Intel ska hålla grafikevenemang i december

Permalänk
Melding Plague

Intel ska hålla grafikevenemang i december

Nya uppgifter talar för att Intel inom kort ska berätta mer om sin satsning på dedikerade grafikkort under ett evenemang. Huruvida det handlar om ett avtäckande är dock inte känt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det vore ju väldigt fint om de lyckades tvåla till Nvidia ordentligt samt var Freesync-kompatibla så att G-sync ter sig mer och mer märkligt. Jag hoppas faktiskt att det går fantastiskt bra för Intel på grafikkortsfronten. Det är för dåligt med konkurrens och Nvidia spyr ur sig den ena proprietära lösningen efter den andra, så det är klart att det är självklart att jag hoppas det blir ett slut på det. Vore verkligen extremt kul om det blev bra grejer nu från Intel

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem

Modig satsning ändå.
För att locka över kunder till en oprövad aktör behöver de ha någon USP.
Att bräda nvidia prestandamässigt låter inte helt lätt som ny aktör.
Alternativet är väl att försöka vinna pris/prestanda i intressanta segment kanske.

Ska oavsett bli spännande att se vad de har att erbjuda

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Kommer följas med spänning. Jag ser gärna en tredje spelare på GPU-marknaden. Hey fler spelare överlag! Vore kul om VIA fick lite vind i seglen med sin X86 licens (men detta är extremt naivt, jag vet).

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Riktigt bra att det kommer in en aktör med musklerna, förutsatt att dom är envisa nog att fortsätta utmana. Jag kommer avvakta vid första releasen av dedikerad GPU då det lär ha en del barnsjukdomar, men kanske andra eller tredje generationen om dom orkar fortsätta. Med lite tur så pressas priserna då det finns mer konkurrans på marknaden.

Det förutsatt att Intel inte slänger in handduken ifall första dGPU inte blir alltför populär.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk

Hoppas verkligen Intel har något som är riktigt jävla bra till ett humant pris(bättre än nVidia till ett mycket lägre pris)!

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Modig satsning ändå.
För att locka över kunder till en oprövad aktör behöver de ha någon USP.
Att bräda nvidia prestandamässigt låter inte helt lätt som ny aktör.
Alternativet är väl att försöka vinna pris/prestanda i intressanta segment kanske.

Ska oavsett bli spännande att se vad de har att erbjuda

Den stora frågan är.... vilken nod?

För deras 14nm nod är ju "lite" överbokad just nu...
och deras 10nm är ju inte redo.

Och med tanke på lansering är en bra bit bort (enligt deras initiala ord), så... vad kan man vänta sig?

Dock tror jag inte det är modig satsning... de ser att CPUn blir mindre och mindre viktig. De ser att deras monolitisk design är döende, och att man använder mer och mer GPUer kluster för beräkningar. De måste mao satsa på det, annars tappar de enormt med marknad.

Det är dock positivt att vi får en aktör till... och med nog med ekonomiska muskler att sätta press på Nvidia, om de vill. Det är inget dock jag tror de kommer göra första 1-2 generationerna.

Permalänk
Inaktiv

När Intel äntrar grafikkortsmarknaden 2020 kan det bara gå åt ett håll för nVidia, neråt.

Intel har licensierat RTGs IP portfolio och tillsammans med de grafik IP de har sedan tidigare kommer de bli en mycket farlig konkurrent till nVidida.

Detta är nog det sämsta som kunde hända nVidia och det bästa för oss konsumenter.

När Intel licensierade Radeon IP tror jag de ingick i ett djupare samarbete med AMD för att kontra nVidia.

Raja Koduri kanske inte ens hoppade av AMD utan bara flyttade över till Intel för att kickstarta den nya alliansen med Intel.

Tror AMD tillslut insåg att det behövdes en tredje konkurrent på grafikkortsmarknaden och därför licensierade ut Radeon IP till Intel.

Permalänk
Medlem

Det är rätt sjukt ändå att på hela denna jord har vi som vill spela på över integrerad nivå två och enbart två företag att köpa ifrån.

Bara det att Intel försöker nu är bra nyheter. Det vore en enorm seger för oss alla om dom kan släppa ett kort med 1080 (för nu) prestanda till ett pris som pressar våra kära två. Speciellt nvidia.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

När Intel äntrar grafikkortsmarknaden 2020 kan det bara gå åt ett håll för nVidia, neråt.

Är det lika bekräftat att Intel släpper sitt grafikkort 2020 som att de har släppt 10nm CPU för desktop?

Permalänk
Medlem

Det är väl inte konsumentkort de kommer satsa på, eller har jag fått det om bakfoten? Har för mig att det är till workstations/rendering likt Nvidias kort i Quadro-serien. Någon får gärna rätta mig om jag har fel.

Med det sagt är det ju inte helt omöjligt att gå till konsumenterna. Kanske blir en mellanlandning för att doppa tån i sjön innan man hoppar på gaming-marknaden.

Permalänk
Medlem

Håller Intel samma höga priser som på deras CPU:er så får det vara för min del

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alotiat:

Det är väl inte konsumentkort de kommer satsa på, eller har jag fått det om bakfoten? Har för mig att det är till workstations/rendering likt Nvidias kort i Quadro-serien. Någon får gärna rätta mig om jag har fel.

Med det sagt är det ju inte helt omöjligt att gå till konsumenterna. Kanske blir en mellanlandning för att doppa tån i sjön innan man hoppar på gaming-marknaden.

Min gissning är att de släpper ett konsumentkort om de lyckas göra ett som är tillräckligt konkurrenskraftigt. Om det inte blir det kommer de hålla sig till Workstations och HPC, där de släpper dem som optimerade paketlösningar med Intel CPU+GPU (+annat också Intel).

Permalänk
Medlem

Hoppas att Intels satsning på grafikkort går bra och att de lyckas etablera sig på grafikkortsmarknaden. Det är tydligt att det behövs fler än två aktörer som kan konkurrera mot varandra.

Permalänk
Medlem

Det här är ju trevligt! Nu rörs det om i grytan. Jag hoppas det är Nvidia som åker på tjing men jag har en känsla av att AMD kommer påverkas hårdast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Modig satsning ändå.
För att locka över kunder till en oprövad aktör behöver de ha någon USP.
Att bräda nvidia prestandamässigt låter inte helt lätt som ny aktör.
Alternativet är väl att försöka vinna pris/prestanda i intressanta segment kanske.

Ska oavsett bli spännande att se vad de har att erbjuda

Intel har med larrabee utvecklat länge för raytrace men det var för tidigt. Nu när raster-grafik har stagnerat i utvecklingen så är det rimligt att påbörja med hårdvara för raytrace grafik. (äntligen) Så om Intel går helt in på raytrace delen så kan de bli bra, däremot svårt att tävla mot amd och nvidia i raster kan jag tänka mig.

Nvidia kör idag en hybrid hårdvara med RTX för raster och raytrace, vilket jag personligen inte tror på; jag tror mer på ett "all in" med raytrace där hårdvaran är helt utvecklat för det.
För bakåt kompatibilitet hade det fungerat med en enklare och billigare krets som läggs på som ligger kring ett 560-580/1060-1070 prestanda, typ att man kör dual gpu på ett kort, eller att man kör med två grafikkort och kan behålla den gamla för spel upp till dx12.

Hursom, mer hälsosam konkurrens kan bidra till en rolig utveckling inom grafiken.

Permalänk
Medlem

Med tanke på Intels prissättning gällande CPUer så är man ju lite rädd för att det blir en dyr historia. Gissningsvis inte inledningsvis då de i princip måste lansera en produkt som kostar mindre än nVidias för att börja sno åt sig lite marknadsandelar men två, tre generationer senare lär priserna gå upp (om de lyckats skapa en bra produkt).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alotiat:

Det är väl inte konsumentkort de kommer satsa på, eller har jag fått det om bakfoten? Har för mig att det är till workstations/rendering likt Nvidias kort i Quadro-serien. Någon får gärna rätta mig om jag har fel.

Med det sagt är det ju inte helt omöjligt att gå till konsumenterna. Kanske blir en mellanlandning för att doppa tån i sjön innan man hoppar på gaming-marknaden.

Från artikeln: "Bolaget har även berättat att de kommer släppa produkter i samtliga segment, med grafikkort för allt ifrån artificiell intelligens (AI) och maskininlärning till arbetsstationer och spel. Vad som blir först ut på marknaden är dock ännu okänt."

Hoppas verkligen att de släpper riktiga High-endkort och börjar pressa nvidia, AMD har ju kastat in handduken för länge sen i toppskiktet.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Bra med ytterligare en spelare på GPU-marknaden

... men jag drar ändå en gäsp och tror inte på några häpnadsväckande avtäckande / nyheter.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Kanske blir en all intel dator i framtiden Hoppas de får använda sig av g-sync xD

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det vore ju väldigt fint om de lyckades tvåla till Nvidia ordentligt samt var Freesync-kompatibla så att G-sync ter sig mer och mer märkligt.

Jag har en G-sync skärm och tycker det är underbart. Vad har du emot g-sync? I dagsläget släpper nVidia oslagbara kort och då finns det ingen anledning att välja free sync som dessutom är sämre.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Förvänta er inget 1080ti från Intel. Intel gör detta för att hålla sammarbetet med Apple. Om thunderbolt kommer till zen så kan Apple bara köra med en APU från Amd för en extremt billigare slant än Intels skräp dedikerade chip. Intel grafik kommer satsas mest på laptops, de kommer dröja ett tag tills de kommer med något externt kort.

För de folk som spånar på Amd intel allians, glöm det haha. Intel behäver grafik ingenjörer, vart ska de kolla? Jo klart på folk från AMD och Nvidia.

Permalänk
Avstängd

Jag tycker att det är tråkigt att Intel har varit så sena med VESA Adaptive Sync. 😭

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xcluzive:

Jag har en G-sync skärm och tycker det är underbart. Vad har du emot g-sync? I dagsläget släpper nVidia oslagbara kort och då finns det ingen anledning att välja free sync som dessutom är sämre.

G-sync är låst så bara nvidia får använda detta.
Den här typen av artificiell inlåsning av datorkomponenter är rätt surt. Jag förstår ju varför nvidia inte vill släppa in konkurrenter att få använda det här men det gör inte situationen bättre för kunderna ändå.
Hade inte varit nå vidare om vissa tangentbord bara funkade med RAMminnen från en viss tillverkare, att vissa nätagg bara funkade med exempelvis moderkort från asus eller att vissa hörlurar bara fungerade med AMDgrafikkort. Den här typen av begränsningar har kunderna vanligen valt bort annars för det är en sur begränsning. Free mix n match har gynnat iaf kunderna som har kunnat välja komponenter mer fritt.

Men det som gör det hela riktigt trist är väl att nvidia samtidigt nekar sina kunder tillgång till alternativ så som adaptive sync.

Edit:
Gsync innebär alltså ett inlåsningshärke som är ganska kundfientligt.
Med det sagt håller jag med om att nvidia gör bra kort. Har själv beställt ett kort från RTXserien precis men det förändrar inte min syn på att jag ogillar vad nvidias upplägg kring gsync innebär.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Det är rätt sjukt ändå att på hela denna jord har vi som vill spela på över integrerad nivå två och enbart två företag att köpa ifrån.

Bara det att Intel försöker nu är bra nyheter. Det vore en enorm seger för oss alla om dom kan släppa ett kort med 1080 (för nu) prestanda till ett pris som pressar våra kära två. Speciellt nvidia.

Det är tydligt att det har varit ett dyrt krig att avancera på, vilket gör att små aktörer inte kan. Frågan är om det ens finns plats till 3 aktörer på lång sikt eller om någon kommer ge vika efter ett tag.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

G-sync är låst så bara nvidia får använda detta.
Den här typen av artificiell inlåsning av datorkomponenter är rätt surt. Jag förstår ju varför nvidia inte vill släppa in konkurrenter att få använda det här men det gör inte situationen bättre för kunderna ändå.
Hade inte varit nå vidare om vissa tangentbord bara funkade med RAMminnen från en viss tillverkare, att vissa nätagg bara funkade med exempelvis moderkort från asus eller att vissa hörlurar bara fungerade med AMDgrafikkort. Den här typen av begränsningar har kunderna vanligen valt bort annars för det är en sur begränsning. Free mix n match har gynnat iaf kunderna som har kunnat välja komponenter mer fritt.

Men det som gör det hela riktigt trist är väl att nvidia samtidigt nekar sina kunder tillgång till alternativ så som adaptive sync.

Edit:
Gsync innebär alltså ett inlåsningshärke som är ganska kundfientligt.
Med det sagt håller jag med om att nvidia gör bra kort. Har själv beställt ett kort från RTXserien precis men det förändrar inte min syn på att jag ogillar vad nvidias upplägg kring gsync innebär.

Vad är skillnaden med freesync då? Bara AMD kort ju haha. Inte så att det finns någon annan grafikkortstillverkare än AMD och nVidia. Sen att de valt att ha sina egna varianter av tekniken är väl inte så konstigt. Men finns ju alltid en chans att Intel köper upp g sync och/eller döper om det till något annat

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Vad är skillnaden med freesync då? Bara AMD kort ju haha. Inte så att det finns någon annan grafikkortstillverkare än AMD och nVidia. Sen att de valt att ha sina egna varianter av tekniken är väl inte så konstigt. Men finns ju alltid en chans att Intel köper upp Gsync och/eller döper om det till något annat

Skillnaden? Att det är en öppen, licensfri standard upptagen av VESA. Ur kundsynpunkt är det dag och natt. Det betyder att Nvidia utan dyra pengar hade kunnat stödja VESA Adaptive Sync (FreeSync). Deras kort klarar förmodligen av det och det handlar på sin höjd om en drivrutinsuppdatering. Men de väljer att inte göra det då de vet att en kund som köper en FreeSync skärm, enklare kan byta till ett AMD kort längre fram. Får de kunder att istället köpa en dyr Gsync skärm så vill de förmodligen ha ett kort även i framtiden som kan nyttja huvudfunktionen i den skärm de köpt.

Öppna standarder är alltid bättre för användare och föder innovation då fler kan vara med och bygga och experimentera. Tänk dig internet med propreritära kommunikationsprotokoll, webutveckling med stängda och låsta teknologier, moderkort med egna typer av kontakter för expansionskort osv. Det hade varit ett toroligt hinder för användare, företags sattsningar och innvation.

Ur Nvidias perspektiv förstår jag detta fullständigt. Men jag som konsument har ingen skyldighet att arbeta för att bolaget skall öka sina visnter osv. Det gör de väldigt bra själva. Jag som konsument är ute efter att få så mycket valfrihet som möjligt och så mycket prestanda som möjligt för så lite pengar som möjligt. Att inte se till kunders bästa när man är kund är ju bara självförstörande. Och de är inte så att bolagen tycker man är deras polare för att man är lojal ett märke. De kommer inte "finnas där för mig" eller "ställa upp på mig" utan de kommer se mig som "en säker inkomstkälla" och lägga fokus på att fånga in andra.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xcluzive:

Vad är skillnaden med freesync då? Bara AMD kort ju haha. Inte så att det finns någon annan grafikkortstillverkare än AMD och nVidia. Sen att de valt att ha sina egna varianter av tekniken är väl inte så konstigt. Men finns ju alltid en chans att Intel köper upp g sync och/eller döper om det till något annat

Nope. Här har du nog missförstått vad freesync och adaptive sync innebär.

Tekniken som synkroniserar bilder heter adaptive sync och denna funktion ingår i VESAstandarden för nyare displyport. Funktionaliteten är inte framtagen av AMD och den är tillgänglig att använda för alla aktörer. AMD styr ej över adaptive sync utan det gör VESA.

Det AMD har gjort är att skapa ett certifieringsnamn kallad freesync som de kan låta skärmtillverkarna använda på de skärmar som AMD tycker har tillräckligt bra nivå av adaptice sync.
Men skärmarna kan alltså ha denna funktionaliteten helt obereoende av om de får sätta AMDs seal of approval på sig eller ej. Och skärmarnas adaptive sync-funktion blir på intet sätt låst till AMDs grafikkort av att de blir godkända av AMD och kallas freesync.

Det är även fritt fram för nvidia att ge stöd för adaptive sync. Givetvis skulle nvidia inte använda sig av benämningen freesync då eftersom att det är AMDs approval-märke. Nvidia hade kunnat kalla det nsync (pun intended ) om de också vill försöka styra "lägstanivån" av vad skärmen ska klara för att vara nvidia-godkänd.
De skärmar som har freesync sedan första versionen skulle alltså out of the box kunna fungera hur bra som helst även på nvidias grafikkort om inte nvidia valt att hindra sina kunder att få den möjligheten.

Nvidias G-sync däremot. Det är en teknik som är låst och kan inte fungera på AMDs grafikkort utan nvidias tillstånd.

Så att gsync inte fungerar på AMDkort beror på nvidia. Och att freeysync-skärmar inte fungerar med nvidiakort beror också helt och hållet på nvidia.

Nvidia låser in sina kunder helt enkelt. Och det är en inlåsning som vi hade kunnat slippa om nvidia släppte in adaptive sync.

Att intel skulle köpa nvidias nedlåsta alternativ ser jag som högst otroligt. Dels kommer nvidia inte vilja släppa sin låsta plattform (om den nu inte skulle bli så daterad att den blir värdelös men då blir den svår att sälja oavsett). Dels är det mer nvidias stil än intels stil att låsa in konsumenten. Och så finns det ingen rimlig anledning för intel att intressera sig för gsync när de har fri tillgång att använda sig av adaptive sync där det redan finns ett brett utbud av skärmar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Jag har en G-sync skärm och tycker det är underbart. Vad har du emot g-sync? I dagsläget släpper nVidia oslagbara kort och då finns det ingen anledning att välja free sync som dessutom är sämre.

OM G-Sync hade varit en öppen standard så hade jag inte haft något emot det. Tekniken i sig är säkert bra men att det är en stängd standard suger hästballe, så därför är det klart att det är självklart att jag föredrar Freesync och hoppas att Intel väljer det och växer såpass mycket att Nvidia blir "the odd bird" med sin pissiga stängda standard.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nope. Här har du nog missförstått vad freesync och adaptive sync innebär.

Nej. Det jag menar är att AMD är de enda som tar nytta av freesync just nu. Eftersom den enda konkurenten är nVidia som använder sin egen lösning. Därmed är det ingen skillnad mellan freesync eller g-sync i dagsläget egentligen från den synvinkeln. Man kan alltså säga att freesync är lika låst som G-sync. Eftersom det är nVidia som styr över G-sync kan de enkelt bara "låsa upp" det om de känner för det.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR