Intel talar om problemen med 10 nanometer – "vi var för aggressiva"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Som perost svara på:

Som du svarar på mitt svar:
Nu får du banne mig sluta vara naiv här.
Det går ffs att följa citaten av folk.

Letar ni nålar i höstacken eller vf pågår?

De spekulerade i att AMD inte kommer kunna göra något annat än 8 eller 4-core när första CCX designen uppdagades. Svaret var enkelt... yield => trasiga chip... = 3+3 blev 6-core.

Det är nog inga större problem för AMD att göra både 7+7, 6+6, 5+5, 4+4, ren 8 osv OM de vill. Jag skulle dock tro att om de vill lödda sina CPUer, lär de behöva "nånting + nånting" (+ nu IO) för att göra det, men det får vi se. Poängen är dock.. de har redan löst "problemen" ni letar efter.

Men inget är bekräftat, då inget är lanserat. Men inget talar för att de skulle göra 4-core heller... så vilket är mer troligt, att man tar en blivande design, baserat på den man har, eller att man gör den mer komplex genom att "limma på att limma"?
Och tittar man på designen:
https://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2018/11/AMD-Zen-2-EPYC-ROME-CPUs-1030x732.png

Finns där inget som säger något annat än att det är just 8 st 7nm chiplets. Utan hela den IOn är designad att prata med 8 chiplets. Mao, det finns ingen poäng öht att göra 4-core... speciellt när din styrka i denna designen är fler kärnor och de trasiga kan du använda på annat sätt.
(källa)

Spelar ingen roll, ditt inlägg är fortfarande bara spekulation och inte fakta. Sluta beskriv som är det är så.

Återigen, det är INTE bekräftat att det är 8-kärnors CCX. Det finns inget som pekar åt något håll då båda är lika rimliga. Det finns inget som hindrar att designen som du pratar om skulle vara en chiplet med två CCX.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Håller inte med.

Men ta inte mitt ord på det.
Ta Intels CEOs ord på det:
https://wccftech.com/intel-ceo-we-will-likely-lose-server-mar...

Eller analytikerna:
https://money.usnews.com/investing/stock-market-news/articles...

"In the meantime, Bank of America analyst Vivek Arya says AMD is gaining on Intel. Mercury data on microprocessor unit sales in the second quarter shows AMD gained share from Intel across all PC and server device types."

Och detta är bara i år. De ska ha 4 kvartal till innan Intel ens har något att sälja...

Mitt inlägg gäller givetvis bara Sverige så det är det enda jag kan uttala mig om. Många säljare jag pratat med har inte ens haft en tanke på att pitcha Epyc eller kan svara på frågor när man frågar efter det.

Epyc hör hemma som det är nu hos cloud-leverantörerna som inte är drabbade av problematiken jag skrev innan. Där man har råd, tid och mjukvaran till att bygga upp all backbone själv.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Administrativ avgift

@Meathim: Det har med problemet som uppstår när busen mellan 2 proccesor dies inte är riktigt 100% , AMD har valt att lägga den större belastningen på ram minnet, just pga detta så märker vi en stor prestandaförbättring när du stoppar in ett bra optimerad ram minne med hög hastighet och timings.

Excel använder jag till att göra diverse tyngre formelberäkningar och där kan du direkt märka en stor skillnad mellan en ryzen och en Intel processor. Dels på grund av IPC men även på grund av att dessa 2 dies inte pratar jätte snabbt med varandra.

Detta är lite att fördumma ner det såklart är det mer tekniskt bakom men i grunden är detta problemet. Lite samma problem som att koppla 2 SSD:er i raid, du dödar acesstiden för att få skrivhastigheten så du förlorar det som gör en SSD rapp.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@Aka_The_Barf: men det är just det, den är inte mindre!

@mirialia Volvons motor är större

Rätt dum jämförelse, hur stor cylindervolym är det på motorerna då? Med tanke på att motorcyklar i MotoGP kan pumpa ut över 260HK på 1000cc...

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

HAHA!
"Du har ju inte ens en blitter i din Atari, min Amiga är Mycke bättre!"

