Permalänk

Nytt GTX 1070 med cx600m

Hej!

Jag köpte nyss ett Asus dual GTX 1070 för jag behövde uppdatera från mitt nuvarande GTX 760-kort. Efter lite sökningar på internet har jag börjat fundera på om min nuvarande PSU (Corsair cx600m, ca 4 år gammalt) kommer strula på något sätt. Att det kommer klara att trycka ut tillräckligt mycket power har jag kommit fram till, men min rädsla ligger i att just denna PSU är ganska dålig. Jag vill gärna inte riskera mitt nya kort pga en dålig PSU som går sönder och tar med sig andra komponenter.

I dagsläget lirar jag under ganska korta perioder (max några timmar) så längre påfrestningar sker väldigt sällan, något jag fått för mig påverkar resultatet.

Så min fråga är helt enkelt, kan jag köra med min nuvarande PSU och mitt nya GTX 1070 eller är risken för hög och en ny PSU borde införskaffas?

Övriga specs:CPU: i5-4760K, 1 SSD 120gb+1 SSD 500GB, MSI B85M-G43, RAM: 2x4GB Corsair Vengeance LP DDR3

Permalänk
Medlem

Om du är orolig och tvingas använda datorn på ett sätt som du egentligen inte vill göra kan det ju vara värt att investera i något nytt bara av den anledningen. Mellandagsrean är ju bara några veckor bort om du inte har en snäll tomte i närheten.

Permalänk
Medlem

Dålig och dålig... det är ju inte som om du har en superfräsar dator i övrigt som påfrestar den. Den PSUn lär räcka bra. Folk stoppar nog in billigare PSUs i dyrare datorer.

I slutändan så kan allt paja, billigt skit eller svindyrt skrot. Kvalité är relativt. Risken är snarare större att grafikkortet pajjar innan PSUn, lol.

Men om du oroar dig... köp en ny bara. Modulärt, 80+ platinum/guld, ~800W. Borde räcka till ytterligare en uppgradering i framtiden och som bonus får du mindre kablage idag. Läs lite reviews och hitta ett bra i det watt intervallet du vill ha. Visst kostar det men IMO är PSU en av de sakerna man definitivt inte ska snåla på.

Permalänk
Medlem

Skulle nog vara säkrast att byt ut den.

Fortsätter du använda den kommer du alltid behöver vara beredd att låna ett annat nätagg att felsöka med vid minsta lilla fel. Nätagg ger ström till andra delar och som i sin tur kan börja ge fel om man har ett budget eller ännu sämre nätagg.