upp.

Detta är de resultat jag fått med min också & jämfört med luftkylare

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Hade helt klart kört på D15, pris/prestanda är oslagbart.
Du kan få 2 st D15 för priset av en h150i och skall det då dessutom bytas ut fläktar så blir h150i en riktigt dyr historia.

Jag hade kört på en D15 iallafall, det enda som talar emot är om man har plats eller ej.

Permalänk
Medlem

Luftkylare alla dagar i veckan om man inte ska sitta och titta in i datorlådan istället för på skärmen.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara ge lite input då jag innan kylde min i7 4770k (oc 4,6) med en Noctua Nh-D15 som jag senare bytte till en Corsair h115i (fast med 2 St 140mm Noctua nf-a15 fläktar på Corsair radiatorn)

Resultatet blev stabilare idletemp (samt vid små belastningar) och några grader tempskillnad vid full load (kommer inte ihåg exakt hur många grader svalare men kommer ihåg att det blev mer än vad jag hade räknat med med tanke på de tester som cirkulerar) kan såklart ha med kylpasta apliceringen men gjorde som jag brukar göra både mängd å sätt, jag kör pumpen på High och fläktarna på ca 800 rpm vid Idle och datorn hörs inte (i Idle då vid full load hör man Noctua fläktarna då jag har ställt in dom att gå igång ordentligt då)

Det är oxå skönt att slippa slåss med ett stort kyltorn så fort man ska in på pilla i datorn (bara platsskillnaden när man ska in med händerna och riva i datorn gör det värt att skaffa en aio vatten kylare anser jag)

Tycker det ger ett mycket cleant utseende oxå.

Prismässigt så köpte jag min aio beg för mindre än vad en nh- d15 kostar, annars så är ju Nh-D15 en sjukt bra kylare för det priset (svårslaget om man jämför vad man får för prestanda för det priset mot en ny aio)

Detta är mina tankar vid bytet från en värsting tornkylare till en aio dvs för mig var det bara fördelar.

Visa signatur

Corsair 900D---Asus Maximus APEX XI Z390---i7 9700k(5.2Ghz All Cores. Uncore 4.5)---2x16 Gskill Trident Z Royal 4000mhz cl15/16+Tweaked Subtimings---RTX 4080 Zotac Amp Extreme Airo---Corsair RMX1000w---Samsung 970Evo+ 2,5TB NVME.
Full Custom Loop CPU/GPU---Only EKWB Parts---480x60Rad---360x60Rad--- 240x60Rad---21 Fans.
Monitor: Asus PG348Q 34Inch UltraWide 3440x1440--100Hz.
Misc: Mouse-Logitech G502---Headphones-Logitech G935---T-Board-Ducky Mecha Mini 2 silent Red.

Permalänk
Medlem

i mitt nya bygge nu valde jag en Kraken X72 med 3 Nocuta 120 mm fläktar på, har inte fått hem delarna än då jag väntar på chassit. idag har jag en D15 på min 2700k och är grymt nöjd. förväntar mig inte att se några jätte skillnader i temp mellan D15 och X72 men valde ändå en AIO pga att jag villa ha en mer Clean look inne i chassit än vad som är möjligt med en stor Luftkylare som D15.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D , Kingston Fury 32gb @ 6000MHz, MSI MAG X670E Tomahawk, EVGA RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA, EK-AIO Elite 360, EVGA SuperNOVA 1000 G3, Lian-Li 011 Dynamic Evo, Samsung Odyssey G8 OLED, Asus PB278Q

Permalänk
Medlem

Om du har plats, Arctic liquid freezer 360, kör med 240 versionen med 4x silentwings... sjukt bra prestanda och ljudnivå.

Visa signatur

:CPU: 13900KF | Arctic LF II 360 | 6x Silentwings 3 :Mobo: ROG Strix Z690-A Gaming WiFi D4 :RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB RT :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: Lian Li O11D | 6x Silentwings 3 :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB

Permalänk
Medlem

Tack för åsikter och tips, jag ska läsa och begrunda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tRevz:

Om du har plats, Arctic liquid freezer 360, kör med 240 versionen med 4x silentwings... sjukt bra prestanda och ljudnivå.

Är det 6 st 120mm fläktar?? Coolt, nu blev jag lite nyfiken, får försöka ta reda på om det passar i be quiet silent base 801 lådan. Verkar som man i så fall får efterbeställa AM4 fäste även om det är gratis?

Permalänk
Medlem

@makatech: Jupp! Problemet är dock inte så mycket 6x fläktar, utan att själva radiatorn är tjockare än i stort sett alla andra aios, därav även bättre prestanda. Beroende på låda så kan det bli lite jobbigt mest med ram högre än standard, men bara mäta på!

