Installerade nya RTX 2080TI - Ingen signal *LÖST*

Permalänk

Installerade nya RTX 2080TI - Ingen signal *LÖST*

Hej hopp,

Fick mitt nya kort igår (MSI varianten). Installerade och kopplade allting men får ingen signal när jag slår igång allt.
Kortet lyser osv så jag antar att den får ström (kopplad med 2st 8pins).

Läst runt lite på diverse sidor som föreslår att det oftast beror på att den får för lite ström, kan det vara det?
Vet att kortet kräver minimum 650W PSU, vilket är exakt det jag har (EVGA PowerSupply (PSU) SuperNOVA 650 G2 650W).

Kan det vara värt att byta PSU eller finns det något annat jag kan testa innan?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

@Misshandlad: jag hade no signal problem i början och det verkade bero på att jag körde display port nummer 2 och inte 1... testade den andra display porten på kortet och då fungerade det felfritt, har du testat andra portar på kortet?

Permalänk
Inaktiv

Vad har du för moderkort? Uppdaterat till nyaste bios?

Permalänk
Medlem

Körde mitt RTX 2080, precis samma som du, det du behöver göra är att testa och byta plats på ingången sen stäng av datorn först sen trycker du på knappen i PSU för AV och sätt på den igen

Permalänk

Moderkortet är ett
ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING, testat uppdatera BIOS men ingenting ändå.

Även testat samtliga displayportar och hdmi.

Bara för att dubbelkolla, MSI varianten av kortet har ju 3 ingångar för ström, jag läste mig fram till att det endast skall behövas 2st 8 pins och att den sista 6 pins endast är för framtida överklockningar, jag hoppas inte man ska behöva ha den ikopplad trots allt för min PSU har bara 2 vga utgångar..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Misshandlad:

Alla kontakter behöver vara inkopplade.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Misshandlad:

Moderkortet är ett
ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING, testat uppdatera BIOS men ingenting ändå.

Även testat samtliga displayportar och hdmi.

Bara för att dubbelkolla, MSI varianten av kortet har ju 3 ingångar för ström, jag läste mig fram till att det endast skall behövas 2st 8 pins och att den sista 6 pins endast är för framtida överklockningar, jag hoppas inte man ska behöva ha den ikopplad trots allt för min PSU har bara 2 vga utgångar..

Skickades från m.sweclockers.com

Där har du felet. Har du inte fler PCI-E strömkontakter från nätaggregatet så får du köra med adaptrar från t.ex. molexkontakter.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

@Misshandlad: Enligt EVGA ska ditt agg ha 2st 8-pin och 2 st 6-pin

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk

Vet inte hur ja ska förklara detta, men förhoppningsvis förstår någon.

På 8 pins kabeln som går från PSU till GPU så kommer det ”tillbaka” en 6 pins kabel, vad är denna till för, är det något jag kan använda?

Inte att missta för en 8 pins som leder ut till en separat 8 och en 6 utan den går från 8 till 8 och sen från den 8an vidare till en 6

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

@Misshandlad: Enligt EVGA ska ditt agg ha 2st 8-pin och 2 st 6-pin

Den har bortsett från uttagen till moderkortet 3st 8or (CPU VGA 1 och 2)
Samt 4 st 6or (Sata 1-3 och Perif 1) förstår att Sata är för hårddiskarna men vad den Perif är har jag ingen aning om

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Misshandlad: De har inte samma hål-nyckel, så det tror jag inte, har du kopplat tre 8-pin till moderkortet så är något fellkopplat.
Enligt EVGA har du 2 st PCIe/GPU-kablar som går: PSU->6+2-pin->6-pin Alltså kopplar du båda 8-pin, samt en av de avslutande 6-pin så bör det fungera
Edit: tolkade fel

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Misshandlad:

Den har bortsett från uttagen till moderkortet 3st 8or (CPU VGA 1 och 2)
Samt 4 st 6or (Sata 1-3 och Perif 1) förstår att Sata är för hårddiskarna men vad den Perif är har jag ingen aning om

Skickades från m.sweclockers.com

Perif är till Molexkontakt

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

@Misshandlad: De har inte samma hål-nyckel, så det tror jag inte, har du kopplat tre 8-pin till moderkortet så är något fellkopplat.
Enligt EVGA har du 2 st PCIe/GPU-kablar som går: PSU->6+2-pin->6-pin Alltså kopplar du båda 8-pin, samt en av de avslutande 6-pin så bör det fungera

Nej till moderkortet går en 18 + 10 tror ja dom är och sen en 8 till cpu. Sen dom 2 andra 8orna går ju in i grafikkortet, så behöver alltså komma åt ytterligare en 6a till grafiken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Misshandlad: Ser dina GPU-kablar ut såhär?

isåfall kopplar du bara den biten som nu inte är inkopplad (6-pin) och så är du färdig

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

@Misshandlad: Det känns som att du fokuserar mycket på hur kontakterna på själva nätagget ser ut. Släpp det, det är inte relevant på något sätt. Det enda som spelar roll är vilka kontakter som sitter i andra änden på kablarna, d.v.s. de som ska in i dina komponenter.

Permalänk

@sweisdapro: Precis så såg dom ut, och som du sa så fungerade allt prima nu, vart bara osäker då den inte såg ut som en "vanlig" split till 6+8.

Men oavsett tack alla här för engagemanget, och ber om ursäkt om man är lite trög, första gången jag bygger ihop en dator själv från grunden så jag försöker lära mig så gott det går
(Man får helt enkelt börja filtrera mer vilka inlägg man litar på (tänker på det jag läste att MSI kortet bara skulle behöva 2 av kontakterna))

Problem löst iaf, tack igen!

Permalänk
Medlem

@Misshandlad: Vad bra att det löste sig
Vi har alla varit nya någon gång

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

MSI har gjort det otroligt dumt på det kortet. 6-pins borde inte ha varit där då den är helt parallell. MEN, dom har stoppat i en sens i en av pinnarna som gör att man mer eller mindre måste ha 6-pins också. Själva kontakten gör absolut ingenting då den snor ström från den ena 8-pins. Idiotisk lösning som gör att man måste ha alla tre kablarna i kortet om man inte moddar senspinnen.

Duke klockar lika bra/dåligt, har samma lösning på kylaren, men har "bara" två kontakter, men är referens pcb som jag förstår det. Det klockar lika bra eller bättre än Trio x.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz