Byta toalettstol i fritidshus - går det att göra själv eller skall man anlita fackman?

Permalänk
Medlem

Byta toalettstol i fritidshus - går det att göra själv eller skall man anlita fackman?

Hej!

Har en bekant som behöver byta ut sin toalettstol och hen lever i ett fritidshus/året om.
Då ekonomin kanske inte medger att professionellt byte utav stolen så undrar jag om det är något man kan göra själv?
Med själv så menar jag att jag är villig att hjälpa hen, men är det ens idé? Stolen är förfärlig tyvärr.

*Får man byta stol själv?
*Klarar "vanlig" händig person att byta en stol?
*Finns det isåfall guider?
*Vad bör man tänka på?

Det jag först kommer att tänka på är att det såklart skall bli tätt mellan stol och kloak. Vet inte om det är svårt eller så att man kan fixa det.

Så finns det några VVS:are här inne med hjärta att ge råd eller någon annan som har gett sig in på saken och kan ge råd?
Skall det avrådas, så är det absolut okej.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Är ni inte helt bakom flötet lär ni klara det galant. Ligger väl i svårighetsgrad som att skruva en Billy-hylla ungefär

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

@bardbard:

Haha, tack för den!

Visst, 4 bult och lyfta av har jag hört men det finns väl mera att ta hänsyn till?
Annars tar vi flöten å¨guppar med.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Avstängd

Bör inte vara några problem vad jag vet, stäng av vattnet först bara om det inte sitter en liten kran på ledningen till själva toan redan.

Det bör sitta ett gäng kupolmuttrar vid foten, eventuellt behövs litet krypolja, tex 5-46 på dem om de kärvat fast, lyft hela tronen rakt uppåt när det är klar, röret under skall gå upp en liten bit ur golvet (samma om den är vägghängd men då lossar den av sig själv normalt).

Under foten, vid röret skall det ligga en gummipackning, byt den när ni byter högsätet.

Idag kan man limma toan direkt om golvet är helt under den, hör med byggbutiken för rätt produkter (säg att det skall vara att limma fast toan med så blir det rätt), men bör vara någon form av polymerlim för våtrum om ni väljer den lösningen (heter litet olika beroende på tillverkare men brukar vara ett tublim eller sprutlim som påminner om fogmassa innan det härdat, en skelettspruta för några tior duger om ni bara skall använda den till detta... om det är sprutlim, men brukar finnas i tuber också om man bara skall ha litet.).

Väljer ni att återanvända de gamla skruvarna så tryck ned litet våtrums silikon eller sikaflex för fuktiga miljöer (dvs diffusionstät gummimassa, är ni osäkra, ta våtrums silikon så blir det rätt... Silikon är dock inget lim i egentlig mening så toan behöver förankras mekaniskt i så fall) i hålen först så att garanterat inget vatten kan krypa ned under golvmattan genom skruvhålen.
Ni måste alltid täta de gamla skruvhålen ordentligt oavsett om ni väljer att skruva eller limma.

Till anslutningen väljer ni till exempel stålomspunnen PEX slang med en liten avstängningskran på så att man kan stänga om man tex behöver fixa packningar på toan i framtiden eller andra fel uppstår. Är ni försiktiga så går det att dra med en skiftnyckel, dra inte överdrivet hårt så att mässingsgängan går sönder om ni kör stålkopplingar på den nya slangen, glöm inte frecha packningar om det inte följer med slangen.
Man kan även dra på litet teflontape om det behövs på den gamla anslutningen när ni byter PEX slang (typ dedär så vita rullarna, kostar typ max en tia) om denna behöver bytas (är den frech och känns frisk och utan sprickor eller krackeleringar så går den att återanvända, men en ny brukar kosta runt en hundralapp för de med stålhölje, det finns även i enbart plast som är ännu billigare, de duger om ni väljer en modell som är avsedd för detta, de är dock styvare och ganska trista att jobba med samt går inte att böja lika mycket).

Det som är noga är som sagt att man tätar dels runt det gamla röret, dels i alla skruvgenomföringar, såväl gamla som nya (dvs tryck i slikon eller polymermassa före ni drar i skruven om ni använder skruvar).

Polymermassa trycker ni bara ut direkt mot golvmattan efter att den rengjorts ordentligt, gärna med aceton så att inget fett eller tvålrester ligger kvar på någon fläck.

Edit, tryck i silikon runt basen på det gamla röret där det går genom mattan om det ser anfrätt ut där strax innan ni lyfter dit den nya toan så är ni extra säkra, jag rekommenderar detta på äldre anläggningar.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

Utan att själv kunna, så är min första tanke att tänka på att stänga av vattnet först. Men det är säkert självklart.:)

Edit: What he (ovanför) said..

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Newbranch:

Utan att själv kunna, så är min första tanke att tänka på att stänga av vattnet först. Men det är säkert självklart.:)

Edit: What he (ovanför) said..

Brukar finnas en huvudkran (typ under diskbänken, eller ute) om det inte sitter någon vid toan (det skall göra det, men det gör inte alltid det i praktiken... ), den duger även om man får torka en del efteråt och stå beredd med en hink och trasa då när man lossar...
Det finns en typ av små kulranar som är särslikt avsedda just för sådanthär, duger med en kinakopia för en femtiolapp om man är försiktig när man drar den, men en "riktig" kostar bara någon hundralapp, den brukar dock hålla mycket längre än slangen så man kan ofta återanvända den i realiteten.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh: Herrejävlar vilken bra genomgång och framför allt att du var villig att lägga tid på att beskriva!
Skummat igenom och skall läsa igenom mer noggrant imorgon, men det är verkligen hatten av för din genomgång. <3

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Gummipackning, är det standardmått tro?

Limma stol, undersöka golvet är nog en bra såklart. Ser det stabilt ut så go for it?

Anslutning har jag ej kollat ännu, det är tänkt som en glad överraskning för någon med lite tajt ekonomi, så skall försöka ”stealtha” mig i badrummet. 😊
Fräscha packningar, inte dra för hårt, lite teflontejp
Något som jag förstår är enormt viktigt är att täta runt gamla röret och gamla skruvgenomföringar.
En rejäl skvätt aceton på mattan så den är ren och fin.

Lite stolpar och generiskt uttryckt men har verkligen gått igenom din beskrivning och det kan nog vara så att jag vågar byta stolen och förhoppningsvis göra någon glad.
Återigen så är jag väldigt glad att du la ner så mycket energi i din beskrivning.

Hoppas att kunna dokumentera detta tillfälle och dela med mig utav här, mest som en rolig grej.
Tack!

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valonen:

Gummipackning, är det standardmått tro?

Limma stol, undersöka golvet är nog en bra såklart. Ser det stabilt ut så go for it?

Anslutning har jag ej kollat ännu, det är tänkt som en glad överraskning för någon med lite tajt ekonomi, så skall försöka ”stealtha” mig i badrummet. 😊
Fräscha packningar, inte dra för hårt, lite teflontejp
Något som jag förstår är enormt viktigt är att täta runt gamla röret och gamla skruvgenomföringar.
En rejäl skvätt aceton på mattan så den är ren och fin.

Lite stolpar och generiskt uttryckt men har verkligen gått igenom din beskrivning och det kan nog vara så att jag vågar byta stolen och förhoppningsvis göra någon glad.
Återigen så är jag väldigt glad att du la ner så mycket energi i din beskrivning.

Hoppas att kunna dokumentera detta tillfälle och dela med mig utav här, mest som en rolig grej.
Tack!

Bara en trasa, lätt fuktad med (oljefri)aceton eller T-sprit efter att ni skurat rent golvet med såpa eller tvål.
(Inga acetonfläckar kvar när limmet skall på bara... Låt det dunsta bort först. Vanlig T-dojja duger nog bra till detta när jag tänker efter och är mycket roligare att hålla på med och man slipper få ont i huvudet av aceton, huvudsaken är att det inte ligger kvar en hinna av fett någonstans. )

Mät rörets diameter om det går, men det brukar vara 110 mm (dvs det grova på byggbutiken, det smala är till handfat och dushkabiner men de är lätta att se skillnad på i butiken, det till toan är nästan dubbelt så grovt) om det är till en toalett.

Packningen bör vara standard, fråga personalen på byggvaruhuset om du är osäker så blir det rätt på rör och packning, men brukar vara den typen man kränger över röret och den sitter som en fläns sedan när man trär i röret på själva toan i det ur golvet (får den inte alls plats så dra i litet tätningsmassa runt röret på toan innan du trycker ned det så att det bildar en tätning när det stelnar (typ silikon eller flexgummi (går bra med samma tub som till det andra, inte polymerlimmet bara då kommer ni aldrig att få loss den sedan med mindre än att man slår sönder något om ni vill fixa någonting i framtiden på toan eller röret... )...) så löser det sig).

Det räcker att du drar en silikonsträng just runt där röret går upp genom golvmattan (så att det inte kan rinna in vatten i själva skarven mot trossbotten) och trycker i någon droppe överallt där det är gamla hål som kan läcka in vatten.
(det finns våtrums silikon på små klämtuber också om man bara behöver litetgrand och inte vill köpa en sprutpistol).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

då kommer ni aldrig att få loss den sedan med mindre än att man slår sönder något om ni vill fixa någonting i framtiden på toan eller röret... )...) så löser det sig).

Hahaha, jag skrattade gott där! Ja det där löser man

Toppen, jag tror att det verkligen blir ett försök!

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Det som ni garanterat kommer att få problem med är anslutningen till nya WC:n då den inte stämmer med den gamla WC:n placerings mässigt under cisternen , det man smidigast kan göra är införskaffa en flexslang ( halvtum) och byta ut det bockade kopparröret

Permalänk
Medlem

@najdorf: Ojdå, det där lät inte alls bra. Kan vi få en samsyn på detta, vill såklart inte göra ett jobb som gör att hen står utan toalett. Det är med all respekt för er som jobbar med detta, det kan vara så att jag är ute på djupt vatten. Även med så fin hjälp jag redan fått, så kan man ju stöta på patrull.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valonen:

@najdorf: Ojdå, det där lät inte alls bra. Kan vi få en samsyn på detta, vill såklart inte göra ett jobb som gör att hen står utan toalett. Det är med all respekt för er som jobbar med detta, det kan vara så att jag är ute på djupt vatten. Även med så fin hjälp jag redan fått, så kan man ju stöta på patrull.

PEX slangen är skitenkel att byta (som jag skrev om i första inlägget...), om du behöver kapa koppar röret så sätt dit en koppling som kallas för "skär rings koppling" den kan du dra dit själv med en stor skiftnyckel. Det går att kapa med en bågfil om man är noga och sedan filar kanterna rena med en rundfil, det finns även små kompakta röravskärare som har ett hårdmetallhjul man skruvar in litetgrand för varje varv (tex: https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/bromsverktyg/rorav... den är enklast att använda då det är monteringsklart direkt efter att man använt den (skruva försiktigt bara så att du inte får en ful invallning på röret som kanske gör att hylsan till kopplingen inte passar sedan).
Vira på litet teflontape när du sätter dit kopplingen.

Litet mer jobb men det är rätt enkelt i praktiken att montera en sådan (duger med en för en femtiolapp på lågprisbutiken, kom ihåg bara att välja samma koppling som slangen skall ha sedan i den andra änden så att de stämmer sedan...), dra "lagom" hårt och ställ in skiftnyckeln ordentligt så att den inte "svarvar" kopplingen ful.

Du behöver som sagt också en liten kran till slangen, (exempel: https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Aceton låter som ett bra sätt att förstöra badrumsmattan på. Plastmattor blir skadade av aceton och vissa andra lösningsmedel.

Bygghandeln bör kunna svara på alla funderingar du har här, de flesta bygghandlar kan också erbjuda installation även om de säkert inte gör mer än agerar mellanhand mellan dig och ett VVS-företag. Vill man inte ha problem med försäkringen ska man anlita bolag med auktorisering från Säker Vatten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Aceton låter som ett bra sätt att förstöra badrumsmattan på. Plastmattor blir skadade av aceton och vissa andra lösningsmedel.

Bygghandeln bör kunna svara på alla funderingar du har här, de flesta bygghandlar kan också erbjuda installation även om de säkert inte gör mer än agerar mellanhand mellan dig och ett VVS-företag. Vill man inte ha problem med försäkringen ska man anlita bolag med auktorisering från Säker Vatten.

Den blir gråaktig på ytan, så det är korrekt att man inte skall ha det där det syns, jag korrigerade förhoppningsvis detta, om jag inte gjorde det så gör jag det nu... Men det tar i praktiken lång tid för aceton att bryta ned plast så att den blir spröd på riktigt, men min tanke var just att det skulle rugga upp ytan just under limsträngen, men som sagt, använd T-sprit i stället inte acton. Så är du på den säkra sidan.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Aceton låter som ett bra sätt att förstöra badrumsmattan på. Plastmattor blir skadade av aceton och vissa andra lösningsmedel.

Bygghandeln bör kunna svara på alla funderingar du har här, de flesta bygghandlar kan också erbjuda installation även om de säkert inte gör mer än agerar mellanhand mellan dig och ett VVS-företag. Vill man inte ha problem med försäkringen ska man anlita bolag med auktorisering från Säker Vatten.

Det är korrekt att försäkringsbolaget inte godkänner arbete på tryckvattenledningar av icke licencierade personer om det uppstår allvarliga skador, tex läckage i stommen på grund av detta.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Nå, men summan torde ju vara att, om du tror dig kunna klara dethär så tror jag att det är hyfsat grönt (i gråzonen kanske, men det är ju som med elektriska arbeten att vissa saker som med sunt förnuft kan anses vara tillräckligt riskfria brukar man i praktiken kunna göra själv om man har "nödvändig kunskap" andra saker inte) fram till monteringen av kopplingen på själva vattenledningen under förutsättning att ni inte behöver byta själva avloppsröret eller göra hål i diffuasions skiktet till golv eller väggar. (och att ni frågar om rätt typ av packningar, tätningsmassa till golvet och annat på byggvaruhuset)

Edi, om ni skruvar dit den så glöm inte gummiunderlägget som tätar mot golvet, utöver vattentätning så har det också till uppgift att utjämna belastningen från porslinet (om golvet inte är helt jämnt) när någon sitter där...

Om jag tolkar saken rätt här så gäller det bara skador som är direkt eller indirekt orsakade av av eget arbete (dvs det man skruvat dit och eventuella skador härstammande från någonting man orsakat på det gamla systemet som kan härledas av försäkringsbolaget till de arbeten man gjort (typ om man knäcker att rör inuti väggen eller liknande)), men fungerar det så händer ju inget, men försäkringsbolaget kommer fortfarande att klassa installationen såsom en gammal installation, dvs ni kommer inte att kunna få den klassad som en ny installation hos dem.

Det är SOM JAG TOLKAR.

En riktig rörmockare kan göra ett intyg på de arbeten han själv utfört, men blir då också själv ansvarig för sitt arbete enligt ovan.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh:

Tack, kommer göra en bedömning nästa gång jag hälsar på. Och ingen fara, jag tar inte din hjälp här som en garanti så du behöver inte känna att du okejjat något. Det blir isåfall mitt ansvar.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Fick tagit en bild utav anslutningen, ser inte alltför farligt ut att meka med. Stolen är även skruvad idag.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Avstängd

Gummimanschetten brukar vara bra att byta när man ändå håller på för bra tätning.

https://www.biltema.se/bygg/vvs/toalettstolar/gummimanschett-...

Sen en rejälare skruvdragare för skruvarna brukar gå tungt.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

@plunn: Tack för input!

Såg även på något ställe att ibland får man krossa porslinet för att skruvar satt fast.

Får känsla utav att man har utrustning som en Ghostbuster och går in för att ta hand om något man har liten susning om.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Avstängd

Väljer du Bilema så har de också flexslangar

https://www.biltema.se/bygg/vvs/pex-plastrorsystem/anslutning...

Underlättar

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valonen:

Fick tagit en bild utav anslutningen, ser inte alltför farligt ut att meka med. Stolen är även skruvad idag.

https://i.imgur.com/Xh2lxoJ.jpg

Om du lossar efter den lilla kranen och monterar en stålflex slang (tex den för 99:- från jula) enligt tidigare så kan du både återanvända stoppkranen och slipper göra ingrepp i de fasta ledningarna i egentlig mening.
Om du tänker skruva så kolla att hålbilden stämmer... Men gör den det så bör det vara nemas problams.

Edit, såg att någon postade en ännu billigare slang som jag tror också fungerar.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh: Tack! Jag tror att Tarzan(jag) faktiskt vågar mig på detta, en flexslang istället för en böj kan inte vara off-limits. Och med det andra, jo jag skall nog göra det.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Avstängd

Jo, sen ett till litet råd.... man kan bli vansinnigt förbannad när man står där i butiken och ska välja vilken dimension man ska ha på allting.... Försök att mäta upp allting noga innan du handlar prylarna.

Just VVS kopplingar (inkl behov av övergångskopplingar) har jag svurit långa ramsor om som "amatör" men man lär sig

EDIT omvandlingstabell, tum <> mm
http://nfgab.se/sv/teknik-kvalitet/tekniska-sidor/omvandlare-...

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Avstängd
Skrivet av plunn:

Jo, sen ett till litet råd.... man kan bli vansinnigt förbannad när man står där i butiken och ska välja vilken dimension man ska ha på allting.... Försök att mäta upp allting noga innan du handlar prylarna.

Just VVS kopplingar (inkl behov av övergångskopplingar) har jag svurit långa ramsor om som "amatör" men man lär sig

EDIT omvandlingstabell, tum <> mm
http://nfgab.se/sv/teknik-kvalitet/tekniska-sidor/omvandlare-...

Enklast är nog om det går att ta med biten efter den lilla kranen (om den fungerar så att man kan lämna den stängd) till byggbutiken så kan de hjälpa dig med alla anslutningar samt rätt slang, av bilden att döma kanske du behöver den vinklade versionen av slangen om röret går in under toatanken.
(slangen finns som standard i 10, 12, 15 och 22mm men det finns övergångar från tum och annat till dem, tex 1/2" till 10 mm och liknande är nemas problemas om det är standardmått.).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mizzarrogh:

Enklast är nog om det går att ta med biten efter den lilla kranen (om den fungerar så att man kan lämna den stängd) till byggbutiken så kan de hjälpa dig med alla anslutningar samt rätt slang, av bilden att döma kanske du behöver den vinklade versionen av slangen om röret går in under toatanken.
(slangen finns som standard i 10, 12, 15 och 22mm men det finns övergångar från tum och annat till dem, tex 1/2" till 10 mm och liknande är nemas problemas om det är standardmått.).

jo visst men mäter man innan man åker och köper är det oftast inget problem.

Flexslangen är guld värd, för förr i tiden så var det här ett precisionsarbete att få till en perfekt röranslutning utan "spänn" till en toalettstol.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Avstängd
Skrivet av plunn:

jo visst men mäter man innan man åker och köper är det oftast inget problem.

Flexslangen är guld värd, för förr i tiden så var det här ett precisionsarbete att få till en perfekt röranslutning utan "spänn" till en toalettstol.

Ha ha, jo, jag och farsan gjorde så senaste gången, (var för privat bruk åt en släkting så tiden var inte så högprio...) med fast koppar rör då ingen orkade åka fler mil och köpa slang...

Jag menade bara att det är svårt att se med ögat om man inte är van, tex 1/2" och 12mm är ju väldigt, väldigt lika visuellt men de passar precis inte i varandra, osv. Om förstås vad jag ville komma åt.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

@Mizzarrogh: Jo, VVS dimensioner och kopplingar kan skapa totalt vansinne

Hoppas det går bra för TS!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Avstängd

Bytte slangen till min toa nyss, R 15 heter den anslutningen idag, den som är standard, den skall vara kompatibel med tum (tror det är samma). (Behöver dendär kranen bytas (vilket jag gjorde nyss här då före ägaren glömt att montera den...) så finns den också på biltema för strax under en hundring).

Edit, en polare som yrkesjobbar som rörkrökare att man alltid limmar toaletter idag, silikonlim fungerar också sade han, det måste inte vara "superlimmet".

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number