AMD: "7 nanometer Plus för Zen 3 ger främst högre energieffektivitet"

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Vore bra med ett klargörande sådär med den lättförvirrande namnsättningen.

Påståendet gäller alltså att Zen 3 (alltså uppföljaren till nästa processorserie, Zen 2 på 7 nm) inte ger någon gratis prestandalaunch över Zen 2 (som är nästa serie på 7 nm som kommer "snart"). Det betyder alltså inte att Zen 2 inte kommer vara snabbare än Zen+ som vi har ute idag.

Vet inte om du missförstår eller vad som avses exakt med att "Zen 3 inte ger någon prestandalaunch över Zen 2." Så vill väl förtydliga med att det talas enbart om noden. Alltså pratar de inte om prestandan på Zen 3 mot Zen 2. Bara prestandan på noden Zen 3 tillverkas med kontra den Zen 2 tillverkas med.
Så noden kommer inte innebära nämnvärda prestandaförbättringar, men den kommer innebära strömsnålare kretsar och betydande ytbesparingar.
Zen 3 kan alltså fortfarande ha riktiga prestandaförbättringar gentemot Zen 2 eftersom de uppdaterar själva arkitekturen. Samtidigt kan de utnyttja den strömsnålare noden och den mindre ytan till sina arkitekturförbättringar och till att lägga in fler kärnor, större cache, kraftigare beräkningsenheter och så vidare. De kan också utnyttja den strömsnålare noden till högre basfrekvenser och bättre turbolägen över många kärnor då det är effekten som begränsar max-frekvensen över många kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Har redan laddat upp med 2700X för att lära mig alla "quirks" med plattformen innan 3700X som jag verkligen ser fram emot

Var ruskigt nära att klicka hem mig en 2700X ackompanjerad av ett Vega 64 under BF, men kändes inte befogat med ett 1070 i gammelburken som ändå fungerar bra i dagsläget med en 5820K propp med duglig OC.

Frugan får ta över denna nästa år så vi har två gedigna spelburkar. Börjar bli tröttsamt att dela för att spela nyare spel

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 CPU: Ryzen 9 3900X med Noctua NH-D15 GPU: Asus TUF 3080 10GB OC RAM: 64GB G.Skill Trident Z Neo @ 3600Mhz CL 16-19-19-39 Moderkort:ASUS ROG Crosshair VIII DARK Hero SSD m.2: 2 x 2TB Seagate FireCuda 520 SSD 2.5: 2 x 480GB Kingston A400

Permalänk

Det är långt kvar dit, reagerar lite på hur artikeln här på Sweclockers är skriven: "10 procent bättre energieffektivitet och 17 procent högre transistortäthet, utan att ange några siffror om prestandaförbättringar (klockfrekvens) " Att klockfrekvens per automatik är prestandaförbättringar, är att gå på säljsnack från förra årtusendet

Hoppas de kan göra en repris av Zen+ och vi får se en Zen 2+ som passar AM4 socket innan Zen 3

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Corsair 32GB CL 15 (4x8GB) DDR4 3000MHz | Corsair RM750X 750W v2 | MSI RTX 2060 Ventus XS 6GB | NZXT H440 Midi Tower :: ASUS VivoBook 15 X505ZA-BQ252T AMD Ryzen 7 | 2700U Radeon Vega 10
Vilken var din första?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av yestomtom:

Det är långt kvar dit, reagerar lite på hur artikeln här på Sweclockers är skriven: "10 procent bättre energieffektivitet och 17 procent högre transistortäthet, utan att ange några siffror om prestandaförbättringar (klockfrekvens) " Att klockfrekvens per automatik är prestandaförbättringar, är att gå på säljsnack från förra årtusendet

Hoppas de kan göra en repris av Zen+ och vi får se en Zen 2+ som passar AM4 socket innan Zen 3

När det talas om tillverkningstekniker är det alltid klockfrekvenser som avses när det talas om bättre prestanda. Om TSMC (i det här fallet) eller Samsung utlovar X% bättre prestanda menas X% högre klockfrekvens. Vad de lovar med sina tekniker har således absolut ingenting att göra med deras klienters arkitekturer.

