Rykte: Intel arbetar på "Comet Lake" med 10 kärnor på 14 nanometer

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Och? Har jag sagt något annat? Jag tycker bägge fallen är ovärda. Poängen var att vissa verkar inte ha några problem med att lägga någon tusenlapp för lite extra prestanda. Vilket ditt inlägg inte motsäger alls.

OK, då misstolkade jag. Du skrev "några tusenlappar" och nu skriver du "någon tusenlapp". Och om 9900K hade kostat "någon tusenlapp" mer än 2700X så hade det varit mer värt, eller mindre ovärt beroende på hur man ser det, men som det ser ut nu så får man 2st 2700X för priset av en 9900K om man går på de ställen som faktiskt har produkterna i lager.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

3 GHz är väl inte en "serverklocka", det är ju där de flesta konsument-CPU:er ligger? ...

Du får gå ganska långt ner i prestanda för att komma nära 3 GHz på konsumentsidan.
De allra flesta från 2017/18 ligger högre (Intel har två Celeron på 2,9 resp 3,0 Ghz).
Serverprocessorer med många kärnor ligger under 3 GHz.

Permalänk
Medlem

Så de skall typ trycka dit två kärnor till på 9900K? Tick-tock låter mer ssom en hostande gammal motor nu. 9900K är redan på gränsen och många moderkort klarar bara köra dem i deras 95W TDP fantasigräns. För att inte tala om att de blir bra varma när de släpps fria för att istället nå sina "boost" hastigheter. Två kärnor till på det... Om 9900K kändes på gränsen av desperat så känns detta smått galet. Även om de lyckas pressa ur detta, får folk att byta ut sina moderkort igen (vilket jag i vanlig ordning antar kommer krävas), hittar något sätt att kyla historian osv... Vad kommer denna kosta? 9900K är redan prissatt bortom sunt förnuft.

Om denna släpps runt hösten 2019 så skvalrar det också om Intels syn på sin 10nm process och när de tror att de kan ha något som konsumenter kommer vilja köpa. Uppenbarligen är en lansering av 10nm under nästa år inget som kommer ha prestanda som de tror är vad gamers och entusiaster komemr vilja ha.

Den enda "kloka" upplösningen på detta är att det visar sig vara en påhittad nyhet av Intel för att få AMD att slappna av lite och sedan komma med 10nm med buller och bång.
Jag betvivlar dock att detta är fallet.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Olle P:

Du får gå ganska långt ner i prestanda för att komma nära 3 GHz på konsumentsidan.
De allra flesta från 2017/18 ligger högre (Intel har två Celeron på 2,9 resp 3,0 Ghz).
Serverprocessorer med många kärnor ligger under 3 GHz.

i5-8400 har en basklocka på 2,8 GHz.
Ryzen 5 2600 har basklocka på 3,4 GHz.
På laptop ligger frekvenserna ännu lägre.

Skulle säga att produkterna ovan är rätt representativa av "konsument" (d.v.s. inte värstingarna bland mainstream)

Men nu sitter vi mest och märker ord och kommer upp i en diskussion om vad "nära" betyder, om man ska prata om boostklocka eller basklocka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chimo:

Enligt samma resonemang så är ju 2700X sjuhelvete oprisvärd jämfört med 2600X? Kollar vi BF1 1080p så får vi alltså ~94% av prestandan för 65% av priset om vi väljer 2600X framför 2700X.

Det är inte någon nyhet att prisvärdheten på datorkomponenter faller av rätt snabbt efter en viss nivå. Börjar bli tröttsamt med alla dessa AMD fanboys som konstant måste rättfärdiga sitt köp. Ryzen är en fantastisk CPU, men det betyder inte att 9900k är en dålig CPU eller ett dåligt köp, så länge man vet vad man köper (eller har pengar upp över öronen och bara vill ha det bästa).

Själv tycker jag absolut att 9900K är bra rent prestandamässigt. Men priset är t.ex. på Inet nästan det dubbla jämfört med en 2700X, inte alls värt det i mina ögon.

Och viktigast av allt för mig i alla fall, Intel är ett företag som kört med så mycket fulspel genom åren så det är bara inte klokt. Är trött på sånt beteende, företag måste börja sköta sig.

Sen kanske man borde välja bort Nvidia och Samsung också t.ex. enligt dessa principer, men man får välja sina strider ibland. Dessutom tycker jag man hört mer negativt om Intel, som t.ex. skandalen för 12 år sen. Blir verkligen trött på att företagen bara kommer undan hela tiden.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

Med tanke på att GPU-prestandan har kommit ikapp CPU-prestandan nu (min 8700k flaskar mitt RTX 2080 i BF:V - i Ultra 1440p!) så är det på tiden att det händer något rejält inom CPU-marknaden.

Det märks att Intel knappt har gjort något sen dom lanserade Sandy Bridge för snart 8 år sedan, utan bara finputsat sin arkitektur. På dessa 8 år har samtidigt Nvidia och AMD mer eller mindre kommit ikapp.

För bara något år sedan fanns det inte en chans att en high-end CPU skulle flaskhalsa samtidens high-end GPU i normala upplösningar. Idag är ett RTX 2080 Ti overkill i många spel såvida man inte antingen spelar i 4K eller har en överklockad i9-9900k.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Senaste spännande ut intel var väll 5750 med sin löjligt stora chache

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Senaste spännande ut intel var väll 5750 med sin löjligt stora chache

Skickades från m.sweclockers.com

Den var riktigt intressant, det gav ju real world prestanda, dessvärre var den gimpad för att inte kannibalisera på 4790K som lär ha kostat en bråkdel att tillverka.

Intel management strök tyvärr dessa proppar illa kvickt, utom för Apple som säkert betalar rundligt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nu larvar du dig bara. Jag sålde naturligtvis min 1700, fick 1500 för den så blev inte ens 2000 i uppgraderingskostnad. Om jag inte haft möjlighet att sälja min 1700 så hade det inte blivit något köp.

Dessutom handlade min jämförelse om topmodell mot toppmodell. Att jämföra AMD mot AMD och Intel mot Intel blir i detta fall skevt. Om jag ska ge igen med samma mynt så kan jag ju då säga att 9900K är en sjukt ovärd uppgradering om man redan har 8700K och så vidare, så ser du ganska snabbt hur oerhört snett och konstigt det blir när man jämför så.

Skrivet av sKRUVARN:

Och? Har jag sagt något annat? Jag tycker bägge fallen är ovärda. Poängen var att vissa verkar inte ha några problem med att lägga någon tusenlapp för lite extra prestanda. Vilket ditt inlägg inte motsäger alls.

Saken är ju den att man ska titta på hela systemet vilket så klart prissättarna på Intel/AMD gör.

Dvs köper du ett system för 30.000:- och är beroende av CPU prestanda så är 10% extra prestanda värt ca 3000:- så då helt OK att lägga tex 6000:- istället för 3000:- på CPU:n om du får lite mer än 10% förbättring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

Själv tycker jag absolut att 9900K är bra rent prestandamässigt. Men priset är t.ex. på Inet nästan det dubbla jämfört med en 2700X, inte alls värt det i mina ögon.

Och viktigast av allt för mig i alla fall, Intel är ett företag som kört med så mycket fulspel genom åren så det är bara inte klokt. Är trött på sånt beteende, företag måste börja sköta sig.

