Iphone XR bäst säljande bland Apples nya telefoner

Permalänk
Avstängd
Skrivet av edvinnn:

Menar du att det är listigare att lägga pengarna på något som kontrolleras av USA snarare än Kina?

Självklart?

Apple kontrolleras eller ägs inte utav den federala regeringen, men även om det vore så så är det 17 storleksordningar bättre att dela data med den fria världens ledande demokrati än med en kommunistisk diktatur som uttryckligen ska hänga kapitalisterna i repen de sålt åt dem?

Det bottnar ju i värderingar förstås, men att kongressen granskar myndighetsutövning i USA medan staten granskar medborgarna i Kina är väl den springande punkten.

Eller vi kanske ska låta Saudiarabien hushålla med vår intellektuella egendom eller se efter vår kvinnliga population, de har säkert intressen som ligger i linje med våra.

Eller är det olistigt att FN-skrapan ligger i USA snarare än Pyongyang eller Peking? Var det värre att enigma knäcktes under ww2 eller bättre? osv, nog om detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Säger du samma sak när du köper TV/Monitor?
Har typ vart standard med 1080p material i 10 år nu!
Att inte kunna se på Youtube t.ex i Full HD är rätt pinsamt år 2018 för speciellt för det priset!
Men är du nöjd så kul för dig..

Skillnad på titta på 6” skärm och säg 65” tv

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

@Sir. Haxalot:

Så att hårdvaran hos Mate 20 Pro är bättre är subjektivt? Skämtar du eller?

Påstår du att man måste tycka en telefon är bäst bara för att den har bättre hårdvara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hank Solo:

Har du hybris? Användarna på Swec forum styr inte världsmarknaden.

Har jag? Det är inte jag som kom med ett påstående, jag ifrågasätter en.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk

Jag gillar min nya XS även om priset var något högt. Jag gillar även alla de Android-telefoner jag har haft riktigt mycket. Tack för mig, hej.

Permalänk
Medlem

Vad är det som är så speciellt med iphone? Den telefonen går ju sönder hur lätt som helst. En polare till tappade sin i golvet med skydd på och glaset krackelerade. 5500 kr skulle det kosta att laga om han inte hade haft försäkringen som han betalade extra för. Samma skit är det på Samsungs premium-modeller. Mobiler har man med sig och det händer att man råkar tappa dom. Det skulle ju vara trevligt om de tålde någonting och inte bara var snygga.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Avstängd

iPhone XR är säkert en bra mobil. Men priset är ju helt sjukt. Jag klarar mig alldeles utmärkt på Android-mobiler och använder sen en vecka tillbaka en Nokia 6.1 som jag är väldigt nöjd med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

Vad är det som är så speciellt med iphone? Den telefonen går ju sönder hur lätt som helst. En polare till tappade sin i golvet med skydd på och glaset krackelerade. 5500 kr skulle det kosta att laga om han inte hade haft försäkringen som han betalade extra för. Samma skit är det på Samsungs premium-modeller. Mobiler har man med sig och det händer att man råkar tappa dom. Det skulle ju vara trevligt om de tålde någonting och inte bara var snygga.

Iphone XS verkar tåla en del fall, åtminstone gentemot förgående års modeller X.

Tycker hans videor simulerar hyfsat vanliga fall och tapp, resultatet här är väldigt imponerande i min mening. Men självklart är det alltid ett säkert och klokt val att ha nån form av skydd oavsett.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Har jag? Det är inte jag som kom med ett påstående, jag ifrågasätter en.

92% av Swec användare är inte en måttstock, det är en piss i havet både för alla köpare i Sverige, men framför allt för Apples försäljningssiffror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Ofta tar de ut olika avgifter som gör att man inte rent inflaktionsmässigt sparar pengar på att ta på avbetalning.

Sedan jag är inte emot dyrare mobiler, avbetalning etc och jag förstår mycket väl varför det finns individer som behöver en en dyr satelitmobil etc.
Det enda jag tycker konstigt är när en väldigt stor skara köper svindyra saker ofta på avbetalning, detta utan att de har bra ekonomi eller ens gör något större vid den dyra saken som gör att de behöver ha den.

Du får mer livstid på dina produkter om du köper dem vid release, Har du inte pengar kostar räntefri avbetalning 200kr extra på en vara för 10k+. Jag säger varför inte, korkat att spara under tiden man kan använda produkten.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Palme_570:

Du får mer livstid på dina produkter om du köper dem vid release, Har du inte pengar kostar räntefri avbetalning 200kr extra på en vara för 10k+. Jag säger varför inte, korkat att spara under tiden man kan använda produkten.

Lägenhet, hus, bil javisst. Resten bör man ha sparade pengar till. Undantag skulle vara laptop för man börjar en utbildning.
Har man inte ens 20 000kr i sparkapital för småköp, ja då känns en extrem dyr mobil som ett felköp. Köper man en mobil för 10 000kr så har man betalat det dubbla än vad en schysst mobil kostar och då bör man ha bra argument, som att man har bra ekonomi, man gör mer krävande saker än andra etc.
*edit*
Så jag tycker att som vuxen är det fel att snåla ihop pengar för att få fram pengar till en svindyr mobil, då en vuxen rent generellt bör ha mer sparkapital än så för kommande utgifter.
Rent filosofisk kan man spara ihop pengar för att inte minska av ens sparkapital vid köpet. Detsamma med att ta på avbetalning för att det blir omständligt att låna pengar om ens pengabuffert är låg.
Nå problemet är inte att det finns folk som köper svindyra satellit-telefoner med lån på etc, utan så extremt många köper dyra mobiler utan att ha bra ekonomi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Lägenhet, hus, bil javisst. Resten bör man ha sparade pengar till. Undantag skulle vara laptop för man börjar en utbildning.
Har man inte ens 20 000kr i sparkapital för småköp, ja då känns en extrem dyr mobil som ett felköp. Köper man en mobil för 10 000kr så har man betalat det dubbla än vad en schysst mobil kostar och då bör man ha bra argument, som att man har bra ekonomi, man gör mer krävande saker än andra etc.
*edit*
Så jag tycker att som vuxen är det fel att snåla ihop pengar för att få fram pengar till en svindyr mobil, då en vuxen rent generellt bör ha mer sparkapital än så för kommande utgifter.
Rent filosofisk kan man spara ihop pengar för att inte minska av ens sparkapital vid köpet. Detsamma med att ta på avbetalning för att det blir omständligt att låna pengar om ens pengabuffert är låg.
Nå problemet är inte att det finns folk som köper svindyra satellit-telefoner med lån på etc, utan så extremt många köper dyra mobiler utan att ha bra ekonomi.

Visst, finns det en poäng i det du säger. Att folk köper när de har dåligt med pengar men med dagens rastlöshet är det inte lika roligt att köpa ett hem som det är att köpa underhållning. Alla lever inte i att allt ska vara planerat och säkert. Många lever i nu:et och tar vara på dagen. Inte på vad som kan hända om 3 månader.

Jag bor hellre i husvagn och har råd med lite underhållning än att bo i ett flott hus utan... Låt folk leva. Hur motiverande är det om alla pengar går till Mat, Bil å Boende...

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hank Solo:

92% av Swec användare är inte en måttstock, det är en piss i havet både för alla köpare i Sverige, men framför allt för Apples försäljningssiffror.

Jämfört med ”folk” är det iaf en måttstock, en ganska relevant sån i och med att det med artikeln kom en omröstning. Arikeln nämner inte några siffror, en anledning skulle kunna vara att Apple så vitt jag vet inte resovisar sålda enheter, spelar ingen roll om det är miljard eller 5 enheter.
Vad har du att komma med själv? Ge mig en siffra med dessa ”folk” ni pratar om?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Skillnad på titta på 6” skärm och säg 65” tv

Skickades från m.sweclockers.com

Det är fortfarande pinsamt för det priset. Det är ett premium pris för en telefon som inte känns premium. Min Huawei p20 pro kostade 5000 och har både oled och FHD+. Lägg sedan till att den har fantastiska kameror och bra prestanda.