Gällande sockel är det så gott som garanterat att Zen 2 blir kompatibel med sockel AM4, AMD har lovat stöd för den plattformen till år 2020. Löftet borde även innefatta Zen 3 men är ju möjligt att de gör en annan tolkning. När AMD lanserade Ryzen ställde jag frågan om hur långlivad plattformen skulle bli och de var öppna med att de inte såg nån anledning att byta förrän de var tvungna; att introducera DDR5 eller en ny PCI Express-standard var två exempel som angavs.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neroth:

Känns som att det är på tiden med ett genombrott i materialteknik, så vi kan byta ut det gamla goda kislet mot något som pallar lite fler GHz.

Japp, blir skönt med grafen jag ser fram emot 20GHz
Då har vi något som håller till kvantdatorn funkar som den ska, när den gör det så har vi alla prestanda som behövs för att göra det fetaste MMORPG någonsin, nämligen en perfekt simulering av universum!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

... Så det blir en prestandaskjuts, men inte på allas hemdatorer.

De flesta "hemdatorer" i dag är laptop, som är ganska känsliga för bra effektivitet. Högre prestanda och/eller längre batteritid är inte fy skam!

Skrivet av Maximo:

... AMDs "7nm+" motsvarar intels "10nm". Intel har alltså ännu ett tag på sig innan dom blir omsprungna.

Inte om du betänker att AMDs 7nm kommer ut på marknaden inom kort, medan Intel ligger uppemot ett år efter...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Jacob:

När det talas om tillverkningstekniker är det alltid klockfrekvenser som avses när det talas om bättre prestanda.

Nu har jag rätt dålig koll på detaljer här, men är det inte egentligen "transistor gate delay" man refererar till när man pratar om prestanda för transistorer?

"Transistor gate delay" är rätt direkt relaterad till frekvens, men delen jag är rätt säker man utelämnar är att "nod B ger X % bättre prestanda över A" är att detta enbart gäller vid en viss transistorspänning.

"Transistor gate delay" beror kraftigt på spänningen, det är orsaken till varför högre Vcore möjliggör högre maxfrekvens. Men det finns inget enkelt samband mellan spänning och "transistor gate delay", det är något som beror av en massa olika faktorer.

T.ex. så verkar det konsekvent vara så att FinFET-transistorer ger klart bättre "transistor gate delay" vid lägre spänningar, men finns alltid en punkt för spänning där normala (planar) transistorer går om. Vi såg t.ex. att Intel 32 nm hade högre frekvenstak än 22 nm.

Högsta frekvensen som jag känner till på CPUer är ju IBM som nådde 5,2 GHz på 65 nm. Man hade en fungerande CPU på hela 6 GHz med 45 nm, men den lanserades aldrig och man stannade på 5,0 GHz på den noden. På senare noder har man inte nått lika höga frekvenser, men här spelar självklart mikroarkitektur in rätt ordentligt.

Poängen är ändå: när TSMC säger "X % högre prestanda" är det vid en specifik spänning. Det betyder inte nödvändigtvis att förväntad maxfrekvens ökar men den siffran. Vi har ju haft noder, t.ex. Intels 22 nm, där transistorprestandan definitivt ökat men där maxfrekvens i praktiken legat still eller till och med minskat.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

De flesta "hemdatorer" i dag är laptop, som är ganska känsliga för bra effektivitet. Högre prestanda och/eller längre batteritid är inte fy skam!

Inte om du betänker att AMDs 7nm kommer ut på marknaden inom kort, medan Intel ligger uppemot ett år efter...

Än så länge är varken 10nm, 7nm eller 7nm+ ute och Intel leder. Tekniken AMD har tänkt använda för 7nm+ är samma som intels 10nm och det återstår att se om det kommer gå så smärtfritt som utlovat för AMD. Det sket sig totalt för intel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Yoshman:

Nu har jag rätt dålig koll på detaljer här, men är det inte egentligen "transistor gate delay" man refererar till när man pratar om prestanda för transistorer?

