Permalänk
Relik 📜

Xiaomi + IKEA = sant?

Intressant! Sjukt ont om info än så länge, men stämmer det känns det som vi kan vänta en stor explosion av nya prylar ganska snabbt. Xiaomi gör redan drösvis, och tillsammans med IKEA:s profil samt etablerade verksamhet i väst lär det gå undan.

Citat:

Xiaomi will announce the strategic cooperation with IKEA over home automation and IoT at the 2018 AIOT Xiaomi on Wednesday, Chinese media cited sources familiar with the matter.

Källa: http://www.aastocks.com/en/stocks/news/aafn-news/NOW.910114/1

► Nyhet: IKEA ingår samarbete med Xiaomi kring produkter för smarta hemmet

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd

Inom en kort framtid kommer kinesiska staten att veta på sekunden hur mycket du sitter och slöar i din soffa. :foliehatt

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av jawik:

Inom en kort framtid kommer kinesiska staten att veta på sekunden hur mycket du sitter och slöar i din soffa. :foliehatt

Eller när du öppnar din Billy.. eller din kyl!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Tycker redan att IoT är åt helvete ur säkerhetssynpunkt. Och det är få bolag jag skulle "öppna mitt hem" till som det är. Ett kinesiskt bolag med den syn kina har på privacy och mänskliga rättigheter är med det i åtanke helt uteslutet.. På samma sätt som jag inte litar på eller vill ge google tillgång till all min surfhistorik och metadata från diverse trackers.

Permalänk
Medlem

Nej det skulle ju inte vara kul om min billys hylla blev nån transformers.

skämt å sido låter gött ut med lite smarta prylar förhoppningsvis till bra priser.

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Korash:

Tycker redan att IoT är åt helvete ur säkerhetssynpunkt. Och det är få bolag jag skulle "öppna mitt hem" till som det är. Ett kinesiskt bolag med den syn kina har på privacy och mänskliga rättigheter är med det i åtanke helt uteslutet.. På samma sätt som jag inte litar på eller vill ge google tillgång till all min surfhistorik och metadata från diverse trackers.

Ja, du har bra poänger där. En av anledningarna jag valde en hubb som kan köra helt offline för mitt lekande, att jag dels inte vill vara beroende av någon annans moln, dels inte vill att den datan ska ligga på annans servrar. Smarta lås är en annan sak jag än så länge inte velat ge mig på.

Inser såklart det är lite foliehatt över det med, men.. den sitter bra! Hatten, alltså.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Precis shoppat ett gäng trådfri (och hue visserligen) så det låter bra

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Korash:

Tycker redan att IoT är åt helvete ur säkerhetssynpunkt. Och det är få bolag jag skulle "öppna mitt hem" till som det är. Ett kinesiskt bolag med den syn kina har på privacy och mänskliga rättigheter är med det i åtanke helt uteslutet.. På samma sätt som jag inte litar på eller vill ge google tillgång till all min surfhistorik och metadata från diverse trackers.

Vem "öppnar" du egentligen ditt hem för? Det är väl ingen där ute som någonsin skulle vara intresserad av vad du gör? Om det nu finns trackers som håller koll på din metadata så är det aldrig någonting som kommer användas för att kolla vad DU gör, utan för att kartlägga vad ALLA gör. Jag har så svårt att se vad det är som folk ser som är en integritetskränkande/säkerthetsrisk..

Permalänk
Medlem

Spännande. Jag kör varken Trådfri eller Xiaomi/Aqara-prylar för tillfället, men håller koll på båda och har flera andra Xiaomiprodukter (bland annat en Mix 2S som jag stormtrivs med). Tror det här kan bli bra.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

@Hagbard§1234 sök bara på google om kinas social credit score så får du veta vad som är dåligt med detta ... I rest my case...

Permalänk

Ser fram imot detta, hoppas på att de ökar upp antalet sensorer de erbjuder, Xiaomi har några, kanske lite väggströmbrytare, fönstersensorer etc.