Förlåt fick flashbacks från skolgården när jag skummade igen den här tråden.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Administrativ avgift

@daskedennis: Som jag nämnde kortfattat exempel för att ni ska fatta poängen, att vi egentligen inte ser någon ny teknik utan bara ett AMD som jagar ikapp. Därav förstår jag inte allas hype över Ryzen på det sättet att WOW de introducerar ny teknik , de är om Intel o bla bla bla bla ..... Var endast detta exemplet användes för

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Jag har skrivit:
"Men inget är bekräftat, då inget är lanserat."

Så jag skriver inget annat än spekulation, baserat på den info som är mest logisk, stämmer med vad AMD redan gjort, och hur den löst dessa problem innan.

Absolut inget som hindrar det. Men inget som säger det är 4-core heller öht...

Det var ditt första inlägg jag tänkte på då du skrev att det "är 8 kärnor" som om det vore fakta, men visst jag är med dig. Det är väl snarare det alla hoppas på att det är 8 kärnor per CCX så man får 16-kärniga Ryzen.

Jo, för att det är den designen dom har och som går att krympa?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@daskedennis: Som jag nämnde kortfattat exempel för att ni ska fatta poängen, att vi egentligen inte ser någon ny teknik utan bara ett AMD som jagar ikapp. Därav förstår jag inte allas hype över Ryzen på det sättet att WOW de introducerar ny teknik , de är om Intel o bla bla bla bla ..... Var endast detta exemplet användes för

Jag förstår vad du menar.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk

@andra94: Det är en hype kring AMD för att Intel har tillverkat mediokra processorer i 5 år för mainstream plattformen och tagit betalt för grejerna på ett sätt som inte varit värt det för konsumenter.

Det är ju inte fören för typ 1-1.5 år sedan som saker verkligen börjat hända.

Lite därför.

sen något OfT:

Där fanns någon dum analogi med bilar längre bak i tråden, Ryzen var mycket bättre prissatt än vad intels grejer har varit. vem tusan vill ge 2-3K för quad 2015 lixom? redan då var det snack om att quads utan HT inte räckte.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Om jag förstått det hela rätt har Intel två problem att lösa:
1) En prisvärd tillverkningsteknik
Deras 10nm funkar, det är bara det att den lönar sig inte. För låg yield

2) CPU arkitektur
Intels monolitiska arkitektur kan inte konkurera med AMDs MCM arkitektur.
Tillverkningskostnaderna för en 64c/128t CPU för Intel är inte jämförbara med vad det kostar AMD att ta fram densamma.

Jag tror faktiskt att problem #2 är värre och tar ett par år att lösa

Permalänk
Skrivet av SwedenVirre:

@andra94: Det är en hype kring AMD för att Intel har tillverkat mediokra processorer i 5 år för mainstream plattformen och tagit betalt för grejerna på ett sätt som inte varit värt det för konsumenter.

Det är ju inte fören för typ 1-1.5 år sedan som saker verkligen börjat hända.

Lite därför.

sen något OfT:

Där fanns någon dum analogi med bilar längre bak i tråden, Ryzen var mycket bättre prissatt än vad intels grejer har varit. vem tusan vill ge 2-3K för quad 2015 lixom? redan då var det snack om att quads utan HT inte räckte.

Är Ryzen för något annat än mainstreamplattformen då? F.Ö går det att köpa en 7700k för samma pris som en ryzen 2700x. Köpa AMD för att det är nyare eller fler kärnor eller vägra köpa intel för det är lite dyrare är lite som att säga: Jag tänker ha en plastkasse över kroppen för alla kläder är för dyra och dåliga jämfört med vad jag betalar.

Håller dock med dig. Intel överpriserar sin skit totalt. Bra med konkurrens men AMD är beviset på hur det inte bör bedrivas

Visa signatur

[i7 7700K] [RTX 2080] [Corsair CX 1000W] [ASUS MARK II] [16GB DDR4] [Samsung EVO 850 500GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@Aka_The_Barf: Fast detta är lite att jämföra bilar:

Vi säger att en 250HK BMW drar 0.6L men den har varit ute i 4år och bara fått ny inredning i några år. Sen har vi en Volvo som är 250HK men drar 0.8L men den släpptes ju nyss, ska vi då kalla Volvon överlägsen?