Permalänk
Medlem

Kanske dags för Apple att inse att deras prislapp är för hög om dom ska fortsätta sälja till den ”vanliga” konsumenten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

Att majoriteten av konsumenter är korkade är nog allmänt känt, det vet Apple mycket väl. De vet dessutom att deras kunder är villiga att betala för vad som helst och till vilket pris som helst. Appels PR maskin har lyckats väldigt bra med all hype kring deras produkter, det ser man överallt.

XR är säkert en bra telefon om man gillar iOS med priset är för högt, iaf här i Sverige. Men vi vet också att de flesta som köper de telefonerna köper de på avbetalning, abonnemang och liknande.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av SurfersHymn:

Detta.

Har en Iphone SE med flera nyttiga appar som ej finns till Android. Vill ha en nyare modell i samma storlek och under 10 000 kr. Existerar tyvärr inte i Apples värld. Jag lär så småningom gå över till en billigare Android, vägrar delta i racet där standarden är nu att en mobil av toppklass landar på ett femsiffrigt belopp.

Håller med

Behöver inte större och ja priserna ska man inte ens prata om ^^

//skane

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem

Finns rätt många aspekter vi bör börja fundera mer och mer över framåt när det gäller mobilköp.

Livslängd?
Support över tid och hur snabbt bolag får ut patchar?
Hur en produkt är tillverkad (t.ex. förhållanden för personalen som gör det)?
Var mineraler/materialet kommer ifrån?
Återvinning?
Hur mkt info tvingas du dela med dig själv för att få en fungerande telefon med appar?
HUr mkt är den värd efter några år när eller om du ska sälja den vidare?

Finns det skäl att höja på ögonbrynen för t.ex. artiklar dom denna?
https://computersweden.idg.se/2.2683/1.706073/huawei-5g-austr...

I min värld så behöver vi fler OS än iOS och Android. Jag hoppas MS eller någon annan tredje kraft tar sig in på marknaden, det behövs.

Permalänk
Medlem

Juuh, vittu va billigt bara 10k för lite "Märke"

nä GO xiaomi

Visa signatur

korWWW

Permalänk
Medlem

Som andra redan skrivit... Måste man kräka galla över Apple bara för att man hänger på swec?

Att det finns telefoner som är ljusår mer prisvärda än iPhone vet nog hela planeten vid det här laget? Oneplus 6T leder nog mobil per krona just nu, sjukt bra telefon!

Det finns dock andra parametrar som spelar in när folk väljer mobil. Är man tekniknörd som gillar den senaste hårdvaran som tex fingeravtrycksläsare i skärmen , gillar att kunna anpassa sin hemskärm, sina appar och hur telefonen beter sig så väljer man antagligen en Android.

Är man inte lika tekniskt kunnig eller intresserad men ändå vill ha en bra telefon som kan allt, har ett intuitivt och logiskt UI så väljer man antagligen en iPhone. Man behöver varken vara ett får eller pantad för det.

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Det är fortfarande pinsamt för det priset. Det är ett premium pris för en telefon som inte känns premium. Min Huawei p20 pro kostade 5000 och har både oled och FHD+. Lägg sedan till att den har fantastiska kameror och bra prestanda.

Beror på vad man har för krav på sin mobil.

Har aldrig haft behov av bästa prestandan i mobilen då varken mitt surfande,musik lyssnande ,skicka sms eller samtal har påverkats negativ av att inte har snabbaste mobilen på papper, lika så skärmen, har nog rätt rutten syn då jag har inget och klaga på att ja inte har fullhd på min mobil , Porren sitter som smäck ändå

Och personlingen har jag faktiskt aldrig varit missnöjd med bilderna jag tagit med mina tidigare mobiler oavsett märke. (Om man nu inte tänkte tillbaka till början av 2000 talet)

Så vad gör det att apple tar sina priser om du nu ändå inte vill ha en iphone tex.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Lägenhet, hus, bil javisst. Resten bör man ha sparade pengar till. Undantag skulle vara laptop för man börjar en utbildning.
Har man inte ens 20 000kr i sparkapital för småköp, ja då känns en extrem dyr mobil som ett felköp. Köper man en mobil för 10 000kr så har man betalat det dubbla än vad en schysst mobil kostar och då bör man ha bra argument, som att man har bra ekonomi, man gör mer krävande saker än andra etc.
*edit*
Så jag tycker att som vuxen är det fel att snåla ihop pengar för att få fram pengar till en svindyr mobil, då en vuxen rent generellt bör ha mer sparkapital än så för kommande utgifter.
Rent filosofisk kan man spara ihop pengar för att inte minska av ens sparkapital vid köpet. Detsamma med att ta på avbetalning för att det blir omständligt att låna pengar om ens pengabuffert är låg.
Nå problemet är inte att det finns folk som köper svindyra satellit-telefoner med lån på etc, utan så extremt många köper dyra mobiler utan att ha bra ekonomi.

Skrivet av KiXeR:

Att majoriteten av konsumenter är korkade är nog allmänt känt, det vet Apple mycket väl. De vet dessutom att deras kunder är villiga att betala för vad som helst och till vilket pris som helst. Appels PR maskin har lyckats väldigt bra med all hype kring deras produkter, det ser man överallt.

XR är säkert en bra telefon om man gillar iOS med priset är för högt, iaf här i Sverige. Men vi vet också att de flesta som köper de telefonerna köper de på avbetalning, abonnemang och liknande.

Skrivet av AxF:

Som andra redan skrivit... Måste man kräka galla över Apple bara för att man hänger på swec?

Att det finns telefoner som är ljusår mer prisvärda än iPhone vet nog hela planeten vid det här laget? Oneplus 6T leder nog mobil per krona just nu, sjukt bra telefon!

Det finns dock andra parametrar som spelar in när folk väljer mobil. Är man tekniknörd som gillar den senaste hårdvaran som tex fingeravtrycksläsare i skärmen , gillar att kunna anpassa sin hemskärm, sina appar och hur telefonen beter sig så väljer man antagligen en Android.

Är man inte lika tekniskt kunnig eller intresserad men ändå vill ha en bra telefon som kan allt, har ett intuitivt och logiskt UI så väljer man antagligen en iPhone. Man behöver varken vara ett får eller pantad för det.

Fast Apple har klassledande prestanda, det är inte ens jämförbart. iPhone springer åttor, skrattandes, kring de andra SoCarna. Så är man hårdvarunörd bör man väl välja den överlägset snabbaste kretsen, trots kostnad? Det är väl själv idén med att vara hårdvarunörd.

Eftersom många här på SweC inte känner till det tror jag nog att okunskapen är större här än bland folk som köper iphone i allmänhet och tycker att den är snabbast.

Då återstår att lägga till widgets på hemskärmen, och det är ju ett kort nöje för de allra flesta. Vad är för appar man inte kan "anpassa" tänker ni?

A12 på 7 nm är den senaste hårdvaran, vilken man inte får om man köper en mobil med snapdragon eller exynos, och i kirin 980s fall är det på samma nod och ändå utklassning.

Linus Tech Tips rekommenderar inte Oneplus 6T framför någon iPhone, så där har vi ju en influencer med viss auktoritet.

Angående finansiering så märker jag att ingen hittills har läst ekonomi.

Igen, exakt vad är problemet med att inte överföra hela köpeskillingen på affärens inledande datum?

Vill man betala 1 miljon nu eller om 500000 år?

Permalänk
Skrivet av Ceji:

Om det är någon som snott friskt från början så är det Apple. De har snott i princip allt och egentligen inte kommit på något.. De är duktiga på att designa och förpacka och inte minst ta bra betalt för skiten.. Ändå skriker de högt när någon gör något liknande som de gjort. Fast de snott det. De är också nummer ett på att patentera andras uppfinningar i sitt eget namn. Om någon kommer på en idé som alla använder försöker Apple patentera skiten för att de ska få ensamrätt eller sälja rättigheter. Är det bättre att de snor och beter sig som svin för de är kommer från usa?
PS Huaweis senaste kameror slår Apples med bakbundna händer. DS.

Vad är det Apple snott som andra tillverkare (antar jag) står för själva? Blir nyfiken, så utveckla gärna.

Skrivet av Haziza:

Säger du samma sak när du köper TV/Monitor?
Har typ vart standard med 1080p material i 10 år nu!
Att inte kunna se på Youtube t.ex i Full HD är rätt pinsamt år 2018 för speciellt för det priset!
Men är du nöjd så kul för dig..

Som andra varit inne på i intråden så är 1080p i sig knappast någon självändamål utan att se till omständigheter som i detta fall är skärmstorlek. På en skärmstorlek på runt en handfull tum blir det skevt att tala om pixelantal som vore det en TV. Allt handlar om pixlar per tun och avståndet de betraktas ifrån (vilka syn personen som tittar har spelar så klart också roll).

XR verkar t. ex. ha den fördelen att batteritiden blir bättre än XS-modellerna som har fler pixlar på skärmen och den har fortfarande hög pixeltäthet för skärmstorleken.

Håller absolut med om att Apples enheter är dyra, men kan förstå att det blir svårt för Apple att konkurrera med exempelvis OnePlus 6T när enbart komponenterna i en iPhone (XS Max iofs) kostar $443:

http://www.iphonehacks.com/2018/09/how-much-costs-build-iphon...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

@rickychet: Att Apple har marknadsledande hårdvara är nog ingen nyhet, men nu talar vi om vanliga konsumenter, hur många tror du ser skillnad på en a12 soc och en snapdragon 845? En annan sak, vad kan du göra på din 10000kr+ iphone som jag inte kan göra på min 2000kr android telefon? Svaret är inget. Du kan säkerligen rendera en 4k film fortare men vem gör det på en smartphone av vanliga användare? Majoriteten använder sin telefon för att ta kort, och posta på sociala medier, min 2000kr telefon gör det väldigt bra. Visst är iphone bra men de är fortfarande överprisade och majoriteten av konsumenter är fortfarande okunniga och har dragits in i apples pr hype. Tyvärr.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Avstängd

@KiXeR:

Jaha, vad kan någon göra på en hästens säng som jag inte kan göra på ett jordgolv? Svaret är inget. Sedan kan du ju inte skriva "inget", för att sedan ange snabbare rendering.

Att det skulle finnas oupptäckt potential hos billiga androidtelefoner tror jag nog inte på.

Man får ju handla vad man vill, men jag tror inte att den genomsnittliga IQ hos iphoneägare är lägre än androidtelefonägare.

Sedan har vi begreppet "överpris" som är en mycket märklig konstruktion. Jämför man priset då med vad en iphone "ska" kosta? Men vad den ska kosta avgörs av marknaden, och nu är den värderad till priset den säljs för. Finns ingenting inom ekonomi som heter "överpris", utan pris är helt enkelt en värdering köparen gör.

Apple var väldigt blygsamma under presentationen av denna generations SoC och angav lägre prestanda än den faktiskt har, så...

Permalänk
Medlem

@rickychet: Den jämförelse är bara korkad, en hästens säng är givetvis en investering i din hälsa, du får mycket bättre sömn och din rygg kommer att tacka dig. Läs på olika studier om sömn och hur pass viktigt det är med en bra säng så förstår du. En mobiltelefon är idag en statussymbol inget annat, att ha ett lysande äpple på baksidan visar bara att man har "råd" med en dyr pryl, lite som dyra bilar. Som jag sa, Apple har bra hårdvara men majoriteten av användare har ingen nytta av den hårdvara eftersom prylen används för de mest grundläggande funktionerna som vilken mobil som helst klarar av. Att marknaden styr priset vet vi redan men det betyder inte att det är rätt för det. Det visar bara att människor har för mycket pengar i fickan och vet inte vad de ska lägga pengarna på. Det är givetvis upp till var och en att lägga pengarna på vad man vill men min åsikt är fortfarande att Apple tar ett överpris på iPhone inte är värd pengarna.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk

@daskedennis: Ja en mobil med defekt skärm är ju det nya svarta...eller snarare gröna...XR har en riktigt fet skärm som ser ut som en OLED och man slipper huaweis buggiga jävla emui.

Permalänk

@rewoX: Ja för A12 i XR är ju långsammare än chippet i X.... A12 är det snabbaste chippet på marknaden. Kan ju vara värt att läsa på lite innan man uttalar sig.

Permalänk

@Mocka: Har alltid kört med IPhone men tänkte byta till android i somras. Gick och köpte en galaxy s9, men gick tillbaka med den samma dag. Dålig optimering med de europeiska chippen gör att batteritiden suger balle på dem. Så beställde en Mate 20 pro istället. Lämnade tillbaka den samma dag pga grön jävla skärm. Så fick bli en XR istället som känns helgjuten på alla sätt. Med Apple får man iaf kvalitet med användarupplevelse i fokus. Man kan lita på Apple även om jag håller med om att de är lite väl dyra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rickychet:

@KiXeR:

Jaha, vad kan någon göra på en hästens säng som jag inte kan göra på ett jordgolv? Svaret är inget. Sedan kan du ju inte skriva "inget", för att sedan ange snabbare rendering.

Att det skulle finnas oupptäckt potential hos billiga androidtelefoner tror jag nog inte på.

Man får ju handla vad man vill, men jag tror inte att den genomsnittliga IQ hos iphoneägare är lägre än androidtelefonägare.

Sedan har vi begreppet "överpris" som är en mycket märklig konstruktion. Jämför man priset då med vad en iphone "ska" kosta? Men vad den ska kosta avgörs av marknaden, och nu är den värderad till priset den säljs för. Finns ingenting inom ekonomi som heter "överpris", utan pris är helt enkelt en värdering köparen gör.

Apple var väldigt blygsamma under presentationen av denna generations SoC och angav lägre prestanda än den faktiskt har, så...

Finns väl ingenting märkligt med "överpris"? Bortsett från att vissa företag säljer sina produkter till just "överpris" såklart.

Skrivet av KiXeR:

@rickychet: Den jämförelse är bara korkad, en hästens säng är givetvis en investering i din hälsa, du får mycket bättre sömn och din rygg kommer att tacka dig. Läs på olika studier om sömn och hur pass viktigt det är med en bra säng så förstår du. En mobiltelefon är idag en statussymbol inget annat, att ha ett lysande äpple på baksidan visar bara att man har "råd" med en dyr pryl, lite som dyra bilar. Som jag sa, Apple har bra hårdvara men majoriteten av användare har ingen nytta av den hårdvara eftersom prylen används för de mest grundläggande funktionerna som vilken mobil som helst klarar av. Att marknaden styr priset vet vi redan men det betyder inte att det är rätt för det. Det visar bara att människor har för mycket pengar i fickan och vet inte vad de ska lägga pengarna på. Det är givetvis upp till var och en att lägga pengarna på vad man vill men min åsikt är fortfarande att Apple tar ett överpris på iPhone inte är värd pengarna.

Rekommenderar ingen att kasta bort så mycket pengar i onödan på en så pass dyr säng som en ifrån Hästens. Det finns billigare sängar som är avsevärt bättre, både vad gäller ergonomi och kvalité. Dessutom så är inte de andra blå-vit-rutiga.

Hästens i det här fallet är jämförbart med Apple. De tar ut ett överpris eftersom de kan det.