Samt, förbeställde också am4 kit, men när kylaren väl kom så var det den nya som kommer med det som standard.. så verkar vara lite random vad du får då ingen har uppdaterat sina sidor verkar det som. Kanske kan leta reda på art nr osv men, beställ för säkerhets skull antar jag!

Visa signatur

:CPU: 13900KF | Arctic LF II 360 | 6x Silentwings 3 :Mobo: ROG Strix Z690-A Gaming WiFi D4 :RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB RT :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: Lian Li O11D | 6x Silentwings 3 :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB

Permalänk

Dom där vattenkylarna är riktigt häftiga, men det är just det ända dom är också! Jag har testat en själv och visst dom kyler bra. Men det är inte ekonomiskt försvarbart, sämre ljudnivå och sen är det inte så roligt när den börjar läcka eller när pumpen bestämmer sig för att ge upp. Det är saker som givetvis inträffar med 100% säkerhet, och givetvis efter garantin.

Visa signatur

Ghost S1
Mitt bästa köp är min 3770K <3

Permalänk
Medlem

Tänker bidra med lite kontrast i denna tråd och detta forum som är helt sålda på D15. Visst är den bra på många sätt men har även den en del brister. Den största är tex att den är hög och tung. Designen är inte heller den snyggaste. Detta kan man självklart ordna upp med lite Chromax tillbehör och andra fläktar men de är knappast billiga och gör att fläkten snabbt hamnar på samma pris som en H150i.

Fördomarna mot AOIs lever kvar. De nyare varianterna riktigt låg ljudnivå och speciellt då Corsairs. Det pratas inte heller mycket om möjligjeten att lätt kunna göra bra fläktkurvor samt att kunna köra den i ZERO RPM mode.

I slutändan handlar mycket om smak. Båda har bra kvalité, uppgraderingsmöjligheter ovh presterar bra.

Permalänk
Avstängd

Luftkylare, de bara fungerar ..

Inga drivrutiner, inga bakgrundsprogram som hamstrar data..inga pumpar som har ett utgångsdatum.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Det största felen med stora tornkylare är att dom är bökiga att montera, måste tas bort före flytt och hindrar åtkomst till andra komponenter. Med det sagt, väl på plats är dom tysta och gör sig jobb bra, så länge man inte ska sätta benchmark rekord.

Jag kan inte tveklöst säga att jag föredrar det ena eller det andra, vatten har fungerat bra också för mig, kör grafikkortet på vatten och där gör det om möjligt ännu större nytta än med cpu eftersom grafikkort brukar ha mer elaka fläktar. Mitt är knäpptyst och svalt ända upp till power limit.

Egentligen gillar jag konceptet med en stockkylare som man bara trycker dit, moderna processorer/moderkort har så många tekniker för att balansera effekten så det behöver inte ens låta något större delen av tiden. Är förvånansvärt nöjd med AMDs Wraith Prism som jag kör just nu, den gör jobbet, tillåter åtkomst till moderkortet och är tom snygg. Har en Dark Rock Pro 4 på hyllan men det kommer att ta emot att montera den ....

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av tRevz:

@makatech: Jupp! Problemet är dock inte så mycket 6x fläktar, utan att själva radiatorn är tjockare än i stort sett alla andra aios, därav även bättre prestanda. Beroende på låda så kan det bli lite jobbigt mest med ram högre än standard, men bara mäta på!

Samt, förbeställde också am4 kit, men när kylaren väl kom så var det den nya som kommer med det som standard.. så verkar vara lite random vad du får då ingen har uppdaterat sina sidor verkar det som. Kanske kan leta reda på art nr osv men, beställ för säkerhets skull antar jag!

Lutar nog ändå åt luft men jag har inte bestämt mig ännu. Frågan är om inte den maffiga Arctic Liquid Freezer 360 är det mest prisvärda vattensystemet i dag sett till den prestanda samt låga ljudnivå man får och sist men inte minst priset (tror det går att få systemet för ca 1420kr inklusive frakt i Sverige). Frågetecken möjligtvis för allmän kvalitet och fläktarna men jag får läsa lite mer reviews. Upplever det som att många som skriver skit om systemet inte ens testat det eller har någon erfarenhet av det.

Fråga: Hur är det, ingår Arctic i Asetek koncernen eller gör Asetek AIO system åt andra märken?
https://www.asetek.com/desktop/do-it-yourself/

Jag läser i ett inlägg på nätet:
"90% of the liquid coolers are made by two suppliers. They are functionally the same, and as such, testing those units will yield identical results insofar as pump/rad performance, with differences only emerging in fans -- and those will be limited. As for the Liquid Freezer series, Asetek makes that. They also make the NZXT coolers, the Corsair coolers, the EVGA coolers, the Intel coolers, all Arctic's coolers, the Fractal Design coolers, the Cryorig cooler, and the Thermaltake coolers, among others."

Permalänk
Inaktiv

Tänk på att ta en D15S istället om CPUn sitter nära första pci-e, annars kanske du inte får plats med grafikkortet.

http://www.legitreviews.com/wp-content/uploads/2016/12/Noctua...

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Tänker bidra med lite kontrast i denna tråd och detta forum som är helt sålda på D15. Visst är den bra på många sätt men har även den en del brister. Den största är tex att den är hög och tung. Designen är inte heller den snyggaste. Detta kan man självklart ordna upp med lite Chromax tillbehör och andra fläktar men de är knappast billiga och gör att fläkten snabbt hamnar på samma pris som en H150i.

Fördomarna mot AOIs lever kvar. De nyare varianterna riktigt låg ljudnivå och speciellt då Corsairs. Det pratas inte heller mycket om möjligjeten att lätt kunna göra bra fläktkurvor samt att kunna köra den i ZERO RPM mode.

I slutändan handlar mycket om smak. Båda har bra kvalité, uppgraderingsmöjligheter ovh presterar bra.

Jag skiter fullständigt i hur den ser ut och varför byta ut Noctua fläktar? Visst är dock själva storleken och tyngden jobbig, absolut. Tror en D15 får plats i mitt quiet silent base 801 case men möjligtvis kan det vara ett problem som @anon298854 skriver om det är för lite plats mellan CPUn och mitt minst sagt feta Aorus 1080 ti kort men jag får mäta om nu D15 blir aktuell, jag har egentligen ingen brådska men min nuvarande pure rock slim kylare är lite tanig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Lutar nog ändå åt luft men jag har inte bestämt mig ännu. Frågan är om inte den maffiga Arctic Liquid Freezer 360 är det mest prisvärda vattensystemet i dag sett till den prestanda samt låga ljudnivå man får och sist men inte minst priset (tror det går att få systemet för ca 1420kr inklusive frakt i Sverige). Frågetecken möjligtvis för allmän kvalitet och fläktarna men jag får läsa lite mer reviews. Upplever det som att många som skriver skit om systemet inte ens testat det eller har någon erfarenhet av det.

Fråga: Hur är det, ingår Arctic i Asetek koncernen eller gör Asetek AIO system åt andra märken?
https://www.asetek.com/desktop/do-it-yourself/

Jag läser i ett inlägg på nätet:
"90% of the liquid coolers are made by two suppliers. They are functionally the same, and as such, testing those units will yield identical results insofar as pump/rad performance, with differences only emerging in fans -- and those will be limited. As for the Liquid Freezer series, Asetek makes that. They also make the NZXT coolers, the Corsair coolers, the EVGA coolers, the Intel coolers, all Arctic's coolers, the Fractal Design coolers, the Cryorig cooler, and the Thermaltake coolers, among others."

Originalfläktarna är helt ok, ville bara ha mer prestanda så därför jag bytte. Men gör ju mindre skillnad på 360n då man kan maxa dom utan att det hörs, dom snurrar ju på i kring 1000rpm om jag inte minns fel på max, och med större area så funkar det ju bättre.

Kvaliteten i allmänhet har jag inget att klaga på, kör pumpen på max = ~5500rpm, hörs inte det minsta. Måste sätta örat på toppen av chassit för att höra något, annars försvinner det bakom andra ljud från chassit som redan gör på låga varvtal osv.

Visa signatur

:CPU: 13900KF | Arctic LF II 360 | 6x Silentwings 3 :Mobo: ROG Strix Z690-A Gaming WiFi D4 :RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB RT :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: Lian Li O11D | 6x Silentwings 3 :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tRevz:

Originalfläktarna är helt ok, ville bara ha mer prestanda så därför jag bytte. Men gör ju mindre skillnad på 360n då man kan maxa dom utan att det hörs, dom snurrar ju på i kring 1000rpm om jag inte minns fel på max, och med större area så funkar det ju bättre.

Kvaliteten i allmänhet har jag inget att klaga på, kör pumpen på max = ~5500rpm, hörs inte det minsta. Måste sätta örat på toppen av chassit för att höra något, annars försvinner det bakom andra ljud från chassit som redan gör på låga varvtal osv.

Ja, att byta 6 st fläktar blir ju en slant, behövs det faller hela det ekonomiska konceptet med kylaren. Hur är det med mjukvara till Arctic Liquid Freezer serien, är det något skräp eller ok?

Undrar också om det dåligt för ett vattensystem om man har en dator som man stänger av och slår på ofta?

Ändå intressanta diskussioner det här med vatten vs luft, risk finns att jag väljer vatten och sedan får lära mig dess nackdelar den hårda vägen.

