Köpte ett Vega 56 - bör jag uppgradera CPU & minnen? (Gaming)

Permalänk

Köpte ett Vega 56 - bör jag uppgradera CPU & minnen? (Gaming)

Hej

TL;DR: Jag har idag Vega 56, Intel i5 4690k (3,5Ghz), 16GB Corsair Vengeance DDR3 och ett trasigt moderkort. Vill kunna spela i 3440 x 1440 med bra inställningar. Bör jag uppgradera CPU & Minnen?

Jag köpte mig en 34" monitor (Samsung C34J791) på black friday. Upplösningen är 3440 x 1440 med 100hz och freesync. Insåg ganska snart att mitt Radeon RX 380 inte pallade att driva den upplösningen & frekvensen särskilt bra. Eftersom det senare blev cyber monday spontanköpte jag därför ett MSI Vega 56 i tron att det skulle lösa mina problem.

Idag gick mitt moderkort sönder (det har krånglat ett tag) så jag måste bestämma mig för om jag antingen ska köpa ett "gammalt" moderkort som passar mina nuvarande komponenter, eller uppgradera moderkort, CPU och minnen till modernare varianter. Jag har idag Intel i5 4690k (3,5Ghz), 16GB Corsair Vengeance DDR3, EVGA Supernova (750W), "bra" fläktar/kylflänsar från cooler master (dock 3 år gamla).

Jag vill gärna kunna spela moderna spel i full upplösning, bra inställningar och i alla fall 60-70FPS (helst 100 såklart). Är min nuvarande CPU & Minnen tillräckliga för att fixa det eller borde jag uppgradera till modernare varianter?

Om ni har några specifika rekommendationer vore jag supertacksam!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrmattsson:

Hej

Jag köpte mig en 34" monitor (Samsung C34J791) på black friday. Upplösningen är 3440 x 1440 med 100hz och freesync. Insåg ganska snart att mitt Radeon RX 380 inte pallade att driva den upplösningen & frekvensen särskilt bra. Eftersom det senare blev cyber monday spontanköpte jag därför ett MSI Vega 56 i tron att det skulle lösa mina problem.

Idag gick mitt moderkort sönder (det har krånglat ett tag) så jag måste bestämma mig för om jag antingen ska köpa ett "gammalt" moderkort som passar mina nuvarande komponenter, eller uppgradera moderkort, CPU och minnen till modernare varianter. Jag har idag Intel i5 4690k (3,5Ghz), 16GB Corsair Vengeance DDR3, EVGA Supernova (750W), "bra" fläktar/kylflänsar från cooler master (dock 3 år gamla).

Jag vill gärna kunna spela moderna spel i full upplösning, bra inställningar och i alla fall 60-70FPS (helst 100 såklart). Är min nuvarande CPU & Minnen tillräckliga för att fixa det eller borde jag uppgradera till modernare varianter?

Om ni har några specifika rekommendationer vore jag supertacksam!

skulle nog säga sälj sakerna och köp ett ryzen system nytt eller begagnat. minst 1600/2600

edit: Det är om du absolut inte vill bli av me dina prylar... Annars kan du ju hitta något begagnat moderkort med z kretsen för att överklocka din cpu?
Behåll Gpun. Den duger nog bra till din skärm.

Permalänk
Medlem

Nu beror det ju på spel men ska du spela 3440 x 1440 med bra inställningar och 60-70FPS eller 100 fps . Behöver du ett bättre grafikkort än Vega 56 . Jag har ett 1070 spelar på 2560x1440p vill ha 60 fps och känner att det är dags att uppgradera .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk

@ottoblom: Haha ok damn.. Ok, men hur får jag det så bra som möjligt då med Vega 56? Kommer min CPU/Minnen vara en bottle-neck tror du eller är det GPUn som sätter gränserna?

Permalänk
Skrivet av criscros:

skulle nog säga sälj sakerna och köp ett ryzen system nytt eller begagnat. minst 1600/2600

edit: Det är om du absolut inte vill bli av me dina prylar... Annars kan du ju hitta något begagnat moderkort med z kretsen för att överklocka din cpu?
Behåll Gpun. Den duger nog bra till din skärm.

Ja GPUn hade jag nog tänkt behålla, har ingen lust att spendera mer än 4-5k på en GPU. Ja jag är också inne på uppgradering - men frågan är ju hur stor skillnad det gör för performance? Kanske är bättre att köra vidare på mina komponenter ett par år till..

Z krets - behövs det för att överklocka? Låter intressant. Vet du något moderkort på rak arm som skulle passa (som kan finnas nytt eller begagnat)?

Permalänk
Medlem

@mrmattsson: Alltså är moderkortet sönder hade jag köpt nytt .Samtidigt så kommer så är 7nm på väg hos AMD så hade köpt en 2600 x och sen bytt prolle när nya kommer. Jag gillar INTEL men just nu med dessa priser är AMD bättre (bäst prestanda per krona )

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Skrivet av ottoblom:

@mrmattsson: Alltså är moderkortet sönder hade jag köpt nytt .Samtidigt så kommer så är 7nm på väg hos AMD så hade köpt en 2600 x och sen bytt prolle när nya kommer. Jag gillar INTEL men just nu med dessa priser är AMD bättre (bäst prestanda per krona )

Ah ok? Är inte så uppdaterad på vad som gäller nuförtiden - good to know. Är det något speciellt man ska tänka på när man väljer moderkort?
Slängde ihop detta - funkar detta moderkort med AMDs kommande processorer?
https://komponentkoll.se/bygg/VnqAm

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrmattsson:

Ja GPUn hade jag nog tänkt behålla, har ingen lust att spendera mer än 4-5k på en GPU. Ja jag är också inne på uppgradering - men frågan är ju hur stor skillnad det gör för performance? Kanske är bättre att köra vidare på mina komponenter ett par år till..

Z krets - behövs det för att överklocka? Låter intressant. Vet du något moderkort på rak arm som skulle passa (som kan finnas nytt eller begagnat)?

z97 kretsen skall ju funka fint för din cpu. Tror även z87 med bios uppdatering MEN jag är osäker på det faktiskt.

Saken är ju att din socket börjar tyvärr bli "gammal" och ddr3 är också "antikt" idagsläget. Inte för att de ej funkar än idag men förmodligen så skulle du kunna sälja sakerna och lägga på några hundralappar och få nyare prylar som skulle ge bättre prestanda.

Permalänk
Medlem

@mrmattsson: Det skall funka med alla nya prollar ja efter bios uppdatering . edit såg ramminnet nu Här är om den nya https://www.sweclockers.com/nyhet/26684-rykte-amd-ryzen-3000-...

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk

Ok. Tack för info! Det blir nog nya grejer ändå.

Skickades från m.sweclockers.com