Vet väldigt kortfattat exempel men lite så det känns när folk hypear 7nm ryzen OH WOW, när det egentligen inte är så stor uppgradering mer ett "kommer ikapp" steg. Fint med mer konkurrans men att kalla det teknisk framgång är lite att ta i.

Du glömde en sak i din liknelse, den fyra år gamla BMWn kostar ungefär dubbelt så mycket att köpa som den nya Volvon.
BMWn går inte heller att låsa, Meltdown och Spectre du vet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Mitt inlägg gäller givetvis bara Sverige så det är det enda jag kan uttala mig om. Många säljare jag pratat med har inte ens haft en tanke på att pitcha Epyc eller kan svara på frågor när man frågar efter det.

Epyc hör hemma som det är nu hos cloud-leverantörerna som inte är drabbade av problematiken jag skrev innan. Där man har råd, tid och mjukvaran till att bygga upp all backbone själv.

Är det inte där de stora server-pengarna finns att hämta?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mirialia:

Är det inte där de stora server-pengarna finns att hämta?

Där finns mycket pengar ja, men jag sade inte att dom har någon större marknadsdel av den biten än

Cloud-leverantörerna har inte jättemånga varianter att välja på när man letar instanser för Epyc.

Finns exempelvis bara HB60rs hos Azure som är Epyc-instanser.
https://azure.microsoft.com/en-us/pricing/details/virtual-mac...

L-instanserna dom skrev om i december förra året har inte deployats förrän nu (även om jag fortfarande inte kan hitta någonting annat än preview).

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

... Du har aldrig användt en Ryzen processor i ett excel ark märker jag...

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av mikgus:

HAHA!
"Du har ju inte ens en blitter i din Atari, min Amiga är Mycke bättre!"

Förlåt fick flashbacks från skolgården när jag skummade igen den här tråden.

Atari hade visst blitter!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Musketör:

Är Ryzen för något annat än mainstreamplattformen då? F.Ö går det att köpa en 7700k för samma pris som en ryzen 2700x. Köpa AMD för att det är nyare eller fler kärnor eller vägra köpa intel för det är lite dyrare är lite som att säga: Jag tänker ha en plastkasse över kroppen för alla kläder är för dyra och dåliga jämfört med vad jag betalar.

Håller dock med dig. Intel överpriserar sin skit totalt. Bra med konkurrens men AMD är beviset på hur det inte bör bedrivas

Menar du att du föredrar plastkassar som kläder och en överprisad Intelprocessor, i stället för riktiga kläder och en prisvärd processor från AMD?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ThomasLidstrom:

Du glömde en sak i din liknelse, den fyra år gamla BMWn kostar ungefär dubbelt så mycket att köpa som den nya Volvon.
BMWn går inte heller att låsa, Meltdown och Spectre du vet...

BMW:n brinner också upp.
https://www.expressen.se/motor/debatt/dags-att-ta-ansvar-men-...
Stämmer kanske, AMDs CPU:r går svalare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

En krets, två kretsar, högst tdp, högst GHz, nyast arkitektur, Intel, AMD......
Samma diskussion vareviga gång! Tröttnar ni aldrig?

Själv nöjer jag mig mest mest prestanda för pengen oavsett producent, tdp eller om det så är 20 hoplimmade kretsar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Okej, det "är" där skulle nog vara ett borde.
Har för mig jag läste en post (men har inte kunnat hitta den, så du får tro mig eller inte), där en försökt uppskatta storleken på vad den noden kan (då bla Apples nya CPU kör den så har man en grund) och gamla TR plattan som måttstock och fick att det borde vara 8-core CCX.

Det var tal om 6-core väldigt länge också, vilket ju var rykte, men redan då hade man ju något fundera på. Rome kommer ju vara en uppföljande arkitektur, förbättrad, och som du kan se på tex Intels 4-core vs 6-core vs 8-core, det krävs inte mycket för att lägga till "fler" av samma sak.