Men vad jag mest tror det blir är att ikea kommer få en "ikea" brandad Xiaomi robotdamsugare som funkar med deras grejer.
De saknar den delen av hemmet, och möjligt att de vill in där.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

@emilakered: Det är ju spännande och se vad de kan hitta på. Har Hue, Robodock, google mini än så länge.

Jag tycker att det är lite läskigt ändå med dessa IoT. Skulle vilja köra utan Hue-hubben och kunna styra dammsugaren i telefonen utan kontoinblandning på internet. Vad kör du för smarthem-lösning hemma? Jag är lite sugen på att prova Animus eftersom man kan ha den offline, men man måste ändå ha Philips Hue hubben inkopplad.

Gränsen för mig är nog Kamera och rörelsesensorer när det gäller IoT.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Stämmer verkar det ju göra iallafall: https://twitter.com/xiaomi/status/1067701011723120640

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Inom en kort framtid kommer kinesiska staten att veta på sekunden hur mycket du sitter och slöar i din soffa. :foliehatt

https://www.youtube.com/watch?v=y5-0llHaZDs&t=1s

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | Palit GeForce RTX 4080 JetStream | Crucial T700 1TB | LG 27GL850 | Noctua NH-U12A | Corsair RM850e | Logitech G915 TKL | Logitech G Pro Wireless | SteelSeries Arctis Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av spyan111:

@Hagbard§1234 sök bara på google om kinas social credit score så får du veta vad som är dåligt med detta ... I rest my case...

Rädd för att du ska bli bokförd i kinas social credit score eller vad? Förstår inte kopplingen med ikea + xiaomi och credit scoren?

Tycker själv det ska bli grymt skoj att se vad det kan komma för roliga prylar på IKEA.

Permalänk
Medlem

@Reves: Ja det är precis det jag är rädd för. Allt som är smart tech som är producerad i kina (inte bara tillverkad) utan skapad/kopierad från/av ett kinesiskt ägt företag som på något sätt skulle kunna lagra/lyssna av data i vilken form det än må vara är i princip en direkt länk till kina regeringen.

Du anar inte hur paranoid den regimen är, jag har varit i kina flera gånger och övervakningen och censuren där är extrem och har bara blivit värre med åren. Vilket nu har let till detta nya social credit system som har gjort folk där nere i princip lika paranoida som regimen.

Men jag förstår att folk inte bryr sig här direkt iom det inte direkt påverkar oss just nu.. för du ser bara roliga prylar inte små spion apparater.

Detta är ett av få fall där enligt mig en stor foliehatt behövs dvs när man har med smarta saker som är skapade i kina av kinesiska företag.

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Eller när du öppnar din Billy.. eller din kyl!

Hmmm.... 🤔

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@spyan111: Men hur har du tänkt att dom ska få ut någon över huvud taget användbar information av en lampa eller rullgardin? Folk kommer skruva isär dessa prylar i samma stund dom börjar säljas och lär upptäcka rekordfort om något märkligt finns med i dom.

Är du rätt att dom ska ha en väg in på ditt nätverk så får du väl helt enkelt sätta upp ett separat nät för IoT?

Ger man sig in på röststyrning eller kameror kan jag hålla med om att det är en annan femma, men vad du än satsar på där så säljer du ditt liv till kina/google/amazon etc.

Permalänk
Medlem

Kinesisk spyware.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Avstängd

Kamprad vrider sig i graven...

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Är supernöjd med deras dammsugare! Äter min Romba till frukost i städtid och finess.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reves:

@spyan111: Men hur har du tänkt att dom ska få ut någon över huvud taget användbar information av en lampa eller rullgardin? Folk kommer skruva isär dessa prylar i samma stund dom börjar säljas och lär upptäcka rekordfort om något märkligt finns med i dom.

Är du rätt att dom ska ha en väg in på ditt nätverk så får du väl helt enkelt sätta upp ett separat nät för IoT?

Ger man sig in på röststyrning eller kameror kan jag hålla med om att det är en annan femma, men vad du än satsar på där så säljer du ditt liv till kina/google/amazon etc.

