Permalänk
Medlem

Hjälp med kablar!

Hej! Jag har nyligen fått hem mina delar och håller nu på att sätta ihop allting.

Jag använder följande
Chassi: Fractal Design Define R6 USB-C
Moderkort: ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING
Kylare: Corsair Hydro H100i RGB Platinum

Detta är mitt första bygge från grunden och jag tar det väldigt försiktigt och läser noggrant innan jag sätter in hejvilt.

Problemet jag har då är att chassit har en ”FAN-Hub” på baksidan av chassit som enligt manualen ska kopplas in i ”CPU_FAN” för att fungera.

Enligt min kylare ska 3-pins anslutningen kopplas in på exakt samma ”CPU_FAN

Enligt mitt moderkort ska en AIO-kylare kopplas in i ”AIO_PUMP” som nu står tom på grund av att jag följde kylarens manual.

Min fråga lyder då alltså; vad kan jag göra för att få allt att rulla samtidigt? Finns det några genvägar, andra anslutningar eller portar som man kan använda istället?

Permalänk
Medlem

Det spelar egentligen ingen större roll vilka fläktkontakter du använder på moderkortet, CPU_FAN, CPU_OPT, CHA_FAN1, CHA_FAN2 samt M.2 har alla samma funktionalitet. Så lämpligtvis kopplar du in CPU-kylaren till CPU_FAN som man brukar, och så fläkt-hubben på någon av de andra kontakterna om du vill använda den. CPU_FAN och CPU_OPT får samma styrsignal, så om du använder CPU_OPT eller någon av CPU_FAN beror på om du vill kunna styra chassifläktarna separat från CPU-kylaren eller inte.

AIO_PUMP är lite speciell eftersom den alltid matar 12V, och är lämplig att ansluta pumpen på en AIO-kylare till så att moderkortet inte försöker justera spänningen till pumpen. Men H100i tar ström direkt från nätagget via en SATA-kontakt, så pumpen och fläktarna får all ström därifrån. Kabeln du kopplar från kylaren till moderkortet är bara för att kylaren ska kunna styra fläktarna utifrån moderkortets signal.

Permalänk
Medlem

Hej igen! Jag har fått igång datorn och i skrivande stund är det den ihopbyggda datorn jag sitter på.
Allt verkar fungera och jag tackar för svaret.

Jag tänkte väcka liv igen och fråga ytterligare en fråga gällande just fläktarna;
Eftersom jag har kopplat in kylaren till CPU_FAN och chassits "FAN-hub" till CPU_OPT så undrar jag hur man kan läsa av detta.
Det gäller då när jag kollar i bios och använder diverse mjukvara för att kolla och reglera så visar det att jag enbart har "EN" fläkt som rullar mellan 3000-5000 RPM. Kan det vara så att eftersom att alla fläktar är kopplade till samma anslutning (CPU_FAN och CPU_OPT) så visar det den sammanlagda snurrningen av i mitt fall, alla 5 fläktar?

Jag tycker det låter en del från fläktarna men dom verkar ju göra sitt jobb utmärkt.

Permalänk
Medlem

@Blobe: Varje kontakt kan bara ta emot en varvtalssignal, så använder man Y-kablar så brukar de vara kopplade så att varvtalssladden bara är inkopplad på en av kontakterna. Hur hubben du har gör vet jag inte, men jag antar att de valt att inte skicka tillbaka något varvtal alls.

Vad du ser är väl troligtvis pumpens varvtal, det är ju den viktigaste infon att skicka till moderkortet så att man kan få en varning om pumpen skulle lägga av.

Om du tycker att fläktarna låter mycket så kan du säkert justera fläktkurvan på dem för att få ner ljudnivån, Asus brukar ha väldigt bra inställningar för fläktkurvor i sina BIOS. Det kanske skulle vara bättre att sätta hubben på CHA_FAN1 eller CHA_FAN2, så att du kan styra dem separat från processorkylaren. Chassifläktarna kan med fördel köras på en lite lugnare fläktkurva, eller t.o.m. på en fast hastighet, eftersom det brukar vara när de varvar upp och ner som man lägger märke till dem som mest. Och hastigheten på dem brukar ändå inte påverka temperaturerna så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blobe:

Enligt min kylare ska 3-pins anslutningen kopplas in på exakt samma ”CPU_FAN

Enligt mitt moderkort ska en AIO-kylare kopplas in i ”AIO_PUMP” som nu står tom på grund av att jag följde kylarens manual.

1. För att enligt den manualen så vill de att man kopplar in CPU-fläkten i fläkthubben.

2. Den är till för AIO modeller som drivs helt av moderkortets uttag, din får extern matning och det enda uttaget som du skall koppla in i moderkortet gör är att rapportera varvtalet på pumpen. Så du kan skippa den delen.

Skrivet av perost:

@Blobe: Varje kontakt kan bara ta emot en varvtalssignal, så använder man Y-kablar så brukar de vara kopplade så att varvtalssladden bara är inkopplad på en av kontakterna. Hur hubben du har gör vet jag inte, men jag antar att de valt att inte skicka tillbaka något varvtal alls.

Skrivet av Blobe:

Eftersom jag har kopplat in kylaren till CPU_FAN och chassits "FAN-hub" till CPU_OPT så undrar jag hur man kan läsa av detta.
Det gäller då när jag kollar i bios och använder diverse mjukvara för att kolla och reglera så visar det att jag enbart har "EN" fläkt som rullar mellan 3000-5000 RPM. Kan det vara så att eftersom att alla fläktar är kopplade till samma anslutning (CPU_FAN och CPU_OPT) så visar det den sammanlagda snurrningen av i mitt fall, alla 5 fläktar?

Det är endast CPU-uttaget på fläkthubben som vidarebefordrar varvtalet till kabeln som man skall koppla mot moderkortet, och du har antagligen satt dina chassifläktar i chassi-uttagen på fläkthubben och då vidarebefordras dem inte.

Du säger att du har 5 fläktar, jag antar att två av dem styrs av Corsairs vattenkylare, eller?
Då har du ju bara tre övriga chassifläktar att styra. I så fall hade jag skippat fläkthubben helt, och kopplat de direkt in i någon av moderkortets alla fläktuttag (vilket jag får säga att det är välutrustat i det avseendet).
Då kan du ju styra alla fläktar individuellt samt att de alla rapporterar tillbaka sina respektive varvtal.