Inget händer vid start av nybyggd dator - har felkod på moderkortet

Permalänk
Avstängd

Inget händer vid start av nybyggd dator - har felkod på moderkortet

Jag har inskaffat mig i9 9900k och rtx2080ti har ett maximus x hero moderkort. När jag startar upp datorn så står det 18 på moderkortet antar att det är minesstickorn har 4st sådan på 32g provat att köra med 2 stickor inget händer minerna lyser. Och jag får inte igång skärmen heller testat DB kabeln till moderkortet.
Förlåt om det är rörigt ganska upprörd mär jag skriver

Förtydligat rubrik /Andreas, mod
Permalänk
Medlem

Skärmen ska kopplas till grafikkortet, inte moderkortet.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Avstängd

Har testat det men inget hände såja testade till moderkortet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Jorgen75: Kollade i din manual .
Fick fram detta för Q-code 15-18.

De flesta tipsen verkar vara att ta ur cpu, gpu och ram och kolla efter böjda pins, några rekommenderar även att bara testa reseta cmos.
Nån föreslår att testa byta cpu kylare och testa med en mindre typ.
Även en som nämner att det skulle kunna vara ett "jordnings" problem, vette tusan hur jag översätter det korrekt, grounding iaf.
Så du skulle kunna plocka ut allt, inkl moderkort och sätta ihop det utanför burken o se om det startar då.

Edit: Denna snubben får det o fungera med ett nytt moderkort.
https://www.overclock.net/forum/6-intel-motherboards/1489477-...

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Du behöver med största sannolikhet uppdatera BIOS:et på moderkortet, eftersom det är baserat på den äldre Z370-kretsen och därmed inte stödjer 9000-serien direkt ur kartongen. Lyckligtvis så har just det moderkortet stöd för BIOS flashback, d.v.s. att du kan uppdatera utan en fungerande processor, se sektion 2.2 i manualen till moderkortet.

Permalänk
Medlem

Har beställt något liknande, gick inte att boota med DP-kablar inkopplade. Körde med HDMI och då fungerade det, och efter första booten gick det bra att använda DP

Permalänk
Hedersmedlem

Chipset Z370, moderkortet har förmodligen inte stöd för processorn utan att du uppdaterar BIOS.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Många råd och trix här. Ska bli spännande att se vad som faktiskt fungerar.

Lycka till

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd

Hur uppdaterar jag bios när jag inte kommer in på den och jag har en annan dator hur laddar jag ner bios på USB kan verkligen inget om datorer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jorgen75:

Hur uppdaterar jag bios när jag inte kommer in på den och jag har en annan dator hur laddar jag ner bios på USB kan verkligen inget om datorer

Skickades från m.sweclockers.com

Du måste ha en kompatibel processor.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jorgen75:

Hur uppdaterar jag bios när jag inte kommer in på den och jag har en annan dator hur laddar jag ner bios på USB kan verkligen inget om datorer

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.asus.com/support/FAQ/1013998/

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Avstängd

Vad menar med det går det inte med en laptop

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

Du måste ha en kompatibel processor.

Nej, det behöver han inte eftersom moderkortet har stöd för BIOS flashback. Jag har redan hänvisat till den relevanta sektionen i manualen i mitt tidigare inlägg, där finns tydliga instruktioner för hur man går tillväga.

Permalänk
Avstängd

Kan du förklara lite hur man går till vägar förstår inte riktigt i manualen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Nu står det 55 på moderkortet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Jorgen75:

Nu står det 55 på moderkortet

Skickades från m.sweclockers.com

Då tar du manualen i handen och LÄSER vad felkod 55 betyder och återkommer.

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jorgen75:

Nu står det 55 på moderkortet

Skickades från m.sweclockers.com

55 betyder "Memory not installed"