Floppydisk - felmeddelande

Permalänk
Medlem

Floppydisk - felmeddelande

Jag har fått i uppdrag att försöka rädda några gamla filer från 2,5-tumsdisketter. Då de är gamla är det lite si och så med filerna (en del tycks vara blott delvis läsbara) medan några disketter helt vägrar läsas. Jag får nedanstående felmeddelande:

Error mouning /dev/sdb at /media/emsa/disk: can't read superblock on /dev/sdb.

Det kan vara så att alla icke fungerande disketter ha använts i en gammal Mac, om det kan spela någon roll...

Visa signatur

Vad är viktigast: att skriva av dig eller att bli förstådd?

Permalänk
Medlem

Gör diskimage av dem först - om det går, men om det är Mac så är det inte säkert att det går i PC-disketdrive alls då de hade sin egna format med helt annan kanalkodning (ej MFM - och var det inte också variabel fart och förklaringen till den högre kapaciteten??) och FDC-chippen som används i PC mfl. (och även i dess USB-varianter) inte alls är kompatibel... MAC kunde också göra MS-dos kompatibla format på diskett om jag mins rätt...

om det är mac-format så är det nog bättre att hitta någon med fungerande Vintage-Mac (typ en MAC SE30 eller tidigare med rätt drive i sig...

Permalänk
Hedersmedlem

Använd ddrescue för att försöka läsa en image av disken, mounta den inte. Disketter var inte särskilt exakta maskiner, ena gången funkade det att läsa, nästa inte. ddrescue läser de bitar som går att läsa och kan fylla på din image med ny läsbar data den hittat varje gång det körs på samma disk.

Sen som sagt så snurrade Mac sina diskar långsammare ju längre ut på skivan den skrev, vilket ökade kapaciteten något. Diskettenheter till pc klarade bara att köra en konstant hastighet, därför kunde Mac läsa och skriva till pc-diskar men inte tvärtom.

Jag antar att du menar 3.5 tums disketter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Sen som sagt så snurrade Mac sina diskar långsammare ju längre ut på skivan den skrev, vilket ökade kapaciteten något. Diskettenheter till pc klarade bara att köra en konstant hastighet, därför kunde Mac läsa och skriva till pc-diskar men inte tvärtom.

Hm, det var mer än jag visste, smart teknik ändå som även PC borde ha fått.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lifooz:

Hm, det var mer än jag visste, smart teknik ändå som även PC borde ha fått.

/Lifooz

Ja.. Amigan gjorde samma sak. Fast sen kom HD disketterna och rymde över en miljon byte så då glömdes det lite grann bort.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Använd ddrescue för att försöka läsa en image av disken, mounta den inte. Disketter var inte särskilt exakta maskiner, ena gången funkade det att läsa, nästa inte. ddrescue läser de bitar som går att läsa och kan fylla på din image med ny läsbar data den hittat varje gång det körs på samma disk.

Jag antar att du menar 3.5 tums disketter.

3,5", ja.

Nu är jag inte särskilt aktiv när det gäller att fippla med operativsystemet och programinstallationer. Ddrescue tycks inte finnas i "Software" i Xubuntu men jag hittade den här sidan: http://ftp.gnu.org/gnu/ddrescue/
Jag laddade hem både tar.lz och tar.lz.sig men har glömt hur man gör sen...

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Öppna en terminal, skriv

sudo apt-get -y install ddrescue

Skriv in ditt lösenord, tryck enter.
Läs sedan manualen noga: https://www.gnu.org/software/ddrescue/manual/ddrescue_manual....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Öppna en terminal, skriv

Läs sedan manualen noga: https://www.gnu.org/software/ddrescue/manual/ddrescue_manual....

Ah, tack! Då har jag lite helgläsning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Öppna en terminal, skriv

Varje gång jag ska göra något sånt här är det tydligt för mig hur lite mjukvara jag pysslar med... jag provade ditt rekommenderade kommando. Det fungerade icke så jag sökte lite snabbt på Youtube och fann en kommentar som tipsade om ett liknande kommando och nedan kan du se resultatet:

~$ sudo apt-get -y install gddrescue Läser paketlistor… Färdig Bygger beroendeträd Läser tillståndsinformation… Färdig Följande NYA paket kommer att installeras: gddrescue 0 att uppgradera, 1 att nyinstallera, 0 att ta bort och 4 att inte uppgradera. Behöver hämta 119 kB arkiv. Efter denna åtgärd kommer ytterligare 414 kB utrymme användas på disken. Läs:1 http://se.archive.ubuntu.com/ubuntu cosmic/universe amd64 gddrescue amd64 1.23-1 [119 kB] Hämtade 119 kB på 0s (345 kB/s) Väljer tidigare ej valt paket gddrescue. (Läser databasen ... 178276 filer och kataloger installerade.) Förbereder att packa upp .../gddrescue_1.23-1_amd64.deb ... Packar upp gddrescue (1.23-1) ... Hanterar utlösare för install-info (6.5.0.dfsg.1-4) ... Hanterar utlösare för man-db (2.8.4-2) ... Ställer in gddrescue (1.23-1) ...

Det dök dock inte upp någon startikon eller liknande så jag sökte lite till och hittade kommandot "[program] &" som ska öppna program men det funkade inte heller då fick jag istället följande felmeddelande:

emsa@Emma:~$ gddrescue & [1] 9550 emsa@Emma:~$ Command 'gddrescue' not found, did you mean: command 'ddrescue' from deb gddrescue Try: sudo apt install <deb name>

Jag provade även med "ddrescue" och fick följande felmeddelande:

[1] 9512 ~$ ddrescue: Both input and output files must be specified. Try 'ddrescue --help' for more information.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Ja det sista betyder ju att du lyckats installera programmet i alla fall.. det kanske vore bättre om du gjorde det här i något operativsystem du är lite mer bekant med?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Aphex: Grejen är att jag är mest bekant med Linux... haken är att jag typ bara installerar en LTS-*buntu-dist, sen får den vara till dess att den inte längre supportas.

Jo, jag har förstått att jag har lyckats installera programmet (helt analfabet är jag inte ) Det dyker ju upp när jag söker efter det i terminalen med olika varianter av "whereis"-kommandot. Däremot syns det inte när jag kollar startmenyn --> Alla. Det syns inte heller när jag kollar startmenyn --> Software (där alla övriga installerade program visas).

En gissning (som ytterligare visar på mina ytliga kunskaper om OS:et): har jag missat att installera ett GUI? Jag trodde att det skulle hänga med i och med att jag valde kommandoformen "gddrescue"...

Jag får googla vidare imorgon men det här känns just nu som ett helfånigt stopp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har kört vidare med teorin att jag saknar GUI. Därför laddade jag hem DDRescue-GUI härifrån. Jag provade först med den för "övriga" eftersom det är en generell tar-fil men där gick jag bet. Sen testade jag med .deb till Ubuntu eftersom Xubuntu bygger på just Ubuntu. Där kunde jag högerklicka på filen och öppna Software. I Software provade jag att installera men det verkar bli något fel under installationsprocessen för programmet lägger sig längst ner i listan och visar en knapp "install" men när jag trycker på den frågar Software om jag vill avinstallera programmet. När jag startade om datorn var programmet dessutom borta från listan över installerade program...

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

@LaoLao: Att köra program utan GUI är inte så svårt som man först kan tro. De flesta program har dessutom manualer som du kommer åt genom att skriva 'man <program>' där man snabbt kan se hur det fungerar. För att få fram manualen till ddrescue skriver du alltså:

man ddrescue

Lägg särskilt märke till följande som förklarar hur du kör programmet och i vilken ordning du ska fylla i flaggor och sökvägar:

SYNOPSIS ddrescue [options] infile outfile [mapfile]

En mer komplett manual med exempel på hur du kör programmet finns på gnu.org
https://www.gnu.org/software/ddrescue/manual/ddrescue_manual....

typo
Permalänk
Medlem

@anon78208: Tack för tipsen och länken! Jag har tänkt att kolla vidare och lära mig att köra ddrescue via terminalen men jag har inte hunnit. Det här blir ett bra steg på vägen.

Nu har jag fått klartecken att jag får ta tid på mig så nu känner jag mig inte lika stressad heller, vilket gör att jag kan försöka lösa det här problemet mer metodiskt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Till skillnad från många andra av dagens lagringsmedia så kan man skrivskydda disketter

då menar jag att skrivskyddas på riktigt som inte kan kringgås av hack på samma sätt som 'skrivskyddet' i en SD-minne (och tidigare USB-minne med skrivskyddsomkopplare - kommer någon längre kommer ihåg dem...) där skrivskyddet är mer en rekommendation och kan ignoreras.

På floppy så var det bokstavligen att man bröt upp skrivslingan till läshuvudet och kontrollogiken kunde bara inte skriva hur mycket det än försökte.

ddrescue har lite hängslen och svångrem mot misstag som inte finns på 'dd' - dvs. den skriver inte frivilligt i RAW-mode mot lagringsmedia utan måste forceras avsiktligt med flaggor i kommandoraden innan det exekveras.

Skall man hålla på med diskar och ta diskimage från dem som absolut inte får förstöras i tex diskräddningssammanhang - så är man glad för denna spärr i ddrescue även om man normalt rattar 'dd' säkert i andra situationer - men är det kritiskt och man blir nervös så är det lätt för misstag som aldrig annars sker...