Sen kanske man borde välja bort Nvidia och Samsung också t.ex. enligt dessa principer, men man får välja sina strider ibland. Dessutom tycker jag man hört mer negativt om Intel, som t.ex. skandalen för 12 år sen. Blir verkligen trött på att företagen bara kommer undan hela tiden.

Nä för många är ju verkligen inte 9900k värd prisökningen över 2700X, men samtidigt måste man kunna förstå att vissa har andra krav alternativt bara vill ha top of the line. Tråkigt om nån som spelar 60hz övertygas att köpa en 9900k och ett 1060, på samma sätt att det är trist om nån rekommenderas 2700X och 2080 ti som vill spela på sin 240hz skärm och vill ha en dator som kommer prestera så bra som möjligt om några år och även klara av grafikkortsbyten.

Håller med om att det är en del tvivelaktiga beteenden från Intel sida och är väldigt glad att AMD har gjort en come back, men tycker inte det ska gå över behov när man väljer komponenter.

Ja jag kan hålla med, det finns en hel del företag som jag egentligen gärna hade bojkottat, men sen så köper jag ändå oftast det jag vill ha oberoende på vem som tillverkar det. Guilty pleasure?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMDDDDD:

För två år sedan skulle inte ens jag röra en AMD-cpu. Bulldozer fiaskot körde AMD rätt djupt ner i sanden. Ryzen har ändrat på det. Som sagt, jag tror att AMD är ikapp Intel prestandamässigt inom den tidsramen jag nämnde innan.

Och om AMD säljer? Jag låter bilden nedan tala:
https://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2018/09/Intel-AMD-CPU-Market-Share_1.png

Häftigt om siffrorna stämmer så känns det verkligen som att det hänt nånting unikt! Får se hur det ser ut i långa loppet.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

@igelkotte:

Ja, siffrorna är väldigt färska. När 7nm Ryzen kommer ut så blir det nog en helt annat historia. Intel måste komma på något nytt, deras arkitektur har levt för länge. Även om AMD inte haft något att komma med så står de med byxorna nerdragna.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av the squonk:

Den var riktigt intressant, det gav ju real world prestanda, dessvärre var den gimpad för att inte kannibalisera på 4790K som lär ha kostat en bråkdel att tillverka.

Intel management strök tyvärr dessa proppar illa kvickt, utom för Apple som säkert betalar rundligt.

Tog ett tag även för Intel att lura varför i7-5775C presterar så pass bra i spel. Det luriga var att L4$ gav ingenting i flesta fallen, men fanns några få undantag.

Till slut föll ändå bitarna på plats. Effekten av L4$ var i princip identisk med väldigt snabbt RAM, något vi också ser i TechReports nygjorda test där i7-5775C ställs mot t.ex. i7-8700K och 2700X. Problemet är att de senare två utrustas med DDR4-3200, vilket gör att i7-5775C inte alls sticker ut på något sätt. Tvärt om ser man här att det handlar om en relativt lågt klockad Broadwell...

Intel har absolut inte strukit eDRAM, tvärt om har man vidareutvecklat konceptet och fixat de nackdelar tekniken hade i Haswell/Broadwell, 2 MB av L3$ gick åt för att hålla reda på cache-taggarna i L4$.

I Skylake är används inte längre eDRAM som en L4$, i stället är det rent logiskt en del av RAM-interfacet och eDRAM används som en buffert mot RAM. Denna lilla ändring fixar dels L3$ problemet + det gör också så att alla operationer mot RAM kan nyttja eDRAM, d.v.s. även I/O som använder DMA cachas -> de modeller med eDRAM har något bättre I/O-kapacitet (spelar i praktiken bara roll om man har 10 Gbit/s NIC eller snabb NVMe disk).

Men även idag ser de flesta applikationer noll nytta från eDRAM. För desktop är eDRAM rätt meningslöst då det är relativt dyrt och där kan man lika gärna stoppa i riktigt snabbt RAM som ger motsvarade effekt.

För bärbara finns en klar poäng med eDRAM. Dels blir iGPU snabbare, men där vill man inte stoppa in väldigt snabbt RAM då det har kraftigt negativ inverkan på "idle" förbrukning och därmed batteritid. Ovanpå det drar läsning/skrivning mot eDRAM mindre ström än läsning/skrivning mot RAM.

Finns några enstaka arbetslaster som ser en nytta av eDRAM, t.ex. sådant fall där data ofta läses/skrives av flera kärnor och därför ofta måste synkroniseras med RAM. Dijkstra testet i GB4 är ett sådan fall (algoritmen GPSer och även spel använder för att hitta närmasta vägen mellan två punkter), även komprimering tenderar se en viss boost. i7-8559U är i princip en i7-7700K (sett till boost frekvenser) med lägre TDP samt 128 MB eDRAM.

U-modellerna med eDRAM är rätt ovanliga, men de finns även utanför Apple. Microsoft använder dessa modeller i toppmodellerna av Surface, Dell har i alla fall vissa år använt dessa i toppmodellerna av XPS13-serien samt Intel använder dem i vissa NUC-modeller. Men eDRAM är rätt meningslöst i stationära idag, är både billigare och mer flexibelt att välja snabbt RAM i det fallet.

Edit: har en i7-5775C i speldatorn, en i7-6550U i laptop (Surface Pro 4), i7-6770HQ i NUC på jobbet samt i7-8559U i NUC:en hemma. Alla är utrustade med eDRAM. Gillar resultatet, men skulle inte kalla det direkt prisvärt sett till vilken prestandaboost man får.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

Det verkar bekräftat i alla fall att både nya CPU:er och grafikkort ska introduceras på CES2019: https://www.sweclockers.com/nyhet/26382-amd-avtacker-grafikko...

Det ryktas om 12 kärnor/24 trådar enligt vad jag läst, men osäkert om det är bekräftat än.

Vilka 10nm CPU:er har Intel idag?

https://ark.intel.com/products/136863/Intel-Core-i3-8121U-Pro...-

Finns inget som talar för en lansering tidigt nästa år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

https://ark.intel.com/products/136863/Intel-Core-i3-8121U-Pro...-

Finns inget som talar för en lansering tidigt nästa år.

Han pratar om amd

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Han pratar om amd

Skickades från m.sweclockers.com

Ja? Jag talar också om AMD, processorn i fråga är en 10nm från Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Saken är ju den att man ska titta på hela systemet vilket så klart prissättarna på Intel/AMD gör.

Dvs köper du ett system för 30.000:- och är beroende av CPU prestanda så är 10% extra prestanda värt ca 3000:- så då helt OK att lägga tex 6000:- istället för 3000:- på CPU:n om du får lite mer än 10% förbättring.

Jag passar alls inte in i den målgruppen. Jag uppgraderar min processor många gånger under systemets livstid, helst varje år, och Systemet kostar definitivt inte 30K, ens om man räknar in samtliga komponenter som någonsin köpts till det innan det måste bytas ut.

Men är det så att dagens ungdom tycker det är fett ballt att lägga 30 lakan på en dator så gör väl intel helt rätt i att mjölka dem antar jag, för bryr de sig inte så bryr de sig inte. Men då är det lite märkligt att de då inte tar 7 eller 8K, eller vafan varför inte dra på med storsläggan och ta 15K för bara processorn om folk ändå är så villiga att betala?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chimo:

Nä för många är ju verkligen inte 9900k värd prisökningen över 2700X, men samtidigt måste man kunna förstå att vissa har andra krav alternativt bara vill ha top of the line. Tråkigt om nån som spelar 60hz övertygas att köpa en 9900k och ett 1060, på samma sätt att det är trist om nån rekommenderas 2700X och 2080 ti som vill spela på sin 240hz skärm och vill ha en dator som kommer prestera så bra som möjligt om några år och även klara av grafikkortsbyten.

Håller med om att det är en del tvivelaktiga beteenden från Intel sida och är väldigt glad att AMD har gjort en come back, men tycker inte det ska gå över behov när man väljer komponenter.

Ja jag kan hålla med, det finns en hel del företag som jag egentligen gärna hade bojkottat, men sen så köper jag ändå oftast det jag vill ha oberoende på vem som tillverkar det. Guilty pleasure?

Jag förstår absolut att man kan vilja ha "det bästa", lite oavsett pris ibland. Kan fortfarande själv dra åt det hållet ibland, och förr så gjorde jag det ofta när det gällde just datorn. Kan dock inte motivera prisskillnaden personligen i det här fallet, men ibland kan det absolut vara värt att lägga på lite extra för högre kvalitet.

Kanske vore det ett bra sätt att straffa såna här företag med att tvinga dem till att behöva sälja av delar av sitt företag eller nåt sånt, ska vara kännbart att förstöra så grovt för ett företag som t.ex. Intel gjorde mot AMD runt -06 snåret. De 10 miljarder? som de fick böta var ju knappt ingenting för en bjässe som Intel.

Skrivet av Ryzer:

https://ark.intel.com/products/136863/Intel-Core-i3-8121U-Pro...-

Finns inget som talar för en lansering tidigt nästa år.

Ok, den CPU:n har jag missat. Men någon high-end 10nm har de väl inte lanserat än? Får väl se om det behövs, Intel har ju lyckats dominera marknaden för det mesta genom åren i alla fall.

Sant, det står ingenting om att den faktiskt ska lanseras då. Vi får väl se hur länge det dröjer. Tolkar det som om det inte dröjer så länge.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

Sött, får hoppas att det går bra och att de så sakteligen kan börja bemöta efterfrågan, då efterfrågan överstigit tillgång och produktionstakt.

Nog för att AMD har behövt detta sjukt väl, då de kunnat växa på Intels bekostnad.
Det behövs verkligen när det inte finns fler hem-pc-CPU tillverkare än två.

Både jag och fler hoppas på ARM, men det är nog en liten bit kvar tills ARM kommer och visar musklerna.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Jag passar alls inte in i den målgruppen. Jag uppgraderar min processor många gånger under systemets livstid, helst varje år, och Systemet kostar definitivt inte 30K, ens om man räknar in samtliga komponenter som någonsin köpts till det innan det måste bytas ut.

Men är det så att dagens ungdom tycker det är fett ballt att lägga 30 lakan på en dator så gör väl intel helt rätt i att mjölka dem antar jag, för bryr de sig inte så bryr de sig inte. Men då är det lite märkligt att de då inte tar 7 eller 8K, eller vafan varför inte dra på med storsläggan och ta 15K för bara processorn om folk ändå är så villiga att betala?

Ser man till pris/prestanda för hela systemet blir helt plötsligt prislappen för i9-9900K (och än mer för i7-9700K) inte alls lika illa.

Lite trivial matematik tar en fram till denna formel

P(D,R) = D / (R - 1)

där P(D,R) är priset på Ryzen-system när de är exakt lika prisvärda, D är prisskillnaden (så priset på Intel-systemet är ju P + D) medan R är prestandakvoten.

Tar vi då SweClockers spelresultat där i9-9900K var 35 % snabbare i genomsnitt (om vi nu fokuserar på rå CPU-kraft) så blir faktiskt ett i9-9900K system det mer prisvärda redan vid en totalkostnad på 8600 kr (11600 för Intel) eller mer om antar att prisskillnaden är 3000 kr.

Tar man i stället de 20 % skillnad som TechPowerUp fick när de körde i9-9900K med en hård 95 W gräns så går gränsen vid 15000 kr (18000 kr för Intel-systemet).

Så man måste inte upp på några 30k system!

Edit: omvänt om man vill få ut priset på Intel-systemet

I(D,R) = D * R / (R - 1)

Där då I(D,R) är priset på Intel-systemet som funktion av prisdifferens och prestandakvot.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

Ok, den CPU:n har jag missat. Men någon high-end 10nm har de väl inte lanserat än? Får väl se om det behövs, Intel har ju lyckats dominera marknaden för det mesta genom åren i alla fall.

Sant, det står ingenting om att den faktiskt ska lanseras då. Vi får väl se hur länge det dröjer. Tolkar det som om det inte dröjer så länge.

Nej det är korrekt! 14 nm är så väloptimerad idag, så kommer troligen ta några år till innan 7-10 nm (beroende på tillverkare) är lika bra som dagens processorer. Räknar inte med någon krympning som kommer ta över tronen i desktop-segmentet före 2020 iallafall.
Personligen tror jag på 21-22 innan man är förbi dagens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vad man får jämföra är hur de presterar i de fall där tillverkaren garanterar att kretsen fungerar.

2700X håller sig inte heller inom sina 105 W. TechPowerup uppmätte 160 W skillnad mellan "idle" och "stress-test" på en oklockad 2700X. Av någon anledning valde man däremot att testa i9-9900K med 95 W begränsning och uppmäter därför 100 W skillnad mellan "idle" och "stress-test" på den CPUn.

Så vare sig i9-9900K eller 2700X håller sig under sin TDP om de sitter i ett system som har kapacitet att leverera mycket kräm och där man inte begränsar effekten på något sätt.

Notera att även med 95 W begränsning på i9-9900K så är den i genomsnitt 20 % snabbare i TechPowerUps "icke-spel tester". TechPowerUp kör en flera renderingstester och andra saker som primärt är begränsad av flyttal, där ligger Zen väsentligt närmare Skylake än vad som är fallet i heltal.

Varför gnäller folk på att med i9-9900K kan man välja att endera köra 95 W om man vill ha en väldigt energieffektiv CPU eller så man kan släppa på alla spärrar och ändå köra inom tillverkarens specifikation och få ~10-15 % prestanda till mot, i min mening, rätt vansinnig påverkan på strömförbrukning (men många bryr sig inte om det på desktop)?

Hur kan denna valmöjlighet leda till så enormt mycket gnäll? Är 95 W viktigt, ställ in moderkortet på det och du får en CPU som också håller sig inom detta.

TDP har aldrig varit likställt med vare sig genomsnittlig effekt eller maxeffekt. Enda det säger är: om du har en kylning som klarar minst TDP så garanterar tillverkaren att kretsen fungerar korrekt. Tycker både AMD och Intel gör exakt vad de måste göra för att kunna få vettiga produkter med många kärnor: offra energieffektivitet för att säkerställa att man inte försämrar prestanda när få kärnor används, det är trots allt det viktigaste fallet för majoriteten av alla desktop-applikationer.

Varför jag kommenterade detta är för vi alla vet att AMD / Intel mäter TDP på olika sätt.