"Transistor gate delay" är rätt direkt relaterad till frekvens, men delen jag är rätt säker man utelämnar är att "nod B ger X % bättre prestanda över A" är att detta enbart gäller vid en viss transistorspänning.

"Transistor gate delay" beror kraftigt på spänningen, det är orsaken till varför högre Vcore möjliggör högre maxfrekvens. Men det finns inget enkelt samband mellan spänning och "transistor gate delay", det är något som beror av en massa olika faktorer.

T.ex. så verkar det konsekvent vara så att FinFET-transistorer ger klart bättre "transistor gate delay" vid lägre spänningar, men finns alltid en punkt för spänning där normala (planar) transistorer går om. Vi såg t.ex. att Intel 32 nm hade högre frekvenstak än 22 nm.

Högsta frekvensen som jag känner till på CPUer är ju IBM som nådde 5,2 GHz på 65 nm. Man hade en fungerande CPU på hela 6 GHz med 45 nm, men den lanserades aldrig och man stannade på 5,0 GHz på den noden. På senare noder har man inte nått lika höga frekvenser, men här spelar självklart mikroarkitektur in rätt ordentligt.

Poängen är ändå: när TSMC säger "X % högre prestanda" är det vid en specifik spänning. Det betyder inte nödvändigtvis att förväntad maxfrekvens ökar men den siffran. Vi har ju haft noder, t.ex. Intels 22 nm, där transistorprestandan definitivt ökat men där maxfrekvens i praktiken legat still eller till och med minskat.

Korrekt, det är egentligen "Transistor Gate Delay" men för enkelhetens skull skriver vi och egentligen de allra flesta medier mer begripliga "klockfrekvens" i såna här sammanhang. Du har också helt rätt i att frekvenslyften (prestandaförbättringen) som nämns är vid en specifik spänning och inte maxfrekvens (blev mycket missförstånd om detta när AMD talade om +25% med Vega och Zen 2 på 7 nanometer...).

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Zen 3 kan innebära ett ordentligt prestandahopp i praktiken om DDR5 minnen kommer in i bilden eftersom Zen påverkas ganska mycket av minneshastigheten till skillnad från Intel som inte skalar särskilt bra.

Med Zen 2 så tas låsningen mellan frekvensen på minne och Infinity Fabric bort, så det direkta beroendet är borta, sedan får vi se hur de klockar IF eller om det finns någon form av koppling mellan IF och minne kvar via någon faktor.

Permalänk
Skrivet av Radolov:

Och som vi vet så är frihet slaveri. Deras IO die tillverkas hos globalfoundries (och det är bekräftat av AMD själva) och med tanke på att de är massiva och kommer användas i förmodligen alla konsoler, alla servrar, alla laptops så har de mer än tillräckligt att göra. Var resten kommer från spelar inte så stor roll för dem.

Inget mer än länken jag gav förut då en AMD representat svarade på en fråga som techpowerup ställde. Jag har inte sett det någon annanstans, men förstår inte varför techpowerup eller AMD skulle ljuga om en sådan sak.

Det är väl inte så konstigt, de processerna är syskon, dvs de bygger bägge på förbättringar av Samsungs 14nm FinFet, det intressanta är väl att det antyder att Glo-Flo är fullbelagda på sin 12nm produktion, dvs de kör så mycket Zen+ som de bara kan.

Permalänk
Skrivet av Maximo:

Än så länge är varken 10nm, 7nm eller 7nm+ ute och Intel leder. Tekniken AMD har tänkt använda för 7nm+ är samma som intels 10nm och det återstår att se om det kommer gå så smärtfritt som utlovat för AMD. Det sket sig totalt för intel.

Skickades från m.sweclockers.com

TSMC 7 nm har varit i full produktion sedan sommaren, till skillnad från Intels sporadiska produktion av några små i3:or på sin 10nm.

