Permalänk
Medlem

Budgetbygge vinter '18

Hej!

Nedan redogör jag för mina tankar kring en stationär dator.

Tanken med bygget var att plocka ihop en kompetent, strömsnål, plånboksvänlig burk som tillåter uppgraderingar framöver. Sitter i dag på bärbar med iGPU (UHD 630), och det är inte den bästa upplevelsen jag haft. Jag har ett spelbibliotek främst med äldre titlar och jag ligger alltid någon generation bakom den nuvarande.

Användningsområde
Gaming - oftast lite äldre spel i 1080p. Vill gärna dra på med eye-candy och ha 60fps+
Surfande
Uppgradering från laptop (i5 8250u, UHD 630)

Budget
7-8k
Det finns också bra byggen som är beg. i detta prissegment och jag är absolut öppen för det.

Spel
Jag köper oftast spel ett par år efter de släppts (mer för pengarna) och behöver således inte det senaste.

Skyrim Special Edition
Crusader Kings 2
Kerbal Space Program
BioShock Infinite

Bygget

Funderingar
Ryzen 2400g? - Är Vega 11 tillräckligt kompetent för användningsområdet
NUC i7 RX Vega Hades Canyon VR - portabel men dyr - hur presterar GPU?
Beg? Finns fina byggen på SweC marknaden
Vänta på att GPU-priser går ner och hoppa upp till 1060 6gb eller rx 580 8gb?
Ett alternativ är att köra eGPU till min laptop då jag har thunderbolt 3 portar men har inte undersökt detta närmare.

Permalänk
Medlem

köp ett rx 580 istället, går för 1999kr på nettonnet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aminoxxe:

köp ett rx 580 istället, går för 1999kr på nettonnet

Tack för tips! I övrigt ok?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bra lista som är väl balanserad(Nätagget kan man snåla lite mer på i mitt tycke).
Skulle rekommendera dig att satsa på ett begagnat GTX 1060 som du kan få för ca 1200-1500. Och uppgradera din Ryzen till en 2600 som kan hittas för ca 1700 kr.
De bör balansera ut sig i pris och så hamnar inom budget med mer prestanda.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av chrisec:

Hej!

Nedan redogör jag för mina tankar kring en stationär dator.

Tanken med bygget var att plocka ihop en kompetent, strömsnål, plånboksvänlig burk som tillåter uppgraderingar framöver. Sitter i dag på bärbar med iGPU (UHD 630), och det är inte den bästa upplevelsen jag haft. Jag har ett spelbibliotek främst med äldre titlar och jag ligger alltid någon generation bakom den nuvarande.

Användningsområde
Gaming - oftast lite äldre spel i 1080p. Vill gärna dra på med eye-candy och ha 60fps+
Surfande
Uppgradering från laptop (i5 8250u, UHD 630)

Budget
7-8k
Det finns också bra byggen som är beg. i detta prissegment och jag är absolut öppen för det.

Spel
Jag köper oftast spel ett par år efter de släppts (mer för pengarna) och behöver således inte det senaste.

Skyrim Special Edition
Crusader Kings 2
Kerbal Space Program
BioShock Infinite

Bygget

https://komponentkoll.se/bild/cWIMv.png

Funderingar
Ryzen 2400g? - Är Vega 11 tillräckligt kompetent för användningsområdet
NUC i7 RX Vega Hades Canyon VR - portabel men dyr - hur presterar GPU?
Beg? Finns fina byggen på SweC marknaden
Vänta på att GPU-priser går ner och hoppa upp till 1060 6gb eller rx 580 8gb?
Ett alternativ är att köra eGPU till min laptop då jag har thunderbolt 3 portar men har inte undersökt detta närmare.

Vad har du för laptop i dagsläget? Om du har en 4C/8T processor i din laptop och Thunderbolt 3 så skulle jag absolut satsa på en eGPU lösning. Ska du bygga stationärt baserat på Ryzen så bör du välja en processor ur 2000 serien, som har bättre enkeltrådat prestanda.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|