Det jag jämförde, som du vilt vägrade ta med i din beräkning, var Intel CPU, vs Intel CPU i TDP.

Och en liten fråga här:

Om det du säger stämmer.
Båda dessa CPUerna är lödda...
båda är 150W... eller vad du nu vill få det till.

Varför så olika temps med samma kylning?

Jo för 9900k borde ha en TDP på över 165W, jämfört mot 9800X, och kan lätt dra 200W+ utan att blinka, vilket överlastar kylarna. Det där är 110+ grader, i stock, på en 1200krs kylare. En som lätt klarar 250W ska tilläggas.... kan knappt kyla denna.
Så jämfört med Intels spec, vs Intels spec med att 9800X har nästan dubbla TDPn, med lägre boost... borde ringa lite klockor. Speciellt är ditt gnäll på 2700X väldigt frågande, då vi observerar HALVA temperaturen mot rums temp. Inte ens i OCat läge här kan den ens komma nära 9900k stock...

Varför gnäller folk? För på denna sida:
https://ark.intel.com/products/186605/Intel-Core-i9-9900K-Pro...-
Står där " TDP 95 W "
Men en liten (?) som säger:
TDP

Thermal Design Power (TDP) represents the average power, in watts, the processor dissipates when operating at Base Frequency with all cores active under an Intel-defined, high-complexity workload. Refer to Datasheet for thermal solution requirements.

Okej.. så bas frekvensen där är 95W.
Sen går man in i datasheet och läser kap 5.1 Processor Thermal Management:

"The processor TDP is the maximum sustained power that should be used for design of the processor thermal solution. TDP is a power dissipation and component temperature operating condition limit, specified in this document, that is validated during manufacturing for the base configuration when executing a near worst case commercially available workload without AVX as specified by Intel for the SKU segment. TDP may be exceeded for short periods of time or if running a very high
power workload."

Okej, så vi kan överstiga det kort tid vid tung workload. Men vi ska designa kylaren för att klara det efter TDP.
Och de varnar även:
"Operating the processor outside the specified limits may result in permanent damage to the processor and potentially other components in the system."

Så... 100 grader+... är nog inte direkt bra.

Och här i kommer problemet. Med Z390 och 9900k har moderkortstillverkarna, utan att Intel ens sagt "nej"/"Fy" eller något emot, höjt gränserna för allt detta. Hur mycket turbon får pressa upp TDPn och specifikt hur länge.

Så dessa specs ovan, "may be exceeded for short periods of time" har ersatts med... för evigt. För det är så de boostar, i stock, och det är sabla svårt att ens stänga av det.

Så du jämför en CPU, utanför Intels egentliga spec, med en som faktiskt följer sin. Det är helt okej för CPUer att gå utanför sin TDP, så länge de gör det på vettig temperaturnivå, men sen när FAN är 100+ grader vettig temperaturnivå för en "stock" CPU på desktop?

Som det är nu kan du inte ens välja, om du inte ska stänga av din 5Ghz CPU, och köpa en 3,6Ghz CPU. Så ska de säljas som 95W där man kan välja... ska de också säljas som 3,6Ghz vs andra CPUer... inte max turbo utanför alla specs, inkl turbon egna specs på kortvariga bursts över TDP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Varför jag kommenterade detta är för vi alla vet att AMD / Intel mäter TDP på olika sätt.

Det jag jämförde, som du vilt vägrade ta med i din beräkning, var Intel CPU, vs Intel CPU i TDP.

Och en liten fråga här:
https://i.imgur.com/w9xKziz.jpg

Om det du säger stämmer.
Båda dessa CPUerna är lödda...
båda är 150W... eller vad du nu vill få det till.

Varför så olika temps med samma kylning?

Jo för 9900k borde ha en TDP på över 165W, jämfört mot 9800X, och kan lätt dra 200W+ utan att blinka, vilket överlastar kylarna. Det där är 110+ grader, i stock, på en 1200krs kylare. En som lätt klarar 250W ska tilläggas.... kan knappt kyla denna.
Så jämfört med Intels spec, vs Intels spec med att 9800X har nästan dubbla TDPn, med lägre boost... borde ringa lite klockor. Speciellt är ditt gnäll på 2700X väldigt frågande, då vi observerar HALVA temperaturen mot rums temp. Inte ens i OCat läge här kan den ens komma nära 9900k stock...

Varför gnäller folk? För på denna sida:
https://ark.intel.com/products/186605/Intel-Core-i9-9900K-Pro...-
Står där " TDP 95 W "
Men en liten (?) som säger:
TDP

Thermal Design Power (TDP) represents the average power, in watts, the processor dissipates when operating at Base Frequency with all cores active under an Intel-defined, high-complexity workload. Refer to Datasheet for thermal solution requirements.

Okej.. så bas frekvensen där är 95W.
Sen går man in i datasheet och läser kap 5.1 Processor Thermal Management:

"The processor TDP is the maximum sustained power that should be used for design of the processor thermal solution. TDP is a power dissipation and component temperature operating condition limit, specified in this document, that is validated during manufacturing for the base configuration when executing a near worst case commercially available workload without AVX as specified by Intel for the SKU segment. TDP may be exceeded for short periods of time or if running a very high
power workload."

Okej, så vi kan överstiga det kort tid vid tung workload. Men vi ska designa kylaren för att klara det efter TDP.
Och de varnar även:
"Operating the processor outside the specified limits may result in permanent damage to the processor and potentially other components in the system."

Så... 100 grader+... är nog inte direkt bra.

Och här i kommer problemet. Med Z390 och 9900k har moderkortstillverkarna, utan att Intel ens sagt "nej"/"Fy" eller något emot, höjt gränserna för allt detta. Hur mycket turbon får pressa upp TDPn och specifikt hur länge.

Så dessa specs ovan, "may be exceeded for short periods of time" har ersatts med... för evigt. För det är så de boostar, i stock, och det är sabla svårt att ens stänga av det.

Så du jämför en CPU, utanför Intels egentliga spec, med en som faktiskt följer sin. Det är helt okej för CPUer att gå utanför sin TDP, så länge de gör det på vettig temperaturnivå, men sen när FAN är 100+ grader vettig temperaturnivå för en "stock" CPU på desktop?

Som det är nu kan du inte ens välja, om du inte ska stänga av din 5Ghz CPU, och köpa en 3,6Ghz CPU. Så ska de säljas som 95W där man kan välja... ska de också säljas som 3,6Ghz vs andra CPUer... inte max turbo utanför alla specs, inkl turbon egna specs på kortvariga bursts över TDP.

Ja, här är 2700X imponerande som levererar utlovad prestanda med stock kylaren, Intel är inte ens på samma planet ...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Saken är ju den att man ska titta på hela systemet vilket så klart prissättarna på Intel/AMD gör.

Dvs köper du ett system för 30.000:- och är beroende av CPU prestanda så är 10% extra prestanda värt ca 3000:- så då helt OK att lägga tex 6000:- istället för 3000:- på CPU:n om du får lite mer än 10% förbättring.

Kanonbra sätt att se det på.

Och för dessa är Intels värsting CPUer klart vettiga. Kör du värsting GPUn, custom kylning som klarar denna CPUns värme och satsar på allt maxat, ska du utan tvekan ha dessa delar.

Problemet är att många verkar tro att 6000kr på en 10000krs maskin är vettigt, för nån magisk 10% extra prestanda de aldrig kommer se. För bara några år sedan så var 6700k/7700k vägen att gå för alla, och de som skulle snåla köpte 6600k/7600k.

Alla som sitter på dessa i5or sitter redan nu och mer eller mindre facepalmar för deras val höll inte så bra. De som dock istället tog tidiga 1600X CPUer när de kom, sitter rätt bra till nu. De kommer om några månader få en rätt väntad uppgradering som kan pluggas in i befintligt system.

Så problemet som varit med Intel på senaste är... köper du inte top-of-the line... är du körd rätt snart. De som köpte 4790k och nyare i7or, kan dock spela än... men beroende på spel, ligger en 1600X/2600X eller liknande faktiskt inte långt bort, ibland före, ibland efter. Och om 2 år, när nu Intel också gått 12/16 trådars vägen, så kommer ju 8 bli mer och mer tajt igen och då får dessa budget AMD CPUer mer och mer nytta i sig själv. Så 9700k och 9600k, kommer snart nog sitta med detta problem... IGEN.

Enda vettiga då är 8700k, som ju kostar mer nu än när den lanserades...

Så vad får alla Intel ägare? Jo de får notan på nytt moderkort (med i vissa fall omdöpt chipset), och snart krav nytt moderkort igen.

Så priset i långa loppet blir inte bara 6000kr för en CPU. Det är 6000 och 2500kr+ för ett moderkort som kan hantera monstret, som du sen måste byta i nästa generation... igen, vs en budget CPU för under 2000kr, med ett moderkort för 1000kr, som du kan återanvända igen... och igen, för... några FPS som du troligen inte ens kan få, då du inte sitter på värsting GPUn ändå.

Här är problemet... varför inser man inte att det finns ställen där 9900k är rätt val, och det finns ställen Intel CPU idag är ett jävligt dumt val.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Paddanx:

Varför jag kommenterade detta är för vi alla vet att AMD / Intel mäter TDP på olika sätt.

Det jag jämförde, som du vilt vägrade ta med i din beräkning, var Intel CPU, vs Intel CPU i TDP.

Och en liten fråga här:
https://i.imgur.com/w9xKziz.jpg

Om det du säger stämmer.
Båda dessa CPUerna är lödda...
båda är 150W... eller vad du nu vill få det till.

Varför så olika temps med samma kylning?

Jo för 9900k borde ha en TDP på över 165W, jämfört mot 9800X, och kan lätt dra 200W+ utan att blinka, vilket överlastar kylarna. Det där är 110+ grader, i stock, på en 1200krs kylare. En som lätt klarar 250W ska tilläggas.... kan knappt kyla denna.
Så jämfört med Intels spec, vs Intels spec med att 9800X har nästan dubbla TDPn, med lägre boost... borde ringa lite klockor. Speciellt är ditt gnäll på 2700X väldigt frågande, då vi observerar HALVA temperaturen mot rums temp. Inte ens i OCat läge här kan den ens komma nära 9900k stock...

Varför gnäller folk? För på denna sida:
https://ark.intel.com/products/186605/Intel-Core-i9-9900K-Pro...-
Står där " TDP 95 W "
Men en liten (?) som säger:
TDP

Thermal Design Power (TDP) represents the average power, in watts, the processor dissipates when operating at Base Frequency with all cores active under an Intel-defined, high-complexity workload. Refer to Datasheet for thermal solution requirements.

Okej.. så bas frekvensen där är 95W.
Sen går man in i datasheet och läser kap 5.1 Processor Thermal Management:

"The processor TDP is the maximum sustained power that should be used for design of the processor thermal solution. TDP is a power dissipation and component temperature operating condition limit, specified in this document, that is validated during manufacturing for the base configuration when executing a near worst case commercially available workload without AVX as specified by Intel for the SKU segment. TDP may be exceeded for short periods of time or if running a very high
power workload."

Okej, så vi kan överstiga det kort tid vid tung workload. Men vi ska designa kylaren för att klara det efter TDP.
Och de varnar även:
"Operating the processor outside the specified limits may result in permanent damage to the processor and potentially other components in the system."

Så... 100 grader+... är nog inte direkt bra.

Och här i kommer problemet. Med Z390 och 9900k har moderkortstillverkarna, utan att Intel ens sagt "nej"/"Fy" eller något emot, höjt gränserna för allt detta. Hur mycket turbon får pressa upp TDPn och specifikt hur länge.

Så dessa specs ovan, "may be exceeded for short periods of time" har ersatts med... för evigt. För det är så de boostar, i stock, och det är sabla svårt att ens stänga av det.

Så du jämför en CPU, utanför Intels egentliga spec, med en som faktiskt följer sin. Det är helt okej för CPUer att gå utanför sin TDP, så länge de gör det på vettig temperaturnivå, men sen när FAN är 100+ grader vettig temperaturnivå för en "stock" CPU på desktop?

Som det är nu kan du inte ens välja, om du inte ska stänga av din 5Ghz CPU, och köpa en 3,6Ghz CPU. Så ska de säljas som 95W där man kan välja... ska de också säljas som 3,6Ghz vs andra CPUer... inte max turbo utanför alla specs, inkl turbon egna specs på kortvariga bursts över TDP.

Så du har hittat någon som inte har en aning om vad de håller på med och postar det som något form av "bevis" för, ja för vad?

Ser fortfarande inget mer än något som inte får till vad TDP faktiskt har för praktiskt mening och någon som verkar vara väldigt upprörd över att det finns en valmöjlighet att köra Intels rekommenderade (nyckelord, "rekommenderade", inte "tvingande") värden på PL1, PL2 och Tau.

Märkligt att det ska vara så mycket gnäll givet att visas fick multipel nördgasm när de hörde talas om AMDs XFR. Vad är XFR? Effektivt samma sak som Intel långt tidigare använt på bärbara och som man sedan i7-8700K även använder i S-serien: gränsen för turbo-frekenserna är numera satta så att de inte kan uppnås under obegränsad tid om man inte har mer kylkapacitet än TDP.

Hur är inte saker som XFR och dagens användning av turbofrekvenser i S-serien inte något bra??? Min 2700X sitter i ett relativt billigt B350 moderkort ihop med stock-kylaren. CPUn drar i vissa lägen mer än 105 W, dock lär det inte prestera fullt lika bra som om det i stället hade suttit en tornkylare eller vattenklock på CPU (inte alls säker att VRM är något flaskhals, men där finns annan potentiellt flaskhals).

Det fiffiga med moderna CPUer är att ingenjörerna bakom har förstått konceptet med olikheter

Vilken prestanda man får dikteras av en rad olikheter

  • CPU frekvens <= maximal turbofrekvens

  • CPU effekt <= maxeffekt systemet är kapabelt att leverera

  • CPU effekt <= som aktuell policy, givet historik och momentan effekt, dikterar (är här PL1, PL2 och Tau kommer in för Inte)

  • CPU temperatur <= maximal tillåten temperatur

TDP är överhuvudtaget inte med i ekvationerna ovan. Däremot garanteras bara korrekt funktion, t.ex. att CPUn aldrig överstiger sin maximala temperatur, om kylanorndningen är kapabel till minst TDP W.