Enda som skulle göra 4 core kärnor vettiga är om du redan hoppat på EUV och du har riktigt usel yield, men 7nm ska inte använda detta, utan 7nm+ ska vad jag läst, så det är fullständigt ologiskt att stapla kretsar, när du faktiskt har perfekt möjlighet att gå från 4 till 8, bla när man redan sliter ut IO, så 4-core av gamla kommer vara i jämförbar storlek som en 8-core av de nya. Och som sagt... de kan fullt använda alla 5-6-7 "core" CCX utan problem också.

Det är väldigt svårt att jämföra med Apple då transistorbiblioteket som används för A12 exempelvis är extremt mycket tätare än vad det som kommer användas till CPU och GPUer. TSMC 7nm HPC använder 7.5T och 7nm SoC använder 6T (HPC har även en slappare poly pitch på 62nm) https://twitter.com/david_schor/status/1035716476836229120).

Det kommer landa ungefär på 67 MTr/mm2 för den noden, vilket är långt ifrån A12s 82.8 MTr/mm2
(Det är bara TSMC 7nm SoC som är inom samma nivå som Intel hade tänkt med deras 10nm - 102.9 MTr/mm2.)

Intels första 14nm var på 44.67 MTr/mm2 som ren jämförelse (nyare varianter är slappare på 37.22 MTr/mm2).
https://en.wikichip.org/wiki/mtr-mm%C2%B2

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ThomasLidstrom:

Om jag förstått det hela rätt har Intel två problem att lösa:
1) En prisvärd tillverkningsteknik
Deras 10nm funkar, det är bara det att den lönar sig inte. För låg yield

2) CPU arkitektur
Intels monolitiska arkitektur kan inte konkurera med AMDs MCM arkitektur.
Tillverkningskostnaderna för en 64c/128t CPU för Intel är inte jämförbara med vad det kostar AMD att ta fram densamma.

Jag tror faktiskt att problem #2 är värre och tar ett par år att lösa

Vad finns att lösa i 2) för Intel, de har redan alla relevant teknik? Faktum är att de har patent på det starkaste kretsklistret som är känt just nu, EMIB. De har tillverkat MCM tidigare (även en variant med separat I/O-krets i form av Arrandale). Man har ju precis lanserat Cascade Lake AP som är en MCM (som primärt verkar vara riktad mot HPC marknaden)..

Grejen med 2) är att MCM har vissa klara fördel. Den mest uppenbara är att man kan tillverka mindre kretsar och "limma ihop" dem, mindre kretsar är lättare att tillverka.

Däremot har monolitiska kretsar väsentligt högre bandbredd mellan sina delar. I teorin skulle man kunna ordna lika hög bandbredd i en MCM, men det skulle dra ofantliga mängder ström. Vidare har en monolitisk krets 2-3 heltalsfaktorer lägre latens mellan sina delar, något man idag inte kan fixa för MCM då flaskhalsen där begränsas av fysikens lagar.

Håller ändå med om att Intel har sitt största problem i 2). De kommer vara tvungna att följa AMDs exempel och börja med MCM. Det är ett problem då ARM helt klart har fått fotfäste i datacenter (t.ex. hos AWS, men Google och Microsoft jobbar också på ARM-lösningar för sina moln).

På serversidan har nu ARM nått AMD/Intel IPC och man har likvärdiga frekvenser (~3 GHz med 32 kärnor aktiva). Men de har nått detta med långt färre transistorer per kärna, idag är det monolitiska 32-kärnors modeller som ligger på 400-500 mm² med 14/16 nm. Man har redan lanserat 64-kärniga monolitiska modeller på 7 nm (t.ex. Huawei, men även Ampere kommer lansera 7 nm produkter 2019).

Ställer man dessa monolitiska ARM-kretsar mot MCM x86 kommer de senare inte stå sig speciellt väl sett till perf/W. Än värre är att för de arbetslaster som behöver hög prestanda mellan kärnor, t.ex. databaser som inte är read-only/read-mosly, där kommer en MCM vara chanslös även sett till absolut prestanda.

