Postnord - en logistisk katastrof

Permalänk
Medlem
Skrivet av juckeyy:

Har ju ingen portkod nämligen, vill man in så ringer man mig på displayen.

Det ska du inte räkna med att man kommer göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Det ska du inte räkna med att man kommer göra.

Vad är då poängen med hemleverans och jag väljer tid jag är hemma? Ska alla som bor i lägenhet slå upp ett campingtält vid ingången så fort man väntar leverans haha?
Aja bara hoppas på att det är en trevlig chaufför med lite sunt förnuft

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk

Har inte läst hela tråden men tolkar den som att den inte är för postnords fördel.
Av egen erfarenhet älskar jag postnord och skyr övriga bolag. Dhl/schenker tar evigheter på sig vareviga gång jag får något skickat med de, sumpar paket, skickar de kors och tvärs genom Sverige eller allmänt bara chansar på var de har sina paket. Ett paket visste de inte var det var i 3 dagar när jag ringde de.
Och ett annat när jag beställde ett paket, som jag minns på rak arm, från Örebro-katrineholm (under 10mil) tog 6dagar innan det var framme, har för mig det var i Örnsköldsvik och vände.
Beställde under black Friday (vet att det kan förekomma högre belastning) två paket från Danmark, avgick samtidigt från samma företag, det ena kom igår det andra har enligt deras paket-logg antingen tappats och antagits vara framme idag eller åkt fram och tillbaka upp o ner 60mil till Malmö.
Blir så sjukt less på SCHENKER och önskar att Postnord hanterade alla mina paket. Min hobby har de senaste åren varit att testa olika hårdvara så jag har köpt och sålt i massvis, har garanterat passerat 100paket med råge på 3år (kollar jag de jag sparat i postnords app är det 59 paket sen 2017-04) och har inget minne av att ett enda tagit mer än en dag efter att det blivit upphämtat hos ombud.

Saxar in mitt paket jag väntar på just nu som exempel....

Idag
Beräknad leveransdag
Idag 22:19
Sändningen är mottagen på terminalen i Linköping
Idag 17:44
Sändningen har avgått från terminalen i Linköping
Idag 17:44
Sändningen är inhämtad i Malmö
Igår 09:06
Utkörning pågår från terminalen i Linköping (stog tidigare på väg till ombud, men de gissade nog bara)
Igår 03:47
Sändningen är mottagen på terminalen i Linköping
27 november 19:27
Sändningen har avgått från terminalen i Malmö
27 november 19:27
Sändningen är inhämtad i Malmö
26 november 18:37
Schenker har mottagit transportbeställningen

Vill bara säga att jag 💖 postnord och undviker resten så gott det går.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av 120hz:

Liten fundering!

Varför blev det såhär? varför sålde posten sitt företag till postnord? vad var tanken bakom det hela? varför är det så mycket strul med postnord? är det besparingar eller ren nonchalans från postnords sida?

Efter all kritik varför blir det inte bättre? varför går inte staten in och ordnar upp sveriges en gång så bra postgång?

Ja det var lite funderingar vad tycker ni andra? har ni några svar eller funderingar ni med? nån lite mer insatt kanske kan svara på detta?

Maud hade ibland otur när hon tä..te ehh . gjorde affärer...
Drev igenom två av Sveriges absolut sämsta affärer
Maud Olofsson vill uppenbarligen inte ta något ansvar för fiaskot i varken Vattenfall/Nuon eller i Postnord.
https://www.svd.se/maud-olofsson-drev-igenom-tva-av-de-absolu...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av juckeyy:

Vad är då poängen med hemleverans och jag väljer tid jag är hemma? Ska alla som bor i lägenhet slå upp ett campingtält vid ingången så fort man väntar leverans haha?
Aja bara hoppas på att det är en trevlig chaufför med lite sunt förnuft

Poängen är solklar, men om ens leverantör inte specificerat vilka villkor och aviseringar som gäller är det lite vilda västern. Kanske vet inte ens lagerpersonalen själva vad som gäller, utan någonstans finns det en ansvarig som ställt allting i ordning och sen lämnat det till packare och plockare.

Det vi måste inse är följande: av erfarenhet på båda sidor vet jag att markpersonalen oftast inte bryr sig ett jota om oss som personer. De har väldigt mycket att göra, och om någonting hindrar kommer de försöka lösa problemet så snabbt som möjligt. Ifall en port står i vägen och man inte har telefonnummer är det alltså upp till gudarna att slå chauffören med så mycket insikt att denne kollar porttelefon. I många fall kommer dock chauffören skriva av ärendet och raskt hiva över kollit till närmsta service point.

Det är aldrig personligt, men det finns ingen utbildning eller provision för att ta det lilla extra klivet. Det mesta av detta ska organisationen stå till svars för, inte den individuelle chauffören.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Poängen är solklar, men om ens leverantör inte specificerat vilka villkor och aviseringar som gäller är det lite vilda västern. Kanske vet inte ens lagerpersonalen själva vad som gäller, utan någonstans finns det en ansvarig som ställt allting i ordning och sen lämnat det till packare och plockare.

Det vi måste inse är följande: av erfarenhet på båda sidor vet jag att markpersonalen oftast inte bryr sig ett jota om oss som personer. De har väldigt mycket att göra, och om någonting hindrar kommer de försöka lösa problemet så snabbt som möjligt. Ifall en port står i vägen och man inte har telefonnummer är det alltså upp till gudarna att slå chauffören med så mycket insikt att denne kollar porttelefon. I många fall kommer dock chauffören skriva av ärendet och raskt hiva över kollit till närmsta service point.

Det är aldrig personligt, men det finns ingen utbildning eller provision för att ta det lilla extra klivet. Det mesta av detta ska organisationen stå till svars för, inte den individuelle chauffören.

Okej tack för ett trevligt och utförligt svar!
Jag får hålla tummarna idag!
Trevlig helg på er

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av juckeyy:

Okej tack för ett trevligt och utförligt svar!
Jag får hålla tummarna idag!
Trevlig helg på er

Hoppas det ordnar sig!

Permalänk
Medlem

Jag har väntat i tre månader på mitt RTX kort som beställdes den 20 augusti, när det äntligen skickas så är det istället Postnord som gör bort sig.

Paketet skulle kommit idag men har inte skannats sedan igår kväll ca 23:30, utan är spårlöst borta.

Hur sannolikt är detta egentligen?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Postnord har slarvat bort 3 av 5 paket för mig senaste månaden.
Haha, helt fantastiskt.

Permalänk
Medlem

@Aeig: Om ditt paket scannades på på närmsta terminal sent på kvällen så är det iinte omöjligt att det har körts ut till ombud men att ombudet inte har scannat in det. Många ombud får in fler paket under Black Friday/Black Week än vad dom kan hantera och har inte plats att lägga allt på hyllor.

Permalänk
Medlem

@Aeig: Scannats som i vilken typ av scanning? Väldigt sen scanning vilket som helst så du får räkna med att det var dagen efter som det scannades egentligen, alltså igår på fredag. Så ingen skillnad på 23.30 på en torsdags kväll och 16.00 på en fredag eftermiddag egentligen. Det kommer troligen hända något med det på söndag kväll/natt och sedan så har du det på måndag.

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Jag har väntat i tre månader på mitt RTX kort som beställdes den 20 augusti, när det äntligen skickas så är det istället Postnord som gör bort sig.

Paketet skulle kommit idag men har inte skannats sedan igår kväll ca 23:30, utan är spårlöst borta.

Hur sannolikt är detta egentligen?

Mvh

Skrivet av NeKeM:

@Aeig: Om ditt paket scannades på på närmsta terminal sent på kvällen så är det iinte omöjligt att det har körts ut till ombud men att ombudet inte har scannat in det. Många ombud får in fler paket under Black Friday/Black Week än vad dom kan hantera och har inte plats att lägga allt på hyllor.

Jag har varit med om samma sak en gång där paketet hade lämnat terminalen i Örebro men sedan
inte kommit fram till ombudet. Jag ringde postens kundtjänst som inte visste någonting.
Detta var ett par dagar innan jul så jag väntade till eftermiddagen den 23 dec och gick då till ombudet.
De letade i några minuter och jodå paket fanns hos dem men de hade bara missat att ankomstskanna det.

Jag tror som NeKeM att paket finns hos ditt ombud och att du borde prova att gå dit och fråga efter det.

Min personliga erfarenheter av Postnord är överlag bra.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem

Att ett paket !inte scannats sedan 23.30 igår kväll" kan inte direkt likställas med att "paketet är spårlöst borta"

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av NeKeM:

@Aeig: Om ditt paket scannades på på närmsta terminal sent på kvällen så är det iinte omöjligt att det har körts ut till ombud men att ombudet inte har scannat in det. Många ombud får in fler paket under Black Friday/Black Week än vad dom kan hantera och har inte plats att lägga allt på hyllor.

Paketet skickades från Komplett den 29/11, oklart när under dagen, sen skannades det i Örebro 29/11 22:16 senast i appen, på fredagen skulle det ha levererats, men dök ej upp på lokal distributionsterminal vilket det normalt gör, för att därefter komma ut till ombud. Om det du säger stämmer, att ombudet har missat, då borde det iallafall dykt upp på lokal distributionsterminal?

Skrivet av ToddTheOdd:

@Aeig: Scannats som i vilken typ av scanning? Väldigt sen scanning vilket som helst så du får räkna med att det var dagen efter som det scannades egentligen, alltså igår på fredag. Så ingen skillnad på 23.30 på en torsdags kväll och 16.00 på en fredag eftermiddag egentligen. Det kommer troligen hända något med det på söndag kväll/natt och sedan så har du det på måndag.

Vet ej exakt, men senaste uppdateringen är Örebro 22:16 den 29/11, får hoppas det du säger stämmer.

Skrivet av ThunderboltDrgn:

Jag har varit med om samma sak en gång där paketet hade lämnat terminalen i Örebro men sedan
inte kommit fram till ombudet. Jag ringde postens kundtjänst som inte visste någonting.
Detta var ett par dagar innan jul så jag väntade till eftermiddagen den 23 dec och gick då till ombudet.
De letade i några minuter och jodå paket fanns hos dem men de hade bara missat att ankomstskanna det.

Jag tror som NeKeM att paket finns hos ditt ombud och att du borde prova att gå dit och fråga efter det.

Min personliga erfarenheter av Postnord är överlag bra.

Gick dit idag och frågade, men dom hade tyvärr ej tid att manuellt kolla efter ett paket, vilket jag förstår.

Skrivet av Yooriitzz:

Att ett paket !inte scannats sedan 23.30 igår kväll" kan inte direkt likställas med att "paketet är spårlöst borta"

Vad skulle du likställa det med? Normalt förfarande är att det dyker upp på lokal distributionsterminal dagen efter, för att därefter levereras till ombud.

Hursomhelst väldigt märkligt.

Tack för alla era svar, fortsättning följer : )

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Nu uppdaterades paketet idag och dök upp i Umeå av alla möjliga ställen, och leveranstiden förlängdes med tre dagar.

Vilken Kalle Anka verksamhet, när jag beställer något från Portugal med DHL express eller USA så dyker det upp efter 2-3 dagar 100% av tiden.

Får hoppas dom lyckas leverera till slut : )

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Första gången för mig då att råka ut för deras trolleri.
Mitt paket från EKWB skickades på blackfriday från Slovakien/Slovenien eller vart dom nu håller hus. Leveransen var beräknad till den 30 nov. Den 3:e dec skannades paketet in i Järfälla kl: 00:34 och har därefter inte rört sig en fena. Ringt postnord ett par ggr och igår så "medgav" de att paketet är borta. Piss. Återstår väl att se om ekwb är schysst och hjälper mig. Är trots allt 3000kr som har försvunnit annars..

Visa signatur

7800X3D || 4080S || 32GB || Formd T1

Permalänk

Min senaste leverans skickades med PostNord ifrån Danmark i måndagskväll och fanns att hämta på mitt lokala utlämningsställe i onsdags.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem

Jaha så det är där min porslinsservis ligger:P

Permalänk
Medlem

Jag har haft mer eller mindre problem med alla speditörer. Personligen har Postnord överträffat sig själva den sista tiden. Vet inte om det är ett trendbrott eller om jag har haft tur men hoppas på det förstnämnda. Om inte annat för blodtryckets skull.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Funkade mycket bra med alla beställningar under Black Friday och veckan efter. Generellt sett är det butikerna som är långsamma med att skicka och när de väl skickar är emballaget bristfälligt. Flera olika speditörer användes inkl Postnord och alla funkade bra, paketen kom fram snabbt.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Avstängd

I min Postnord app har jag just nu 41 leveranser i arkivet.

Ingen har fallerat!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk

Jag har för närvarande 129 paket i min app och inte haft strul med en enda heller. Väljer PostNord före alla andra då de i mitt tycke har suverän leveranstid.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem

PostNord
2018-12-04 07:21
Mottagaren har aviserats per brev
SE
PostNord
2018-11-27 21:14
Mottagaren har aviserats via sms
SE
Södra stället
2018-11-27 14:37
Försändelsen har levererats till ett serviceställe
SE
Södra stället
2018-11-27 14:37
Försändelsen har felsorterats
SE
PostNord
2018-11-26 17:39
Mottagaren har aviserats via sms
SE
Södra stället
2018-11-24 12:01
Försändelsen har levererats till ett serviceställe
SE
Toftanäs
2018-11-24 01:33
Försändelsen är på väg
SE
NetOnNet Centrallager
2018-11-23 08:18

Och Det finns alltså inte på "södra stället" och nu har dem ingen aning alls var det finns. Sanslöst

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av benonikenobi:

Jag har för närvarande 129 paket i min app och inte haft strul med en enda heller. Väljer PostNord före alla andra då de i mitt tycke har suverän leveranstid.

Yep, upplever att det tar längre tid för DHL eller Schenker.

Sen skyr jag Svea Ekonomi som pesten och väljer alltid en e-handlare med Klarna!

Det bara funkar!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Syrran beställde en sak från England, och de skickade med DPD, vilket blev PostNord i Sverige. Syrran säger då att paketet ska levereras till dörren. Tro det eller ej, men PostNord hemleverans fungerade för en gångs skull. De kom kvart i 12 mitt på dagen och plingade på.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Stjäls en del på PostNord antar jag?

Beställde en sadel till hojen värde cirkus 3500 kr under Black Friday och fick ett mejl av PostNord igår att paket inte kan hittas!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Skrivet av Haziza:

Stjäls en del på PostNord antar jag?

Beställde en sadel till hojen värde cirkus 3500 kr under Black Friday och fick ett mejl av PostNord igår att paket inte kan hittas!

Dra en repa längs E18 o kolla i diket

Permalänk
Inaktiv

Inte för att jag är nöjd med postnord i allmänhet (internationellt): Men igår blev jag positivt överaskad:

Inte nog med att PN faktiskt hade med sig paketet ut på leveransrundan: de ringde och frågade om jag var hemma (vilket jag inte var) men då frågade de om de kunde lämna paketet på altanen (precis som förr). Så individerna på PN ger oss mervärde (även om PN inte lyckas centralt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Stjäls en del på PostNord antar jag?

Beställde en sadel till hojen värde cirkus 3500 kr under Black Friday och fick ett mejl av PostNord igår att paket inte kan hittas!

Mitt paket med högtalare ”tappades bort” i lastbilen som skulle hemleverera dem. PostNord försökte frenetiskt hävda att det var ett fullt rimligt scenario att de scannats in i bilen och sen markerat att ”mottagaren inte var hemma” för att sen aldrig scannas någonstans igen. Att någon knyckt dem fanns inte på kartan enligt dem...