Hur är det med luftriktningen, antar att luften från alla dessa 6 fläktar kommer riktas så att de blåser ut luft ur chassit, dvs det bör vara bäst att montera den i lådans tak (om den får plats där)?

Hmmm, läser en review av Arctic Freezer 360 på nätet:
"The fans that approach with it do the trick but they are airflow fans and not static pressure. They are also 3 pin and not 4 pin but acquire the job done. Biggest issue though is that they are very loud running at max (which is the only setting as a 3 pin). "

Menar han att den alltid måste gå på max?

Permalänk
Medlem

@makatech: Det är ju en dålig grej om du vill ha det, finns ingen mjukvara alls! Allt kontrolleras via mobot, alternativt om du har nån hubb osv. Funkar fint för mig, kör med 2x splitters för mina fläktar och kontrollerar dom via dom två då så att dom snurrar lika. Default fläktarna är sleaveade till klart färre kontakter tror jag.

Det ska det inte vara, inte värre än för någon annan komponent afaik.

Luftriktningen är ju helt upp till dig, optimalt för cpu temp är ju att den drar in kall luft i kylaren, men då får du ju varmare inne i chassit. Samt med den här storleken gör det troligen inte speciellt mycket skillnad att den drar in lite varm luft sittandes i toppen tex, ifall du inte kör på sjukt hög oc med varmt system där varje grad räknas. Samt dåligt luftflöde i allmänhet. Du har ju ändå ett populärt chassi så borde ju gå att hitta en del jämförelser!

"Hmmm, läser en review av Arctic Freezer 360 på nätet:
"The fans that approach with it do the trick but they are airflow fans and not static pressure. They are also 3 pin and not 4 pin but acquire the job done. Biggest issue though is that they are very loud running at max (which is the only setting as a 3 pin). "

Menar han att den alltid måste gå på max?"

Kan hända dom var dåliga exemplar eller hans testsituation, generellt sett säger alla att den är sjukt tyst med stock fläktar.
Om du har ett någorlunda nytt moderkort så kan du kontrollera även 3pins fläktar med det, jag har 3pins fläktar som kontrolleras fint av mobot.

Visa signatur

:CPU: 13900KF | Arctic LF II 360 | 6x Silentwings 3 :Mobo: ROG Strix Z690-A Gaming WiFi D4 :RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB RT :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: Lian Li O11D | 6x Silentwings 3 :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tRevz:

@makatech: Det är ju en dålig grej om du vill ha det, finns ingen mjukvara alls! Allt kontrolleras via mobot, alternativt om du har nån hubb osv. Funkar fint för mig, kör med 2x splitters för mina fläktar och kontrollerar dom via dom två då så att dom snurrar lika. Default fläktarna är sleaveade till klart färre kontakter tror jag.

Det ska det inte vara, inte värre än för någon annan komponent afaik.

Luftriktningen är ju helt upp till dig, optimalt för cpu temp är ju att den drar in kall luft i kylaren, men då får du ju varmare inne i chassit.

Tack för svar, jag får läsa på lite angående luftriktning och vatten system. Menar du att alla 6 fläktar bör blåsa in i caset för optimal kylning av kylaren (cpu'n)? Hmmm, frågan är då om det är bättre att montera den i fronten och sedan ha fläktar som blåser ur luften genom taket istället, kanske spelar mindre roll men känns lite begränsande med enbart en fläkt i chassit där bak som blåser ut luft från frontfläktarna och de 6 fläktarna från arctic systemet i taket, blir en jäkla massa luft in i chassit

Permalänk

luft, lätt val, har haft min NH-D14 i snart 10 år...det bara fungerar, ingen huvudvärk.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

@makatech: Jo dom ska ju sitta så att de blåser åt samma håll på radiatorn, annars funkar det inte så bra ^^ Så kallat push/pull, samma som på en vanlig tornkylare med flera fläktar osv.

Övertryck är ju bra i chassit speciellt för mindre damm, men jo bara ett utblås är lite väl lite kanske, lägg till nån i taket med!

Visa signatur

:CPU: 13900KF | Arctic LF II 360 | 6x Silentwings 3 :Mobo: ROG Strix Z690-A Gaming WiFi D4 :RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB RT :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: Lian Li O11D | 6x Silentwings 3 :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB

Permalänk
Medlem

Hade kört på luft definitivt, min enda erfarenhet av AIO kylare var ett Antec Kühler 620 tror jag det var för några år sen. Visst tempsen var helt ok, men den väsnades så in i h*****e. Detta var ju åtminstone 5 år tillbaka, så det är möjligt att jag drar alla oförskämt över en kam och det finns garanterat dom som är tysta.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X