Synology test av HDD

Permalänk
Avstängd

Synology test av HDD

Hejsan,

Har precis köpt en Synology 918+. Jag har 2st Seagate IronWolf Pro 6TB diskar.
Bör jag köra igenom S.M.A.R.T-testet som finns, det utökade varianten? Det skall tydligen ta 608 minuter. Tiden har jag inget emot men är det en rekommendation? För fick ingen sådan när jag konfigurera volymen?

Synology har ju stöd för IronWolf-hälsa men det testet kan jag inte utföra förrän om 12 timmar och det lär ju inte vara lika grundligt som det utökade S.M.A.R.T-testet på 608minuter`?

Hjälp uppskattas, för i så fall kan jag köra den under natten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KesoB:

Hejsan,

Har precis köpt en Synology 918+. Jag har 2st Seagate IronWolf Pro 6TB diskar.
Bör jag köra igenom S.M.A.R.T-testet som finns, det utökade varianten? Det skall tydligen ta 608 minuter. Tiden har jag inget emot men är det en rekommendation? För fick ingen sådan när jag konfigurera volymen?

Synology har ju stöd för IronWolf-hälsa men det testet kan jag inte utföra förrän om 12 timmar och det lär ju inte vara lika grundligt som det utökade S.M.A.R.T-testet på 608minuter`?

Hjälp uppskattas, för i så fall kan jag köra den under natten!

Vet inte om du kört NAS förut, men med vissa saker måste man ha tålamod
Bara att acceptera att vissa saker kan ta flera dagar (beroende på diskstorlek), så låt burken tuffa på.
Och att köra tester när prylarna är nya är ju en bra ide, bäst att fånga upp eventuella problem direkt.
Själv brukar jag testa nya diskar i en dator först innan NAS'en får ta över.
Mest för att det är enklare om man även vill använda NAS'en under tiden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Vet inte om du kört NAS förut, men med vissa saker måste man ha tålamod
Att köra tester när prylarna är nya är ju en bra ide, bäst att fånga upp eventuella problem direkt.
Själv brukar jag testa nya diskar i en dator först innan NAS'en får ta över.
Mest för att det är enklare om man även vill använda NAS'en under tiden.

Jag har tålamod, jag startar tråden för att jag vill göra rätt. Så frågan är mer inriktad till.

1. Jag har installerat NAS:en och volymen.
2. Innan jag börjar göra något mer och lagra på den. Vad bör jag göra? Är det ett uttökad S.M.A.R.T-test som rekommenderas? Eller något annat test?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Vet inte om du kört NAS förut, men med vissa saker måste man ha tålamod
Bara att acceptera att vissa saker kan ta flera dagar (beroende på diskstorlek), så låt burken tuffa på.
Och att köra tester när prylarna är nya är ju en bra ide, bäst att fånga upp eventuella problem direkt.
Själv brukar jag testa nya diskar i en dator först innan NAS'en får ta över.
Mest för att det är enklare om man även vill använda NAS'en under tiden.

Jag har inte valt att den skall testa diskarna, men den verkar ju stå och tugga med något?

http://oi65.tinypic.com/2m5f1a8.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av KesoB:

Jag har tålamod, jag startar tråden för att jag vill göra rätt. Så frågan är mer inriktad till.

1. Jag har installerat NAS:en och volymen.
2. Innan jag börjar göra något mer och lagra på den. Vad bör jag göra? Är det ett uttökad S.M.A.R.T-test som rekommenderas? Eller något annat test?

Skrivet av KesoB:

Jag har inte valt att den skall testa diskarna, men den verkar ju stå och tugga med något?

http://oi65.tinypic.com/2m5f1a8.jpg

Har själv inte råkat ut för något påtvingat test.
Men det kanske är nånting Synology tycker att man skall göra nu för tiden.
Spontant så känns det ju som att Seagates egna test borde vara bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KesoB:

Jag har inte valt att den skall testa diskarna, men den verkar ju stå och tugga med något?

http://oi65.tinypic.com/2m5f1a8.jpg

Om synkronisering är ju en massiv kopiering av data och inte ett test
Du har pluttat i en till disk och datan måste flyttas om för att felkorrigeringen skall fungera korrekt.
Helt normalt och hur lång tid det tar beror helt på hur mycket data som måste flyttas.
Och räkna med åtminstone 3 steg som tar tid.
Brukar ta ett dygn eller så för varje disk jag uppgraderar/byter på min NAS.

Har du lagt till din email så får du ett mail när allt är klart.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Är diskarna helt nya och oanvända ?
Jag fattar det som så i alla fall, och då hade jag aldrig testat dem och hållt på.... är skall ju vara testade* från fabrik?

Helt oacceptabelt att behöva testa hela diskytan efter fel på helt nya saker ?
Precis som att köpa en helt ny bil och åka från säljaren direkt till besiktningen.

* Det är dock Seagate vi pratar om här, olympiadmästare i DOA och felaktiga diskar efter kort tid.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Om synkronisering är ju en massiv kopiering av data och inte ett test
Du har pluttat i en till disk och datan måste flyttas om för att felkorrigeringen skall fungera korrekt.
Helt normalt och hur lång tid det tar beror helt på hur mycket data som måste flyttas.
Och räkna med åtminstone 3 steg som tar tid.
Brukar ta ett dygn eller så för varje disk jag uppgraderar/byter på min NAS.

Har du lagt till din email så får du ett mail när allt är klart.

Kosntigt.. diskarna är helt nya och ingen data finns på de.. eller ja 50mb enligt systemet. Kollade en Youtube och det verkar vara normalt när man installerar en ny enhet med nya diskar?

Då är ju frågan om jag bör testa de och om jag skall göra det efter verifieringen av resynken?

Skrivet av andreas_dock:

Är diskarna helt nya och oanvända ?
Jag fattar det dom så i alla fall, och då hade jag aldrig testat dem och hållt på.... är skall ju vara testade* från fabrik?

Helt oacceptabelt att behöva testa hela diskytan efter fel på helt nya saker ?
Precis som att köpa en helt ny bil och åka från säljaren direkt till besiktningen.

* Det är dock Seagate vi pratar om här, olympiadmästare i DOA och felaktiga diskar efter kort tid.

Kan ju ha hänt något mellan Dustin och att jag hämtat paketet!?

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av KesoB:

Kan ju ha hänt något mellan Dustin och att jag hämtat paketet!?

Foliehatt.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎

Synology’s DSM programvara är gjord som att alltid fråga om du vill ha kontroll utan diskarna vid initiering, detta för att många använder äldre / beg diskar att antingen köra hela NAS’en med, eller fylla upp tomma platser.

Det är ingenting du skall behöva göra på nya diskar.

Jämför det med att formatera hela diskar eller använda ”snabbformatering” vid initiering utav nya enheter/diskar.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andreas_dock:

Foliehatt.

Har man lagt 11kkr på sin första NAS så vill man göra rätt!

Skrivet av andreas_dock:

Synology’s DSM programvara är gjord som att alltid fråga om du vill ha kontroll utan diskarna vid initiering, detta för att många använder äldre / beg diskar att antingen köra hela NAS’en med, eller fylla upp tomma platser.

Det är ingenting du skall behöva göra på nya diskar.

Jämför det med att formatera hela diskar eller använda ”snabbformatering” vid initiering utav nya enheter/diskar.

Pratar du om att jag inte behöver testa diskarna med S.M.A.R.T för att gå igenom varje sektor?

eller......

...pratar du om att den inte bör göra "Verifying hard disks in the background (Re-synchronizing)" För detta kunde jag inte välja när jag byggde volymen utan den starta automatiskt. Känns ju konstigt att den gör det på nya diskar? 7% på 30min nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KesoB:

Kosntigt.. diskarna är helt nya och ingen data finns på de.. eller ja 50mb enligt systemet. Kollade en Youtube och det verkar vara normalt när man installerar en ny enhet med nya diskar?

Då är ju frågan om jag bör testa de och om jag skall göra det efter verifieringen av resynken?

Kan ju ha hänt något mellan Dustin och att jag hämtat paketet!?

Det ingår ju även formatering som ju även den tar tid med stora diskar.
Låt den tugga på och slå en koll i loggen lite då och då.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag var lite hård i mina tidigare kommentarer kanske, ber om ursäkt för det.

Men, vad jag säger är;
Nej, du behöver inte göra testerna när sakerna är nya.

Det gör väl abslout inget, men de kommer ju ändå gå igenom och vara godkända... waste of time enligt mig.

Dessutom har du köpt Iron Wolf i PRO-serien, har du kollat på förhand vad de kontra ”de vanliga” modellerna står för? Jag hade aldrig efterhandskontrollerat en Pro-disk. (inte en vanlig heller för den delen, men det är jag)

Med alla försäkringar som lämnas med Pro-serierna är det bara att tuta och köra i 120 knyck utan att titta bakåt liksom. Du har ändå Synology’s skyddsängel aktiv så den kommer informera dig om allting som sker och står på under hela din resa med NAS’en framöver.

Jag har själv 3st NAS’ar för olika ändamål, alla är från Synology och jag är skitnöjd.
Flera andra aktörer inom marknaden gör också ett bra jobb, men Synology är lite mer än normen.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

kanske skiljer för att han köpt PRO serien av diskar. Men överallt jag själv läst och rekommenderats så skall ordentliga tester utföras på diskar innan de placeras i en NAS, särskilt om man tänkt göra de del i en RAID-array. Detta gäller ÄVEN nya diskar!
Fråga mig inte varför dessa tester inte görs från fabrik men detta är den allmänna rekommendationen från precis överallt jag har sett..
Dessutom pratar folk om mer överdrivna tester än de som synology gör. Det är alltså först ett utökat SMART test. Sen nån slags low level format som alltså skriver till varenda sektor på hela disken. Därefter ett utförligt SMART test igen då dåliga sektorer tydligen bara visar sig om man skriver till en sektor först.

Inte jätte kul att köpa nya diskar alltid...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Stora diskar tar tid på sig - och de flesta greppar inte i hur mycket data som faktiskt finns på diskar och trots med läshastighet i runda slänga 200MB/s för en 2-siffrig TB disk så tar det ändå upp till ett dygn att gå igenom alltihop bara i rå läsning. Motsvarade diskar på 1990-talet så handlar hela processen om fåtal antal minuter och det med läshastigheter ned till 25-50 del av dagens hastigheter...

---

När man petar i en disk i en NAS med mdadm-RAID så påbörjas synkning mellan diskarna - vilket innebär att varenda sektor kommer att läsas och de allra flesta att skrivas om i synkningen. Detta sker var gång man stoppar in en ny disk och ökar ut RAID med fler diskar då hela Raiden:s alla sektorer måste räknas och skrivas om varje gång.

RAID är heller inte satta att köra med full fart i sin synkning av flera orsaker - ett av dessa är krasst sett av bandbreddsbegränsninga i chippen kontrollogiken, men också för att man skall ha bandbredd kvar att kunna läsa och skriva på disk-arrayen medans den synkar - vilket för varje multi-TB disk man placerar in så skall hela mängden tuggas igenom på samtliga diskar parallellt och det kan gå dygn för det och allt längre tid ju fler diskar i arrayen

Detta i sig är en bra test på (de nya) diskarna och dess status efter leverans eftersom man motionerar hela systemet - men också en risk då man kan hitta problem på de äldre befintliga diskarna som uppkommer/upptäcks först när allt läses och skrivs om igen av den höga belastningen.

Därför är det alltid bra att ha backup på all data på sin NAS vid så 'stora' arbeten som att peta in nya diskar och ha backuppen uppdaterad till den dagen i fall det skiter sig rejält.

En redan väluppsynkad backupdisk (eller array av backupdiskar om det är stora mängder data) går fort att synka (med tex. rsync) och medför väldigt lite last på diskarna i NAS:en.

Medans stoppar man in en ny disk i en RAID - och det börja bli tecken på problem under synkningsförfarandet och först då nervöst i iver försöker rädda all data på diskarna i NAS och öka på lasten ytterligare - ja då har man nästan redan skitit i det blå skåpet...

---

Alla HD är kontrollerade vid fabrik - Dels skall spåren göras från scratch med en speciell aktuator (som säker kostar miljoner styck med tanke att det skall stega i området 75-50 nm per steg) som sticks genom ett hål på sidan och styr läshuvudarmen vid initieringen (främst WD-diskar hade det på sina 1, 2 och 4TB diskar från början av 2000-talet och man ser en överklistrad hål med aluminium-lapp på sidan av diskchassiet), senare modeller så kanske det bara är en sida på skivan som initieras och sedan får disken själv använda den disken som referens för spårningen när disken själv ritar upp spåren på alla andra skivor och sidor. - idag kanske det räcker med en startmarkör på en skivan och resten av uppspårningsjobbet sköter disken själv med sin egen kontroller och smarta algoritmer och det enda som behövs är att vara spänningsansluten under någon eller ett par dygn

Man kan också anta att denna typ av algoritmer som formaterade disken inte är kvar i kontrollen utan ersatts med den tänkta firmware till användarna.

Men hur eller hur, detta tar tid även hos tillverkaren då ytan efter spårningen skall kontrolleras och 'P-list' skall skrivas (P-list = fabriksmarkerade dåliga sektorer som aldrig någonsin används mer och man använder reservsektorer för dem som redan finns på plats på skivorna eller bara hoppar över dom i uppräkningen)

Den senare 'G-list' är sektorer som under användande klassas för dåliga trots omskrivningsförsök och reallokeras och det är den numerärer som i antal sedan syns som antalet reallokerade sektorer och synliga i SMART - 'P-list' med de i original dåliga sektorer är inte åtkomliga med vanliga program och jag tro alla mår bäst att inte veta hur många sektorer som är bortklassade redan från början...

Ingen disk har helt felfria sektorer - på en stor >= 8TB så handlar det säkert om många tiotusentals sektorer som inte håller måttet. (det fanns inga felfria diskar på MFM och ST506-tiden heller, det lägsta jag sett är 3 fel på en 85 MB disk - mellan 20 - 50 sektorer var ganska normalt medans var det flera hundra så började misstankarna komma att exemplaret kanske inte är så bra, dock hade det väldigt liten relation till hur länge disken sedan höll... - när IDE-diskar kom så gömde man snabbt undan de redan vid tillverkningen dåliga sektorerna (som började bli ganska många när diskarna passerade 100 MB-gränsen) och kunde visa upp en 'virtuell' felfri diskyta - och reallokering av dåliga sektorer (men aktiveras endast vid skrivning) vidmakthöll den 'fläckfritt perfekta ytan' tills antalet reallokeringar hade förbrukat upp alla reservsektorer i närområdet där felen yttrar sig (det är oftast inget centralt lager man plockar ifrån utan reservsektorerna är utfördelat över diskytan i omedelbar närhet eller rent av i spåret av aktuella sektorer som krånglar för att man inte skulle få för mycket söktid när reservsektorerna skulle användas - ta en läsning tid så beror det inte på att den letar efter reservsektorer över halva disken som man kanske tror - utan att det gör en ganska stort antal läsförsök på en befintlig sektor som är svårläst inklusive att läsarmen går i 0-läge och söker om för varje läsförsök med durr och ev. knackade ljud...

Testet i SMART är ofta på 3 nivåer - en 'transporttest' som går snabbt att genomföra och är främst se att disken är OK och inte behandlats så illa i transporterna att det blivit lagerskador, böjda armar till läshuvuden eller huvuden har slagits ut på skivan och disken sedan inte vill starta alls - ja, i stort sett för att kolla om det är en DOA eller inte.

Sedan finns det en mellantest där olika mindre områden av diskens yta kollas och kollar insvängninstid och söktid på dess sökningar etc. med jämförelse av värden den hade skapat sig vid fabrik (bl.a parametrar lagrade i eeprommet U12) och där bedömer om det ändrats så mycket att det kan tyda på mekaniska skador

och slutligen den stora testen där allt ovanstående görs och dessutom hela diskytans alla sektorer kontrolleras och mindre bra sådana skrivs om för att kolla att kvaliten blir bra efter en omskrivning, och om inte så reallokeras dem och det syns i SMART. Det testet tar tid eftersom hela ytan skall läsas av och på 10-12TB disk kan ta närmare ett dygn trots kontinuerlig lästakt i området 200 MB/s