Dator beter sig allmänt struligt i samband med Ubuntu-baserade distar

Permalänk
Medlem

Dator beter sig allmänt struligt i samband med Ubuntu-baserade distar

Hej,

På min stationära dator (speccar längst ned) så införskaffade jag en Samsung 970 NVMe disk för ett tag sedan, bara för att sedan upptäcka att Windows 7 inte stödjer NVMe utan att ladda ned två uppdateringar som inte längre finns att tillgå från Microsoft.

Nåväl, tänkte jag. Ett tillfälle att prova på något Ubuntu-baserat igen då! Provade Live USB med både Ubuntu, Kubuntu och Linux Mint med bestämde mig för att installera Kubuntu den här gången. Installerade på SSD enheten och klickade runt lite. Fungerade Ok så här långt.

Men sedan började problemen. Går jag från Kubuntu tillbaka till Windows 7 som ligger på en annan SATA SSD (oavsett om det rör sig om omstart, eller stänga av och sätta igång igen efter valfri tid) så fungerar varken mus eller tangentbord i Windows. Lösningen är då antingen att starta om med reset-knappen på chassit, alternativt krypa under bordet bakom datorn, dra ut USB kablarna och sätta in dom igen. Detta inträffar även om jag går direkt från en Live USB till Windows, så det går inte att skylla på just den installation av Kubuntu jag har.

Men det tar inte slut där heller; ibland när jag bootar in i Kubuntu så fungerar inte tangentbordet där heller, dock så gör musen det. Samma lösning här, kräver omstart eller att man drar ut och stoppar tillbaka USB kontakten.

Då är frågan då... Vad sjutton orsaken till detta? Blir närmast omöjligt att använda datorn som det är nu.

Det var det första, stora problemet. Det andra jag tänker på just nu är snarare en fråga:

Kubuntu ligger på en helt ny 500 GB NVMe SSD men bootar säker tre-fyra gånger så långsamt som en ett par år gammal installation av Windows 7 för på en 256 GB SATA SSD. Detta stämmer ju ingenstans. Vad är felet här?

---
CPU: Intel i7 4790K
MB: Asus Z-97 A
RAM: 2x4 DDR3
GPU: Radeon 280X
Lagring: Samsung 970 500 GB NVMe

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Jag har ingen aning gällande USB-problemen.
Start-tider antar jag att du jämför mellan hibernate och kallstart - sedan är det även möjligt att kUbuntu väntar på någonting under uppstart som Windows tar tag i senare alternativt har kortare tid till timeout för.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6