Edit: *

Så hur regerar du inte på att grafen du postar visar på en temperatur över 100°C? En korrekt ihopsatt system som har minst TDP W kylkapacitet kommer aldrig passera temperaturgränsen. Faktum är att de mer högpresterande bärbara och NUC:s konsekvent slår i 100°C spärren, att det är helt OK är en fundamental del i hur de är designade. Vi hör ju inga rapporter om att CPU skulle haverera på löpande band i bärbara, tvärt om är det i princip aldrig CPUn som ger upp först i dessa enheter.

Om vi tittar på några som normalt sett vet var de håller på med, Hardware Unboxed, så verkar det inte vara några som helst problem att kyla en i9-9900K där man släppt på alla effektstyrda begränsingar. Det inte ens med en ~850 kr luftkylare (så vilken tomte är det du har länkat som misslyckas med en 1500 kr kylare, vilket lär betyda vattenkylning???).

Och nog för att svenne-banan kanske inte kan ställa in sin önskade effekt i BIOS/UEFI, men svårt att se att den genomsnittlige SweC-läsaren inge fixar detta. Ser inte hur det kan vara ett problem givet att stationära datorer är i klar minoritet och BYO är en delmängd av den minoriteten. Svenne-banan har sedan länge bytt till bärbara (är väl typ 2/3 till 3/4 idag) alt. färdigbyggda system.

Bl.a. Hardware unboxed, GamersNexus samt AnandTech har alla gjort artiklar där de testat olika effektinställningar hos ett par Z390 moderkort. TechPowerUp körde sina 9700K/9900K med PL1=95 W och PL2 verkar vara ~1,25*95 = 120 W. AnandTech hävdar detta

"Any modern BIOS system, particularly from the major motherboard vendors, will have options to set power limits (long power limit, short power limit) and power duration."

TL;DR
Enda jag ser nu är två inlägg som gnäller på möjligheten att köra ~100 W och få en av de mest energieffektiva desktop CPUerna som lanserats, eller öka till närmare det dubbla för ~10-15 % mer prestanda. Det fina med det senare är att det tekniskt inte är överklockning då många Z390 moderkort har det som standardinställning -> eventuella problem blir direkt garantiärenden som leverantören är skyldig att fixa!

Edit: *
Vidare är även basfrekvenserna en olikhet. Låser man i9-9900K till 95 W hamnar man inte på basfrekvens när alla CPU-trådar används, de flesta ser ~4,2 GHz all-core-turbo då (man hamnar högre på i7-9700K så finns flera orsaker att välja den modellen om man absolut vill hålla 95 W). Man får fortfarande 5,0 GHz som max frekvens och 4,7 GHz en kort tid för all-core-turbo. Så basfrekvensen säger bara att vid TDP W så har får minst den frekvensen. Basfrekvens är enda nedre nivån som garanteras, i praktiken får man idag alltid högre frekvens om CPUn har frekvens-boost.

Skrivet av Paddanx:

Problemet är att många verkar tro att 6000kr på en 10000krs maskin är vettigt, för nån magisk 10% extra prestanda de aldrig kommer se. För bara några år sedan så var 6700k/7700k vägen att gå för alla, och de som skulle snåla köpte 6600k/7600k.

Alla som sitter på dessa i5or sitter redan nu och mer eller mindre facepalmar för deras val höll inte så bra. De som dock istället tog tidiga 1600X CPUer när de kom, sitter rätt bra till nu. De kommer om några månader få en rätt väntad uppgradering som kan pluggas in i befintligt system.

Här är väl risken överhängande att jag helt missat ett rejält "swoosh" när det som kanske är ironi från din sida helt gick mig förbi.

Men varför skulle de göra facepalm när i3-8350K (som i praktiken är en i5-7600K utan turbo) presterar bättre än 1600X både sett till lägsta FPS och genomsnittlig FPS enligt SweC 2600X/2700X test (finns inga 4C/4T modeller med i 9900K testet)?

Självklart har vi det där med överklockning, det är kanske tricket? Eller inte då SweC test av 1600X visade att den modellen i praktiken (likt 2600X och 2700X) överhuvudtaget inte kan överklockas på ett sätt som ger en relevant prestandaförbättring. Det medan de fick upp i5-7600K till 5,0 GHz (nätt ökning på 25 % som har väldigt bra utväxling i spel), den drog då ungefär lika mycket ström som i7-7700K i stock.

Vet inte varför det är så hopplöst för de som med en dåres envishet hävdar att IPC knappt ändrades mellan Haswell till Skylake att läsa innantill i tabeller. Samma personer brukar inte ha det minsta svårighet att notera att moderna spel ser viss nytta med 4C/8T över 4C/4T (vid samma mikroarkitektur och frekvens). IPC har ändrats väldigt lite för skalära flyttal, tyvärr är det något som Cinebench m.fl. har som primär flaskhals men egentligt inget "riktigt" program har detta som primär flaskhals längre -> varför lägga kisel på att förbättra det?

SweC 8700K test (senaste där man hade med i7-4790K) visar trots allt att i3-8350K (som är klockad till 4,0 GHz) presterar bättre än i7-4790K (4C/8T, 4,2 GHz all-core-turbo) i alla spel utom CivV (som av någon anledning prestera riktigt dåligt på alla Skylake) både sett till lägsta och genomsnittlig FPS.

Undviker själv x86 CPUer som saknar SMT, man har helt enkelt nått så nära teoretisk IPC givet x86 horribla ISA så det går inte att effektivt utnyttja de feta back-ends som Skylake och Zen är utrustade med utan SMT.

Men är man bara ute efter spelprestanda så är SMT en av de första saker man kan droppa för att pressa priset. Vill man absolut köra sin 9:e generationens 8C Intel CPU på 95 W begränsning presterar i7-9700K bättre än i9-9900K.

Är inte hundra vem som gjorde videon (finns löjligt många tech-youtubers...), men tror det var RedTechGaming som noterade att även i5-9600K presterar i nivå och i vissa fall till och med bättre än i9-9900K om man låser till 95 W. Egentligen inte alls förvånande givet att 6C/6T är mer än tillräckligt för i princip alla spel, vid 95 W lär i5-9600K hålla högre genomsnittsfrekvens -> bättre lägsta FPS i alla fall.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Egentligen inte alls förvånande givet att 6C/6T är mer än tillräckligt för i princip alla spel,

Sagt det i flera år, för en genomsnittsanvändare vilket passar in på 90% av sweclockers så gäller 6 kärnor.
Orsaken är enkel, speltillverkare anpassar spelen till majoritetens hårdvara.

och en annan köper amd Ryzen då Intel helt enkelt jäklades med amd en gång för mycket
bra med alternativ

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Paddanx:

Säger mannen som vägrar titta och jämföra 9800X med 9900k, som med intels egna specs säger annat.
Sen hittar han en ursäkt att 2700X "går varm", men när någon säger 9900k går varm... måste han försvara den.

Tyvärr.. jag tänker inte dras med i ditt skitsnack igen.

9900k är en kanon CPU, i överklockat läge. Men den är då ett helvete att kyla.

Men även din bild-länk ovan har inte med 2700X, som du ju skulle visa...
Jag tog med info ovan både som visar att 9900k är enormt mycket varmare än 2700X, något du ännu inte bestridit, utan bara ursäktat med att du kan sätta ner prestandan.

