Fiber i veckan (?), vilken utrustning behövs?

Permalänk
Medlem

Fiber i veckan (?), vilken utrustning behövs?

Hej!
Skall hit fibertekniker i veckan och koppla ihop allt fram till mediakonvertern som placeras i pannrummet i källaren.
Min fråga är kort och gott, vad behöver vi nu för utrustning? Vi vill ha upp vårt bredband på ovanvåningen där vi ”bor”, rakt ovanför pannrummet är vårt kök/vardagsrum och tanken är att ordna en fast anslutning (kabel) till tv:n samt ytterligare en kabel till Apple TV:n. Hur gör jag för att fixa ett dubbelt ethernetuttag på väggen vid tv:n? Utompåliggande kabel går bra.
I övrigt vill vi ha wi-fi med god täckning på resten av ovanvåningen (ca 120kvm) samt gärna undervåning och utomhus.
Försökt kika lite, Edgerouter X (ovanvåningen, ovanför pannrummet) från mediakonvertern samt en accesspunkt från Edgeroutern?

Kommer ha 1000/1000mbps från Bahnhof.

Tack för input.

Permalänk
Medlem

Hade först och främst inte placerat mediekonverteraren i pannrummet. Hade satt den där jag tänkt ha routern och sedan utgått därifrån med kablar.

Drar du dubbla kablar till TV:n så kan du koppla ev. IP-tv på den ena och Apple tv på den andra. Sedan i framtiden koppla om så att där sitter en xbox istället för IP-tv eller tvärt om. Har du mediaomvandlaren i källaren krångler det sig om du vill ha fram IP-tv.

Accesspunkter beror på hur stort hus, dess väggar och hur du förväntar dig prestandan på det trådlösa.

Ska du dra nätverk så ta hjälp av Kjells guider

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koax87:

Hej!
Skall hit fibertekniker i veckan och koppla ihop allt fram till mediakonvertern som placeras i pannrummet i källaren.
Min fråga är kort och gott, vad behöver vi nu för utrustning? Vi vill ha upp vårt bredband på ovanvåningen där vi ”bor”, rakt ovanför pannrummet är vårt kök/vardagsrum och tanken är att ordna en fast anslutning (kabel) till tv:n samt ytterligare en kabel till Apple TV:n. Hur gör jag för att fixa ett dubbelt ethernetuttag på väggen vid tv:n? Utompåliggande kabel går bra.
I övrigt vill vi ha wi-fi med god täckning på resten av ovanvåningen (ca 120kvm) samt gärna undervåning och utomhus.
Försökt kika lite, Edgerouter X (ovanvåningen, ovanför pannrummet) från mediakonvertern samt en accesspunkt från Edgeroutern?

Kommer ha 1000/1000mbps från Bahnhof.

Tack för input.

Funderar du på edgerouter + APs kan du ha ett nätverksskåp dit du drar alla kablar, då har du t.ex. 2 nätverkskablar till varje rum.
Ett alternativ är att ha routern som du tänker, på ovanvåningen och kablar dit.
Behöver du många uttag på ett ställe fungerar en billig switch, t.ex. bakom TVn.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Avstängd

Jo att ha mediakonvertern i källaren är det bästa val jag gjort och rekommenderades av nätägaren.
Man slipper en blinkfyr samt alla framtida problem med omtapetseringar.

Kolla i min signatur så har du bilder, jag köpte ett IKEA-badrumsskåp där jag placerade allting.

Min gamla router fick bli en AP samt kompletterade med en Ubiquiti AP.

Kjell.com har en som skrivits en utmärkt kunskapsbank hur man kopplar.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Tänk på att det ska vara cat6 kabel. Kusinen drog Cat5 och ringde i förrgår och ville att jag skulle kolla varför han bara får ut 100 :\

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkab:

Tänk på att det ska vara cat6 kabel. Kusinen drog Cat5 och ringde i förrgår och ville att jag skulle kolla varför han bara får ut 100 :\

CAT5E ger 1gig utan problem i hus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkab:

Tänk på att det ska vara cat6 kabel. Kusinen drog Cat5 och ringde i förrgår och ville att jag skulle kolla varför han bara får ut 100 :\

Cat5? Du måste mena cat5e så länge han inte köpt någon gammal kabel på loppis. Cat5e klarar 1Gbit utan problem så länge han inte kopplat fel eller saknar kontakt på något av paren

Permalänk
Medlem

@jocke92: Inte loppis men från en kompis som hde en rulle. Jag kikade, det va inte 5E

Permalänk
Medlem

@milkab:
Låter som han bara kopplat in 2 par (4 kablar). Då begränsas man till 100 mbit. Annars ska han få gigabit. Även med sämre kablar än cat 5/5e. Även om det inte är full speed så är det iaf över 100 mbit.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Funderar du på edgerouter + APs kan du ha ett nätverksskåp dit du drar alla kablar, då har du t.ex. 2 nätverkskablar till varje rum.
Ett alternativ är att ha routern som du tänker, på ovanvåningen och kablar dit.
Behöver du många uttag på ett ställe fungerar en billig switch, t.ex. bakom TVn.

Ok, så lite kabeldragning som möjligt önskas, jag ställer krav på fast förbindelse i vardagsrummet (tv, Apple TV, stationär dator), medan resten av huset kan köra trådlöst.
Tänker jag rätt då ifall jag drar en nätverkskabel från mediaomvandlaren upp en våning där jag sätter en router (tex. edgerouter?), därifrån drar en nätverkskabel till switch bakom tv:n och därifrån kablar till tv, Apple TV, stationär dator? Vidare en nätverkskabel från routern till accesspunkt som distribuerar trådlös uppkoppling till övriga huset?
Följdfråga, vad får jag ut för hastighet från switchen bakom tv:n? Hur långt är ett snöre, jag vet, men teoretiskt? Önskar stabil och hög hastighet främst vid tv:n, Apple TV samt stationära datorn.
Vilken hastighet får jag ut trådlöst från accesspunkten?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koax87:

Ok, så lite kabeldragning som möjligt önskas, jag ställer krav på fast förbindelse i vardagsrummet (tv, Apple TV, stationär dator), medan resten av huset kan köra trådlöst.
Tänker jag rätt då ifall jag drar en nätverkskabel från mediaomvandlaren upp en våning där jag sätter en router (tex. edgerouter?), därifrån drar en nätverkskabel till switch bakom tv:n och därifrån kablar till tv, Apple TV, stationär dator? Vidare en nätverkskabel från routern till accesspunkt som distribuerar trådlös uppkoppling till övriga huset?
Följdfråga, vad får jag ut för hastighet från switchen bakom tv:n? Hur långt är ett snöre, jag vet, men teoretiskt? Önskar stabil och hög hastighet främst vid tv:n, Apple TV samt stationära datorn.
Vilken hastighet får jag ut trådlöst från accesspunkten?

Skickades från m.sweclockers.com

Ska du ha ip-tv eller bara internet till tv? Är det bara internet så fungerar det då.
Köper du en gigabit switch så kan du få ut gigabithastighet i varje port, det som begränsar är hastighet från router och kabeln, switchen delar ju bara upp en kabel i flera uttag och skickar vidare.

Netgear ProSafe GS105 ger t.ex. 5st gitabitportar, kopplar du in den i gigabitport i routern så kommer du ha en teoretisk länkhastighet på en gigabit mellan dator/tv och router

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Ska du ha ip-tv eller bara internet till tv? Är det bara internet så fungerar det då.
Köper du en gigabit switch så kan du få ut gigabithastighet i varje port, det som begränsar är hastighet från router och kabeln, switchen delar ju bara upp en kabel i flera uttag och skickar vidare.

Netgear ProSafe GS105 ger t.ex. 5st gitabitportar, kopplar du in den i gigabitport i routern så kommer du ha en teoretisk länkhastighet på en gigabit mellan dator/tv och router

Tack, det hela klarnar något, om än sakta men säkert!
Försöker klicka ihop ett paket med utrustning, men nu fastnade jag på nätverkskablarna... vad tusan är det för skillnad i de olika kategorierna? Finns massor av olika cat6a-kablar i olika kategorier, vilken skall jag ha? RJ45?
Blir dessa bra? https://www.dustinhome.se/product/5011054661/tp-cable-uutp-ca...

Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koax87:

Tack, det hela klarnar något, om än sakta men säkert!
Försöker klicka ihop ett paket med utrustning, men nu fastnade jag på nätverkskablarna... vad tusan är det för skillnad i de olika kategorierna? Finns massor av olika cat6a-kablar i olika kategorier, vilken skall jag ha? RJ45?
Blir dessa bra? https://www.dustinhome.se/product/5011054661/tp-cable-uutp-ca...

Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Cat6a behövs bara vid 10Gbit, annars skulle jag köpa Cat6 av passande längd.

Om du ska ha IPTV (riktiga tv kanaler) då måste du ha en separat kabel ifrån fiberdosan till den, då det ofta sänds på en separat port på fiberdosan.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Cat6a behövs bara vid 10Gbit, annars skulle jag köpa Cat6 av passande längd.

Om du ska ha IPTV (riktiga tv kanaler) då måste du ha en separat kabel ifrån fiberdosan till den, då det ofta sänds på en separat port på fiberdosan.

Var inte många kronor som skiljde, kanske lika bra att framtidssäkra...
Då antar jag att jag behöver en IPTV-box som skall ha direktförbindelse med fiberdosan, alltså inte mellanlanda någonstans typ i routern?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Iptv använder vlan och har man managerbara switchar och vet hur man ska konfigurera går det fint att köra det via samma kabel som datatrafiken, vet man inte hur man ska hantera vlan så är det enklast att köra via separata kablar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koax87:

Var inte många kronor som skiljde, kanske lika bra att framtidssäkra...
Då antar jag att jag behöver en IPTV-box som skall ha direktförbindelse med fiberdosan, alltså inte mellanlanda någonstans typ i routern?

Skickades från m.sweclockers.com

Det beror på vilken operatör och statsnät man har.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"