Rimligtvis kommer alla få gå till någon variant av MCM vad det lider, detta då Moores lag är i praktiken död. Men den som kan tillverka monolitiska kretsar med motsvarande teoretisk aggregerad prestanda på ett ekonomiskt gångbart sätt kommer ha en enorm fördel. Intel har nära nog 100 % av datacenter marknaden av en anledning, deras problem är att deras historiska fördelar glider allt mer ARM-tillverkarna i händerna!

Skrivet av ThomasLidstrom:

Du glömde en sak i din liknelse, den fyra år gamla BMWn kostar ungefär dubbelt så mycket att köpa som den nya Volvon.
BMWn går inte heller att låsa, Meltdown och Spectre du vet...

Du är medveten om att Spectre är fixad i nionde generationen? Vidare är även spectre variant 2 fixad i Cascade Lake.

Alla out-of-order CPUer, även AMDs, är drabbade av alla varianter av spectre. AMD svarande väldigt undvikande på frågan om man fixat någon variant i HW till nästa generation.

Nu är ändå spectre variant 1 tyvärr den variant som är värsta hotet i praktiken. Där har ingen ännu någon vettig idé kring hur man lämplig fixar det i kisel. Enda "bra" här är att SW patcharna för variant 1 normalt inte är jättedyra prestandamässigt.

Variant 2 är väldigt svår att utnyttja, men man vill ändå fixa den i HW då SW fixarna för den är ungefär lika dyra som de för Meltdown.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av SeF.Typh00n:

Intels första 14nm var på 44.67 MTr/mm2 som ren jämförelse (nyare varianter är slappare på 37.22 MTr/mm2).
https://en.wikichip.org/wiki/mtr-mm%C2%B2

Det sista du skriver här verkar undgått många.

Utan Dennard scaling så ökar värmeutveckling per areaenhet vid varje krympning. Vare sig man tittar på Intel eller TSMC så ökar ju transistordensitet långt snabbare än vad utvecklad effekt vid iso-frekvens minska. Det är en direkt konsekvens av att Dennard scaling havererade runt 45 till 65 nm. Kanske därför inte någon slump att de högst klockade kretsarna så här långt tillverkats på just 45 nm (5,0 GHz samt >6 GHz på labb) och 65 nm (5,2 GHz).

Orsaken till att Intel minskade densiteten i 14 nm+ var just för att kunna nå högre frekvenser. Förändringen tillät högre drivspänning i transistorn, nackdelen är att det driver upp läckströmmen (om man inte gör andra saker för att kompensera).

Högre spänning är inte heller någon höjdare för energieffektivtet. Utvecklad effekt är linjärt beroende av frekvens men kvadratisk beroende på spänning

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

@Musketör: Ryzen är ju mainstream? eller har jag missupfattat dig?

Menar inte att man inte ska köpa vad som finns tillgängligt, det var ju 4790K vs bulldozer t.ex, valet var ju enkelt då om man ville ha något som inte var skit.

Det jag mena var att 4 kärnor redan då var för lite, skulle man ha fler så fick man gå HEDT (som bl.a jag gjorde med X99),och det var ett stort steg upp I pris!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Rätt dum jämförelse, hur stor cylindervolym är det på motorerna då? Med tanke på att motorcyklar i MotoGP kan pumpa ut över 260HK på 1000cc...

GP500 var rätt imponerande.
Med effekter runt 200 bakhjulshästkrafter, vilket blir ännu mer på veven, ur 500cc !!
Men tvåtakt är väl inte helt politiskt korrekt eftersom alla ska vara miljöpartister som kan flyga mellan Arlanda och Bromma och klaga på folk som inte trampcyklar överallt.

Så mycket effekt ur en liten tvåtaktare med massor av ketchupeffekt och inga elektroniska hjälpmedel krävde sitt av av föraren också.

Jag var med en kompis en gång och såg Roadracing. Det var olika klasser som tävlade på samma dag. Bl.a. GP125.
De som tävlade i GP125 klassen var inte jätte mycket långsammare än de som tävlade i Rookie 600 och Rookie 1000 klasserna.
Imponerande vad de lyckas klämma ur de små maskinerna.

Det finns väl fortfarande nya 300cc tvåtakts Enduro motorcyklar. Där åtminstone tidigare så har vissa modeller gått att landsvägsregistrera.
Annars finns väl inget större än 50cc tvåtakt idag.