Jag har flertalet gånger bett dig jämföra 2 intel CPUer, båda på samma 9000-serie, båda med 8/16, båda på samma "super effektiva nod" och ändå har den med lägre frekvens högre TDP. Jag antar att Intel inte kan räkna med sina egna regler eller matte då?

... och det kämpar du nu för att bortförklara med "rekommenderade"... för att det ska ju ingen följa. Men varför är din bild ovan endast med 3st 250W+ kylare?

Och åter... varför ska vi jämföra en rekommendation av en TDP design tillverkarna inte följt, med en som följts? Och varför ska vi säga att "allt är okej" när de uppenbarligen inte är det.

2700X kan kylas med en stock kylare.
https://www.pcper.com/files/imagecache/article_max_width/review/2018-04-16/temps.png
https://www.pcper.com/files/imagecache/article_max_width/review/2018-04-16/x264-2700x_0.png
https://www.pcper.com/reviews/Processors/Ryzen-7-2700X-and-Ry...

Skillnaden mellan den H110i du har här och den är minimal...
Medan 9900k i samma sits kommer antingen klocka ner sig som fan... eller nå 85+ grader (även i ditt bästa fall test)

Så snälla sluta skyffla denna skit...

För om du ska ha "en av de mest effektivaste CPUerna på marknaden"... kan du lik väl köpa en för halva priset som både inkluderar en kylare som räcker, samt du slipper leta i BIOS efter hur du stänger av all överklock för att få en 3,6Ghz CPU.

Som avslutning kan vi ju ta lite fler bilder från "din" källa...
https://static.techspot.com/articles-info/1730/bench/Power-1.png
https://static.techspot.com/articles-info/1730/bench/Power-2.png
Den är mao törstigare än även HEDT CPUer... (källa)

"Overclocking these 8-core parts to 5.1 GHz wasn’t easy, it required 1.375v and a massive liquid cooler, you aren’t hitting this frequency with a 240mm closed loop cooler, 5 GHz is probably off the table as well, but we will talk about thermal performance soon."

En 8700k är enklare att få upp till de nivåerna, och får då bättre 1 trådsprestanda... det du älskar att normalt framföra.

"Speaking of power the 9700K configuration consumed 15% more power once overclocked and the 9900K an additional 19% taking the total system consumption to 294 watts."

Och sen.... tar vi de jämförande bilderna mot din ovan:
https://static.techspot.com/articles-info/1730/bench/Temps.png

95W...

Rekommendation? Undvik denna pest av värmeplatta, köp en 8700k eller en 2700X beroende på om du behöver single core (med 8700k OC) eller 16trådad prestanda för halva priset.

Kan tillägga att jag spenderade delar av kvällen igår att felsöka en person dator som köpt 9600k Z390 moderkort. Den överklockade allt, till nivån att GPUn krascha... och helt utan att varna vad den gjort. Enda personen gjorde var aktivera snabbare minnen, och fick ingen info (har bilder) på något annat skulle göras. Ändå... BSOD.

Detta är hur mentaliteten är på 9000 serien... de vinner, så länge de klockas på alla sätt de kan och du har plånbok till det. Sen att stackars folk som inte kan detta får blåskärmar och problem med 100-graders CPU är väl "deras fel/problem", eller?

Blir så när man är Intel fan och inte ser att Intel gör allt möjligt skit nu.
8700k var en bra CPU, trodde den skulle ha problem pga pastan, men den är go. 9600k är också detta... men Intels sätt att lansera 9900k och 9700k, genom att flytta mål-linjen så de vinner är bara tramsigt. Men om de inte flyttar termiska gränsen... vad får du? Jo en 2700X...

Och 4-core 2018 är skrattretande att du tror det är en bra ide. Folk med 7600k och 6600k har redan enorma stutters och problem när de spelar över forumen... väntar bara på alla med 6-trådiga snart får samma problem.

Ironiskt du säger det... när man tittar på 9900k överklocken ovan som knappt ens klara 100Mhz heller, innan kylningen "brann upp". En 800krs 1kg+ luftkylare, en 1200krs 240mm AIO... räckte inte. Men du gnäller över en CPU som kostar hälften, kan kylas med inkluderade stock kylaren, och "bara" kan klockas med 2700X nån 100Mhz.

Eller så tar man en 2700X för typ samma 3000kr (3000 vs 3300), får med en kylare som klarar det för de 300kr extra (vs att köpa en), kan hålla mer eller mindre samma 4.2-ish som denna gör, men har gott om fler trådar till att när man faktiskt i framtiden, inte vill ha sin "i5a" och spelen vill ha 8+ trådar. Finns en tråd om BO4 som redan folk gnäller deras 9700k och 6700k är 100% lastad... Så tack för att du perfekt visade min poäng.

Bästa du kan göra är att inte tvinga allt på så få trådar, för att få bort stutters. CPUerna idag är snabba nog att ge bra prestanda nästan oavsett vad du köper. Problemet är att alla dessa benchmarks tester har sällan mer än barskrapat system, utan Windows update, utan VIOP, twitch/YT på andra skärmen eller Chrome i bakgrunden som en normal användare har.

Du vill mao aldrig någonsin i spel se 100% CPU last, då sekunden du gör det, får du stutters... oavsett den 9700k, 5Ghz i BO4 tråden eller alla 6600k som tror den kan mata ett 2080 i alla spel. Enda gången du vill se 100% last är vid tex rendering eller liknande tungt jobb, och då vill du att den ska kunna köra detta i timmar... utan att överhetta, eller thottla pga du inte investerade i custom 360 för din CPU.

Läs techpowerup, de kör ju med både 9900K och 9700K begränsad till 95 W. Man får inte en 2700X, man får något som drar mindre ström (i deras fall maxade 2700X på 160 W) och i fallet 9900K är ~20 % snabbare (mot ~35 % i SweC fall där man tillät obegränsat med effekt vilket gav 180-200 W som max för 9900K).

Har aldrig hävdat att 2700X skulle dra lika mycket som 9900K, har definitivt inte hävdat att 2700X skulle vara lika svårt att kyla. För elementär värmelära säger att effekten man kan kyla är linjärt proportionellt mot

  • arean man kyler

  • temperaturskillnaden mellan varma och kalla sidan

Givet att i9-9900K är ~170 mm², varav 40-45 mm² utgörs av iGPU så blir det ganska uppenbart att i9-9900K kommer behöva högre temperaturer jämfört med en ~210 mm² 2700X för att ge samma kyleffekt. Det om vi antar att båda har likvärdig värmeöverförningskapacitet till IHS samt motsvarande kylare (i9-9900K tål högre temperaturer men det är inte nog för att helt kompensera så man behöver en bättre kylare för att få ut max).

Skrev inte vare sig positivt eller negativt om 2700X stockkylare. Gjorde bara ett konstaterande att XFR är en jättebra finess, systemet känner av och anpassar sig så att ingen av alla de begränsningar som finns överskrids.

Fråga jag ställer är, varför blev detta helt plötsligt något vissa måste skriva spaltmeter med gnäll om när det används i i9-9900K? Se den stora fördelen, du som kund kan välja mellan energieffektivitet eller maximal prestanda. Man kan även köra men varianter mellan de två extremfallen. Finns ju tester på nätet där man testat effektgräns mellna 95 W och "obegränsat".

