Permalänk

AMD eller Nvidia?

Hej!
Har försökt göra mig klok på alla grafikkort men blir bara mer förvirrad ju mer jag läser..

Förtillfället har jag ett MSI GeForce GTX 960 Gaming 2GB. Jag är sugen på ett bättre (såklart) men med AMD.
Spelar mycket Black Ops 4 och PUBG så FreeSync eller G-Sync är intressant.

Eftersom min kunskap inom detta område inte är så stor så frågar jag er, vilket AMD grafikkort bör jag köpa?
Och är det värt att byta till AMD bara för FreeSync eller behålla Nvidia kortet och köpa en G-Sync skärm?

Permalänk

Tveksamt om ditt 960 kommer orka driva Black Ops 4 och PUBG tillräckligt bra för att det ska vara värt att köpa en g-sync skärm men det blir ju såklart dyrare om du satsar på både en ny skärm och ett nytt grafikkort.

Permalänk
Avstängd

Vega 56 och en skärm med FreeSync.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

AMD.

Permalänk
Medlem

ja med ett 2080ti samt Asus ROG Swift PG27UQ

100 fps i blackops 4 i 4k

Permalänk
Medlem

Skärmar med freesync är betydligt billigare än sina motsvarigheter med Gsync. ibland flera 1000-lappar.
Vega 56 om du hittar det till bra pris skulle jag rekommendera.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk

Köp ett Vega 56 + en freesync skärm. Blir lite skonsammare för plånboken också i och med att Freesync skärmar är generellt billigare än G-Sync.

Permalänk

Tack för alla bra och SNABBA svar, blir nog ett nytt AMD grafikkort då det är aktuellt oavsett, och en FreeSync skärm!

Permalänk
Medlem

Billigaste RX 580 eller GTX 1070 ti om du verkligen måste köpa nytt. Vega 56 är inte prisvärt. Se freesync som bonus om du väljer RX 580. Behöver du mer kraft så ta GTX 1070 ti och slopa adaptiv synk. Inte prisvärt med G-sync. Ännu hellre, vänta ett halvår och köp Navi. Tills dess, spela på low med ditt GTX 960. Ska du spela competetive så är adaptiv synkteknologi inte att föredra. Du vill nämligen se på skärmen vad som händer i spelet när det händer. Adaptiv synkteknologi slätar ut allt till en jämn bildström, men representerar därmed inte verkligheten.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Just nu är AMD kort mer värt än Nvidia efter att AMD seänkte priserna på vega 64 och 56. Synd att du missa kompless erbjudande på black friday vega 56 för 3990

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk

Lite OT men gör det inga kort med dubbla GPUer längder? Kom ihåg när jag skaffade mitt 9800Gx2.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Skrivet av Knotvillage:

Lite OT men gör det inga kort med dubbla GPUer längder? Kom ihåg när jag skaffade mitt 9800Gx2.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det gör dem inte senaste jag vet var gtx 760 som hade 2st gpuer i sig..

Edit: kollade vilken 760 det var.. det var asus mars dom hade 2st gpuer i sig.. var typ lika stark som en 780ti.. i vissa spel.

Kollade upp vilken gpu som hade 2st gpuer.
Permalänk

Finns ingen efterfråga eller ger SLI/CF ingen vinst längre?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Knotvillage:

Finns ingen efterfråga eller ger SLI/CF ingen vinst längre?

Skickades från m.sweclockers.com

Om du endast är ute efter högsta poäng i benchmarks så är SLI/CF bra.

Spelar du så ger det mer huvudvärk än nöje.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadow666:

Nej det gör dem inte senaste jag vet var gtx 760 som hade 2st gpuer i sig..

Edit: kollade vilken 760 det var.. det var asus mars dom hade 2st gpuer i sig.. var typ lika stark som en 780ti.. i vissa spel.

Nvidias senaste är väl Titan Z och det var ju i stort sett två ner klockade 780 ti med mer minne. och AMD senaste är någon variant av R9 fury med dubbla kretsar. Sen finns det säkert specialare som MSI och liknande tagit fram själva.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Körde länge 580 SLI utan problem. Hade dock ett helvete att byta mjukis på mitt 5970. Var ett helt projekt att ta bort och lägga in nytt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chris_Kadaver:

Billigaste RX 580 eller GTX 1070 ti om du verkligen måste köpa nytt. Vega 56 är inte prisvärt. Se freesync som bonus om du väljer RX 580. Behöver du mer kraft så ta GTX 1070 ti och slopa adaptiv synk. Inte prisvärt med G-sync. Ännu hellre, vänta ett halvår och köp Navi. Tills dess, spela på low med ditt GTX 960. Ska du spela competetive så är adaptiv synkteknologi inte att föredra. Du vill nämligen se på skärmen vad som händer i spelet när det händer. Adaptiv synkteknologi slätar ut allt till en jämn bildström, men representerar därmed inte verkligheten.

vega 56 är betydligt mer prisvärt nu när dem kommit ner under 5000 kr, det är inte värt att slösa pengar på G-sync när vega 56 + Freesync är tusenlappar billigare.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Kör du 1080p så skaffa ett 590 det kommer du långt med!
Är det 1440p så skaffa ett vega 56!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Jag skaffade mig ett Sapphire RX Vega 64 och en Freesync-skärm. Just att Vega korten sjunkit i pris + att Freesync-skärmar är billigare än G-sync gjorde att jag valde AMD.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ll Ryzen 7 3700X ll Sapphire RX Vega 64 ll Asus B450-E Rog Strix ll
ll Ballistix 32GB 3 000 MHz ll SilverPower SP-S850M ll NZXT H440 ll Acer 27" 1440p ll

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenny_85:

Jag skaffade mig ett Sapphire RX Vega 64 och en Freesync-skärm. Just att Vega korten sjunkit i pris + att Freesync-skärmar är billigare än G-sync gjorde att jag valde AMD.

Skickades från m.sweclockers.com

Det här är precis samma anledning varför jag tänker välja AMD. Och jag tycker Nvidias beteende i vissa saker varit ganska shady.

Permalänk
Medlem
Skrivet av secretlyunknown:

Tveksamt om ditt 960 kommer orka driva Black Ops 4 och PUBG tillräckligt bra för att det ska vara värt att köpa en g-sync skärm men det blir ju såklart dyrare om du satsar på både en ny skärm och ett nytt grafikkort.

Enligt detta klipp så ska det funka att köra BO4 i low 53-75fps och i High 37 -59 med ett gtx 960 4gb och i5 4960k 4.3Ghz
https://www.youtube.com/watch?v=2WQ-imjohAw

Så spela går det allt om man klarar av att köra på låg fps

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

letar efter samma svar och blir ej klok på detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xuxil:

Det här är precis samma anledning varför jag tänker välja AMD. Och jag tycker Nvidias beteende i vissa saker varit ganska shady.

Blir alltid så dömande när någon verkligen tror att freesync eller g synk är en dealbraker som gör skillnad.
Det är en svaghet jag har, ledsen för det.
OT, köp ett riktigt bra Nvidia kort och strunta i alla sync o g punkter för det gör ändå ingen speciellt stor skillnad överhuvudtaget. Köp ett kraftigt graffe, 144 hz skärm med bra gamervärden så är du i hamn.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Blir alltid så dömande när någon verkligen tror att freesync eller g synk är en dealbraker som gör skillnad.
Det är en svaghet jag har, ledsen för det.
OT, köp ett riktigt bra Nvidia kort och strunta i alla sync o g punkter för det gör ändå ingen speciellt stor skillnad överhuvudtaget. Köp ett kraftigt graffe, 144 hz skärm med bra gamervärden så är du i hamn.

Förstår hur du tänker.
Men vilket grafikkort jag än skulle köpa (blev ett Vega 64) så skulle jag köpt en 1440p 144hz ips skärm. Dom som finns då är antingen G-sync skärmar eller freesync skärmar. G-sync skärmarna har ett prispremium på ca 2-3000kr mer än dom med freesync.
Likaså med Nvidia kort, visst dom presterar väldigt bra men inte flera tusen kronor mer bra imo.
Kanske aldrig kommer använda freesync men gillar möjligheten att kunna använda det om det skulle behövas någon gång.
Jag kan köpa Vega 64 + en skärm för samma pris som en G-sync skärm.

Permalänk
Avstängd

Bästa Vega 56 valet Uppdaterat

https://www.komplett.se/product/978314/datorutrustning/datork...

Är bara en tidsfråga in den tar slut dock.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Blir alltid så dömande när någon verkligen tror att freesync eller g synk är en dealbraker som gör skillnad.
Det är en svaghet jag har, ledsen för det.
OT, köp ett riktigt bra Nvidia kort och strunta i alla sync o g punkter för det gör ändå ingen speciellt stor skillnad överhuvudtaget. Köp ett kraftigt graffe, 144 hz skärm med bra gamervärden så är du i hamn.

Har du provat g-sync/freesync i tearing-kraftiga spel? eller är du bara okänslig för det?
köpte min första "gaming-skärm" i år (165Hz, IPS, 1440p och G-sync) och måste bara säga att jävlar vilken skillnad g-sync gjorde när du kör "Project Ascencion"; utan sync blev det tearing över hela skärmen, med G-sync blir det bara fina hela bilder varje gång.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P