Problem att komma in på arbetsdatorn

Permalänk

Problem att komma in på arbetsdatorn

Tjena, de är så att jag sitter på jobbet på ett 12h pass själv och mitt inlogg på domänen har slutat fungera tänkte bara använda det för att sätta igång lite musik för att fördriva tiden och undrar om det går att komma in på datorn bara för att browsa utan något log in och utan att möjligen skada någon fil etc,

Permalänk
Medlem

Generellt sett nej om ni inte har LAPS och du har tillgång till det lösenordet.
Vad får du för felmeddelande?

Permalänk

Får detta felmeddalandet Användarens konto har slutat gälla, har faktiskt ingen aning om vi har LAPS och inte tillgång till några andra lösenord

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

om du kommer åt datorns bios så kan du boota från någon live-usb och köra linux tex. Då behöver du inte använda datorns egna hårddisk alls, och filerna är säkra

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Har ni ingen IT-support att ringa på helgen får du nog vänta. De måste låsa upp kontot

Permalänk

Lite beroende på hur det är uppsatt, så prova koppla loss datorn från alla nät (trådat och trådlös), och starta om datorn. Med lite tur blir du insläppt med en gammal cachad profil.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Inaktiv

Det finns många sätt att bli uppsagd och få gå från arbetsplatsen med omedelbar verkan, några förslag har nämns innan i tråden.
Mitt förslag på datorproblemet är använd mobilen till musik som du troligen använde när du skrev inlägget.

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Det finns många sätt att bli uppsagd och få gå från arbetsplatsen med omedelbar verkan, några förslag har nämns innan i tråden.
Mitt förslag på datorproblemet är använd mobilen till musik som du troligen använde när du skrev inlägget.

Uppsagd för att användaren försöker komma in på sin egen PC?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Delarium.:

Uppsagd för att användaren försöker komma in på sin egen PC?

Genom att t.ex använda sig av dataintrång, inte bara till datorn utan nätverket. Även in och pilla i bios.

Nu beror det på var TS jobbar, men eftersom TS klarar av att utföra jobbet utan dator, även jobbar på en lördag och de har en domänkontroller i nätverket tyder det på att det kan vara ett ställe där man ej ska röra nätverket.

Jag själv var med en gång en person som lekte med sin klient en helg, det kostade dem ca 16000kr att åtgärda. (tekniker 8h, 2000kr/h) Denna person fick en fin utskällning..

Min poäng är dra ett mail till IT/Supporten, säger de ta denna användare istället etc så är det löst. Att ta sig in andra vägar så ska man först ha tillstånd av IT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delarium.:

Uppsagd för att användaren försöker komma in på sin egen PC?

Nej!
För dataintrång på ett företagsnät med hjälp av en dator som tillhör företaget.

De flesta(alla) företagsnät jag har kommit i kontakt med skulle tvärnita om någon skulle försöka boota från en live cd/usb och det skulle generera ett intresant samtal med it eller chef beroende på företaget.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Nu beror det på var TS jobbar, men eftersom TS klarar av att utföra jobbet utan dator, även jobbar på en lördag och de har en domänkontroller i nätverket tyder det på att det kan vara ett ställe där man ej ska röra nätverket.

Vad är det för AD som inte har minst en DC? Om ingen DC finns, vem har då alla FSMO/OM-roller?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Delarium.:

Vad är det för AD som inte har minst en DC? Om ingen DC finns, vem har då alla FSMO/OM-roller?

Förstår inte riktigt frågan. Tror vi missuppfattar varandra, då jag just skrev att de har en domänkontroller. (där domänkontroller förkortas DC på engelska)