Men visst går det att klämma ur mer effekt ur 1000cc fyrtakt idag än 500cc tvåtakt för 20 år sen.

Permalänk
Medlem

Känner igen debatten för och emot hopklistrade kärnor från tiden då AMD lanserade Athlon dual core och Intel med sina Pentium 4 tvingades till en snabblösning med två hopklistrade kärnor.
Är AMD:s CCX gjorda på samma sätt som Intel gjorde med Pentium 4?

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@Aka_The_Barf: Fast detta är lite att jämföra bilar:

Vi säger att en 250HK BMW drar 0.6L men den har varit ute i 4år och bara fått ny inredning i några år. Sen har vi en Volvo som är 250HK men drar 0.8L men den släpptes ju nyss, ska vi då kalla Volvon överlägsen?

Vet väldigt kortfattat exempel men lite så det känns när folk hypear 7nm ryzen OH WOW, när det egentligen inte är så stor uppgradering mer ett "kommer ikapp" steg. Fint med mer konkurrans men att kalla det teknisk framgång är lite att ta i.

Då intel som haft ett enormt övertag så pass länge på marknaden styrker svårigheten i att krympa tillverkningstekniken för kretsar i den här artikeln förstår jag inte hur du kan säga att det inte är teknisk framgång när AMD gör just detta.

Vidare så anser jag att Intels 10nm nog kan komma slå AMDs 7 nm i prestanda då de oftast klockar högre och har högre IPC. Fast det får vi se när Amd släpper lite siffror och när intel eventuellt landar på 10nm.

Faktum kvarstår dock att 7nm oavsett prestanda är inget annat än en teknisk framgång.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Du har aldrig användt en Ryzen processor i ett excel ark märker jag , deras dual die chip är inte att föredra någonsin i ett faktiskt arbetande scenario dvs i en faktiskt normal arbetsplats där Office är huvudarbetet eller liknande.

Skrivet av andra94:

Excel använder jag till att göra diverse tyngre formelberäkningar och där kan du direkt märka en stor skillnad mellan en ryzen och en Intel processor. Dels på grund av IPC men även på grund av att dessa 2 dies inte pratar jätte snabbt med varandra.

Känns mer som om man sitter med så stora ark eller tunga beräkningar i Excel så kanske man borde hitta något lämpligare program att utföra dessa i.

Detta är inte en Intel vs AMD kommentar utan en Excel mot ett, som sagt, lämpligare program....

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Själv nöjer jag mig mest mest prestanda för pengen oavsett producent, tdp eller om det så är 20 hoplimmade kretsar.
Skickades från m.sweclockers.com

Snart så kommer chiplet modulerna, länge leve hoplimmade kretsar

Permalänk
Medlem
Skrivet av svolter:

Känner igen debatten för och emot hopklistrade kärnor från tiden då AMD lanserade Athlon dual core och Intel med sina Pentium 4 tvingades till en snabblösning med två hopklistrade kärnor.
Är AMD:s CCX gjorda på samma sätt som Intel gjorde med Pentium 4?

Vad jag hittade så stod det att fysiskt tvåkärniga P4 inte hade direkt kontakt mellan kärnor på någon cache nivå, så all data var tvungen att passera nordbryggan för att nå den andra kärnan (vet ej om athlon använde samma).

EPYC 2 låter istället (vad jag förstår) alla CCX kommunicera över samma "CCF" (coherent cache fabric), vilket är hur CCX kommunicerar över L3 cache på individuella Zeppelin/Ryzen kretsar, fast här sker kommunikationen CCX och CCF över kretskort istället för kisel vilket bör påverka latenser negativt. Liknelsen med att gå genom nordbryggan som de gamla processorerna är dock inte helt fel, speciellt med tanke på hur mycket annat än RAM och PCIe är tryckt in i den centrala kretsen.

Mest intressant blir latenser mellan CCX på nya EPYC mot för Ryzen, skulle vara roligt att se liknande/bättre latenser, men jag är inte förhoppningsfull.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vad finns att lösa i 2) för Intel, de har redan alla relevant teknik? Faktum är att de har patent på det starkaste kretsklistret som är känt just nu, EMIB. De har tillverkat MCM tidigare (även en variant med separat I/O-krets i form av Arrandale). Man har ju precis lanserat Cascade Lake AP som är en MCM (som primärt verkar vara riktad mot HPC marknaden)..