Behöver inte vara röststyrning. Precis som ett pussel så kan många små oklara bitar bygga något detaljrikt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reves:

@spyan111: Men hur har du tänkt att dom ska få ut någon över huvud taget användbar information av en lampa eller rullgardin? Folk kommer skruva isär dessa prylar i samma stund dom börjar säljas och lär upptäcka rekordfort om något märkligt finns med i dom.

Är du rätt att dom ska ha en väg in på ditt nätverk så får du väl helt enkelt sätta upp ett separat nät för IoT?

Ger man sig in på röststyrning eller kameror kan jag hålla med om att det är en annan femma, men vad du än satsar på där så säljer du ditt liv till kina/google/amazon etc.

Kan försöka förklara med ett exempel:

Servern ser att du slår på lampan i vardagsrummet mellan 17:38 och 18:16 på vardagar, vilket tyder på att du är utanför hemmet på dagarna. Det antar vara ett jobb och därför har du pengar att spendera. Sedan slår du på kökslampan mellan 18:54 och 19:02, vilket stämmer med reklampauser på 37 kanaler i landet som prylen såldes i, så du kollar nog på TV och är lite extra mottaglig för reklam med rörliga bilder. Mellan 21:39 och 22:11 slår du på lampan i sovrummet och släcker övriga lampor, vilket i sin tur stämmer till 89% med statistik för de som spelar de 5 största onlinespelen i landet. Därför dras slutsatsen att du är mottaglig för reklam som rör spelande. Sovrumslampan släcks mellan 22:09 och 23:46 vilket tyder på att reklam för trötta kan levereras till mobila enheter på natten. Datat för det året med analys säljs till några andra företag för ca $0,0008 och dina IP-adresser får nu "bättre" reklam.

Siffrorna och analyserna är fiktiva, men metoderna används redan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Kan försöka förklara med ett exempel:

Servern ser att du slår på lampan i vardagsrummet mellan 17:38 och 18:16 på vardagar, vilket tyder på att du är utanför hemmet på dagarna. Det antar vara ett jobb och därför har du pengar att spendera. Sedan slår du på kökslampan mellan 18:54 och 19:02, vilket stämmer med reklampauser på 37 kanaler i landet som prylen såldes i, så du kollar nog på TV och är lite extra mottaglig för reklam med rörliga bilder. Mellan 21:39 och 22:11 slår du på lampan i sovrummet och släcker övriga lampor, vilket i sin tur stämmer till 89% med statistik för de som spelar de 5 största onlinespelen i landet. Därför dras slutsatsen att du är mottaglig för reklam som rör spelande. Sovrumslampan släcks mellan 22:09 och 23:46 vilket tyder på att reklam för trötta kan levereras till mobila enheter på natten. Datat för det året med analys säljs till några andra företag för ca $0,0008 och dina IP-adresser får nu "bättre" reklam.

Siffrorna och analyserna är fiktiva, men metoderna används redan.

Skickades från m.sweclockers.com

Att dom med hjälp at datat dom samlar in kan ge dig riktad reklam tvivlar jag inte en sekund på. Har du en android så gör google också det..

Nu var det dock kinas social credit score han var orolig över

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Kan försöka förklara med ett exempel:

Servern ser att du slår på lampan i vardagsrummet mellan 17:38 och 18:16 på vardagar, vilket tyder på att du är utanför hemmet på dagarna. Det antar vara ett jobb och därför har du pengar att spendera. Sedan slår du på kökslampan mellan 18:54 och 19:02, vilket stämmer med reklampauser på 37 kanaler i landet som prylen såldes i, så du kollar nog på TV och är lite extra mottaglig för reklam med rörliga bilder. Mellan 21:39 och 22:11 slår du på lampan i sovrummet och släcker övriga lampor, vilket i sin tur stämmer till 89% med statistik för de som spelar de 5 största onlinespelen i landet. Därför dras slutsatsen att du är mottaglig för reklam som rör spelande. Sovrumslampan släcks mellan 22:09 och 23:46 vilket tyder på att reklam för trötta kan levereras till mobila enheter på natten. Datat för det året med analys säljs till några andra företag för ca $0,0008 och dina IP-adresser får nu "bättre" reklam.