När blev dessa val dåliga?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Problemet är väl att flertalet Z390 moderkort redan har gjort valet åt dig dvs prestanda, och så går det varmt ...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Datavetare
Skrivet av the squonk:

Problemet är väl att flertalet Z390 moderkort redan har gjort valet åt dig dvs prestanda, och så går det varmt ...

Skickades från m.sweclockers.com

Något som om man ska tro AnandTech bara påverkar förvalet, det går att ändra för något som är teknisk kompetent nog att lura ut hur man tas sig in i BIOS-inställningarna och kan läsa på vad man ska skruva på.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Paddanx:

Säger mannen som vägrar titta och jämföra 9800X med 9900k, som med intels egna specs säger annat.
Sen hittar han en ursäkt att 2700X "går varm", men när någon säger 9900k går varm... måste han försvara den.

Tyvärr.. jag tänker inte dras med i ditt skitsnack igen.

9900k är en kanon CPU, i överklockat läge. Men den är då ett helvete att kyla.

Men även din bild-länk ovan har inte med 2700X, som du ju skulle visa...
Jag tog med info ovan både som visar att 9900k är enormt mycket varmare än 2700X, något du ännu inte bestridit, utan bara ursäktat med att du kan sätta ner prestandan.

Jag har flertalet gånger bett dig jämföra 2 intel CPUer, båda på samma 9000-serie, båda med 8/16, båda på samma "super effektiva nod" och ändå har den med lägre frekvens högre TDP. Jag antar att Intel inte kan räkna med sina egna regler eller matte då?

... och det kämpar du nu för att bortförklara med "rekommenderade"... för att det ska ju ingen följa. Men varför är din bild ovan endast med 3st 250W+ kylare?

Och åter... varför ska vi jämföra en rekommendation av en TDP design tillverkarna inte följt, med en som följts? Och varför ska vi säga att "allt är okej" när de uppenbarligen inte är det.

2700X kan kylas med en stock kylare.
https://www.pcper.com/files/imagecache/article_max_width/review/2018-04-16/temps.png
https://www.pcper.com/files/imagecache/article_max_width/review/2018-04-16/x264-2700x_0.png
https://www.pcper.com/reviews/Processors/Ryzen-7-2700X-and-Ry...

Skillnaden mellan den H110i du har här och den är minimal...
Medan 9900k i samma sits kommer antingen klocka ner sig som fan... eller nå 85+ grader (även i ditt bästa fall test)

Så snälla sluta skyffla denna skit...

För om du ska ha "en av de mest effektivaste CPUerna på marknaden"... kan du lik väl köpa en för halva priset som både inkluderar en kylare som räcker, samt du slipper leta i BIOS efter hur du stänger av all överklock för att få en 3,6Ghz CPU.

Som avslutning kan vi ju ta lite fler bilder från "din" källa...
https://static.techspot.com/articles-info/1730/bench/Power-1.png
https://static.techspot.com/articles-info/1730/bench/Power-2.png
Den är mao törstigare än även HEDT CPUer... (källa)

"Overclocking these 8-core parts to 5.1 GHz wasn’t easy, it required 1.375v and a massive liquid cooler, you aren’t hitting this frequency with a 240mm closed loop cooler, 5 GHz is probably off the table as well, but we will talk about thermal performance soon."

En 8700k är enklare att få upp till de nivåerna, och får då bättre 1 trådsprestanda... det du älskar att normalt framföra.

"Speaking of power the 9700K configuration consumed 15% more power once overclocked and the 9900K an additional 19% taking the total system consumption to 294 watts."

Och sen.... tar vi de jämförande bilderna mot din ovan:
https://static.techspot.com/articles-info/1730/bench/Temps.png

95W...

Rekommendation? Undvik denna pest av värmeplatta, köp en 8700k eller en 2700X beroende på om du behöver single core (med 8700k OC) eller 16trådad prestanda för halva priset.

Kan tillägga att jag spenderade delar av kvällen igår att felsöka en person dator som köpt 9600k Z390 moderkort. Den överklockade allt, till nivån att GPUn krascha... och helt utan att varna vad den gjort. Enda personen gjorde var aktivera snabbare minnen, och fick ingen info (har bilder) på något annat skulle göras. Ändå... BSOD.

Detta är hur mentaliteten är på 9000 serien... de vinner, så länge de klockas på alla sätt de kan och du har plånbok till det. Sen att stackars folk som inte kan detta får blåskärmar och problem med 100-graders CPU är väl "deras fel/problem", eller?

Blir så när man är Intel fan och inte ser att Intel gör allt möjligt skit nu.
8700k var en bra CPU, trodde den skulle ha problem pga pastan, men den är go. 9600k är också detta... men Intels sätt att lansera 9900k och 9700k, genom att flytta mål-linjen så de vinner är bara tramsigt. Men om de inte flyttar termiska gränsen... vad får du? Jo en 2700X...

Och 4-core 2018 är skrattretande att du tror det är en bra ide. Folk med 7600k och 6600k har redan enorma stutters och problem när de spelar över forumen... väntar bara på alla med 6-trådiga snart får samma problem.

Ironiskt du säger det... när man tittar på 9900k överklocken ovan som knappt ens klara 100Mhz heller, innan kylningen "brann upp". En 800krs 1kg+ luftkylare, en 1200krs 240mm AIO... räckte inte. Men du gnäller över en CPU som kostar hälften, kan kylas med inkluderade stock kylaren, och "bara" kan klockas med 2700X nån 100Mhz.

Eller så tar man en 2700X för typ samma 3000kr (3000 vs 3300), får med en kylare som klarar det för de 300kr extra (vs att köpa en), kan hålla mer eller mindre samma 4.2-ish som denna gör, men har gott om fler trådar till att när man faktiskt i framtiden, inte vill ha sin "i5a" och spelen vill ha 8+ trådar. Finns en tråd om BO4 som redan folk gnäller deras 9700k och 6700k är 100% lastad... Så tack för att du perfekt visade min poäng.

Bästa du kan göra är att inte tvinga allt på så få trådar, för att få bort stutters. CPUerna idag är snabba nog att ge bra prestanda nästan oavsett vad du köper. Problemet är att alla dessa benchmarks tester har sällan mer än barskrapat system, utan Windows update, utan VIOP, twitch/YT på andra skärmen eller Chrome i bakgrunden som en normal användare har.

Du vill mao aldrig någonsin i spel se 100% CPU last, då sekunden du gör det, får du stutters... oavsett den 9700k, 5Ghz i BO4 tråden eller alla 6600k som tror den kan mata ett 2080 i alla spel. Enda gången du vill se 100% last är vid tex rendering eller liknande tungt jobb, och då vill du att den ska kunna köra detta i timmar... utan att överhetta, eller thottla pga du inte investerade i custom 360 för din CPU.

Stycket direkt efter det du citerade sätter dock fingret på vad det hela handlar om. Det är inget "skitsnack", det handlar om PL1, PL2 och Tau och @Yoshmans ger en korrekt teknisk beskrivning. Nyckelordet är fortfarande "rekommenderade" och inte "tvingande". Det har ingenting med att föredra det ena företaget eller det andra, utan hur TDP (PL1 i Intels fall) funkar och vad det är är fakta. Både Anandtech och Gamers Nexus har bra artiklar om ämnet.

Håll nivå, var trevlig, läs vad som skrivs och lägg ned epiteten om det ska diskuteras.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner