6500 kr budget speldator (färdigbyggd) (Skoluppgift)

Permalänk
Medlem

6500 kr budget speldator (färdigbyggd) (Skoluppgift)

Tjena, vi har som projektuppgift i skolan att hitta en färdig byggd speldator med budgeten på 6500 kr. Jag har letat väldigt mycket men har svårt för att hitta någon dator med pris för 6500 kr. Jag chansar på att det är praktiskt omöjligt att hitta en sådan billig speldator förutom på blocket vilket vi inte får använda men man vet ju aldrig. Det får inte heller vara begagnade datorer.

Är det någon här som vet en hemsida som har sådana billiga speldatorer eller vet en dator?

Tack i förhand!

Permalänk
Avstängd

2400G med ett billigt passande moderkort och 8GB RAM.

Köp Windows via Ebay.

Försök flexa och bygg ett ITX med 2400G.

Oj! Ska den vara färdigbyggd?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Kolla komponentkollen

Visa signatur

CPU: I5 6600k @ 4.4ghz GPU: 1070 G1 MBD: Asus Ranger VIII PSU: Silver Power SP-SS500 RAM: HyperX Fury 16gb @ 2300mhz CHASSI: NZXT H440 White

Permalänk
Medlem

@How2Noob: https://net2world.se/gondob-gtx1050-intel-i3-8350k-4-0ghz-8gb...
Denna skulle jag räkna som en speldator som tydligen kan spela typ dota 2 på medium i 1080p. World of warcraft och fortnite på typ 60 fps. Klarar även battlefield 1 på low quality.

Något annat i den prisklassen kan jag inte hitta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sarlucic:

@How2Noob: https://net2world.se/gondob-gtx1050-intel-i3-8350k-4-0ghz-8gb...
Denna skulle jag räkna som en speldator som tydligen kan spela typ dota 2 på medium i 1080p. World of warcraft och fortnite på typ 60 fps. Klarar även battlefield 1 på low quality.

Något annat i den prisklassen kan jag inte hitta.

Vega 11 (Ryzen 5 2400G APU) är bättre än GT 1030 vilket är vad man får med. Inte ett 1050. Jäkla lögner från vad som ser ut att vara en oseriös sida.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem

https://www.itsale.se/shop/alla-produkter/speldatorer/gamer-m...

"Så varför valde ni denna?"
"Det var den enda som fanns."

Jäkla dum skoluppgift måste jag säga.

Permalänk
Medlem

@Stromming90: Mjo, noterade att linken och beskrivningen var olika, dock är inte net2world en oseriös sida, beställt därifrån själv och sidan har helt ok omdöme på prisjakt.

Jag utgick dock ifrån ett 1030 med gddr5 och inte 1030 med ddr4, vilket enligt sweclockers benchmarks verkar snabbare än gt2400?

Permalänk
Medlem

Haha känns ju som att läraren ska köpa en ny dator och vill att klassen ger den lite val på en väldigt tight budget ^^

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av How2Noob:

Tjena, vi har som projektuppgift i skolan att hitta en färdig byggd speldator med budgeten på 6500 kr. Jag har letat väldigt mycket men har svårt för att hitta någon dator med pris för 6500 kr. Jag chansar på att det är praktiskt omöjligt att hitta en sådan billig speldator förutom på blocket vilket vi inte får använda men man vet ju aldrig. Det får inte heller vara begagnade datorer.

Är det någon här som vet en hemsida som har sådana billiga speldatorer eller vet en dator?

Tack i förhand!

Du får frågan att låta som att vi ska lösa din hemläxa....

Jag hade länkat en en PS4/XB1 till läraren med argumentet att det är datorkomponenter och dess huvudsakliga uppgift är spel.
Menar har ordagrant en persondator med Windows som OS kan du snällt meddela att det inte går. 6500kr är en för tight budget för att köpa en dator som klarar av spel på ett vettigt sätt.

Permalänk

Vilken konstig skoluppgift, vad ska man lära sig av det? Som någon redan postat så är det väl den här som är billigast https://www.itsale.se/shop/alla-produkter/speldatorer/gamer-m...

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem

@How2Noob:

Konstig skoluppgift som flera redan påpekat .. Läraren själv kanske är på jakt efter en ny dator?

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Vet att det såg ut som jag försökte få er att göra min läxa och att den såg konstig ut, men ämnet är IVÄ dator vetenskap och uppgiften var följande:

Projektuppgift Datorer

Du ska ta fram prisförslag på olika datorer, stationära, enligt nedanstående specifikationer. Du ska bara ta fram priset för själva datorn, inklusive lämpligt operativsystem, utan kringutrustning som skärm, tangentbord, mus.
För varje specifikation ska en färdigbyggd märkesdator och ett alternativ i delar presenteras. Presentation görs lämpligen i ett kalkylark.
Frakt ska räknas med vid köp från mer än en butik.
Länkar till samtliga ingående delar, gäller dator i delar, och länk till färdigbyggd dator ska finnas med i dokumentet.

Dator 1, Budgetdator
Enklaste och billigaste alternativet som du kan hitta. Datorn ska användas för att kunna surfa på nätet och göra enkla dokumentationer. Max 3000 kr.

Dator 2, Kontorsdator
En lite mer avancerad dator för enkelt kontorsarbete, som bokföring och annan ekonomisk hantering. Datorn ska kunna anslutas till en domän vilket kräver Windows 10 Pro.

Dator 3, Avancerad kontorsdator
En dator för CAD och annan tung bildredigering. Kräver minst 8 GB minne och en hårddisk på minst 1TB. Datorn ska kunna anslutas till en domän, vilket kräver Windows 10 Pro.

Dator 4, Speldator
En dator för avancerade 3D spel.

Dator 5, Speldator - budget
En speldator för max 6500 kr.

Totalt 10 datorer

Det var dator 5 färdig byggd jag inte lyckades hitta, så jag tänkte att jag vänder mig till folk med lite mera kunskap och erfarenhet. Var inte menat att ni skulle göra en hel uppgift åt mig. Vet ej vilka spel han ville att den skulle kunna klara av. Tackar så mycket för all hjälp och för alla svar.

Mhv: En förvirrad elev som nu är lite mindre förvirrad

Permalänk
Medlem

Uppdaterad med Radeon RX också
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v2388&o=produkt_pris_i...

Permalänk
Medlem

@How2Noob: HP Pavillion 590 blir det enligt Prisjakt

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av ChineseClocker:

FPS vs. Grafik