Vad tänker ni på när jag säger "Lenovo"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunkaboy86:

Haft Lenovo mobiler som varit helt värdelösa

Lenovo K910 (Vibe Z) var jättebra...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Yoga.
Laptop + surfplatta i ett.

Visa signatur

-<[ Trust No One ]>--<[ Deny Everything]>--<[ The Truth Is Out There ]>-

Permalänk
Medlem

Tänker laptop, valuta för Pengarna. Men också plastigt.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Testpilot

Bra "budget" (9-11K) spel-laptops, oftast mid-tier specs för entry-level kostnad.
Urusel medföljande mjukvara.
Lätta att uppgradera/laga vid behov.
Undermålig kylning emellanåt.

Lenovo är både grymma men på samma gång inte så grymma. Väldigt hit or miss på deras produkter, ibland inom samma serie.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Smaklösa designutspel åt olika håll och bra komponentkvalitet. Typ som en ingenjör i kortärmad skjorta.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Spyware.
Inte bara en gång utan flera.

Permalänk
Medlem

Budgetdatorer med usel trackpad och plastig design (konsument) - dock mycket prestanda för pengarna.

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

Tänker på min Lenovo Y500 laptop, har haft den i fem och ett halvt år.

4 core 8 thread i7-3630QM och GT 650M SLI, 12GB ram. Gillar både tangentbordet och trackpaden. Skulle väl inte direkt kalla den gamla TN-panelen dålig, tycker den duger just fine, men lämnar definitivt mycket mer att önska.
Duger väl egentligen fortfarande utmärkt för mig, sedan jag satte i en mSATA Samsung 850 EVO och installerade OS på den så känns laptopen lika snabb och responsiv som min desktop. Använder den till twitch, youtube, webbläsare, filmer i sängen, på resor osv.
Vad gäller grafikkorten, spel osv though.. då kan jag bara säga att jag hellre kör på Intels integrerade grafik än dessa två GT 650M.

Permalänk
Avstängd

De är rätt bra på att förvalta köpta varumärken eller produktserier. Thinkpads är inte riktigt lika bra som på IBM-tiden men mer prisvärda och fortfarande de bästa proffsdatorerna. Motorolas telefoner har också behållit sina fördelar från tiden innan uppköpet med rätt ren Android och bra prisvärdhet. Deras egna modeller ligger mer i budgetsegmentet och ligger väl ganska bra till där. Har funderat lite på en billigare spel laptop det senaste exempelvis och deras modeller ligger då rätt bra till, prisvärda och inte så mycket hemsk gaming-design. Hade jag varit ute efter en surfplatta runt 1-2000 hade de också legat rätt högt på listan. Hade jag varit ekonomiskt oberoende hade de inte legat så högt på listan dock, förutom thinkpads då och kanske kontorsskärmar eller liknande.

Permalänk
Medlem

Thinkpad, helt klart den arbetslaptop jag föredrar.

Permalänk
Medlem

IBM, samma gammla tråkiga design(man skall inte sticka ut), röd plupp.

Gamlingar tycker fortfarande att det är premium.

Permalänk
Medlem

Jobbat med IBM/Lenovo sedan t60/X60 modellen,
Tänker problemfri arbetsmaskin, som jag rekommenderar i en professionell miljö.
(förutom X1 modellerna, må dom brinna i helvetet).

Visa signatur

c:\spel

Permalänk
Medlem

Jag tänker "urvattnat". Främst tänker jag på ThinkPad som var så bra, men linjen har bara blivit sämre med tiden.
(Det är inte konstigt att det finns tredjeparts-tillverkade nya moderkort till gamla ThinkPad-modeller. Enda sättet att få en riktigt bra ThinkPad!)
Min syster hatar märket Lenovo pga usla laptops (inte ThinkPad) som hon behövt använda på jobb.

Nåja. Ibland har de lite annorlunda idéer som inte är helt fel. Jag använder min Yoga Tab 8", som inte säljs längre, men den är begränsad. De hade några bra idéer men anpassade den inte fullt ut för att göra en produkt som skulle funka bra för mer en ett par användningsfall.
Köpte en stationär mindre kontorsdator till morsan för några år sedan, och den var inte helt fel: begränsad men prisvärd, behövde bara en SSD och ett fläktfilter.

Yoga Book är mest bara dum. Återigen: anpassad för bara ett par användningsfall.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin:

Morrn swec!

Gör en liten grej ihop med Lenovo och är intresserad vad som dyker upp i era huvuden när ni hör ordet "Lenovo"? Det räcker med att svara med ett par enstaka ord till längre inlägg - är intresserad av allt. Tacksam för hjälp :).

Bärbar dator, spyware, liten smidig, dyr.

Permalänk
Medlem

Thinkpad med mindre kvalitetskänsla än när IBM styrde

Permalänk
Medlem

Förfall

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin:

Morrn swec!

Gör en liten grej ihop med Lenovo och är intresserad vad som dyker upp i era huvuden när ni hör ordet "Lenovo"? Det räcker med att svara med ett par enstaka ord till längre inlägg - är intresserad av allt. Tacksam för hjälp :).

Vadå, gör en grej med Lenovo? Är det här nån typ av gallup-undersökning av Lenovo utfört i smyg av swecklockers staff. En bättre förklaring än ovan kunde ju vara på sin plats om detta ska tas seriöst. Nej tack till sånt här.

Permalänk
Medlem

Kinderägg! Man vet aldrig vad man får på köpet!

För mig är Lenovo fortfarande det märket jag först tittar på om jag skall skaffa ny laptop. Har kört IBM/Lenovo sedan 2005 och modeller Thinkpad-modellerna höll tidigare väldigt hög kvalitet rakt igenom. Tyvärr kan jag inte säga detsamma om den X240 som jag idag sitter med på jobbet. Smått opålitlig dator där Trusted Platform Module fått spel emellanåt.

Håller även med de andra skrivit tidigare om skärmarna. Min Lenovo Yoga med IPS-skärm är helt ok, men tyvärr kör även många Business-modeller med lågupplösta och ljussvaga TN-skärmar. Överhettning och högljud fläkt är ett annat signum för Thinkpads.

Det jag ogillar mest med Lenovo, är hur de snålar med kvalitet genom samtliga serier där touchpad, skärm och wifi-krets blir lite av ett lotteri.

Man vet aldrig vad man får...

Permalänk
Sötast
Skrivet av etnica33:

IBM, samma gammla tråkiga design(man skall inte sticka ut), röd plupp.

Gamlingar tycker fortfarande att det är premium.

Haha numera blir det dock tvärtom, man sticker definitivt ut med en Thinkpad, folk tror att de ser en dator från 80-talet

Permalänk
Medlem

Jag tänker först på IBM. Jag har haft både IBM och Lenovodatorer.

Positivt: Bästa styrpinnen som finns till bärbart. Bra anpassade för kontorsbruk, rätt utseende för kontorsbruk. Lätta att skruva och reparera i.

Negativt: Mousepadden är lätt att komma åt som många skriver, och på en del modeller som L440 var den inge bra då hela mousepadden trycktes ner när man tryckte, och att det inte fanns några fysiska höger/vänsterknappar, de var integrerade, så det var noga att man tryckte alldeles i hörnet på mousepadden.

Drivrutiner sen det blev Lenovo, fungerar väldigt dåligt. Vissa drivrutiner förblir buggarna kvar i trots nya versioner. System Update fungerar bra dock, som laddar hem alla drivrutiner per automatik och installerar.

Plastiga skriver en del, de använder en ganska oarbetad plast på många modeller, men känns i de flesta fall gediget byggda (datorer).

Visa signatur

tweakzorrrr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin:

Morrn swec!

Gör en liten grej ihop med Lenovo och är intresserad vad som dyker upp i era huvuden när ni hör ordet "Lenovo"? Det räcker med att svara med ett par enstaka ord till längre inlägg - är intresserad av allt. Tacksam för hjälp :).

Ärligt (inte PR-anpassat):

+ Alla gedigna ThinkPad jag använt genom åren. Köpte min första år 2001 (present till syrran som ville ha en bärbar) och använt massor med fler sedan dess (har dock haft en X1:a som rasat och inte hållit kvalitetsmåttet).

- Alla bakdörrar till Kina och onödiga förinstallerade appar jag inte vill ha (därav att jag föredrar både Apple och Microsoft som har datorer med "rena" system från start).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av sinclairhacker:

@Edin:

Förut tänkte jag på superb styrpinne, numera är det att tangentborden även på "enklare" bärbara företagsmodeller fortfarande är mycket bra skriva på, ofta bäst i klassen.

Samt deras Lenovo System Update, f.d Thinkpad System Update, brukar slänga bort Vantage osv de skickar med, och ladda hem SU istället.

Håller tummarna att det kommer en ny Yoga i 9xx serien, så Microsoft får lite konkurrens igen på Surface Pro sidan

Seeeent på gröten med denna kommentar. System Update från Lenovo ersätter helt den där dyng...det där andra programmet eller? Är ändå bara systemuppdateringarna jag vill åt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk

Jag tänker på macbook 😄

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740

Permalänk
Skrivet av §zgeMbit/s§:

Jag tänker på macbook 😄

Äger en MBP, men vi har en Lenovo med. Man kan ha en tå i varje vik.

...eller hur...menar du?

Btw, nytt MacOS idag. Kände inte igen mig helt och fullt.

Tjo.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Skrivet av hunkaboy86:

Billigt skräp, där det snålas in på allt med noll kvalitets känsla. Haft Lenovo mobiler som varit helt värdelösa

Min nuvarande mobil är en Lenovo P2. Från år 2016! Först nu som batteriet blivit dåligt.

Annars tänker jag Thinkpads och bristfällig support/service.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk
Avstängd

Lenovo är lite lurigt för de äger ju flera varumärken med helt olika image. Thinkpad ser jag som höjden av laptops av en viss typ, bruksiga och inget tjafs typ. Motorola är för mig telefoner med något misslyckad och ofokuserad strategi. Legion är gamingdatorer med rätt trevlig design jämfört med de flesta. Och så vidare.

Permalänk
Medlem

Kan bara prata om deras bärbara datorer då jag äger en Legion 5 och min första tanke som kom upp när jag såg den här tråden va minimalt med bloatware och bra prestanda för pengarna.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Kjellkritisk:

Min nuvarande mobil är en Lenovo P2. Från år 2016! Först nu som batteriet blivit dåligt.
[..]

Grymt, jag var jäkla taggad på att de skulle släppa en P3 men så blev det ju icke.

Har en ~10" surfplatta som används flitigt men inte fungerar särskilt väl tyvärr, bra batteritid men mycket random strul med bluetooth och ibland wifi.
Använder den inte så mycket men har deras variant på en Compute Stick vilket varit rätt användbart.
För en drös år sedan köpte jag någon gaminglaptop som var väldigt prisvärd och överlag fungerade bra förutom att skärmen som var horribel, men det var ett bra tag sedan och gick utmärkt att själva byta panel.

Drar mig lite för att slå till på en Lenovo-platta igen men i övrigt så har jag varit nöjd med deras prylar.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Kinesiskt Spyware.

Permalänk
Medlem

Tänker också på svarta tråkiga kontorsdatorer i plast.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE