Intel Core i9-9900K överklockas till 5,5 GHz – på ett Z170-moderkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

ASRock moderkort är riktigt trevliga, men jag är lite fundersam över varför de inte har Adaptive Voltage som alternativ utan enbart Manual och Offset Voltage (specifikt Intel moderkort)?

Det är en nackdel och har gett mig problem vid överklockning, kör just nu på auto 4.2ghz läge i bios men måste snart ha lite mer prestanda ur min i7a och de är lite småklurigt att få de stsbilt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Det är en nackdel och har gett mig problem vid överklockning, kör just nu på auto 4.2ghz läge i bios men måste snart ha lite mer prestanda ur min i7a och de är lite småklurigt att få de stsbilt

Skickades från m.sweclockers.com

Sant, det är dock inte superkrångligt att få till om man är van vid detta tidigare (t.ex. med Sandy Bridge CPU:er) men man är tvungen att testa även idle/light load utöver heavy load när man kör med Offset. Adaptive voltage är något alla tillverkare bör implementera!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Sant, det är dock inte superkrångligt att få till om man är van vid detta tidigare (t.ex. med Sandy Bridge CPU:er) men man är tvungen att testa även idle/light load utöver heavy load när man kör med Offset. Adaptive voltage är något alla tillverkare bör implementera!

Jo, får min cpu "stabil" vid 4.5ghz men när den inte används och klockar ner sig så fryser sig datorn, har inte orkat försöka få det stabilt än eftersom jag inte behöver mer prestanda ihop med mitt 980 Ti med det jag använder datorn till i dagsläget.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Är det samtliga kärnor på processorn som klockas till 5,5 GHz eller var det "bara" 4 kärnor?