Grejen med 2) är att MCM har vissa klara fördel. Den mest uppenbara är att man kan tillverka mindre kretsar och "limma ihop" dem, mindre kretsar är lättare att tillverka.

Däremot har monolitiska kretsar väsentligt högre bandbredd mellan sina delar. I teorin skulle man kunna ordna lika hög bandbredd i en MCM, men det skulle dra ofantliga mängder ström. Vidare har en monolitisk krets 2-3 heltalsfaktorer lägre latens mellan sina delar, något man idag inte kan fixa för MCM då flaskhalsen där begränsas av fysikens lagar.

Håller ändå med om att Intel har sitt största problem i 2). De kommer vara tvungna att följa AMDs exempel och börja med MCM. Det är ett problem då ARM helt klart har fått fotfäste i datacenter (t.ex. hos AWS, men Google och Microsoft jobbar också på ARM-lösningar för sina moln).

På serversidan har nu ARM nått AMD/Intel IPC och man har likvärdiga frekvenser (~3 GHz med 32 kärnor aktiva). Men de har nått detta med långt färre transistorer per kärna, idag är det monolitiska 32-kärnors modeller som ligger på 400-500 mm² med 14/16 nm. Man har redan lanserat 64-kärniga monolitiska modeller på 7 nm (t.ex. Huawei, men även Ampere kommer lansera 7 nm produkter 2019).

Ställer man dessa monolitiska ARM-kretsar mot MCM x86 kommer de senare inte stå sig speciellt väl sett till perf/W. Än värre är att för de arbetslaster som behöver hög prestanda mellan kärnor, t.ex. databaser som inte är read-only/read-mosly, där kommer en MCM vara chanslös även sett till absolut prestanda.

Rimligtvis kommer alla få gå till någon variant av MCM vad det lider, detta då Moores lag är i praktiken död. Men den som kan tillverka monolitiska kretsar med motsvarande teoretisk aggregerad prestanda på ett ekonomiskt gångbart sätt kommer ha en enorm fördel. Intel har nära nog 100 % av datacenter marknaden av en anledning, deras problem är att deras historiska fördelar glider allt mer ARM-tillverkarna i händerna!

Du är medveten om att Spectre är fixad i nionde generationen? Vidare är även spectre variant 2 fixad i Cascade Lake.

Alla out-of-order CPUer, även AMDs, är drabbade av alla varianter av spectre. AMD svarande väldigt undvikande på frågan om man fixat någon variant i HW till nästa generation.

Nu är ändå spectre variant 1 tyvärr den variant som är värsta hotet i praktiken. Där har ingen ännu någon vettig idé kring hur man lämplig fixar det i kisel. Enda "bra" här är att SW patcharna för variant 1 normalt inte är jättedyra prestandamässigt.

Variant 2 är väldigt svår att utnyttja, men man vill ändå fixa den i HW då SW fixarna för den är ungefär lika dyra som de för Meltdown.

Och det är här Intel största utmaning, tiden är emot dem.
AMD följer redan en roadmap, de har sin nya CPU-arkitektur utvecklad och i mångt och mycket avlusad.
Intel har nått, och passerat, vägs ände, deras 10nm tillverkningsteknik är inte lönsam, och man kan knappast säga att deras CPU-arkitekturer för servrar är konkurenskraftig

Intel behöver välja om de skall ligga kvar på en monolitisk arkitektur eller om de skall hoppa på MCM-spåret.
Oavsett vilket val de gör är tiden emot dem. Även om de designar en ny arkitektur till imorgon kommer det att ta tid att få den redo för lönsam produktion. Under tiden kommer de att tvingas att släppa "abrovinkler" mest för att inte lämna banan fri för AMD och ARM.
En sak Intel kan göra är att förhala för AMD och ARM med stämningar för patentintrång. Med tanke på att Intel är ett Amerikanskt företag ser jag det som troligt.