Intel är efter på riktigt nu.

Permalänk
Skrivet av Jacob:

Korrekt, det är egentligen "Transistor Gate Delay" men för enkelhetens skull skriver vi och egentligen de allra flesta medier mer begripliga "klockfrekvens" i såna här sammanhang. Du har också helt rätt i att frekvenslyften (prestandaförbättringen) som nämns är vid en specifik spänning och inte maxfrekvens (blev mycket missförstånd om detta när AMD talade om +25% med Vega och Zen 2 på 7 nanometer...).

Är inte det ett problem idag?

När media "förenklar" så blir resultatet att den breda massan fördummas, istället för att utbildas.

Dessutom så var väl inte klockfrekvens något som var allmängiltigt gods innan Intel "förenklade" för konsumenterna under Pentium 4:eran.

I dagsläget är väl dessutom energieffektivitet betydligt mer intressant än teoretiska maxfrekvensen, jag inser att det kan låta lite ironiskt kanske på ett forum med ett namn som Sweclockers

Kan bara konstatera att idag verkar det vara minst lika många eller fler som vill uppnå hög prestanda vid så låg spänning som möjligt, (googla overclocking/undervolting).
I detta fallet så är ju information om förhållandet mellan Transistor Gate Delay/Voltage mycket mer intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Än så länge är varken 10nm, 7nm eller 7nm+ ute och Intel leder. Tekniken AMD har tänkt använda för 7nm+ är samma som intels 10nm och det återstår att se om det kommer gå så smärtfritt som utlovat för AMD. Det sket sig totalt för intel.

Skickades från m.sweclockers.com

TSMC (eller om det blir Glo-F) gör sin produktion för AMD medan Intels 10nm görs "in house". Med andra ord. Nej de är inte samma nod.

Skrivet av Zoolook13:

Är inte det ett problem idag?

När media "förenklar" så blir resultatet att den breda massan fördummas, istället för att utbildas.

Dessutom så var väl inte klockfrekvens något som var allmängiltigt gods innan Intel "förenklade" för konsumenterna under Pentium 4:eran.

I dagsläget är väl dessutom energieffektivitet betydligt mer intressant än teoretiska maxfrekvensen, jag inser att det kan låta lite ironiskt kanske på ett forum med ett namn som Sweclockers

Kan bara konstatera att idag verkar det vara minst lika många eller fler som vill uppnå hög prestanda vid så låg spänning som möjligt, (googla overclocking/undervolting).
I detta fallet så är ju information om förhållandet mellan Transistor Gate Delay/Voltage mycket mer intressant.

Men om personerna ifråga inte förstår vad som skrivs från första början så informerar du inte den gruppen personer. Att förenkla en sak betyder inte att man fördummar folk utan det betyder bara att informationen kan nå en större grupp människor.

Sedan är det en skillnad mellan att förenkla något och göra som Intel och AMD gjorde på början av 2000-talet där de använde klockfrekvenser som ett PR-trick. Det är inte riktigt samma sak där det ena är att göra det möjligt för fler att ta del av information och det andra är att försöka få folk att köpa deras produkter.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuppe:

Japp, blir skönt med grafen jag ser fram emot 20GHz
Då har vi något som håller till kvantdatorn funkar som den ska, när den gör det så har vi alla prestanda som behövs för att göra det fetaste MMORPG någonsin, nämligen en perfekt simulering av universum!

För att simulera universum perfekt så behöver du något som har samma eller mer energi/materia än universum.

Skrivet av Maximo:

Än så länge är varken 10nm, 7nm eller 7nm+ ute och Intel leder. Tekniken AMD har tänkt använda för 7nm+ är samma som intels 10nm och det återstår att se om det kommer gå så smärtfritt som utlovat för AMD. Det sket sig totalt för intel.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror att AMD redan har fått dina första 7nm chip och finslipar / reder ut problem inför släppet nästa år.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk

Mitt nästa bygge blir nog på AMD plattform 🤔
(första gången jag går ifrån Intel , men det är dags ✅)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850