Siffrorna och analyserna är fiktiva, men metoderna används redan.

Skickades från m.sweclockers.com

Om man har en 1a med kök då ?
Själv tänder jag alla lampor vid solnedgång och när jag ska sova..Blir svårt då för kineserna att veta exakt vad jag gör under den tiden hehe

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Har inte satt mig in. Vad är så smart med att tända och släcka lampor med mobilen? Ni som investerat i liknande system. Vad är det bästa och som ni känner att ni inte kan leva utan? Hit me!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Kan försöka förklara med ett exempel:

Servern ser att du slår på lampan i vardagsrummet mellan 17:38 och 18:16 på vardagar, vilket tyder på att du är utanför hemmet på dagarna. Det antar vara ett jobb och därför har du pengar att spendera. Sedan slår du på kökslampan mellan 18:54 och 19:02, vilket stämmer med reklampauser på 37 kanaler i landet som prylen såldes i, så du kollar nog på TV och är lite extra mottaglig för reklam med rörliga bilder. Mellan 21:39 och 22:11 slår du på lampan i sovrummet och släcker övriga lampor, vilket i sin tur stämmer till 89% med statistik för de som spelar de 5 största onlinespelen i landet. Därför dras slutsatsen att du är mottaglig för reklam som rör spelande. Sovrumslampan släcks mellan 22:09 och 23:46 vilket tyder på att reklam för trötta kan levereras till mobila enheter på natten. Datat för det året med analys säljs till några andra företag för ca $0,0008 och dina IP-adresser får nu "bättre" reklam.

Siffrorna och analyserna är fiktiva, men metoderna används redan.

Skickades från m.sweclockers.com

Känns som väldigt lätt att lura det systemet, men visst, på ett urval av 1000 personer så har man nog fått fram hyfsat tillförlitlig data för att skicka riktad reklam.

För den nördige och säkerhetsintresserade så är det ju idag väldigt lätt att stoppa att sån där information läcker ut.
Själv kör jag Xiaomi sensorer, Philips Hue lampor, IKEA Trådfri lampor, Shelly switchar, Sonoff switchar..
Ingen av dem har någon möjlighet att prata ut mot internet då de sitter på egna vlan utan internetaccess.

Plus att det är relativt enkelt att slippa reklam idag också..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korash:

Tycker redan att IoT är åt helvete ur säkerhetssynpunkt. Och det är få bolag jag skulle "öppna mitt hem" till som det är. Ett kinesiskt bolag med den syn kina har på privacy och mänskliga rättigheter är med det i åtanke helt uteslutet.. På samma sätt som jag inte litar på eller vill ge google tillgång till all min surfhistorik och metadata från diverse trackers.

Hur brukar man säga.... S:et i IOT står för Security

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Har inte satt mig in. Vad är så smart med att tända och släcka lampor med mobilen? Ni som investerat i liknande system. Vad är det bästa och som ni känner att ni inte kan leva utan? Hit me!

Kunna justera taklampan i sovrummet. Oslagbart att kunna klä av sig och gå och lägga sig och sedan tona ner belysningen till lagom läsljus. Sedan när det är dags att sova är det bara att släcka utan att lämna sin varma goa säng. På morgonen har jag väcknings belysning nu på vintern för att simulera en soluppgång. Hjälper mig kolossalt med att inte somna om på morgnarna och att vakna mer naturligt.

Resten av huset tycker jag inte det är lika nödvändigt i dock.

Permalänk
Inaktiv

Varje gång jag ser hysteriskt paranoida användare som av någon anledning är rädda för att företag sa samla informaton om deras rutiner tänker jag på killen här som polisen gjorde hembesök hos och fann material på minderåriga.

Roligt att man kan häva ur sig vad som helst under ett alias i ett forum men va rädd för kinesiska spionlampor från IKEA. Ni kartlägger er själva här varje dag, men vet inte om det förräns någon vill hitta er.

Min Amazon-frontpage tror jag är en medelålders tant för att jag har köpt saker till min morsa.